최근 관광지 선택에 있어 안전에 대한 관심이 커지고 있다. 본 연구는 지각된 위험이 인지적·정서적 이미지를 중심으로 관광지 방문의도에 미치는 영향에 대하여 연구함을 목적으로 하였다. 지각된 위험에 대한 연구는 많았지만 관광지 이미지를 중심으로 실시 된 연구는 매우 미흡했다. 선행연구를 바탕으로 일본의 지각된 위험을 신체적 위험, 자연재해 위험, 정치적 위험으로 분류하였다. 3가지 세부 위험요인으로 설정한 이유는 이 3가지 위험을 외부적인 위험 요인으로 판단하여 사람 개개인은 이 위험을 조절할 수 없다는 이유로 3가지 위험을 선택하였다. 이러한 지각된 위험이 인지적 이미지와 정서적 이미지를 통하여 관광 방문 의도에 어떠한 영향을 미치는지에 대한 연구를 분석하였다. 인지적 이미지와 정서적 이미지는 선행연구를 통해 수집된 자료를 바탕으로 선정하였다. 수집된 자료를 바탕으로 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 인구통계학적 특성, 수집된 요인들의 타당성, 신뢰도와 상관관계, ...
최근 관광지 선택에 있어 안전에 대한 관심이 커지고 있다. 본 연구는 지각된 위험이 인지적·정서적 이미지를 중심으로 관광지 방문의도에 미치는 영향에 대하여 연구함을 목적으로 하였다. 지각된 위험에 대한 연구는 많았지만 관광지 이미지를 중심으로 실시 된 연구는 매우 미흡했다. 선행연구를 바탕으로 일본의 지각된 위험을 신체적 위험, 자연재해 위험, 정치적 위험으로 분류하였다. 3가지 세부 위험요인으로 설정한 이유는 이 3가지 위험을 외부적인 위험 요인으로 판단하여 사람 개개인은 이 위험을 조절할 수 없다는 이유로 3가지 위험을 선택하였다. 이러한 지각된 위험이 인지적 이미지와 정서적 이미지를 통하여 관광 방문 의도에 어떠한 영향을 미치는지에 대한 연구를 분석하였다. 인지적 이미지와 정서적 이미지는 선행연구를 통해 수집된 자료를 바탕으로 선정하였다. 수집된 자료를 바탕으로 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 인구통계학적 특성, 수집된 요인들의 타당성, 신뢰도와 상관관계, 확인적 요인분석을 실시하였고 다중회귀분석을 통하여 인과관계를 도출하였다. 연구 결과 첫째, 자연재해위험, 정치적 위험은 인지적 이미지에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고 신체적 위험은 기각 되었다. 둘째, 신체적 위험, 자연 재해위험, 정치적 위험과 정서적 이미지 간의 관계에서는 모두 유의한 결과가 나타났다. 마지막으로 인지적 이미지와 정서적 이미지가 관광 방문의도에 미치는 영향을 연구한바 모두 유의한 영향을 끼치는 것으로 나타났다. 본 연구의 시사점으로는 크고 작은 자연재해 위험이 있고 이로 인한 신체적 위험이 발생할지도 모르는 일본이고 , 또한 정치적으로도 우리나라와 우호한 관계만이 아니라는 일본이라는 나라에도 불구하고 인지적 이미지와 정서적 이미지를 통하여 연구하여 보았을 때 관광 방문의도가 높게 나타났다는 것은 일본이라는 국가의 이미지 마케팅에 대하여 연구할 필요가 있다는 것을 나타내고 있다. 우리나라도 2015년 메르스 사태 이후로 관광시장에 큰 타격을 입는 사태를 겪게 되었다. 사전 조치에 조금 더 신경 썼었더라면 우리나라 여행사나 호텔, 항공에 큰 타격은 막을 수 있었을 것이다. 국제화시대에 맞춰 방한 관광객은 더 늘어날 추세이고 이에 맞춰 우리나라 관광 마케팅을 통하여 인지적 이미지와 정서적 이미지의 기대치를 높일 수 있다면 향후 방한 관광객의 만족도와 재방문의도에도 큰 영향을 미칠 것이라고 본다.
