홍대지역은 2000년대에 들어서면서 더욱더 다양한 문화와 예술이 공존하는 젊음이 넘치는 공간으로 갤러리, 화랑, 거리미술전, 버스킹 공연 등 많은 종류의 볼거리와 세계 전통음식을 제공하는 먹거리 문화 그리고 개성 있는 카페 등 차별화된 공간을 제공하는 특별한 장소가 되었다. 합정역 메세나폴리스몰, 홍대 엘큐브, 연남동 화교거리, 그리고 최근 조성된 경의선 숲길공원은 젊은 중국인 관광객들의 유입을 촉진시키는 교두보 역할을 하고 있다. 또한 한류문화와 더불어 대중교통의 편리성과 깨끗한 숙박시설, 그리고 쇼핑 및 편의시설 등이 중국인 관광객들이 홍대지역을 선호하고 즐겨 찾는 결정적인 이유가 되었다. 본 연구의 목적인 중국인 관광객이 인지하는 홍대지역에 대한 ...
홍대지역은 2000년대에 들어서면서 더욱더 다양한 문화와 예술이 공존하는 젊음이 넘치는 공간으로 갤러리, 화랑, 거리미술전, 버스킹 공연 등 많은 종류의 볼거리와 세계 전통음식을 제공하는 먹거리 문화 그리고 개성 있는 카페 등 차별화된 공간을 제공하는 특별한 장소가 되었다. 합정역 메세나폴리스몰, 홍대 엘큐브, 연남동 화교거리, 그리고 최근 조성된 경의선 숲길공원은 젊은 중국인 관광객들의 유입을 촉진시키는 교두보 역할을 하고 있다. 또한 한류문화와 더불어 대중교통의 편리성과 깨끗한 숙박시설, 그리고 쇼핑 및 편의시설 등이 중국인 관광객들이 홍대지역을 선호하고 즐겨 찾는 결정적인 이유가 되었다. 본 연구의 목적인 중국인 관광객이 인지하는 홍대지역에 대한 장소성, 지각된 가치, 행동의도와 관련하여 중국인 관광객을 대상으로 설문지를 배포하고 직접 기입하여 회수하는 실증분석 방식을 진행하였다. 통계분석결과 인적서비스, 물리적 장소성, 장소이미지 인식이 긍정적일수록 품질․가격가치가 높아짐을 알 수 있으며, 장소이미지 인식은 사회․감정적 가치를 향상시키는 요인으로 작용하였으며, 홍대지역을 방문한 중국인 관광객의 장소성 인식이 높을수록 재방문의사, 구전효과, 타인추천 등이 많아진다는 결과를 도출하였다. 중국인 관광객들이 홍대지역을 재방문하거나 주위사람들에게 좋게 이야기하는 구전효과를 높이기 위해서는 먼저 홍대지역에 대한 긍정적인 인식과 태도형성이 필요하며, 홍대지역의 상권 활성화를 위해서는 관광객이 많이 방문할 수 있는 물리적 환경, 인적서비스, 장소성이미지 등 다양한 지원과 오래 머무르게 하는 전략적인 마케팅이 필요하다. 최근 마포구청에서는 서울시의 종합대책에 부응하여 홍대상권의 지속적인 발전과 홍대지역만의 특별한 문화를 이끌어왔던 예술가들과 소상공인들이 비싼 임대료로 인해 내몰리는 젠트리피케이션 현상 해소를 위해 홍대지역 상인과 문화예술인, 사회적 경제조직들과 함께 ‘문화예술관광 체험 비즈니스 모델 구축사업’ 추진과 ‘문화예술영향지표화’그리고 젠트리피케이션 포럼 등을 통해 문제를 인식하고 해결하고자 하는 끊임없는 노력을 기울이고 있다.
