본 연구는 어린이집 2세 학급의 감각탐색영역에서 이루어지는 수학적 놀이를 살펴봄으로써 영아들이 어떤 수학적 놀이를 경험하며 그리고 그 수학적 놀이경험이 갖는 의미가 무엇인지 알아보는 것에 목적이 있다.
1. 어린이집 2세 영아는 감각탐색영역에서 어떠한 수학적 놀이경험을 하는가?
2. 어린이집 2세 영아의 감각탐색영역에서의 수학적 놀이 경험이 갖는 의미는 무엇인가?
이를 위해서 인천시에 위치한 S어린이집 2세 학급인 나무반에서 2014년 8월 1일부터 2014년 12월 31일까지 약 5개월 동안 자료를 수집하였...
본 연구는 어린이집 2세 학급의 감각탐색영역에서 이루어지는 수학적 놀이를 살펴봄으로써 영아들이 어떤 수학적 놀이를 경험하며 그리고 그 수학적 놀이경험이 갖는 의미가 무엇인지 알아보는 것에 목적이 있다.
1. 어린이집 2세 영아는 감각탐색영역에서 어떠한 수학적 놀이경험을 하는가?
2. 어린이집 2세 영아의 감각탐색영역에서의 수학적 놀이 경험이 갖는 의미는 무엇인가?
이를 위해서 인천시에 위치한 S어린이집 2세 학급인 나무반에서 2014년 8월 1일부터 2014년 12월 31일까지 약 5개월 동안 자료를 수집하였다. 관찰시간은 하루 일과 중 영아들이 감각탐색영역에 놀이가 이루어질 때마다 수시로 관찰이 이루어졌으며 그 중에서도 가장 놀이가 활발히 이루어지는 오전실내자유선택활동 1시간과 오후실내자유선택활동 1시간을 중심으로 자료 수집 이루어졌다. 연구참여자는 남아 11명, 여아 10명으로 총 21명이었으며 동영상 녹화, 사진, 현장노트 등의 참여관찰, 연구자 외의 담임교사 2인과의 면담, 각종 문서자료 등을 수집하여 분석하였다. 본 연구에서 설정된 연구문제에 따른 연구결과를 요약하면 다음과 같다.
1. 어린이집 2세 영아는 감각탐색영역에서 어떠한 수학적 놀이경험을 하는가?
어린이집 2세 학급의 감각탐색영역에서 나타난 수학적 놀이를 분석한 결과 표준보육과정에서 제공하는 수학적 탐구의 내용범주로 수량 인식하기, 공간과 도형에 관심 가지기, 차이에 관심 가지기, 단순한 규칙성에 관심 가지기, 구분하기 등의 수학적 내용을 발견할 수 있었다. 본 연구에서는 영아들의 수학적 놀이를 좀 더 세분화하여 하위 개념을 생성, 분류하였다.
수량 인식하기는 영아들의 수학적 놀이에서 가장 빈번하게 나타났으며 수량의 많고 적음을 구별하기를 포함하여 수량의 차이를 비교하는 모습이 많이 관찰되어 수량 비교하기와 수세기로 나누어 하위개념을 형성하였고 공간과 도형에 관심가지기는 두 번째로 가장 빈번히 관찰되어 ‘공간과 도형 관심가지기는 ‘모양인식하기, 공간인식하기’ 두 가지 범주로 나누어졌으며 ‘모양 인식하기’는 다시 ‘같은 모양을 찾기’, ‘모양과 관련된 어휘 사용하기’의 하위개념으로 나뉘어졌다. ‘공간 인식하기’는 ‘공간과 방향에 대한 어휘 사용하기’, ‘방향과 공간 인식하기’로 하위 개념을 나눌 수 있었다. 차이에 관심 가지기는 크기, 길이 등의 차이를 비교하는 수학적 놀이가 위주로 관찰되었고 단순한 규칙성에 관심가지기는 교사의 상호작용을 통해 AB순서로 이루어지는 규칙성을 만들어보거나 규칙을 인식하였다. 구분하기는 놀잇감의 특징을 색깔, 모양 등의 구체적인 기준으로 나누며 같고 다름을 구분하고 분류하였다.
2. 어린이집 2세 영아의 감각탐색영역에서의 수학적 놀이 경험이 갖는 의미는 무엇인가?
어린이집 2세 학급의 감각탐색영역에서 이루어진 수학적 놀이경험의 의미는 놀잇감, 또래, 교사로 나누어 분석할 수 있었다. 첫째, 2세 학급의 감각탐색영역에는 수학적 개념이 내포된 놀잇감이 다수 제공되고 있으며 영아들은 그 놀잇감에 내포된 수학적 개념을 발견하고 놀이하거나 놀이방법을 스스로 변형시켜서 수학적 놀이를 경험하고 있었다.
