본 연구는 유치원의 과학교육의 활성화를 목적으로 교사와 연구자가 과학교육의 문제점을 인식하고 개선방안을 모색하는 협력적 실행연구 과정과 그로 인한 유아와 교사, 그리고 연구자의 변화와 그 의미를 살펴보고자 한다. 이러한 연구의 목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 유아교육기관의 과학교육 활성화를 위한 협력적 실행연구 과정은 어떻게 이루어지는가? 2. 유아교육기관의 과학교육 활성화를 위한 협력적 실행연구 과정을 통해 유아, 교사, 연구자의 변화는 무엇인가? 본 연구는 2015년 8월 31일부터 2016년 1월 8일까지 4개월 반 동안 연구자가 원장으로 근무 하고 있는 G유치원에서 이루어졌다. 연구 참여자는 큰바다반 담임교사와 만 5세 큰바다반 유아 27명과 연구자이다. 자료는 참여관찰, 교사·유아면담, 교사-연구자 협의, 교사-연구자의 반성적 저널쓰기, 사진 및 동영상 촬영 등의 방법을 통해 수집하였다. 이에 따른 연구결과를 제시하면 다음과 같다. 첫째, 과학교육 활성화를 위한 협력적 실행연구의 과정은 다음과 같이 이루어 졌다. 본 연구에서 교사와 연구자는 과학교육의 협력적 실행을 위해 가장 먼저 ‘협력을 위해 과학교육에 관심 갖기’로 시작하여, 교육계획안에 있는 과학 활동내용과 유아의 과학 활동결과물, 그리고 유치원 교실에서의 과학교육 환경이 어떻게 이루어졌는지 살펴보며 과학교육의 실태와 문제점을 점검하였다. 그 결과 ‘1차 실행: 교사의 문제점 발견으로 시작하기’는 ‘과학교육 시간을 풍부하게 주자, 환경재구성: 독립적 과학영역 구성하기, 누구나 언제든 참여할 수 있는 과학영역 놀이약속 변경하기, 과학 실험도구와 친숙해지기, 유아가 좋아하는 조형과 쌓기 영역 중심에 과학영역 재배치하기, 과학영역 구성을 관찰과 실험으로 세분화하기’로 범주화 하여 실행하고 평가하였다. 또한 ‘2차 실행: 전문가 조언으로 시작하기’는 ‘간단한 실험으로 과학교육 풍성히 하기, 일상적 다양한 관찰거리로 과학교육 풍성히 하기, 과학 교재교구로 과학교육 풍성히 하기, 동·식물 기르기로 과학교육 풍성히 하기’로 활성화 방안을 고안하여 관찰, 반성, 실행하고 평가가 이루어졌다. 둘째, 유아교육기관의 과학교육 활성화를 위한 실행과정의 의미는 유아와 교사, 연구자 측면에서 찾을 수 있었다. 유아는 실행연구를 통해 과학교육에 관심과 흥미를 갖고 즐겁게 참여할 수 있게 되었으며, 풍성한 과학 활동으로 인해 과학적 지식과 긍정적 과학적 태도를 갖게 되었다. 또한 유아 스스로 의문점을 갖고 그것을 해결하기 위한 다양한 방법들을 찾으며, 탐구과정을 즐기는 유아들이 증가하였다. 교사는 실행연구를 통해 과학교육의 문제점을 인식하고, 유아의 흥미와 관심을 반영하여 풍요로운 과학적 환경을 만들기 위해 적극적으로 준비하는 교사가 되었다. 이는 과학에 대한 부정적이거나 자신감 부족을 극복하고 교사의 ...
