본 연구는 집중형 읽기를 중심으로 한국어 초급 학습자를 위한 읽기 과제활동을 개발하는 데 그 목적이 있다. 정보화 시대를 살고 있는 우리에게 읽기란 매우 중요하다. 정보·통신의 발달로 여러 매체를 통해 다양한 글을 쉽게 접할 수 있게 되었으며, 특히 사회 소통망인 ‘소셜 네트워크 서비스(Social Network Service, SNS)’의 발달은 세계 곳곳의 사람들과 실시간으로 소통하고 글을 통해 그들의 생각이나 감정 등을 쉽게 ...
본 연구는 집중형 읽기를 중심으로 한국어 초급 학습자를 위한 읽기 과제활동을 개발하는 데 그 목적이 있다. 정보화 시대를 살고 있는 우리에게 읽기란 매우 중요하다. 정보·통신의 발달로 여러 매체를 통해 다양한 글을 쉽게 접할 수 있게 되었으며, 특히 사회 소통망인 ‘소셜 네트워크 서비스(Social Network Service, SNS)’의 발달은 세계 곳곳의 사람들과 실시간으로 소통하고 글을 통해 그들의 생각이나 감정 등을 쉽게 전해 받을 수 있게 되었다. 읽기는 우리 생활에서 필수적이며 특히 언어 교육에서 이는 학습자의 문법이나 어휘 능력의 향상뿐만 아니라 읽기 능력, 나아가 전반적인 언어 능력, 의사소통 능력을 향상시킨다. 따라서 본 연구에서는, 한국어 학습자를 대상으로 이들에게 필요한 읽기 교육 방안은 무엇인지에 대한 고민과 초급 단계의 학습자를 위한 읽기 교육 방안이 미비하다는 것에 대한 고민으로 한국어 초급 학습자를 위한 읽기 교육 방안을 모색하고자 하였다. 최근 외국어로서의 한국어 교육에서는 의사소통 중심의 수업을 중요시하며‘Extensive Reading’. 즉 확장형 읽기를 중심으로 한 읽기 교육 방안이 대두되고 있다. 이는 흥미와 즐거움을 위한 읽기로 교실 밖에서도 다양한 읽기 자료를 접하며 유창하게 읽는 것을 목표로 하는 읽기이다. 이러한 확장형 읽기는 학습자의 유창성 향상과 관련하여 다양한 연구에서 그 효과가 검증되었지만, 이 읽기 방안은 주로 중급 이상의 학습자를 대상으로 한다. 반면에 Intensive Reading, 즉 집중형 읽기는 교실 내 수업에서 텍스트를 중심으로 꼼꼼하게 집중하며 읽는 방법으로, 언어적 지식의 학습을 위한 읽기이기 때문에 초급 단계의 학습자를 주된 대상으로 한다. 따라서 본 연구에서는 집중형 읽기를 한국어 초급 학습자를 위한 읽기 교육 방안의 중심 원리로 하였으며, 이를 과제활동을 통해 제시하였다. 과제는 학습자의 의사소통 욕구를 내적으로 동기화하고 실제적 의사소통 능력을 향상시키는 데 도움을 준다. 그러나 과제는 그 자체로 행위성을 갖지 못한다는 앞선 연구들에 따라 과제와 과제활동의 개념을 정리하고, 과제활동을 과제를 구체적으로 형상화하는 과정 또는 과제를 목표 언어로 수행해가는 과정으로 정의하였다. 한편 과제활동의 개발을 위해 주요 한국어 교육기관의 초급 교재 내 읽기 과제활동을 분석하고 초급 단계의 읽기 과제활동의 유형을 살펴 본 결과, 사실적 이해를 중심으로 단순 텍스트 내용 파악을 위한 꼼꼼히 읽기가 가장 많은 것으로 나타났다. 꼼꼼히 읽기는 텍스트를 꼼꼼하고 자세히 읽는 학습 목적의 집중형 읽기로, 초급 단계 내 전체 읽기 과제활동 유형 중 약 40%를 차지하며 가장 높은 비율을 보였다. 이는 초급 단계 학습자의 언어적 지식의 부족으로 텍스트에서 명시적으로 찾을 수 있는 정보를 바탕으로 한 과제활동이 주를 이룬 것으로 보인다. 이 분석 결과를 토대로 초급 단계의 읽기 과제활동 개발을 위한 원리를 밝히고 요소를 구성하였는데, 이 때 Mason(1981)에서 제시한 집중형 읽기의 한 유형을 범례(範例)로 삼아 한국어 초 급 학습자를 위한 읽기 교육에 적용하였다. 이것은 “Read to remember everything.”으로 모든 것을 기억하면서 읽는 방법이다. 즉 텍스트의 내용 이해도를 높이기 위해 읽기 텍스트를 기억하며 꼼꼼하게 여러 번 읽는 과제활동이다. Mason(1981)에 따르면 이 과제활동에는 학습자의 수준에 맞는 텍스트가 제공되어야 하되 학습자가 부담을 느끼지 않도록 다소 짧고 쉬운 텍스트를 제공하는 것이 좋으며, 일주일에 한 번 정도의 보충적 과제활동이 되도록 해야 한다. 이에 본 연구에서는 학습자의 흥미와 학습의 강화를 위해 읽기 단계의 텍스트와 연결하여 이어지는 읽기 후 과제활동으로 제시하였으며 읽기 단계의 텍스트에서 발췌하여 구성된 짧은 텍스트를 대상으로 하 였다. 특히 이 과제활동은 분절된 요소가 아닌 단어와 조사의 연결, 단어와 단어의 연결. 문장과 문장의 연결 중심의 연결 학습으로 읽기를 통한 자연스러운 언어 학습이 이루어지도록 하였다. 본 읽기 과제활동을 실제 한국어 교육 수업에서 적용해보지 못한 점이 이 연구의 아쉬운 점으로 남지만 초급 단계에 필요한 정확성에 기반을 둔 읽기 과제활동은 앞으로 한국어 초급 학습자가 더 높은 단계로 나아가는 데 도움을 줄 수 있으며 읽기 유창성 향상에도 도움을 줄 수 있을 것으로 보인다. 또한, 학습 목적의 읽기 과제활동으로 주로 제시되는 단순 텍스트 내용 파악의 과제활동에서 나아가 “Read to remember everything.” 과제활동은 학습자의 단어 인지 능력과 시각 어휘 학습의 발달을 돕고 학습자의 전반적인 언어 능력 향상에도 도움을 줄 것이다.The purpose of this study is to develop a task-activity in reading based on intensive reading for beginning level learners of Korean language. The skills of reading is very important as we live in the age of information.. Moreover, as information and communication technologies have developed, it is possible to read a variety of articles through media outlets easily. Especially Social Network Services made it possible to communicate with people all over the world in real time and read essays sharing their thoughts and ideas freely. Thus, reading is an essential task in life. In language education, it improves not only skills for grammar and vocabulary, but also reading skills and furthermore, linguistic ability and communication ability. Therefore, this study was originally designed based on the concern over the educational methods in reading needed for Korean learners and the needs for adequate reading methods for beginning level learners of Korean language. Recently, as Korean language education focuses on the Communicative Language Teaching Method, reading