본 연구는 어린이집 만 5세반 과학교육의 활성화를 위해 두 명의 교사와 연구자가 노을반에서 이루어지는 과학교육의 문제를 인식하고, 협력적 실행연구를 통해 이를 개선하고자 하였다. 그 과정에서 나타난 유아, 교사, 연구자의 변화와 그 의미를 살펴보고자 한다.
본 연구의 목적에 따라 아래와 같이 연구 문제를 선정하였다.
연구 문제 1. 어린이집 만 5세반 과학교육 활성화를 위한 협력적 실행연구는 어떻게 이루어지는가? 연구 문제 2. 어린이집 만 5세반 과학교육 활성화를 위한 협력적 실행연구를 통해 유아, 교사, 연구자에게 어떤 변화가 있었는가?
본 연구에서는 2019년 9월부터 2020년 1월말까지 약 4개월동안 연구자가 주임교사로 근무하고 있는 E직장어린이집에서 이루어졌다. 연구참여자는 노을반 담임교사 2명과 만 5세 노을반 유아 8명과 연구자이다. 자료는 참여관찰, 면담, 저널, 검사, 계획안과 ...
본 연구는 어린이집 만 5세반 과학교육의 활성화를 위해 두 명의 교사와 연구자가 노을반에서 이루어지는 과학교육의 문제를 인식하고, 협력적 실행연구를 통해 이를 개선하고자 하였다. 그 과정에서 나타난 유아, 교사, 연구자의 변화와 그 의미를 살펴보고자 한다.
본 연구의 목적에 따라 아래와 같이 연구 문제를 선정하였다.
연구 문제 1. 어린이집 만 5세반 과학교육 활성화를 위한 협력적 실행연구는 어떻게 이루어지는가? 연구 문제 2. 어린이집 만 5세반 과학교육 활성화를 위한 협력적 실행연구를 통해 유아, 교사, 연구자에게 어떤 변화가 있었는가?
본 연구에서는 2019년 9월부터 2020년 1월말까지 약 4개월동안 연구자가 주임교사로 근무하고 있는 E직장어린이집에서 이루어졌다. 연구참여자는 노을반 담임교사 2명과 만 5세 노을반 유아 8명과 연구자이다. 자료는 참여관찰, 면담, 저널, 검사, 계획안과 포트폴리오를 비롯한 자료를 수집하였다. 이에 따른 연구결과를 제시하면 다음과 같다. 첫째, 어린이집 만 5세반 과학교육 활성화를 위한 협력적 실행연구의 과정은 다음과 같이 이루어졌다. 본 연구에서 교사와 연구자는 과학교육의 협력적 실행을 위해 먼저 만남을 통해 신뢰감을 형성하고 서로의 목표를 공유하였다. 현재 노을반의 보육계획안과 놀이계획표, 교실 안의 과학교육 환경을 점검하고 문제점을 인식하였다. 문제점 진단 후 ‘1차 실행: 교사와 연구자가 공유한 부분에 대한 개선 실천하기’는 기존에 구성되지 못한 과학영역을 구성하고 부족했던 과학교구와 계획된 과학놀이의 비중을 늘리기, 과학영역에 관심을 가지고 참여할 수 있도록 물리적 환경 개선하기, 유아와 교사의 측면에서 과학에 대한 관심과 호기심 키우기로 범주화하여 실행하고 평가하였다. ‘2차실행: 실행연구 협력자의 전문적 조언에 기초하여 개선하기’는 일상생활에서 접할 수 있는 다양한 관찰거리와 동식물 기르기 제공하기, 주제와 관련된 어린이집에 구비된 과학 교재교구 살펴보고 활용 제안하기, 연구자가 직접 과학활동 진행 시범 보이기, 연구자 수업참관 후 교사가 직접 수업 진행하기, 2019개정 누리과정 고시에 따라 과학놀이 선택기회 제공하기로 활성화 방안을 정하여 실행, 평가가 이루어졌다.
