본 연구에서는 청소년을 대상으로 기본심리욕구, 성취목적 및 학습몰입 변인들은 상관관계가 있는지, 그리고 학습몰입 수준(고⋅저)에 따른 두 집단 간 기본심리욕구와 성취목적 변인들은 차이가 있는지와 이들 변인들이 학습몰입 수준(고⋅저)에 따른 두 집단을 예측해 주는지를 알아보고자 하였다. 이를 위해 서울 및 경기권 소재 4개 중학교 1, 2, 3학년에 재학 중인 학생들에게 설문조사를 실시하였고, 조사대상 총 906명 중 학습몰입 수준(고⋅저)에 따른 두 집단을 구성하는 555명을 최종 분석 대상으로 그들의 학습몰입에 대한 기본심리욕구와 성취목적 요인을 측정하였다. 기본심리욕구, 성취목적 및 학습몰입 변인들의 상호 상관을 알아보기 위해 Pearson의 r을 구하였고, 또한 학습몰입 수준(고⋅저)에 따른 두 집단 간 변인들의 차이를 알아보기 위해 일원 ...
본 연구에서는 청소년을 대상으로 기본심리욕구, 성취목적 및 학습몰입 변인들은 상관관계가 있는지, 그리고 학습몰입 수준(고⋅저)에 따른 두 집단 간 기본심리욕구와 성취목적 변인들은 차이가 있는지와 이들 변인들이 학습몰입 수준(고⋅저)에 따른 두 집단을 예측해 주는지를 알아보고자 하였다. 이를 위해 서울 및 경기권 소재 4개 중학교 1, 2, 3학년에 재학 중인 학생들에게 설문조사를 실시하였고, 조사대상 총 906명 중 학습몰입 수준(고⋅저)에 따른 두 집단을 구성하는 555명을 최종 분석 대상으로 그들의 학습몰입에 대한 기본심리욕구와 성취목적 요인을 측정하였다. 기본심리욕구, 성취목적 및 학습몰입 변인들의 상호 상관을 알아보기 위해 Pearson의 r을 구하였고, 또한 학습몰입 수준(고⋅저)에 따른 두 집단 간 변인들의 차이를 알아보기 위해 일원 다변량 분석을 수행하였다. 또한 학습몰입 수준(고⋅저)에 따른 두 집단을 예측해 주는 변인을 알아보기 위해 이항 로지스틱 회귀분석을 수행하였다. 기본심리욕구, 성취목적 및 학습몰입 변인 간 상호 상관을 알아 본 결과, 학생들의 기본심리욕구는 성취목적의 하위요인인 숙달목적 요인과 수행접근 요인 그리고 학습몰입과 정적 상관을 보였다. 그러나 성취목적의 하위요인인 수행회피와 부적 상관을 보였다. 성취목적의 하위요인인 숙달목적요인은 학습몰입과 높은 정적 상관을 보이는 것으로 나타났다. 학습몰입 수준(고⋅저)에 따른 두 집단 간 변인들의 차이를 다변량 분석으로 검증한 결과, 기본심리욕구의 관계성, 유능감 및 자율성과 성취목적의 숙달목적과 수행접근 변인들은 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 기본심리욕구의 관계성, 유능감 및 자율성과 성취목적의 숙달목적, 수행접근 및 수행회피 요인들을 예측변인으로, 학습몰입 수준(고⋅저)에 따른 두 집단을 종속변인으로 선정하여 이항 로지스틱 회귀분석을 수행한 결과, 이 회귀 모델이 종속변량의 56.9%와 75.8% 사이를 설명해 주었으며, 모든 요인들이 학습몰입 수준(고⋅저)에 따른 두 집단을 유의미하게 예측해 주는 것으로 나타났다. 구체적으로, 학생들이 자신이 유능하다고 지각하며 그들의 자율성이 지지되고 타인들과 원만한 관계를 맺고 있다고 인식하는 학생일수록 학습몰입 고집단에 속할 확률이 높은 것으로 나타났다. 또한 학생들이 성취상황에서 수행회피보다는 숙달목적과 수행접근 목적을 지향 할수록 학습몰입 고집단에 속할 확률이 높은 것으로 나타났다. 따라서 가정과 학교에서는 학생들의 학습몰입의 경험을 촉진시키기 위해서는 그들의 기본심리욕구를 충족시켜주며 학습활동에 대해 생각하는 방식과 참여를 결정짓는 성취목적 중 숙달목적을 지향하도록 하여 그들의 학습몰입을 증진시켜줄 필요가 있는 것으로 판단된다. 본 연구를 통해 심리적으로 민감한 시기에 있는 청소년기 학생들을 지도하는 교사들에게 학생들이 어떠한 유형의 성취목적을 지니는 것이 바람직한지, 아울러 학교에서 심리적 환경을 어떻게 조성해주는 것이 이들의 학습상황에서의 몰입에 도움이 되는지에 대해 많은 교육적 함의를 제공해 줄 수 있는 것으로 기대된다.