본 연구는 유치원의 과학교육의 활성화를 목적으로 교사와 연구자가 과학교육의 문제점을 인식하고 개선방안을 모색하는 협력적 실행연구 과정과 그로 인한 유아와 교사, 그리고 연구자의 변화와 그 의미를 살펴보고자 한다. 이러한 연구의 목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 유아교육기관의 과학교육 활성화를 위한 협력적 실행연구 과정은 어떻게 이루어지는가? 2. 유아교육기관의 과학교육 활성화를 위한 협력적 실행연구 과정을 통해 유아, 교사, 연구자의 변화는 무엇인가? 본 연구는 2015년 8월 31일부터 2016년 1월 8일까지 4개월 반 동안 연구자가 원장으로 근무 하고 있는 G유치원에서 이루어졌다. 연구 참여자는 큰바다반 담임교사와 만 5세 큰바다반 유아 27명과 연구자이다. 자료는 참여관찰, 교사·유아면담, 교사-연구자 협의, 교사-연구자의 반성적 저널쓰기, 사진 및 동영상 촬영 등의 방법을 통해 수집하였다. 이에 따른 연구결과를 제시하면 다음과 같다. 첫째, 과학교육 활성화를 위한 협력적 실행연구의 과정은 다음과 같이 이루어 졌다. 본 연구에서 교사와 연구자는 과학교육의 협력적 실행을 위해 가장 먼저 ‘협력을 위해 과학교육에 관심 갖기’로 시작하여, 교육계획안에 있는 과학 활동내용과 유아의 과학 활동결과물, 그리고 유치원 교실에서의 과학교육 환경이 어떻게 이루어졌는지 살펴보며 과학교육의 실태와 문제점을 점검하였다. 그 결과 ‘1차 실행: 교사의 문제점 발견으로 시작하기’는 ‘과학교육 시간을 풍부하게 주자, 환경재구성: 독립적 과학영역 구성하기, 누구나 언제든 참여할 수 있는 과학영역 놀이약속 변경하기, 과학 실험도구와 친숙해지기, 유아가 좋아하는 조형과 쌓기 영역 중심에 과학영역 재배치하기, 과학영역 구성을 관찰과 실험으로 세분화하기’로 범주화 하여 실행하고 평가하였다. 또한 ‘2차 실행: 전문가 조언으로 시작하기’는 ‘간단한 실험으로 과학교육 풍성히 하기, 일상적 다양한 관찰거리로 과학교육 풍성히 하기, 과학 교재교구로 과학교육 풍성히 하기, 동·식물 기르기로 과학교육 풍성히 하기’로 활성화 방안을 고안하여 관찰, 반성, 실행하고 평가가 이루어졌다. 둘째, 유아교육기관의 과학교육 활성화를 위한 실행과정의 의미는 유아와 교사, 연구자 측면에서 찾을 수 있었다. 유아는 실행연구를 통해 과학교육에 관심과 흥미를 갖고 즐겁게 참여할 수 있게 되었으며, 풍성한 과학 활동으로 인해 과학적 지식과 긍정적 과학적 태도를 갖게 되었다. 또한 유아 스스로 의문점을 갖고 그것을 해결하기 위한 다양한 방법들을 찾으며, 탐구과정을 즐기는 유아들이 증가하였다. 교사는 실행연구를 통해 과학교육의 문제점을 인식하고, 유아의 흥미와 관심을 반영하여 풍요로운 과학적 환경을 만들기 위해 적극적으로 준비하는 교사가 되었다. 이는 과학에 대한 부정적이거나 자신감 부족을 극복하고 교사의 과학교수 효능감을 높이는 계기가 되었다. 연구자는 교사와의 협력을 통해 현장에서 과학교육 진행에 어려움을 갖는 교사의 생각과 마음을 이해하며, 교사가 적극적으로 자신감을 갖고 과학교육을 진행할 수 있도록 도왔다. 이는 G유치원에서 교사주도로만 이루어졌던 과학교육을 유아중심의 탐구과정을 즐길 수 있는 과학교육 현장으로 변화를 가져왔다.
