본 연구의 사무직 근로자의 평생교육 참여동기가 참여지속의도에 미치는 영향을 미치는지와 교육만족도는 매개역할을 하는가를 알아보기 위해 착수되었다. 이러한 연구목적을 바탕으로 수립한 연구문제는 첫째, 사무직 근로자의 참여동기유형은 평생교육 만족에 영향을 미치는가? 둘째, 사무직 근로자의 참여동기유형은 참여지속 의도에 영향을 미치는가? 셋째, 사무직 근로자의 평생교육만족도은 참여지속의도에 영향을 미치는가? 넷째로는 사무직 근로자의 참여동기유형이 참여지속의도에 영향에 미치는 영향에서 교육만족은 매개적 역할을 하는가? 이러한 연구문제를 검...
본 연구의 사무직 근로자의 평생교육 참여동기가 참여지속의도에 미치는 영향을 미치는지와 교육만족도는 매개역할을 하는가를 알아보기 위해 착수되었다. 이러한 연구목적을 바탕으로 수립한 연구문제는 첫째, 사무직 근로자의 참여동기유형은 평생교육 만족에 영향을 미치는가? 둘째, 사무직 근로자의 참여동기유형은 참여지속 의도에 영향을 미치는가? 셋째, 사무직 근로자의 평생교육만족도은 참여지속의도에 영향을 미치는가? 넷째로는 사무직 근로자의 참여동기유형이 참여지속의도에 영향에 미치는 영향에서 교육만족은 매개적 역할을 하는가? 이러한 연구문제를 검증하기 위해 사무직 근로자 400명을 대상으로 설문을 실시하여 총 320부를 회수하였으며, 이중 불충분한 응답을 한 27부를 제외하고 최종 293부를 분석하였다. 구체적인 연구결과는 다음과 같다.
첫째, 평생교육 참여동기와 교육만족 간의 관계를 살펴보면, 목표지향성, 학습지향형 등의 참여동기 모두 전체 교육만족과 유의한 정(+)적 상관관계가 있는 것으로 밝혀졌다. 참여동기가 높은 학습자들이 교육만족에 영향을 미치는 주요 예측 요인임을 알 수 있다. 그러나 활동지향형 참여동기는 교육만족에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 둘째, 사무직 근로자의 평생교육 참여동기요인인 목표지향형과 학습지향형 참여동기가 참여지속의도에도 직접적으로 유의한 정(+)적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 교육만족도는 참여지속의도에 유의한 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타나 교육만족도가 높을수록 향후 평생교육의 평생교육 프로그램의 참여의도도 높을 것을 예측할 수 있다. 마지막으로 사무직 근로자의 참여동기 중 목표지향형과 학습지향형인 교육만족에 유의한 영향을 미치고, 교육만족은 참여지속의도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
이러한 연구결과를 토대로 사무직 근로자들의 평생교육 만족도를 높이고, 참여지속률을 높이기 위한 지침을 얻는데 필요한 시사점은 다음과 같다. 평생교육에 좀 더 적극적으로 참여할 수 있도록 충분한 동기부여와 체계적이고, 지속적인 평생교육을 제공받는 사무직 근로자들은 개인직무, 근무환경, 직무에 대한 자부심과 내재적 만족 향상, 역량향상을 통한 인정 및 보상 등과 같은 외재적 만족도 또한 향상될 것으로 판단된다. 이러한 기업의 평생교육의 기회를 확장은 단기적 성과주의 또는 의무교육이 아닌 장기적인 인재육성과 직무만족, 안정적인 노후를 은퇴준비를 할 수 있도록 기업에서 체계적이고 다양한 교육과정개발의 투자가 필요하다고 판단된다.
평생교육이 복지 측면에서 학습을 원하는 임직원 누구에게나 제공되어야 하며 이를 위해 기업과 기관의 적극적인 협업과 국가적 차원의 정책마련이 이루어져야 한다.