둘째, 어린이집 만 5세반 과학교육 활성화를 위한 협력적 실행연구의 의미는 유아, 교사, 연구자 측면에서 찾을 수 있었다. 유아는 연구과정을 통해 관심이 없었던 과학활동에 참여하며 관심을 보였고 요리위주의 과학에서 관찰, 탐구, 실험 등의 다양한 과학을 경험하게 되었다. 일상생활에서 발견한 현상에 대해서도 호기심을 드러내며 탐구하게 되었다. 교사는 연구자와 함께 하면서 무조건 어렵다고 생각했던 과학이 쉽고 재미있게 느껴졌다. 유아의 과학적 관심을 긍정적으로 받아들여 유아의 변화된 모습에 준비하고 반응하는 교사가 되었고 결과적으로 교사의 과학교수 효능감을 높일 수 있었다. 연구자는 교사의 어려움을 알게되며 교사와 유아를 위한 고민을 함께하고 방법을 찾아 함께 해결하고 과학교육을 활성화 할 수 있는 방법을 찾게 되었다. 그 결과 E직장어린이집의 교사들이 어렵고 피하던 과학교육에 자신감을 갖고 유아가 주변의 환경을 관찰하고 탐구하는 과학교육현장으로의 변화를 가져왔다.
본 연구는 어린이집 만 5세반 과학교육의 활성화를 위해 두 명의 교사와 연구자가 노을반에서 이루어지는 과학교육의 문제를 인식하고, 협력적 실행연구를 통해 이를 개선하고자 하였다. 그 과정에서 나타난 유아, 교사, 연구자의 변화와 그 의미를 살펴보고자 한다.
본 연구의 목적에 따라 아래와 같이 연구 문제를 선정하였다.
연구 문제 1. 어린이집 만 5세반 과학교육 활성화를 위한 협력적 실행연구는 어떻게 이루어지는가? 연구 문제 2. 어린이집 만 5세반 과학교육 활성화를 위한 협력적 실행연구를 통해 유아, 교사, 연구자에게 어떤 변화가 있었는가?
본 연구에서는 2019년 9월부터 2020년 1월말까지 약 4개월동안 연구자가 주임교사로 근무하고 있는 E직장어린이집에서 이루어졌다. 연구참여자는 노을반 담임교사 2명과 만 5세 노을반 유아 8명과 연구자이다. 자료는 참여관찰, 면담, 저널, 검사, 계획안과 포트폴리오를 비롯한 자료를 수집하였다. 이에 따른 연구결과를 제시하면 다음과 같다. 첫째, 어린이집 만 5세반 과학교육 활성화를 위한 협력적 실행연구의 과정은 다음과 같이 이루어졌다. 본 연구에서 교사와 연구자는 과학교육의 협력적 실행을 위해 먼저 만남을 통해 신뢰감을 형성하고 서로의 목표를 공유하였다. 현재 노을반의 보육계획안과 놀이계획표, 교실 안의 과학교육 환경을 점검하고 문제점을 인식하였다. 문제점 진단 후 ‘1차 실행: 교사와 연구자가 공유한 부분에 대한 개선 실천하기’는 기존에 구성되지 못한 과학영역을 구성하고 부족했던 과학교구와 계획된 과학놀이의 비중을 늘리기, 과학영역에 관심을 가지고 참여할 수 있도록 물리적 환경 개선하기, 유아와 교사의 측면에서 과학에 대한 관심과 호기심 키우기로 범주화하여 실행하고 평가하였다. ‘2차실행: 실행연구 협력자의 전문적 조언에 기초하여 개선하기’는 일상생활에서 접할 수 있는 다양한 관찰거리와 동식물 기르기 제공하기, 주제와 관련된 어린이집에 구비된 과학 교재교구 살펴보고 활용 제안하기, 연구자가 직접 과학활동 진행 시범 보이기, 연구자 수업참관 후 교사가 직접 수업 진행하기, 2019개정 누리과정 고시에 따라 과학놀이 선택기회 제공하기로 활성화 방안을 정하여 실행, 평가가 이루어졌다.
