본 연구는 간호사들이 임상간호실무 현장에서 간호역량을 강화하기 위하여 실무교육의 기초를 마련하고자 간호사들의 간호역량과 간호실무교육 요구도를 기반으로 간호 시뮬레이션 교육 프로그램을 개발하는데 목적을 두고 실시되었다. 본 연구는 서술적 조사연구와 간호 시뮬레이션 교육 프로그램을 개발하는 방법론적 연구로, 서울소재 일 종합병원에 근무하는 실무교육대상 간호사 211명을 편의표출 하고 설문지를 이용하여 간호역량과 간호실무교육 요구도를 자료 수집하였다. ...
본 연구는 간호사들이 임상간호실무 현장에서 간호역량을 강화하기 위하여 실무교육의 기초를 마련하고자 간호사들의 간호역량과 간호실무교육 요구도를 기반으로 간호 시뮬레이션 교육 프로그램을 개발하는데 목적을 두고 실시되었다. 본 연구는 서술적 조사연구와 간호 시뮬레이션 교육 프로그램을 개발하는 방법론적 연구로, 서울소재 일 종합병원에 근무하는 실무교육대상 간호사 211명을 편의표출 하고 설문지를 이용하여 간호역량과 간호실무교육 요구도를 자료 수집하였다. 자료분석은 SPSS Statistics 18.0 프로그램을 이용하여 빈도, 백분율, 평균, 표준편차, t-test, ANOVA, Scheffe사후 검정, Kruskal-Wallis 방법을 이용하여 분석하였고, 간호 시뮬레이션 교육 프로그램 개발은 ADDIE 모형을 사용하여 분석, 설계, 개발 단계에 따라 진행하였다. 대상자들의 간호역량순위는 윤리적, 인격적, 심미적, 과학적 간호역량 영역의 순으로 나타났으며, 간호역량은 연령, 결혼상태, 최종학력, 현 근무부서, 임상경력에 따라 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 대상자들의 간호실무교육 요구도 순위는 기초 간호과학, 임상검사와 결과판독을 위한 지식, 간호이론, 기본 간호술, 전문간호분야 순으로 나타났으며, 간호실무교육 요구도는 연령, 결혼상태, 최종학력, 임상경력, 현 근무부서의 임상경력에 따라 통계적으로 유의한 차이는 없었고, 현 근무부서에 따른 간호실무교육 요구도는 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 본 연구의 결과 간호사의 연령, 임상경력, 학력이 증가함에 따라 간호역량이 증가하고 근무부서에 따라 간호실무교육 요구도가 다르므로 역량강화를 위하여 대상자들의 역량수준과 근무부서 등을 고려한 교육 프로그램의 개발이 필요함을 알 수 있었다. 이에 연구결과를 기반으로 역량이 부족한 간호사들의 교육요구도를 반영하여 임상에서 적용 가능한 간호 시뮬레이션 교육 프로그램을 개발하였다. 개발한 교육 프로그램은 추후 다른 프로그램 개발 연구 시 근거자료와 간호실무 교육 프로그램으로 활용할 수 있어 학문적, 간호 실무적으로 기여할 수 있을 것이며 추후 효과평가에 대한 후속연구를 제언한다.
본 연구는 간호사들이 임상간호실무 현장에서 간호역량을 강화하기 위하여 실무교육의 기초를 마련하고자 간호사들의 간호역량과 간호실무교육 요구도를 기반으로 간호 시뮬레이션 교육 프로그램을 개발하는데 목적을 두고 실시되었다. 본 연구는 서술적 조사연구와 간호 시뮬레이션 교육 프로그램을 개발하는 방법론적 연구로, 서울소재 일 종합병원에 근무하는 실무교육대상 간호사 211명을 편의표출 하고 설문지를 이용하여 간호역량과 간호실무교육 요구도를 자료 수집하였다. 자료분석은 SPSS Statistics 18.0 프로그램을 이용하여 빈도, 백분율, 평균, 표준편차, t-test, ANOVA, Scheffe 사후 검정, Kruskal-Wallis 방법을 이용하여 분석하였고, 간호 시뮬레이션 교육 프로그램 개발은 ADDIE 모형을 사용하여 분석, 설계, 개발 단계에 따라 진행하였다. 대상자들의 간호역량순위는 윤리적, 인격적, 심미적, 과학적 간호역량 영역의 순으로 나타났으며, 간호역량은 연령, 결혼상태, 최종학력, 현 근무부서, 임상경력에 따라 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 대상자들의 간호실무교육 요구도 순위는 기초 간호과학, 임상검사와 결과판독을 위한 지식, 간호이론, 기본 간호술, 전문간호분야 순으로 나타났으며, 간호실무교육 요구도는 연령, 결혼상태, 최종학력, 임상경력, 현 근무부서의 임상경력에 따라 통계적으로 유의한 차이는 없었고, 현 근무부서에 따른 간호실무교육 요구도는 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 본 연구의 결과 간호사의 연령, 임상경력, 학력이 증가함에 따라 간호역량이 증가하고 근무부서에 따라 간호실무교육 요구도가 다르므로 역량강화를 위하여 대상자들의 역량수준과 근무부서 등을 고려한 교육 프로그램의 개발이 필요함을 알 수 있었다. 이에 연구결과를 기반으로 역량이 부족한 간호사들의 교육요구도를 반영하여 임상에서 적용 가능한 간호 시뮬레이션 교육 프로그램을 개발하였다. 개발한 교육 프로그램은 추후 다른 프로그램 개발 연구 시 근거자료와 간호실무 교육 프로그램으로 활용할 수 있어 학문적, 간호 실무적으로 기여할 수 있을 것이며 추후 효과평가에 대한 후속연구를 제언한다.
