본 연구의 목적은 자연놀이를 통한 만 4세 유아의 사회적 행동 변화를 사례연구를 통해 알아보고자 하는데 있다. 이러한 목적을 기초로 선정한 연구 문제는 ‘자연놀이 경험을 통해 만 4세 유아의 사회적 행동은 어떤 변화를 보이는가?’이다. 자연놀이를 통한 사회적 행동변화를 알아보기 위해 관련 문헌을 검토하며 자연놀이와 사회적 행동에 대해 분석하고, 자연놀이를 개발하고 사회적 행동의 요인을 정리하였다. 자연놀이의 내용에는 활동 자료가 ...
본 연구의 목적은 자연놀이를 통한 만 4세 유아의 사회적 행동 변화를 사례연구를 통해 알아보고자 하는데 있다. 이러한 목적을 기초로 선정한 연구 문제는 ‘자연놀이 경험을 통해 만 4세 유아의 사회적 행동은 어떤 변화를 보이는가?’이다. 자연놀이를 통한 사회적 행동변화를 알아보기 위해 관련 문헌을 검토하며 자연놀이와 사회적 행동에 대해 분석하고, 자연놀이를 개발하고 사회적 행동의 요인을 정리하였다. 자연놀이의 내용에는 활동 자료가 제시되어 있고 활동 내용의 도입, 전개, 마무리에는 사회적 행동 요인과 요소들이 매 회 포함되어 있다. 사회적 행동 요인을 조절력, 사교성, 협력으로 나누고 그 구체적 행동으로 조절력에는 감정조절, 자기조절력, 순서 및 규칙 지키기, 인내, 공유하기, 갈등해결하기, 의사소통과 협의의 기술을 사교성에는 놀이시도, 친구 사귀기, 적극성, 적절한 의사소통, 협력에는 협력하기, 돕기, 양보, 친절, 미안함 표현하기를 포함하였다. 활동 중의 행동관찰기록과 활동 후 평가, 교사 면담 및 교사 저널에서 사회적 행동 요소가 나타난 부분을 분석하여 범주화하였다. 연구문제를 알아보기 위하여 연구 참여 유아로 사회적 행동의 유치원에서 변화가 요구되는 만 4세 유아를 대상으로 자연놀이를 10가지 정하고, 1주에 1가지 활동을 5일 동안 진행하였다. 10주 동안 매일 40분씩 진행하였으며, 이를 행동관찰기록과 사진으로 기록하였다. 행동관찰기록 후 교사가 유아와의 대화와 행동을 회상하며 저널을 쓰고, 보완해야할 점 등을 기록하였다. 교사 면담은 총 10회 진행하였으며, 면밀히 기록하였다. 본 연구 결과 자연놀이 경험을 통해 연구 참여 유아의 사회적 행동의 변화를 크게 세 가지로 범주화하였다. 첫째, 친구와 의사소통을 시도하고 감정을 이해하려 노력하기, 같이 하자고 제안하는 행동 등은 ‘친구 사귀기’로 범주화 하였다. 둘째, 자발적이고 적극적인 태도, 교사의 지시 없이도 스스로 참여하는 것은 ‘주도적으로 참여하기’로 범주화 하였다. 셋째, 줄서기나 순서지키기, 놀이의 규칙을 지키는 행동이 표현된 부분은 ‘놀이 규칙지키기’로 범주화 하였다. 자연놀이가 점차 익숙해지면서 연구 참여 유아의 긍정적 사회적 행동의 변화가 관찰되었고, 교사와 같은 반 유아의 연구 참여 유아에 대한 인식이 부정적이었던 것에서 긍정적으로 변화한 것도 알 수 있었다. 본 연구는 연구 참여 유아 1명을 대상으로 그 변화를 관찰하고 기록하여 범주화함으로써 자연놀이를 개별적으로 적용한 사례의 변화를 관찰할 수 있다는 점에서 의미가 있었다고 본다. 또한 자연놀이가 주는 장점을 바탕으로 다양하고 체계적인 자연놀이를 개발하여 적용하고, 사회적 행동 변화를 이끌어내는 요인을 파악한다면 보다 많은 유아들의 긍정적 변화를 이끌어 낼 수 있을 것이다.