둘째, 2세 영아들은 혼자놀이에서 병행놀이로 전환되는 시기로 연합놀이의 초기 형태도 발견되기 때문에 놀이 시 또래와의 상호작용이 자주 관찰되었으며 2세 영아들이 감각탐색영역에서 경험하는 수학적 놀이는 또래관계와 높은 연관성을 보이며 또래와의 갈등상황, 또래행동 모방, 또래 교수 등 다양한 상황에서 수학적 놀이를 경험하고 자신의 수준보다 좀 더 향상된 수학적 개념을 경험하기도 한다는 것을 알 수 있었다.
셋째, 교사를 통해 수학적 놀이에 관심이 없던 2세 영아들도 수학적 놀이에 참여하거나 수학적 개념을 내포한 놀잇감을 다른 방향으로 놀이하던 영아들도 교사의 개입과 상호작용을 통해 수학적 놀이로 전환되었다. 또한, 놀잇감이나 또래와 함께 하는 수학적 놀이에서 관찰되기 어려웠던 단순한 규칙성에 관심 가지기, 방향과 공간에 대해 인식하기, 방향과 공간에 대한 어휘 사용하기 등이 수학적 개념이 교사와의 놀이를 통해 관찰되는 등 어린이집 2세 학급의 감각탐색영역의 수학적 놀이경험은 교사를 통해 다양하고 풍부해질 수 있다는 것을 알 수 있었다.
본 연구는 어린이집 2세 학급의 감각탐색영역에서 이루어지는 수학적 놀이를 살펴봄으로써 영아들이 어떤 수학적 놀이를 경험하며 그리고 그 수학적 놀이경험이 갖는 의미가 무엇인지 알아보는 것에 목적이 있다.
1. 어린이집 2세 영아는 감각탐색영역에서 어떠한 수학적 놀이경험을 하는가?
2. 어린이집 2세 영아의 감각탐색영역에서의 수학적 놀이 경험이 갖는 의미는 무엇인가?
이를 위해서 인천시에 위치한 S어린이집 2세 학급인 나무반에서 2014년 8월 1일부터 2014년 12월 31일까지 약 5개월 동안 자료를 수집하였다. 관찰시간은 하루 일과 중 영아들이 감각탐색영역에 놀이가 이루어질 때마다 수시로 관찰이 이루어졌으며 그 중에서도 가장 놀이가 활발히 이루어지는 오전실내자유선택활동 1시간과 오후실내자유선택활동 1시간을 중심으로 자료 수집 이루어졌다. 연구참여자는 남아 11명, 여아 10명으로 총 21명이었으며 동영상 녹화, 사진, 현장노트 등의 참여관찰, 연구자 외의 담임교사 2인과의 면담, 각종 문서자료 등을 수집하여 분석하였다. 본 연구에서 설정된 연구문제에 따른 연구결과를 요약하면 다음과 같다.
1. 어린이집 2세 영아는 감각탐색영역에서 어떠한 수학적 놀이경험을 하는가?
어린이집 2세 학급의 감각탐색영역에서 나타난 수학적 놀이를 분석한 결과 표준보육과정에서 제공하는 수학적 탐구의 내용범주로 수량 인식하기, 공간과 도형에 관심 가지기, 차이에 관심 가지기, 단순한 규칙성에 관심 가지기, 구분하기 등의 수학적 내용을 발견할 수 있었다. 본 연구에서는 영아들의 수학적 놀이를 좀 더 세분화하여 하위 개념을 생성, 분류하였다.
수량 인식하기는 영아들의 수학적 놀이에서 가장 빈번하게 나타났으며 수량의 많고 적음을 구별하기를 포함하여 수량의 차이를 비교하는 모습이 많이 관찰되어 수량 비교하기와 수세기로 나누어 하위개념을 형성하였고 공간과 도형에 관심가지기는 두 번째로 가장 빈번히 관찰되어 ‘공간과 도형 관심가지기는 ‘모양인식하기, 공간인식하기’ 두 가지 범주로 나누어졌으며 ‘모양 인식하기’는 다시 ‘같은 모양을 찾기’, ‘모양과 관련된 어휘 사용하기’의 하위개념으로 나뉘어졌다. ‘공간 인식하기’는 ‘공간과 방향에 대한 어휘 사용하기’, ‘방향과 공간 인식하기’로 하위 개념을 나눌 수 있었다. 차이에 관심 가지기는 크기, 길이 등의 차이를 비교하는 수학적 놀이가 위주로 관찰되었고 단순한 규칙성에 관심가지기는 교사의 상호작용을 통해 AB순서로 이루어지는 규칙성을 만들어보거나 규칙을 인식하였다. 구분하기는 놀잇감의 특징을 색깔, 모양 등의 구체적인 기준으로 나누며 같고 다름을 구분하고 분류하였다.
