본 연구는 생태체계적 관점에서 청소년의 공동체의식에 영향을 미치는 요인에 대해 분석하여 공동체의식 증진을 위한 방안을 세우고자 하였다. 분석을 위해 한국아동청소년패널조사를 사용하였으며, 5차년도 데이터(2014년)의 두 집단(중2, 고2)을 선정하였다. 종속변수는 청소년의 공동체의식이고, 독립변수는 개인차원(자아정체감, 삶의 만족도, 다문화수용도), 가정환경차원(방임_양육방식, 감독_휴대전화의존도), 학교차원(교우관계, 학생-교사관계), 지역사회차원(지역사회인식)이며, ...
본 연구는 생태체계적 관점에서 청소년의 공동체의식에 영향을 미치는 요인에 대해 분석하여 공동체의식 증진을 위한 방안을 세우고자 하였다. 분석을 위해 한국아동청소년패널조사를 사용하였으며, 5차년도 데이터(2014년)의 두 집단(중2, 고2)을 선정하였다. 종속변수는 청소년의 공동체의식이고, 독립변수는 개인차원(자아정체감, 삶의 만족도, 다문화수용도), 가정환경차원(방임_양육방식, 감독_휴대전화의존도), 학교차원(교우관계, 학생-교사관계), 지역사회차원(지역사회인식)이며, 통제변수는 인구학적 변수와 경제수준 변수로 구성하였다. 청소년의 공동체의식에 대한 요인을 분석하기 위해 기술통계분석, t-검정, ANOVA분석, 상관관계분석, 위계적 회귀분석을 실시하였다. 분석을 통한 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 회귀분석한 결과, 네 가지 차원(개인차원, 가정환경차원, 학교차원, 지역사회차원) 모두 청소년의 공동체의식에 통계적으로 유의미하게 나타났다. 둘째, 네 가지 차원 중 학교차원 변수들(교우관계, 학생-교사관계)이 청소년의 공동체의식을 가장 잘 설명(설명력 28.2%)하는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 통해 청소년의 공동체의식을 높이기 위해서는 학교관련 변수를 적극적으로 지원해야 한다고 할 수 있다. 또래관계 증진, 교사와의 관계 증진뿐만 아니라 학교사회복지 확대를 통해 청소년이 잘 성장하도록 지원해야 할 것이다. 청소년의 공동체의식을 강화하고 올바른 성장 및 사회적응을 돕기 위해서는 학교차원의 지원뿐만 아니라 청소년 개인, 가정환경, 지역사회 등과 관련된 지원도 같이 고려되어야 할 것이다.
본 연구는 생태체계적 관점에서 청소년의 공동체의식에 영향을 미치는 요인에 대해 분석하여 공동체의식 증진을 위한 방안을 세우고자 하였다. 분석을 위해 한국아동청소년패널조사를 사용하였으며, 5차년도 데이터(2014년)의 두 집단(중2, 고2)을 선정하였다. 종속변수는 청소년의 공동체의식이고, 독립변수는 개인차원(자아정체감, 삶의 만족도, 다문화수용도), 가정환경차원(방임_양육방식, 감독_휴대전화의존도), 학교차원(교우관계, 학생-교사관계), 지역사회차원(지역사회인식)이며, 통제변수는 인구학적 변수와 경제수준 변수로 구성하였다. 청소년의 공동체의식에 대한 요인을 분석하기 위해 기술통계분석, t-검정, ANOVA분석, 상관관계분석, 위계적 회귀분석을 실시하였다. 분석을 통한 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 회귀분석한 결과, 네 가지 차원(개인차원, 가정환경차원, 학교차원, 지역사회차원) 모두 청소년의 공동체의식에 통계적으로 유의미하게 나타났다. 둘째, 네 가지 차원 중 학교차원 변수들(교우관계, 학생-교사관계)이 청소년의 공동체의식을 가장 잘 설명(설명력 28.2%)하는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 통해 청소년의 공동체의식을 높이기 위해서는 학교관련 변수를 적극적으로 지원해야 한다고 할 수 있다. 또래관계 증진, 교사와의 관계 증진뿐만 아니라 학교사회복지 확대를 통해 청소년이 잘 성장하도록 지원해야 할 것이다. 청소년의 공동체의식을 강화하고 올바른 성장 및 사회적응을 돕기 위해서는 학교차원의 지원뿐만 아니라 청소년 개인, 가정환경, 지역사회 등과 관련된 지원도 같이 고려되어야 할 것이다.
This study analyzed the factors that affect adolescents' the sense of community in ecological perspective and examined the measures to promote the sense of community. For the analysis, data from 2014 Korean Children and Youth Panel Survey has been used, where two groups(middle school second graders ...
This study analyzed the factors that affect adolescents' the sense of community in ecological perspective and examined the measures to promote the sense of community. For the analysis, data from 2014 Korean Children and Youth Panel Survey has been used, where two groups(middle school second graders and high school second graders) were selected. The dependent variable in the study was the adolescents' sense of community, and the independent variables were the personal dimensions (ego-identity, life satisfaction, multi-cultural acceptance), home environment dimensions (parenting style, mobile phone dependency), school dimensions (peer relationships, relationships between the student and the teacher), and the community dimensions (understanding of the local community). The control variables were the demographic variables and economic variables. To analyze the factors affecting adolescents' sense of community, descriptive statistics, t-test, ANOVA, correlation analysis and hierarchical regression analysis were performed. The results from the analysis are as follows. First, all four dimensions showed statistical meanings in regards to the adolescents' sense of community. Second, school dimensions most thoroughly explained the adolescents' sense of community. In order to promote adolescents' sense of community, school dimensions should be actively supported. For the adolescents’ successful growth, not only should relationships with their peers and teachers be promoted, but also the expansion of the school social welfare should be placed to support their growth. To strengthen and support adolescents’ successful growth and adaptation to the society, support from schools should be considered as well as supports on personal and home environment, and local community must also be considered.
This study analyzed the factors that affect adolescents' the sense of community in ecological perspective and examined the measures to promote the sense of community. For the analysis, data from 2014 Korean Children and Youth Panel Survey has been used, where two groups(middle school second graders and high school second graders) were selected. The dependent variable in the study was the adolescents' sense of community, and the independent variables were the personal dimensions (ego-identity, life satisfaction, multi-cultural acceptance), home environment dimensions (parenting style, mobile phone dependency), school dimensions (peer relationships, relationships between the student and the teacher), and the community dimensions (understanding of the local community). The control variables were the demographic variables and economic variables. To analyze the factors affecting adolescents' sense of community, descriptive statistics, t-test, ANOVA, correlation analysis and hierarchical regression analysis were performed. The results from the analysis are as follows. First, all four dimensions showed statistical meanings in regards to the adolescents' sense of community. Second, school dimensions most thoroughly explained the adolescents' sense of community. In order to promote adolescents' sense of community, school dimensions should be actively supported. For the adolescents’ successful growth, not only should relationships with their peers and teachers be promoted, but also the expansion of the school social welfare should be placed to support their growth. To strengthen and support adolescents’ successful growth and adaptation to the society, support from schools should be considered as well as supports on personal and home environment, and local community must also be considered.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.