본 연구의 사무직 근로자의 평생교육 참여동기가 참여지속의도에 미치는 영향을 미치는지와 교육만족도는 매개역할을 하는가를 알아보기 위해 착수되었다. 이러한 연구목적을 바탕으로 수립한 연구문제는 첫째, 사무직 근로자의 참여동기유형은 평생교육 만족에 영향을 미치는가? 둘째, 사무직 근로자의 참여동기유형은 참여지속 의도에 영향을 미치는가? 셋째, 사무직 근로자의 평생교육만족도은 참여지속의도에 영향을 미치는가? 넷째로는 사무직 근로자의 참여동기유형이 참여지속의도에 영향에 미치는 영향에서 교육만족은 매개적 역할을 하는가? 이러한 연구문제를 검증하기 위해 사무직 근로자 400명을 대상으로 설문을 실시하여 총 320부를 회수하였으며, 이중 불충분한 응답을 한 27부를 제외하고 최종 293부를 분석하였다. 구체적인 연구결과는 다음과 같다.
첫째, 평생교육 참여동기와 교육만족 간의 관계를 살펴보면, 목표지향성, 학습지향형 등의 참여동기 모두 전체 교육만족과 유의한 정(+)적 상관관계가 있는 것으로 밝혀졌다. 참여동기가 높은 학습자들이 교육만족에 영향을 미치는 주요 예측 요인임을 알 수 있다. 그러나 활동지향형 참여동기는 교육만족에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 둘째, 사무직 근로자의 평생교육 참여동기요인인 목표지향형과 학습지향형 참여동기가 참여지속의도에도 직접적으로 유의한 정(+)적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 교육만족도는 참여지속의도에 유의한 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타나 교육만족도가 높을수록 향후 평생교육의 평생교육 프로그램의 참여의도도 높을 것을 예측할 수 있다. 마지막으로 사무직 근로자의 참여동기 중 목표지향형과 학습지향형인 교육만족에 유의한 영향을 미치고, 교육만족은 참여지속의도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
이러한 연구결과를 토대로 사무직 근로자들의 평생교육 만족도를 높이고, 참여지속률을 높이기 위한 지침을 얻는데 필요한 시사점은 다음과 같다. 평생교육에 좀 더 적극적으로 참여할 수 있도록 충분한 동기부여와 체계적이고, 지속적인 평생교육을 제공받는 사무직 근로자들은 개인직무, 근무환경, 직무에 대한 자부심과 내재적 만족 향상, 역량향상을 통한 인정 및 보상 등과 같은 외재적 만족도 또한 향상될 것으로 판단된다. 이러한 기업의 평생교육의 기회를 확장은 단기적 성과주의 또는 의무교육이 아닌 장기적인 인재육성과 직무만족, 안정적인 노후를 은퇴준비를 할 수 있도록 기업에서 체계적이고 다양한 교육과정개발의 투자가 필요하다고 판단된다.
평생교육이 복지 측면에서 학습을 원하는 임직원 누구에게나 제공되어야 하며 이를 위해 기업과 기관의 적극적인 협업과 국가적 차원의 정책마련이 이루어져야 한다.
This study started in order to examine if participation motivation for lifelong education of office workers give influences on participation maintenance intention and if education satisfaction plays a role as a mediating effect.
Based on the purpose of this study, research problems were establi...
This study started in order to examine if participation motivation for lifelong education of office workers give influences on participation maintenance intention and if education satisfaction plays a role as a mediating effect.
Based on the purpose of this study, research problems were established as follows:
Firstly, does participation motivation type of officer workers give influences on lifelong education satisfaction?
Secondly, does participation motivation type of officer workers give influences on participation maintenance intention?
Thirdly, does lifelong satisfaction level of officer workers give influences on participation maintenance intention?
Fourthly, in the influences of participation motivation type of office workers on participation maintenance intention, does education satisfaction play a mediating role?
So as to verify these research problems, this study carried out a questionnaire survey oriented to 400 office workers and collected 320 units of questionnaires. Among them, 27 units were excluded because of insufficient responses and the final 293 units were analyzed for the study. The specific research results can be summarized as follows.
Firstly, as for the correlation between participation motivation for lifelong education and education satisfaction, it turned out that there was significant positive correlation between participation motivations such as goal-oriented type and learning-oriented type and the whole education satisfaction. It shows that learners with high participation motivation are the main predictors influencing education satisfaction. However, it turned out that participation motivation based on activity-oriented type did not give significant influences on education satisfaction.