The purpose of this study is to develop simulation training program based on nursing competency and education needs for nurses in order to help them master the fundamentals of practical education and strengthen nursing competency in the field of clinical nursing practice. Research is composed of...
The purpose of this study is to develop simulation training program based on nursing competency and education needs for nurses in order to help them master the fundamentals of practical education and strengthen nursing competency in the field of clinical nursing practice. Research is composed of descriptive survey research and methodology inclusive of developing simulation training program. The data on nursing competency and education needs for nurses is collected using questionnaires targeting two hundred and eleven nurses working at a general hospital in Seoul. SPSS program is used for data analysis such as frequency, percentage, the mean, standard deviation, t-test, ANOVA, Scheffe post-hoc comparison, and Kruskal-Wallis method, while ADDIE model is applied to develop simulation training program following three steps of analysis, design, and development. The order of importance of targets’ nursing competency shows ethical, moral, esthetic, and scientific nursing competency factors in sequence. As for nursing competency, it shows meaningful difference depending on targets’ age, marital condition, level of education, current working department, and overall clinical experience. The order of importance of education needs for nurses shows basic nursing science, knowledge to understand and interpret clinical examination and results, nursing theory, basic nursing technique, and professional nursing art in sequence. However, the education needs for nurses show non-significant correlation among age, marital condition, level of education, and overall clinical experience except for the education needs according to the current working department. The result shows that nursing competency is improved as the nurses get older and have longer clinical career and higher level of education, however, the education needs for nurses differ from working department. Therefore, educational program should be developed upon considering level of trainees’ competency and working department. Based on this research and education needs from nurses at beginners’ level, simulation training program is developed that can be used for clinical trials. This program is not only utilized for educational program for nurses, but also can be a contributive reference data to further development of program in the future and follow-up study for the evaluation of effect is suggested.
The purpose of this study is to develop simulation training program based on nursing competency and education needs for nurses in order to help them master the fundamentals of practical education and strengthen nursing competency in the field of clinical nursing practice. Research is composed of descriptive survey research and methodology inclusive of developing simulation training program. The data on nursing competency and education needs for nurses is collected using questionnaires targeting two hundred and eleven nurses working at a general hospital in Seoul. SPSS program is used for data analysis such as frequency, percentage, the mean, standard deviation, t-test, ANOVA, Scheffe post-hoc comparison, and Kruskal-Wallis method, while ADDIE model is applied to develop simulation training program following three steps of analysis, design, and development. The order of importance of targets’ nursing competency shows ethical, moral, esthetic, and scientific nursing competency factors in sequence. As for nursing competency, it shows meaningful difference depending on targets’ age, marital condition, level of education, current working department, and overall clinical experience. The order of importance of education needs for nurses shows basic nursing science, knowledge to understand and interpret clinical examination and results, nursing theory, basic nursing technique, and professional nursing art in sequence. However, the education needs for nurses show non-significant correlation among age, marital condition, level of education, and overall clinical experience except for the education needs according to the current working department. The result shows that nursing competency is improved as the nurses get older and have longer clinical career and higher level of education, however, the education needs for nurses differ from working department. Therefore, educational program should be developed upon considering level of trainees’ competency and working department. Based on this research and education needs from nurses at beginners’ level, simulation training program is developed that can be used for clinical trials. This program is not only utilized for educational program for nurses, but also can be a contributive reference data to further development of program in the future and follow-up study for the evaluation of effect is suggested.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.