본 연구의 목적은 자연놀이를 통한 만 4세 유아의 사회적 행동 변화를 사례연구를 통해 알아보고자 하는데 있다. 이러한 목적을 기초로 선정한 연구 문제는 ‘자연놀이 경험을 통해 만 4세 유아의 사회적 행동은 어떤 변화를 보이는가?’이다. 자연놀이를 통한 사회적 행동변화를 알아보기 위해 관련 문헌을 검토하며 자연놀이와 사회적 행동에 대해 분석하고, 자연놀이를 개발하고 사회적 행동의 요인을 정리하였다. 자연놀이의 내용에는 활동 자료가 제시되어 있고 활동 내용의 도입, 전개, 마무리에는 사회적 행동 요인과 요소들이 매 회 포함되어 있다. 사회적 행동 요인을 조절력, 사교성, 협력으로 나누고 그 구체적 행동으로 조절력에는 감정조절, 자기조절력, 순서 및 규칙 지키기, 인내, 공유하기, 갈등해결하기, 의사소통과 협의의 기술을 사교성에는 놀이시도, 친구 사귀기, 적극성, 적절한 의사소통, 협력에는 협력하기, 돕기, 양보, 친절, 미안함 표현하기를 포함하였다. 활동 중의 행동관찰기록과 활동 후 평가, 교사 면담 및 교사 저널에서 사회적 행동 요소가 나타난 부분을 분석하여 범주화하였다. 연구문제를 알아보기 위하여 연구 참여 유아로 사회적 행동의 유치원에서 변화가 요구되는 만 4세 유아를 대상으로 자연놀이를 10가지 정하고, 1주에 1가지 활동을 5일 동안 진행하였다. 10주 동안 매일 40분씩 진행하였으며, 이를 행동관찰기록과 사진으로 기록하였다. 행동관찰기록 후 교사가 유아와의 대화와 행동을 회상하며 저널을 쓰고, 보완해야할 점 등을 기록하였다. 교사 면담은 총 10회 진행하였으며, 면밀히 기록하였다. 본 연구 결과 자연놀이 경험을 통해 연구 참여 유아의 사회적 행동의 변화를 크게 세 가지로 범주화하였다. 첫째, 친구와 의사소통을 시도하고 감정을 이해하려 노력하기, 같이 하자고 제안하는 행동 등은 ‘친구 사귀기’로 범주화 하였다. 둘째, 자발적이고 적극적인 태도, 교사의 지시 없이도 스스로 참여하는 것은 ‘주도적으로 참여하기’로 범주화 하였다. 셋째, 줄서기나 순서지키기, 놀이의 규칙을 지키는 행동이 표현된 부분은 ‘놀이 규칙지키기’로 범주화 하였다. 자연놀이가 점차 익숙해지면서 연구 참여 유아의 긍정적 사회적 행동의 변화가 관찰되었고, 교사와 같은 반 유아의 연구 참여 유아에 대한 인식이 부정적이었던 것에서 긍정적으로 변화한 것도 알 수 있었다. 본 연구는 연구 참여 유아 1명을 대상으로 그 변화를 관찰하고 기록하여 범주화함으로써 자연놀이를 개별적으로 적용한 사례의 변화를 관찰할 수 있다는 점에서 의미가 있었다고 본다. 또한 자연놀이가 주는 장점을 바탕으로 다양하고 체계적인 자연놀이를 개발하여 적용하고, 사회적 행동 변화를 이끌어내는 요인을 파악한다면 보다 많은 유아들의 긍정적 변화를 이끌어 낼 수 있을 것이다.
The purpose of this research is to learn about changing social behavior of 4years old child through nature play by case study. Based on this purpose, a goal of this study is ‘how his social behavior has been changed through nature play’. To learn how nature plays effects for social behavio...