본 연구에서는 청소년을 대상으로 기본심리욕구, 성취목적 및 학습몰입 변인들은 상관관계가 있는지, 그리고 학습몰입 수준(고⋅저)에 따른 두 집단 간 기본심리욕구와 성취목적 변인들은 차이가 있는지와 이들 변인들이 학습몰입 수준(고⋅저)에 따른 두 집단을 예측해 주는지를 알아보고자 하였다. 이를 위해 서울 및 경기권 소재 4개 중학교 1, 2, 3학년에 재학 중인 학생들에게 설문조사를 실시하였고, 조사대상 총 906명 중 학습몰입 수준(고⋅저)에 따른 두 집단을 구성하는 555명을 최종 분석 대상으로 그들의 학습몰입에 대한 기본심리욕구와 성취목적 요인을 측정하였다. 기본심리욕구, 성취목적 및 학습몰입 변인들의 상호 상관을 알아보기 위해 Pearson의 r을 구하였고, 또한 학습몰입 수준(고⋅저)에 따른 두 집단 간 변인들의 차이를 알아보기 위해 일원 다변량 분석을 수행하였다. 또한 학습몰입 수준(고⋅저)에 따른 두 집단을 예측해 주는 변인을 알아보기 위해 이항 로지스틱 회귀분석을 수행하였다. 기본심리욕구, 성취목적 및 학습몰입 변인 간 상호 상관을 알아 본 결과, 학생들의 기본심리욕구는 성취목적의 하위요인인 숙달목적 요인과 수행접근 요인 그리고 학습몰입과 정적 상관을 보였다. 그러나 성취목적의 하위요인인 수행회피와 부적 상관을 보였다. 성취목적의 하위요인인 숙달목적요인은 학습몰입과 높은 정적 상관을 보이는 것으로 나타났다. 학습몰입 수준(고⋅저)에 따른 두 집단 간 변인들의 차이를 다변량 분석으로 검증한 결과, 기본심리욕구의 관계성, 유능감 및 자율성과 성취목적의 숙달목적과 수행접근 변인들은 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 기본심리욕구의 관계성, 유능감 및 자율성과 성취목적의 숙달목적, 수행접근 및 수행회피 요인들을 예측변인으로, 학습몰입 수준(고⋅저)에 따른 두 집단을 종속변인으로 선정하여 이항 로지스틱 회귀분석을 수행한 결과, 이 회귀 모델이 종속변량의 56.9%와 75.8% 사이를 설명해 주었으며, 모든 요인들이 학습몰입 수준(고⋅저)에 따른 두 집단을 유의미하게 예측해 주는 것으로 나타났다. 구체적으로, 학생들이 자신이 유능하다고 지각하며 그들의 자율성이 지지되고 타인들과 원만한 관계를 맺고 있다고 인식하는 학생일수록 학습몰입 고집단에 속할 확률이 높은 것으로 나타났다. 또한 학생들이 성취상황에서 수행회피보다는 숙달목적과 수행접근 목적을 지향 할수록 학습몰입 고집단에 속할 확률이 높은 것으로 나타났다. 따라서 가정과 학교에서는 학생들의 학습몰입의 경험을 촉진시키기 위해서는 그들의 기본심리욕구를 충족시켜주며 학습활동에 대해 생각하는 방식과 참여를 결정짓는 성취목적 중 숙달목적을 지향하도록 하여 그들의 학습몰입을 증진시켜줄 필요가 있는 것으로 판단된다. 본 연구를 통해 심리적으로 민감한 시기에 있는 청소년기 학생들을 지도하는 교사들에게 학생들이 어떠한 유형의 성취목적을 지니는 것이 바람직한지, 아울러 학교에서 심리적 환경을 어떻게 조성해주는 것이 이들의 학습상황에서의 몰입에 도움이 되는지에 대해 많은 교육적 함의를 제공해 줄 수 있는 것으로 기대된다.