educational methods based on ‘Extensive Reading’ are on the rise. This refers to reading for interest and pleasure which aims to read various texts fluently outside the class. The effect of extensive reading has been verified by many studies that it improves learners’ fluency in reading, but is most likely appropriate for Korean language learners in the intermediate level or higher. However, ‘Intensive Reading’ is suitable for the beginning level as it focuses on reading for learning and aims to read texts within the textbook cautiously and intensively in a class. Therefore, this study for beginner level learners of Korean language is based on intensive reading and proposed through a task-activity. The task aims to help learners become motivated for communication and improve their practical and communicative skills for the real world. However, because a task solely means an assignment without action according to earlier studies, this study uses the concept of the word, ‘task-activity’ as an element of a task. In other words, a task-activity means the process of embodying a task specifically or implementing it within the target language. For the development of a task-activity, this study examined all task-activities in reading in the Korean beginning level’s textbooks of the educational institutions for Korean language education in major universities and classified these activities by types. The most frequent type were ‘꼼꼼히 읽기(meticulous reading)’ based on factual understanding with the results that it accounted for approximately 40% of the reading types proposed. ‘꼼꼼히 읽기’ which solely focuses on checking the contents of the text is in the nature of intensive reading for learning that leads learners to meticulously read texts in detail. It seems that because beginning level learners still do not have much linguistic knowledge about Korean language, textbooks at this level is mainly comprised of task-activities of ‘꼼꼼히 읽기’ to find information regarding the text explicitly. With the result of the analysis, this study clarifies principles first, composes elements for the development and applies a task-activity of intensive reading proposed by Mason (1981) to Korean language education for reading. In other words, the reading task-activity is to “Read to remember everything,” which leads learners to read the text meticulously and repeatedly to remember everything on the text for improvement of understanding. According to Mason (1981), appropriate texts should be provided at the learners’ levels and consist of short and simple texts not to pressure learners. It is also recommended to be provided once a week as a supplementary task-activity in reading class. Thus, this study proposed summarized texts in the after-reading phase in connection with the reading phase for enhancing learners’ learning. This task-activity is not for learning words separately, but to learn the connection between vocabulary and prepositions, the connection between words, and the connection between sentences by reading naturally. The limitation of this study is that the developed task-activity failed to be applied to a Korean language reading class. However, this task-activity based on accuracy needed for beginning level learners may help learners improve their fluency and proceed to higher levels. In addition, compared to the previous task-activities in reading for beginning levels of Korean language, this new approach will enhance learners’ abilities with recognizing words and help learners to enlarge sight vocabularies through “Reading to remember everything,” and therefore, improve learners’ overall language skills.