2. 어린이집 2세 영아의 감각탐색영역에서의 수학적 놀이 경험이 갖는 의미는 무엇인가?
어린이집 2세 학급의 감각탐색영역에서 이루어진 수학적 놀이경험의 의미는 놀잇감, 또래, 교사로 나누어 분석할 수 있었다. 첫째, 2세 학급의 감각탐색영역에는 수학적 개념이 내포된 놀잇감이 다수 제공되고 있으며 영아들은 그 놀잇감에 내포된 수학적 개념을 발견하고 놀이하거나 놀이방법을 스스로 변형시켜서 수학적 놀이를 경험하고 있었다.
둘째, 2세 영아들은 혼자놀이에서 병행놀이로 전환되는 시기로 연합놀이의 초기 형태도 발견되기 때문에 놀이 시 또래와의 상호작용이 자주 관찰되었으며 2세 영아들이 감각탐색영역에서 경험하는 수학적 놀이는 또래관계와 높은 연관성을 보이며 또래와의 갈등상황, 또래행동 모방, 또래 교수 등 다양한 상황에서 수학적 놀이를 경험하고 자신의 수준보다 좀 더 향상된 수학적 개념을 경험하기도 한다는 것을 알 수 있었다.
셋째, 교사를 통해 수학적 놀이에 관심이 없던 2세 영아들도 수학적 놀이에 참여하거나 수학적 개념을 내포한 놀잇감을 다른 방향으로 놀이하던 영아들도 교사의 개입과 상호작용을 통해 수학적 놀이로 전환되었다. 또한, 놀잇감이나 또래와 함께 하는 수학적 놀이에서 관찰되기 어려웠던 단순한 규칙성에 관심 가지기, 방향과 공간에 대해 인식하기, 방향과 공간에 대한 어휘 사용하기 등이 수학적 개념이 교사와의 놀이를 통해 관찰되는 등 어린이집 2세 학급의 감각탐색영역의 수학적 놀이경험은 교사를 통해 다양하고 풍부해질 수 있다는 것을 알 수 있었다.
The objective of this study is to investigate what mathematical game infants experience and the meaning of such mathematical game experience by looking into mathematical game realized in the sensory searching area of class of 2-year old in children’s house.
1. What mathematical game experience i...
The objective of this study is to investigate what mathematical game infants experience and the meaning of such mathematical game experience by looking into mathematical game realized in the sensory searching area of class of 2-year old in children’s house.
1. What mathematical game experience is realized in the sensory searching area for 2-year old infant in children’s house?
2. What is the meaning of mathematical game experience in the sensory searching area for 2-year old infant in children’s house?
To this end, materials were collected for 5 months from August 1 to December 31, 2014 at Tree Class, the class of 2-year old in S children’s house located in Incheon-si. Infants were observed from time to time whenever game was realized in sensory searching area and materials were collected especially when game was realized most actively for 1 hour in morning indoors free selective activity and for 1 hour in afternoon indoors free selective activity. The study subjects were 21 infants, 11 boy infants and 10 girl infants. Diverse document materials were collected and analyzed through participatory observation such as video recording, photograph, site note, etc., interview with 2 home room teachers besides researchers. The result of study is summarized as follows through the issues set in this study.
1. What mathematical game experience do 2 year-old infants have in the sensory searching area of children’s house?
Mathematical contents like recognizing quantity, getting interested in space and figure, getting interested in difference, getting interested in simple rules, discernment, etc as the category of mathematical search provided by standard nurturing course could be found by analyzing mathematical game appearing in sensory searching area of 2 year-old class in children’s house. In this study, the infants’ mathematical game was subdivided to form and classify lower concept.
Recognizing quantity appeared most frequently in infants’ mathematical game. As comparing the difference of quantity including discerning the large and small quantity was observed frequently, lower concept was formed in the division of comparing quantity and counting number. Getting interested in space and figure was observed in the 2nd frequency and getting interested in space and figure was subdivided into 2 categories like recognizing shape and recognizing space. Recognizing shape was divided again into lower concept of ‘finding the same shape’, ‘using vocabulary related to the shape.’ Recognizing space could be divided into lower concept of ‘using vocabulary on space and direction’, ‘recognizing direction and space.’ For getting interested in difference, mathematical game that compared difference in size, length, etc was mainly observed. For getting interested in simple rules, infants made or recognized rules which were composed of AB order through interaction of teachers. In discernment, they divided characteristics of playing object based on the specific standard like color, shape, etc and discerned & classified sameness & difference.
2. What is the meaning of mathematical game experience in the sensory searching area for 2-year old infant in children’s house?