둘째, 어린이집 만 5세반 과학교육 활성화를 위한 협력적 실행연구의 의미는 유아, 교사, 연구자 측면에서 찾을 수 있었다. 유아는 연구과정을 통해 관심이 없었던 과학활동에 참여하며 관심을 보였고 요리위주의 과학에서 관찰, 탐구, 실험 등의 다양한 과학을 경험하게 되었다. 일상생활에서 발견한 현상에 대해서도 호기심을 드러내며 탐구하게 되었다. 교사는 연구자와 함께 하면서 무조건 어렵다고 생각했던 과학이 쉽고 재미있게 느껴졌다. 유아의 과학적 관심을 긍정적으로 받아들여 유아의 변화된 모습에 준비하고 반응하는 교사가 되었고 결과적으로 교사의 과학교수 효능감을 높일 수 있었다. 연구자는 교사의 어려움을 알게되며 교사와 유아를 위한 고민을 함께하고 방법을 찾아 함께 해결하고 과학교육을 활성화 할 수 있는 방법을 찾게 되었다. 그 결과 E직장어린이집의 교사들이 어렵고 피하던 과학교육에 자신감을 갖고 유아가 주변의 환경을 관찰하고 탐구하는 과학교육현장으로의 변화를 가져왔다.
This study intends to improve the problem of science education done in Noeul class through study on Collaborative Action Research as 2 teachers and researcher recognize the problem in order to activate science education for children of 5 years old in full in Childcare Center. The variation of childr...
This study intends to improve the problem of science education done in Noeul class through study on Collaborative Action Research as 2 teachers and researcher recognize the problem in order to activate science education for children of 5 years old in full in Childcare Center. The variation of children, teacher & researcher found in the process as well as its meaning is to be investigated.
In accordance with the purpose of this study, the following study issue is chosen.
Study issue 1. How is study on Collaborative Action Research realized to activate science education for children of 5 years old in full in Childcare Center? Study issue 2. How are children, teacher & researcher changed through study on Collaborative Action Research to activate science education for children of 5 years old in full in Childcare Center?
This study was done in E workplace Childcare Center where researcher served as master teacher for some 4 months from September 2019 to the end of January 2020. The participants of study are 2 HR teachers of Noeul class, 8 children of 5 years old in full in Noeul class and researcher. Materials including participation & observation, interview, journal, test, plan & portfolio were collected. The result of study is presented as follows.
First, the process of study on Collaborative Action Research to activate science education for children of 5 years old in full in Childcare Center is done as follows. In this study, teacher & researcher first met for First, the process of study on Collaborative Action Research to activate science education for children of 5 years old in full in Childcare Center is done as follows. of science education, built trust and shared mutual goal. Present nurture plan & pastime plan of Noeul class, environment of science education in the classroom are checked and issue was recognized. ‘1st implementation’ after checking issue: ‘improvement & implementation’ for the part shared by teacher & researcher is categorized, implemented & evaluated as furthering interest & curiosity in science in the aspect of improvement of physical environment, children & teacher so that scientific area which was not set up in the past may be set up & the portion of scanty scientific teaching aids & planned scientific pastime may be increased and children may participate in the area of science with interest. ‘2nd implementation: Improvement based on professional advice of implementation study cooperator is implemented and evaluated by making activation program to provide diverse observation materials that can be experienced in daily life & raising animal & plant, to view science teaching aids prepared in Childcare Center in relation to theme, to suggest how to utilize them, to make researcher personally demonstrate scientific activity, to make teacher personally give lesson after observing researcher’s lesson, to provide the opportunity to select science pastime in accordance with announcement on amended Nuri course in 2019.