본 연구는 집중형 읽기를 중심으로 한국어 초급 학습자를 위한 읽기 과제활동을 개발하는 데 그 목적이 있다. 정보화 시대를 살고 있는 우리에게 읽기란 매우 중요하다. 정보·통신의 발달로 여러 매체를 통해 다양한 글을 쉽게 접할 수 있게 되었으며, 특히 사회 소통망인 ‘소셜 네트워크 서비스(Social Network Service, SNS)’의 발달은 세계 곳곳의 사람들과 실시간으로 소통하고 글을 통해 그들의 생각이나 감정 등을 쉽게 전해 받을 수 있게 되었다. 읽기는 우리 생활에서 필수적이며 특히 언어 교육에서 이는 학습자의 문법이나 어휘 능력의 향상뿐만 아니라 읽기 능력, 나아가 전반적인 언어 능력, 의사소통 능력을 향상시킨다. 따라서 본 연구에서는, 한국어 학습자를 대상으로 이들에게 필요한 읽기 교육 방안은 무엇인지에 대한 고민과 초급 단계의 학습자를 위한 읽기 교육 방안이 미비하다는 것에 대한 고민으로 한국어 초급 학습자를 위한 읽기 교육 방안을 모색하고자 하였다. 최근 외국어로서의 한국어 교육에서는 의사소통 중심의 수업을 중요시하며‘Extensive Reading’. 즉 확장형 읽기를 중심으로 한 읽기 교육 방안이 대두되고 있다. 이는 흥미와 즐거움을 위한 읽기로 교실 밖에서도 다양한 읽기 자료를 접하며 유창하게 읽는 것을 목표로 하는 읽기이다. 이러한 확장형 읽기는 학습자의 유창성 향상과 관련하여 다양한 연구에서 그 효과가 검증되었지만, 이 읽기 방안은 주로 중급 이상의 학습자를 대상으로 한다. 반면에 Intensive Reading, 즉 집중형 읽기는 교실 내 수업에서 텍스트를 중심으로 꼼꼼하게 집중하며 읽는 방법으로, 언어적 지식의 학습을 위한 읽기이기 때문에 초급 단계의 학습자를 주된 대상으로 한다. 따라서 본 연구에서는 집중형 읽기를 한국어 초급 학습자를 위한 읽기 교육 방안의 중심 원리로 하였으며, 이를 과제활동을 통해 제시하였다. 과제는 학습자의 의사소통 욕구를 내적으로 동기화하고 실제적 의사소통 능력을 향상시키는 데 도움을 준다. 그러나 과제는 그 자체로 행위성을 갖지 못한다는 앞선 연구들에 따라 과제와 과제활동의 개념을 정리하고, 과제활동을 과제를 구체적으로 형상화하는 과정 또는 과제를 목표 언어로 수행해가는 과정으로 정의하였다. 한편 과제활동의 개발을 위해 주요 한국어 교육기관의 초급 교재 내 읽기 과제활동을 분석하고 초급 단계의 읽기 과제활동의 유형을 살펴 본 결과, 사실적 이해를 중심으로 단순 텍스트 내용 파악을 위한 꼼꼼히 읽기가 가장 많은 것으로 나타났다. 꼼꼼히 읽기는 텍스트를 꼼꼼하고 자세히 읽는 학습 목적의 집중형 읽기로, 초급 단계 내 전체 읽기 과제활동 유형 중 약 40%를 차지하며 가장 높은 비율을 보였다. 이는 초급 단계 학습자의 언어적 지식의 부족으로 텍스트에서 명시적으로 찾을 수 있는 정보를 바탕으로 한 과제활동이 주를 이룬 것으로 보인다. 이 분석 결과를 토대로 초급 단계의 읽기 과제활동 개발을 위한 원리를 밝히고 요소를 구성하였는데, 이 때 Mason(1981)에서 제시한 집중형 읽기의 한 유형을 범례(範例)로 삼아 한국어 초 급 학습자를 위한 읽기 교육에 적용하였다. 이것은 “Read to remember everything.”으로 모든 것을 기억하면서 읽는 방법이다. 즉 텍스트의 내용 이해도를 높이기 위해 읽기 텍스트를 기억하며 꼼꼼하게 여러 번 읽는 과제활동이다. Mason(1981)에 따르면 이 과제활동에는 학습자의 수준에 맞는 텍스트가 제공되어야 하되 학습자가 부담을 느끼지 않도록 다소 짧고 쉬운 텍스트를 제공하는 것이 좋으며, 일주일에 한 번 정도의 보충적 과제활동이 되도록 해야 한다. 이에 본 연구에서는 학습자의 흥미와 학습의 강화를 위해 읽기 단계의 텍스트와 연결하여 이어지는 읽기 후 과제활동으로 제시하였으며 읽기 단계의 텍스트에서 발췌하여 구성된 짧은 텍스트를 대상으로 하 였다. 특히 이 과제활동은 분절된 요소가 아닌 단어와 조사의 연결, 단어와 단어의 연결. 문장과 문장의 연결 중심의 연결 학습으로 읽기를 통한 자연스러운 언어 학습이 이루어지도록 하였다. 본 읽기 과제활동을 실제 한국어 교육 수업에서 적용해보지 못한 점이 이 연구의 아쉬운 점으로 남지만 초급 단계에 필요한 정확성에 기반을 둔 읽기 과제활동은 앞으로 한국어 초급 학습자가 더 높은 단계로 나아가는 데 도움을 줄 수 있으며 읽기 유창성 향상에도 도움을 줄 수 있을 것으로 보인다. 또한, 학습 목적의 읽기 과제활동으로 주로 제시되는 단순 텍스트 내용 파악의 과제활동에서 나아가 “Read to remember everything.” 과제활동은 학습자의 단어 인지 능력과 시각 어휘 학습의 발달을 돕고 학습자의 전반적인 언어 능력 향상에도 도움을 줄 것이다.The purpose of this study is to develop a task-activity in reading based on intensive reading for beginning level learners of Korean language. The skills of reading is very important as we live in the age of information.. Moreover, as information and communication technologies have developed, it is possible to read a variety of articles through media outlets easily. Especially Social Network Services made it possible to communicate with people all over the world in real time and read essays sharing their thoughts and ideas freely. Thus, reading is an essential task in life. In language education, it improves not only skills for grammar and vocabulary, but also reading skills and furthermore, linguistic ability and communication ability. Therefore, this study was originally designed based on the concern over the educational methods in reading needed for Korean learners and the needs for adequate reading methods for beginning level learners of Korean language. Recently, as Korean language education focuses on the Communicative Language Teaching Method, reading educational methods based on ‘Extensive Reading’ are on the rise. This refers to reading for interest and pleasure which aims to read various texts fluently