최근 관광지 선택에 있어 안전에 대한 관심이 커지고 있다. 본 연구는 지각된 위험이 인지적·정서적 이미지를 중심으로 관광지 방문의도에 미치는 영향에 대하여 연구함을 목적으로 하였다. 지각된 위험에 대한 연구는 많았지만 관광지 이미지를 중심으로 실시 된 연구는 매우 미흡했다. 선행연구를 바탕으로 일본의 지각된 위험을 신체적 위험, 자연재해 위험, 정치적 위험으로 분류하였다. 3가지 세부 위험요인으로 설정한 이유는 이 3가지 위험을 외부적인 위험 요인으로 판단하여 사람 개개인은 이 위험을 조절할 수 없다는 이유로 3가지 위험을 선택하였다. 이러한 지각된 위험이 인지적 이미지와 정서적 이미지를 통하여 관광 방문 의도에 어떠한 영향을 미치는지에 대한 연구를 분석하였다. 인지적 이미지와 정서적 이미지는 선행연구를 통해 수집된 자료를 바탕으로 선정하였다. 수집된 자료를 바탕으로 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 인구통계학적 특성, 수집된 요인들의 타당성, 신뢰도와 상관관계, 확인적 요인분석을 실시하였고 다중회귀분석을 통하여 인과관계를 도출하였다. 연구 결과 첫째, 자연재해위험, 정치적 위험은 인지적 이미지에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고 신체적 위험은 기각 되었다. 둘째, 신체적 위험, 자연 재해위험, 정치적 위험과 정서적 이미지 간의 관계에서는 모두 유의한 결과가 나타났다. 마지막으로 인지적 이미지와 정서적 이미지가 관광 방문의도에 미치는 영향을 연구한바 모두 유의한 영향을 끼치는 것으로 나타났다. 본 연구의 시사점으로는 크고 작은 자연재해 위험이 있고 이로 인한 신체적 위험이 발생할지도 모르는 일본이고 , 또한 정치적으로도 우리나라와 우호한 관계만이 아니라는 일본이라는 나라에도 불구하고 인지적 이미지와 정서적 이미지를 통하여 연구하여 보았을 때 관광 방문의도가 높게 나타났다는 것은 일본이라는 국가의 이미지 마케팅에 대하여 연구할 필요가 있다는 것을 나타내고 있다. 우리나라도 2015년 메르스 사태 이후로 관광시장에 큰 타격을 입는 사태를 겪게 되었다. 사전 조치에 조금 더 신경 썼었더라면 우리나라 여행사나 호텔, 항공에 큰 타격은 막을 수 있었을 것이다. 국제화시대에 맞춰 방한 관광객은 더 늘어날 추세이고 이에 맞춰 우리나라 관광 마케팅을 통하여 인지적 이미지와 정서적 이미지의 기대치를 높일 수 있다면 향후 방한 관광객의 만족도와 재방문의도에도 큰 영향을 미칠 것이라고 본다.
The research was conducted on 303 people who have visited Japan from April 15 to April 30 in 2016, or who are willing to go to Japan. This study divides the subjects into three parts based on the perceived risk of Japan, physical risk, political risk and natural disaster risk, and this study ana...
The research was conducted on 303 people who have visited Japan from April 15 to April 30 in 2016, or who are willing to go to Japan. This study divides the subjects into three parts based on the perceived risk of Japan, physical risk, political risk and natural disaster risk, and this study analyses how cognitive image, affective images affect visit intention. The reason why this study is divided into three parts is that individuals cannot control these factors. Based on collected data, this research identifies reliability and validity test, correlation analysis, factor analysis and multiple regression analysis to reach the goal of this study. First result of this research is that political risk and natural disaster has an effect on cognitive image, however, physical risk has been unaccepted. Second, physical risk, natural disasters and political risk are all related to affective image. Lastly, The research shows that cognitive image and affective image affect on visit intention. despite fact that there are great and small natural disasters in Japan and also Korea does not have friendly political relationship with Japan, this study on affective image and cognitive image shows that many people have visit intention. Therefore, the study shows that we need to research on the marketing strategy of Japan's national image. In 2015, MERS disaster happened in Korea, which had damaged the resort and tourist industry. If Korean government took better action on the MERS disaster, Korea could have prevented Korean tourist industry from the situation. Korea will have more and more visitors, therefore, Korea needs to improve Korea's nation image and tourist marketing to satisfy visitors.
The research was conducted on 303 people who have visited Japan from April 15 to April 30 in 2016, or who are willing to go to Japan. This study divides the subjects into three parts based on the perceived risk of Japan, physical risk, political risk and natural disaster risk, and this study analyses how cognitive image, affective images affect visit intention. The reason why this study is divided into three parts is that individuals cannot control these factors. Based on collected data, this research identifies reliability and validity test, correlation analysis, factor analysis and multiple regression analysis to reach the goal of this study. First result of this research is that political risk and natural disaster has an effect on cognitive image, however, physical risk has been unaccepted. Second, physical risk, natural disasters and political risk are all related to affective image. Lastly, The research shows that cognitive image and affective image affect on visit intention. despite fact that there are great and small natural disasters in Japan and also Korea does not have friendly political relationship with Japan, this study on affective image and cognitive image shows that many people have visit intention. Therefore, the study shows that we need to research on the marketing strategy of Japan's national image. In 2015, MERS disaster happened in Korea, which had damaged the resort and tourist industry. If Korean government took better action on the MERS disaster, Korea could have prevented Korean tourist industry from the situation. Korea will have more and more visitors, therefore, Korea needs to improve Korea's nation image and tourist marketing to satisfy visitors.
주제어
#지각된 위험 인지적 이미지 정서적 이미지 방문의도 perceived risk cognitive image affective image visit intention
학위논문 정보
저자
조희정
학위수여기관
경희대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
호텔경영학과
지도교수
변정우
발행연도
2016
총페이지
vi, 71 p.
키워드
지각된 위험 인지적 이미지 정서적 이미지 방문의도 perceived risk cognitive image affective image visit intention
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