본 연구는 유치원의 과학교육의 활성화를 목적으로 교사와 연구자가 과학교육의 문제점을 인식하고 개선방안을 모색하는 협력적 실행연구 과정과 그로 인한 유아와 교사, 그리고 연구자의 변화와 그 의미를 살펴보고자 한다. 이러한 연구의 목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 유아교육기관의 과학교육 활성화를 위한 협력적 실행연구 과정은 어떻게 이루어지는가? 2. 유아교육기관의 과학교육 활성화를 위한 협력적 실행연구 과정을 통해 유아, 교사, 연구자의 변화는 무엇인가? 본 연구는 2015년 8월 31일부터 2016년 1월 8일까지 4개월 반 동안 연구자가 원장으로 근무 하고 있는 G유치원에서 이루어졌다. 연구 참여자는 큰바다반 담임교사와 만 5세 큰바다반 유아 27명과 연구자이다. 자료는 참여관찰, 교사·유아면담, 교사-연구자 협의, 교사-연구자의 반성적 저널쓰기, 사진 및 동영상 촬영 등의 방법을 통해 수집하였다. 이에 따른 연구결과를 제시하면 다음과 같다. 첫째, 과학교육 활성화를 위한 협력적 실행연구의 과정은 다음과 같이 이루어 졌다. 본 연구에서 교사와 연구자는 과학교육의 협력적 실행을 위해 가장 먼저 ‘협력을 위해 과학교육에 관심 갖기’로 시작하여, 교육계획안에 있는 과학 활동내용과 유아의 과학 활동결과물, 그리고 유치원 교실에서의 과학교육 환경이 어떻게 이루어졌는지 살펴보며 과학교육의 실태와 문제점을 점검하였다. 그 결과 ‘1차 실행: 교사의 문제점 발견으로 시작하기’는 ‘과학교육 시간을 풍부하게 주자, 환경재구성: 독립적 과학영역 구성하기, 누구나 언제든 참여할 수 있는 과학영역 놀이약속 변경하기, 과학 실험도구와 친숙해지기, 유아가 좋아하는 조형과 쌓기 영역 중심에 과학영역 재배치하기, 과학영역 구성을 관찰과 실험으로 세분화하기’로 범주화 하여 실행하고 평가하였다. 또한 ‘2차 실행: 전문가 조언으로 시작하기’는 ‘간단한 실험으로 과학교육 풍성히 하기, 일상적 다양한 관찰거리로 과학교육 풍성히 하기, 과학 교재교구로 과학교육 풍성히 하기, 동·식물 기르기로 과학교육 풍성히 하기’로 활성화 방안을 고안하여 관찰, 반성, 실행하고 평가가 이루어졌다. 둘째, 유아교육기관의 과학교육 활성화를 위한 실행과정의 의미는 유아와 교사, 연구자 측면에서 찾을 수 있었다. 유아는 실행연구를 통해 과학교육에 관심과 흥미를 갖고 즐겁게 참여할 수 있게 되었으며, 풍성한 과학 활동으로 인해 과학적 지식과 긍정적 과학적 태도를 갖게 되었다. 또한 유아 스스로 의문점을 갖고 그것을 해결하기 위한 다양한 방법들을 찾으며, 탐구과정을 즐기는 유아들이 증가하였다. 교사는 실행연구를 통해 과학교육의 문제점을 인식하고, 유아의 흥미와 관심을 반영하여 풍요로운 과학적 환경을 만들기 위해 적극적으로 준비하는 교사가 되었다. 이는 과학에 대한 부정적이거나 자신감 부족을 극복하고 교사의 과학교수 효능감을 높이는 계기가 되었다. 연구자는 교사와의 협력을 통해 현장에서 과학교육 진행에 어려움을 갖는 교사의 생각과 마음을 이해하며, 교사가 적극적으로 자신감을 갖고 과학교육을 진행할 수 있도록 도왔다. 이는 G유치원에서 교사주도로만 이루어졌던 과학교육을 유아중심의 탐구과정을 즐길 수 있는 과학교육 현장으로 변화를 가져왔다.
This is a collaborative action research in which an early childhood teacher and the author recognized the problems of science education and then groped after its improvement plan to activate kindergarten's science education. In addition, this research examined the changes presented by young children...