outside the class. The effect of extensive reading has been verified by many studies that it improves learners’ fluency in reading, but is most likely appropriate for Korean language learners in the intermediate level or higher. However, ‘Intensive Reading’ is suitable for the beginning level as it focuses on reading for learning and aims to read texts within the textbook cautiously and intensively in a class. Therefore, this study for beginner level learners of Korean language is based on intensive reading and proposed through a task-activity. The task aims to help learners become motivated for communication and improve their practical and communicative skills for the real world. However, because a task solely means an assignment without action according to earlier studies, this study uses the concept of the word, ‘task-activity’ as an element of a task. In other words, a task-activity means the process of embodying a task specifically or implementing it within the target language. For the development of a task-activity, this study examined all task-activities in reading in the Korean beginning level’s textbooks of the educational institutions for Korean language education in major universities and classified these activities by types. The most frequent type were ‘꼼꼼히 읽기(meticulous reading)’ based on factual understanding with the results that it accounted for approximately 40% of the reading types proposed. ‘꼼꼼히 읽기’ which solely focuses on checking the contents of the text is in the nature of intensive reading for learning that leads learners to meticulously read texts in detail. It seems that because beginning level learners still do not have much linguistic knowledge about Korean language, textbooks at this level is mainly comprised of task-activities of ‘꼼꼼히 읽기’ to find information regarding the text explicitly. With the result of the analysis, this study clarifies principles first, composes elements for the development and applies a task-activity of intensive reading proposed by Mason (1981) to Korean language education for reading. In other words, the reading task-activity is to “Read to remember everything,” which leads learners to read the text meticulously and repeatedly to remember everything on the text for improvement of understanding. According to Mason (1981), appropriate texts should be provided at the learners’ levels and consist of short and simple texts not to pressure learners. It is also recommended to be provided once a week as a supplementary task-activity in reading class. Thus, this study proposed summarized texts in the after-reading phase in connection with the reading phase for enhancing learners’ learning. This task-activity is not for learning words separately, but to learn the connection between vocabulary and prepositions, the connection between words, and the connection between sentences by reading naturally. The limitation of this study is that the developed task-activity failed to be applied to a Korean language reading class. However, this task-activity based on accuracy needed for beginning level learners may help learners improve their fluency and proceed to higher levels. In addition, compared to the previous task-activities in reading for beginning levels of Korean language, this new approach will enhance learners’ abilities with recognizing words and help learners to enlarge sight vocabularies through “Reading to remember everything,” and therefore, improve learners’ overall language skills.
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