The meaning of mathematical game experience realized in the sensory searching area for 2 year-old class in children’s house could be analyzed in the division of playing object, friends of an age and teachers. First, several playing objects including mathematical concept was provided to the sensory searching area of 2 year-old class and infants found and played mathematical concept included in playing object or experienced mathematical game by transforming the game method spontaneously.
Second, as 2 year-old infants were in the transitional period converting from single game to collective game, the early form of collective game was found. Their interaction with friends of an age was often observed. While the mathematical game experience by 2 year-old infants in sensory searching area shows high correlation with the relation of friends of an age, it is found that they experienced mathematical game in diverse situations such as conflict with friends of an age, imitating the behavior of friends of an age & learning friends of an age and also experienced mathematical concept which is more improved than that of their own.
Third, even 2 year-old infants who are not interested in mathematical game participate in mathematical game through teachers or infants who played with playing object including mathematical concept are converted to mathematical game through intervention and interaction of teachers. Further, it is found that the mathematical game experience in sensory searching area of 2 year-old class in children’s house could be diversified and enriched through teacher, namely, the mathematical concept such as getting interested in simple rule, recognizing direction and space, using vocabulary on direction & space, etc which were hardly observed in mathematical game done with playing object or friends of an age is observed through the game with teachers.
The objective of this study is to investigate what mathematical game infants experience and the meaning of such mathematical game experience by looking into mathematical game realized in the sensory searching area of class of 2-year old in children’s house.
1. What mathematical game experience is realized in the sensory searching area for 2-year old infant in children’s house?
2. What is the meaning of mathematical game experience in the sensory searching area for 2-year old infant in children’s house?
To this end, materials were collected for 5 months from August 1 to December 31, 2014 at Tree Class, the class of 2-year old in S children’s house located in Incheon-si. Infants were observed from time to time whenever game was realized in sensory searching area and materials were collected especially when game was realized most actively for 1 hour in morning indoors free selective activity and for 1 hour in afternoon indoors free selective activity. The study subjects were 21 infants, 11 boy infants and 10 girl infants. Diverse document materials were collected and analyzed through participatory observation such as video recording, photograph, site note, etc., interview with 2 home room teachers besides researchers. The result of study is summarized as follows through the issues set in this study.
1. What mathematical game experience do 2 year-old infants have in the sensory searching area of children’s house?
Mathematical contents like recognizing quantity, getting interested in space and figure, getting interested in difference, getting interested in simple rules, discernment, etc as the category of mathematical search provided by standard nurturing course could be found by analyzing mathematical game appearing in sensory searching area of 2 year-old class in children’s house. In this study, the infants’ mathematical game was subdivided to form and classify lower concept.
Recognizing quantity appeared most frequently in infants’ mathematical game. As comparing the difference of quantity including discerning the large and small quantity was observed frequently, lower concept was formed in the division of comparing quantity and counting number. Getting interested in space and figure was observed in the 2nd frequency and getting interested in space and figure was subdivided into 2 categories like recognizing shape and recognizing space. Recognizing shape was divided again into lower concept of ‘finding the same shape’, ‘using vocabulary related to the shape.’ Recognizing space could be divided into lower concept of ‘using vocabulary on space and direction’, ‘recognizing direction and space.’ For getting interested in difference, mathematical game that compared difference in size, length, etc was mainly observed. For getting interested in simple rules, infants made or recognized rules which were composed of AB order through interaction of teachers. In discernment, they divided characteristics of playing object based on the specific standard like color, shape, etc and discerned & classified sameness & difference.
2. What is the meaning of mathematical game experience in the sensory searching area for 2-year old infant in children’s house?
The meaning of mathematical game experience realized in the sensory searching area for 2 year-old class in children’s house could be analyzed in the division of playing object, friends of an age and teachers. First, several playing objects including mathematical concept was provided to the sensory searching area of 2 year-old class and infants found and played mathematical concept included in playing object or experienced mathematical game by transforming the game method spontaneously.
Second, as 2 year-old infants were in the transitional period converting from single game to collective game, the early form of collective game was found. Their interaction with friends of an age was often observed. While the mathematical game experience by 2 year-old infants in sensory searching area shows high correlation with the relation of friends of an age, it is found that they experienced mathematical game in diverse situations such as conflict with friends of an age, imitating the behavior of friends of an age & learning friends of an age and also experienced mathematical concept which is more improved than that of their own.
Third, even 2 year-old infants who are not interested in mathematical game participate in mathematical game through teachers or infants who played with playing object including mathematical concept are converted to mathematical game through intervention and interaction of teachers. Further, it is found that the mathematical game experience in sensory searching area of 2 year-old class in children’s house could be diversified and enriched through teacher, namely, the mathematical concept such as getting interested in simple rule, recognizing direction and space, using vocabulary on direction & space, etc which were hardly observed in mathematical game done with playing object or friends of an age is observed through the game with teachers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.