The purpose of this study was to examine the characteristics of student groups according to their learning flow level along with other variables such as basic psychological needs and achievement goals. The subjects were 906 middle school students in Seoul and Gyeonggi. These subjects were categorize...
The purpose of this study was to examine the characteristics of student groups according to their learning flow level along with other variables such as basic psychological needs and achievement goals. The subjects were 906 middle school students in Seoul and Gyeonggi. These subjects were categorized as being either high or low on learning flow scale by using high 30% and low 30% splits. Overall, the subjects within each of the two learning flow groups were 555 students. To examine the relations between each variable, Pearson's r was used. In order to examine the differences of factors which were basic psychological needs and achievement goals between high and low learning flow groups, a Multivariate Analysis of Variance(MANOVA) was conducted. A Binary Logistic Regression Analysis was also conducted to explore the factors to classify the two learning flow groups. The findings showed that first, there were significantly positive relationships among basic psychological need, achievement goals(i.e. mastery goals, performance approach goals), and learning flow. Among achievement goals, mastery goals and performance approach goals were significantly positive in relation to learning flow. But performance avoidance goals was significantly negative with learning flow. Secondly, there were significant differences in basic psychological needs and achievement goals between high and low learning flow groups. High learning flow students had higher basic psychological needs(i.e., autonomy, competence, relatedness) and achievement goals(i.e., mastery goals, performance approach goals) than the low learning flow students. But there were no significant differences in performance avoidance goals between high and low learning flow groups. Finally, 87.3 percent of the students in the two groups were accurately classified in respect to basic psychological needs and achievement goals. Students who had high levels of basic psychological needs(i.e., autonomy, competence, relatedness) and achievement goals(i.e., mastery goals, performance approach goals) were likely to being in high groups of learning flow. The study found students’basic psychological needs and achievement goals to be very important for their learning flow. Based on these results, family and school climates that include elements to promote their basic psychological needs, achievement goals, and learning flow can be beneficial.
The purpose of this study was to examine the characteristics of student groups according to their learning flow level along with other variables such as basic psychological needs and achievement goals. The subjects were 906 middle school students in Seoul and Gyeonggi. These subjects were categorized as being either high or low on learning flow scale by using high 30% and low 30% splits. Overall, the subjects within each of the two learning flow groups were 555 students. To examine the relations between each variable, Pearson's r was used. In order to examine the differences of factors which were basic psychological needs and achievement goals between high and low learning flow groups, a Multivariate Analysis of Variance(MANOVA) was conducted. A Binary Logistic Regression Analysis was also conducted to explore the factors to classify the two learning flow groups. The findings showed that first, there were significantly positive relationships among basic psychological need, achievement goals(i.e. mastery goals, performance approach goals), and learning flow. Among achievement goals, mastery goals and performance approach goals were significantly positive in relation to learning flow. But performance avoidance goals was significantly negative with learning flow. Secondly, there were significant differences in basic psychological needs and achievement goals between high and low learning flow groups. High learning flow students had higher basic psychological needs(i.e., autonomy, competence, relatedness) and achievement goals(i.e., mastery goals, performance approach goals) than the low learning flow students. But there were no significant differences in performance avoidance goals between high and low learning flow groups. Finally, 87.3 percent of the students in the two groups were accurately classified in respect to basic psychological needs and achievement goals. Students who had high levels of basic psychological needs(i.e., autonomy, competence, relatedness) and achievement goals(i.e., mastery goals, performance approach goals) were likely to being in high groups of learning flow. The study found students’basic psychological needs and achievement goals to be very important for their learning flow. Based on these results, family and school climates that include elements to promote their basic psychological needs, achievement goals, and learning flow can be beneficial.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.