The purpose of this research is to learn about changing social behavior of 4years old child through nature play by case study. Based on this purpose, a goal of this study is ‘how his social behavior has been changed through nature play’. To learn how nature plays effects for social behavior, I searched related literatures, analyzed how nature play associate with social behavior, developed nature plays and organize act of social factors. Action plan has suggested in the contents of nature play, and act of social factors with action components are included every time in introduction, body and conclusion. I classified the act of social factors in three categories as ‘self control’, ‘sociality’, and ‘cooperation’. In detailed actions under ‘self control’ are emotion control, self regulation, obey order and rule, patience, sharing, resolve conflicts, communication, and consultation skill. Secondly, detailed actions under ‘sociality’ are attempt play, making friends, activeness, and relevant communication. Lastly, cooperation, assistant, concession, kindness, and express sorry are classified under ‘cooperation’. If there were any elements of social behavior in observation of a child’s activity, teacher’s interview after play, and teacher’s journal, I analyze and categorize the elements. To investigate this study, I select a 4years old child who needs to change his social behavior in a kindergarten, and let him play 1 activity in a week, and kept 5days for 10 kinds of nature plays. This activity was proceed 40minutes a day for 10 weeks. I record and took pictures for observation of his activity. After the observation of the activity, a teacher wrote a journal for his play, and checked supplement points. Teacher interview were done for 10 times, and recorded in detail. In result of this experiment, the child’s social behavior has changed by nature plays and I classified into three categories. First, any behavior such as try communication with friends, try to understand emotions each other, and suggest doing together are categorized as ‘making friends’. Secondly, any behavior such as voluntary and aggressive attitude, and play personally without teacher’s order are categorized as ‘reading participation’. Lastly, any behavior such as keep in a line, go in order, and keep rules for play are categorized as ‘keeping rules’. When a participant, the child, familiar with nature play gradually, observed his social behavior has changed positively. Also his characteristic evaluation from his teacher was turns from negative to positive. It was a significant study that I observed a case of applying nature play individually and how the child changed by categorized with observe and record. In addition, we may have positive changes from many children, if we find out factors which effect on social behavior with create and apply various and systematic nature plays based on advantages of nature play.
The purpose of this research is to learn about changing social behavior of 4years old child through nature play by case study. Based on this purpose, a goal of this study is ‘how his social behavior has been changed through nature play’. To learn how nature plays effects for social behavior, I searched related literatures, analyzed how nature play associate with social behavior, developed nature plays and organize act of social factors. Action plan has suggested in the contents of nature play, and act of social factors with action components are included every time in introduction, body and conclusion. I classified the act of social factors in three categories as ‘self control’, ‘sociality’, and ‘cooperation’. In detailed actions under ‘self control’ are emotion control, self regulation, obey order and rule, patience, sharing, resolve conflicts, communication, and consultation skill. Secondly, detailed actions under ‘sociality’ are attempt play, making friends, activeness, and relevant communication. Lastly, cooperation, assistant, concession, kindness, and express sorry are classified under ‘cooperation’. If there were any elements of social behavior in observation of a child’s activity, teacher’s interview after play, and teacher’s journal, I analyze and categorize the elements. To investigate this study, I select a 4years old child who needs to change his social behavior in a kindergarten, and let him play 1 activity in a week, and kept 5days for 10 kinds of nature plays. This activity was proceed 40minutes a day for 10 weeks. I record and took pictures for observation of his activity. After the observation of the activity, a teacher wrote a journal for his play, and checked supplement points. Teacher interview were done for 10 times, and recorded in detail. In result of this experiment, the child’s social behavior has changed by nature plays and I classified into three categories. First, any behavior such as try communication with friends, try to understand emotions each other, and suggest doing together are categorized as ‘making friends’. Secondly, any behavior such as voluntary and aggressive attitude, and play personally without teacher’s order are categorized as ‘reading participation’. Lastly, any behavior such as keep in a line, go in order, and keep rules for play are categorized as ‘keeping rules’. When a participant, the child, familiar with nature play gradually, observed his social behavior has changed positively. Also his characteristic evaluation from his teacher was turns from negative to positive. It was a significant study that I observed a case of applying nature play individually and how the child changed by categorized with observe and record. In addition, we may have positive changes from many children, if we find out factors which effect on social behavior with create and apply various and systematic nature plays based on advantages of nature play.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.