This is a collaborative action research in which an early childhood teacher and the author recognized the problems of science education and then groped after its improvement plan to activate kindergarten's science education. In addition, this research examined the changes presented by young children, an early childhood teacher and the author, together with the meaning of changes. For this, study questions were established as follows: 1. 'How was the collaborative action research in a kindergarten for the activation of science education initiated?' 2. 'What changes do young children, an early childhood teacher and the author present through the kindergarten's collaborative action research for the activation of science education?' This research was carried out in G Kindergarten of which head person was the author, for a period of four months, from August 31, 2015 to January 8, 2016. Research participants were a class teacher of Keunbada Class, 27 young children of 5 years old at Keunbada Class and the author. Data were collected through participatory observation, interviews with the teacher and young children, consultation between the teacher and the author, self-reflective journals worked out by the teacher and the author, picture-taking and filming. Study findings are as follows: First, the collaborative action research for the activation of science education was initiated as follows: In order to collaboratively carry out science education, the teacher and the author began 'taking interest in a collaborative science education above all, and then checked the contents of scientific activities in the plan of education, the outcomes of young children's scientific activities, and kindergarten's classroom environment for science education, thus examining the current status and problem of science education. And then 'the primary execution: beginning with the detection of teacher's problems' was carried out by categorizing 'giving enough time to carry out science education, reestablishment of environment: the establishment of an independent science area, the change of play appointment in a science area in which anyone could take part, becoming familiar with scientific tools of experiment, replacement of science area in the center of shaping and building plays preferred by young children, and classifying the composition of science area into observation and experiment and then evaluated the results. And 'the secondary execution: beginning with expert's advice' was carried out through observation, self-reflection and evaluation by working out such activation plans as 'enriching science education via simple experiments, enriching science education via various observable objects in everyday life, enriching science education via scientific teaching materials and tools, and enriching science education via breeding and cultivating animals and plants.' Second, the meaning of action research for the activation of science education in the kindergarten could be found from the aspects of young children, the teacher and the author. Action research made young children take interest in science education and take part in it pleasantly. In addition, they came to have knowledge on and positive attitude towards science through diverse scientific activities. In addition, many children had questions about science, sought solutions for it, and enjoyed the process of exploration. The teacher became such a person who could recognize the problems of science education through the action research and then actively prepared for an enriching scientific environment by reflecting young children's interests and concerns. The action research became an opportunity for the teacher to overcome negative attitude towards science and the lack of confidence in it, and then enhance the efficacy of teaching of science. Via cooperation with the teacher, the author understood the thought and mind of the teacher who had difficulties in carrying out science education in the kindergarten, and helped the teacher have confidence in science education and carry out it actively. As a result, the science education in G Kindergarten, which had been carried out in a teacher-directing manner, changed into young children-centered enjoyable process of scientific exploration.
This is a collaborative action research in which an early childhood teacher and the author recognized the problems of science education and then groped after its improvement plan to activate kindergarten's science education. In addition, this research examined the changes presented by young children, an early childhood teacher and the author, together with the meaning of changes. For this, study questions were established as follows: 1. 'How was the collaborative action research in a kindergarten for the activation of science education initiated?' 2. 'What changes do young children, an early childhood teacher and the author present through the kindergarten's collaborative action research for the activation of science education?' This research was carried out in G Kindergarten of which head person was the author, for a period of four months, from August 31, 2015 to January 8, 2016. Research participants were a class teacher of Keunbada Class, 27 young children of 5 years old at Keunbada Class and the author. Data were collected through participatory observation, interviews with the teacher and young children, consultation between the teacher and the author, self-reflective journals worked out by the teacher and the author, picture-taking and filming. Study findings are as follows: First, the collaborative action research for the activation of science education was initiated as follows: In order to collaboratively carry out science education, the teacher and the author began 'taking interest in a collaborative science education above all, and then checked the contents of scientific activities in the plan of education, the outcomes of young children's scientific activities, and kindergarten's classroom environment for science education, thus examining the current status and problem of science education. And then 'the primary execution: beginning with the detection of teacher's problems' was carried out by categorizing 'giving enough time to carry out science education, reestablishment of environment: the establishment of an independent science area, the change of play appointment in a science area in which anyone could take part, becoming familiar with scientific tools of experiment, replacement of science area in the center of shaping and building plays preferred by young children, and classifying the composition of science area into observation and experiment and then evaluated the results. And 'the secondary execution: beginning with expert's advice' was carried out through observation, self-reflection and evaluation by working out such activation plans as 'enriching science education via simple experiments, enriching science education via various observable objects in everyday life, enriching science education via scientific teaching materials and tools, and enriching science education via breeding and cultivating animals and plants.' Second, the meaning of action research for the activation of science education in the kindergarten could be found from the aspects of young children, the teacher and the author. Action research made young children take interest in science education and take part in it pleasantly. In addition, they came to have knowledge on and positive attitude towards science through diverse scientific activities. In addition, many children had questions about science, sought solutions for it, and enjoyed the process of exploration. The teacher became such a person who could recognize the problems of science education through the action research and then actively prepared for an enriching scientific environment by reflecting young children's interests and concerns. The action research became an opportunity for the teacher to overcome negative attitude towards science and the lack of confidence in it, and then enhance the efficacy of teaching of science. Via cooperation with the teacher, the author understood the thought and mind of the teacher who had difficulties in carrying out science education in the kindergarten, and helped the teacher have confidence in science education and carry out it actively. As a result, the science education in G Kindergarten, which had been carried out in a teacher-directing manner, changed into young children-centered enjoyable process of scientific exploration.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.