Second, the meaning of study on Collaborative Action Research for activation of science education for children of 5 years old in full in Childcare Center could be found in the aspect of children, teacher and researcher. Participating with interest in scientific activity in which they were uninterested through study course, children experienced diverse sciences such as observation, quest, experiment, etc instead of science mainly focusing on cooking. Also inquisitive of phenomena found in daily life, they explored it. Cooperating with researcher, teachers thought science easy and interesting while it was unconditionally difficult to them. Taking children’s scientific interest affirmatively, teachers became ready and responsive to children’ changing attitude. Eventually, teacher’s efficacy in teaching science could be increased. Informed of teachers’ difficulty, researcher pondered over solution for teacher & children, sought method, solved together and found solution & method to activate science education. As a result, teachers of E workplace Childcare Center became confident of science education which they avoided and the house was changed to place of science education where children observed & explored surrounding environment.
This study intends to improve the problem of science education done in Noeul class through study on Collaborative Action Research as 2 teachers and researcher recognize the problem in order to activate science education for children of 5 years old in full in Childcare Center. The variation of children, teacher & researcher found in the process as well as its meaning is to be investigated.
In accordance with the purpose of this study, the following study issue is chosen.
Study issue 1. How is study on Collaborative Action Research realized to activate science education for children of 5 years old in full in Childcare Center? Study issue 2. How are children, teacher & researcher changed through study on Collaborative Action Research to activate science education for children of 5 years old in full in Childcare Center?
This study was done in E workplace Childcare Center where researcher served as master teacher for some 4 months from September 2019 to the end of January 2020. The participants of study are 2 HR teachers of Noeul class, 8 children of 5 years old in full in Noeul class and researcher. Materials including participation & observation, interview, journal, test, plan & portfolio were collected. The result of study is presented as follows.
First, the process of study on Collaborative Action Research to activate science education for children of 5 years old in full in Childcare Center is done as follows. In this study, teacher & researcher first met for First, the process of study on Collaborative Action Research to activate science education for children of 5 years old in full in Childcare Center is done as follows. of science education, built trust and shared mutual goal. Present nurture plan & pastime plan of Noeul class, environment of science education in the classroom are checked and issue was recognized. ‘1st implementation’ after checking issue: ‘improvement & implementation’ for the part shared by teacher & researcher is categorized, implemented & evaluated as furthering interest & curiosity in science in the aspect of improvement of physical environment, children & teacher so that scientific area which was not set up in the past may be set up & the portion of scanty scientific teaching aids & planned scientific pastime may be increased and children may participate in the area of science with interest. ‘2nd implementation: Improvement based on professional advice of implementation study cooperator is implemented and evaluated by making activation program to provide diverse observation materials that can be experienced in daily life & raising animal & plant, to view science teaching aids prepared in Childcare Center in relation to theme, to suggest how to utilize them, to make researcher personally demonstrate scientific activity, to make teacher personally give lesson after observing researcher’s lesson, to provide the opportunity to select science pastime in accordance with announcement on amended Nuri course in 2019.
Second, the meaning of study on Collaborative Action Research for activation of science education for children of 5 years old in full in Childcare Center could be found in the aspect of children, teacher and researcher. Participating with interest in scientific activity in which they were uninterested through study course, children experienced diverse sciences such as observation, quest, experiment, etc instead of science mainly focusing on cooking. Also inquisitive of phenomena found in daily life, they explored it. Cooperating with researcher, teachers thought science easy and interesting while it was unconditionally difficult to them. Taking children’s scientific interest affirmatively, teachers became ready and responsive to children’ changing attitude. Eventually, teacher’s efficacy in teaching science could be increased. Informed of teachers’ difficulty, researcher pondered over solution for teacher & children, sought method, solved together and found solution & method to activate science education. As a result, teachers of E workplace Childcare Center became confident of science education which they avoided and the house was changed to place of science education where children observed & explored surrounding environment.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.