Secondly, the result showed that participation motivation based on goal-oriented type and learning-oriented type as participation motivation factors of lifelong education of office workers gave direct and significant positive influences on participation maintenance intention as well.
Thirdly, education satisfaction turned out to give significant positive influences on participation maintenance intention, therefore, it is estimated that higher education satisfaction will bring about higher participation intention in proceeding with future lifelong education programs accordingly.
Lastly, among participation motivations of office workers, goal-oriented type and learning-oriented type gave significant influences on education satisfaction while education satisfaction gave significant influences on participation maintenance intention.
Based on these research results, the implications required for increasing satisfaction of lifelong education and participation maintenance rate of office workers can be arranged as follows:
It is estimated that office workers who are provided with sufficient motivation for more active participations as well as the systematic and constant lifelong education will be able to increase not only the internal satisfaction in terms of individual duty, working environment and duty but also external satisfaction such as recognition and reward through competency improvement. In terms of opportunity expansion of lifelong education offered by companies, it is estimated that companies are required to invest systematic and diverse curriculum development so as to foster long-term human resource, improve job satisfaction and provide the workers with stable old age and not focusing on short-term “meritocracy” (performance-priority system) or compulsory education.
From the perspective of welfare, lifelong education must be provided to every employee who wishes to learn, and for achieving this purpose, it is indispensable to realize an active co-work between companies and institutions and implement corresponding policies at the state level.
This study started in order to examine if participation motivation for lifelong education of office workers give influences on participation maintenance intention and if education satisfaction plays a role as a mediating effect.
Based on the purpose of this study, research problems were established as follows:
Firstly, does participation motivation type of officer workers give influences on lifelong education satisfaction?
Secondly, does participation motivation type of officer workers give influences on participation maintenance intention?
Thirdly, does lifelong satisfaction level of officer workers give influences on participation maintenance intention?
Fourthly, in the influences of participation motivation type of office workers on participation maintenance intention, does education satisfaction play a mediating role?
So as to verify these research problems, this study carried out a questionnaire survey oriented to 400 office workers and collected 320 units of questionnaires. Among them, 27 units were excluded because of insufficient responses and the final 293 units were analyzed for the study. The specific research results can be summarized as follows.
Firstly, as for the correlation between participation motivation for lifelong education and education satisfaction, it turned out that there was significant positive correlation between participation motivations such as goal-oriented type and learning-oriented type and the whole education satisfaction. It shows that learners with high participation motivation are the main predictors influencing education satisfaction. However, it turned out that participation motivation based on activity-oriented type did not give significant influences on education satisfaction.
Secondly, the result showed that participation motivation based on goal-oriented type and learning-oriented type as participation motivation factors of lifelong education of office workers gave direct and significant positive influences on participation maintenance intention as well.
Thirdly, education satisfaction turned out to give significant positive influences on participation maintenance intention, therefore, it is estimated that higher education satisfaction will bring about higher participation intention in proceeding with future lifelong education programs accordingly.
Lastly, among participation motivations of office workers, goal-oriented type and learning-oriented type gave significant influences on education satisfaction while education satisfaction gave significant influences on participation maintenance intention.
Based on these research results, the implications required for increasing satisfaction of lifelong education and participation maintenance rate of office workers can be arranged as follows:
It is estimated that office workers who are provided with sufficient motivation for more active participations as well as the systematic and constant lifelong education will be able to increase not only the internal satisfaction in terms of individual duty, working environment and duty but also external satisfaction such as recognition and reward through competency improvement. In terms of opportunity expansion of lifelong education offered by companies, it is estimated that companies are required to invest systematic and diverse curriculum development so as to foster long-term human resource, improve job satisfaction and provide the workers with stable old age and not focusing on short-term “meritocracy” (performance-priority system) or compulsory education.
From the perspective of welfare, lifelong education must be provided to every employee who wishes to learn, and for achieving this purpose, it is indispensable to realize an active co-work between companies and institutions and implement corresponding policies at the state level.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.