홍대지역은 2000년대에 들어서면서 더욱더 다양한 문화와 예술이 공존하는 젊음이 넘치는 공간으로 갤러리, 화랑, 거리미술전, 버스킹 공연 등 많은 종류의 볼거리와 세계 전통음식을 제공하는 먹거리 문화 그리고 개성 있는 카페 등 차별화된 공간을 제공하는 특별한 장소가 되었다. 합정역 메세나폴리스몰, 홍대 엘큐브, 연남동 화교거리, 그리고 최근 조성된 경의선 숲길공원은 젊은 중국인 관광객들의 유입을 촉진시키는 교두보 역할을 하고 있다. 또한 한류문화와 더불어 대중교통의 편리성과 깨끗한 숙박시설, 그리고 쇼핑 및 편의시설 등이 중국인 관광객들이 홍대지역을 선호하고 즐겨 찾는 결정적인 이유가 되었다. 본 연구의 목적인 중국인 관광객이 인지하는 홍대지역에 대한 장소성, 지각된 가치, 행동의도와 관련하여 중국인 관광객을 대상으로 설문지를 배포하고 직접 기입하여 회수하는 실증분석 방식을 진행하였다. 통계분석결과 인적서비스, 물리적 장소성, 장소이미지 인식이 긍정적일수록 품질․가격가치가 높아짐을 알 수 있으며, 장소이미지 인식은 사회․감정적 가치를 향상시키는 요인으로 작용하였으며, 홍대지역을 방문한 중국인 관광객의 장소성 인식이 높을수록 재방문의사, 구전효과, 타인추천 등이 많아진다는 결과를 도출하였다. 중국인 관광객들이 홍대지역을 재방문하거나 주위사람들에게 좋게 이야기하는 구전효과를 높이기 위해서는 먼저 홍대지역에 대한 긍정적인 인식과 태도형성이 필요하며, 홍대지역의 상권 활성화를 위해서는 관광객이 많이 방문할 수 있는 물리적 환경, 인적서비스, 장소성이미지 등 다양한 지원과 오래 머무르게 하는 전략적인 마케팅이 필요하다. 최근 마포구청에서는 서울시의 종합대책에 부응하여 홍대상권의 지속적인 발전과 홍대지역만의 특별한 문화를 이끌어왔던 예술가들과 소상공인들이 비싼 임대료로 인해 내몰리는 젠트리피케이션 현상 해소를 위해 홍대지역 상인과 문화예술인, 사회적 경제조직들과 함께 ‘문화예술관광 체험 비즈니스 모델 구축사업’ 추진과 ‘문화예술영향지표화’그리고 젠트리피케이션 포럼 등을 통해 문제를 인식하고 해결하고자 하는 끊임없는 노력을 기울이고 있다.
Hongdae area has been a special place since 2000. It is the coexistence of a variety of youth culture and art space full, gallery, art galleries, street art exhibitions, busking, such as the many attractions and eateries and a differentiated space. Mecenat polis Mall, El cubes, Chinese streets, and ...
Hongdae area has been a special place since 2000. It is the coexistence of a variety of youth culture and art space full, gallery, art galleries, street art exhibitions, busking, such as the many attractions and eateries and a differentiated space. Mecenat polis Mall, El cubes, Chinese streets, and Gyeong-ui line Forest Road Park has a bridgehead to promote the influx of young Chinese tourists. In addition, the ease of public transportation, clean accommodation, shopping and amenities with Korean culture was the decisive reason for Chinese tourists prefers to find and enjoy the Hongdae area. The purpose of this study is that the place of the Hong-dae area that the Chinese tourists also investigate the impact of values and behavior. And I would like to propose a strategy and supporting policies for developing the commercial area through the Chinese tourists. To achieve the objectives of the study, a questionnaire was distributed to target Chinese tourists and proceed to the empirical method for collecting direct intervention. The results of Analysis, human services, physical location, and the image of place the more positive the higher the value of quality and the price. The image of place was a factor to improve the social emotional value. The perception of place is higher, the greater the revisit, word-of-mouth effects and recommendation intention. For Chinese tourists to revisit or raise the word of mouth effect, first it is necessary to form a positive perception and attitude about the Hongdae area. This wide range of support, including the physical environment, human services, and strategic marketing image of place that can stay for a long time a lot of tourists is needed to enable commercial. Recently, in Mapo-gu Office, to eliminate gentrification phenomenon, the Hongdae area merchants and cultural artists, social economy organizations made ‘Culture and Art Tourism Experience Business Model Development Project' , ‘artistic influence indexing’, and ‘gentrification forum’ We are making efforts to recognize and resolve the issue.
Hongdae area has been a special place since 2000. It is the coexistence of a variety of youth culture and art space full, gallery, art galleries, street art exhibitions, busking, such as the many attractions and eateries and a differentiated space. Mecenat polis Mall, El cubes, Chinese streets, and Gyeong-ui line Forest Road Park has a bridgehead to promote the influx of young Chinese tourists. In addition, the ease of public transportation, clean accommodation, shopping and amenities with Korean culture was the decisive reason for Chinese tourists prefers to find and enjoy the Hongdae area. The purpose of this study is that the place of the Hong-dae area that the Chinese tourists also investigate the impact of values and behavior. And I would like to propose a strategy and supporting policies for developing the commercial area through the Chinese tourists. To achieve the objectives of the study, a questionnaire was distributed to target Chinese tourists and proceed to the empirical method for collecting direct intervention. The results of Analysis, human services, physical location, and the image of place the more positive the higher the value of quality and the price. The image of place was a factor to improve the social emotional value. The perception of place is higher, the greater the revisit, word-of-mouth effects and recommendation intention. For Chinese tourists to revisit or raise the word of mouth effect, first it is necessary to form a positive perception and attitude about the Hongdae area. This wide range of support, including the physical environment, human services, and strategic marketing image of place that can stay for a long time a lot of tourists is needed to enable commercial. Recently, in Mapo-gu Office, to eliminate gentrification phenomenon, the Hongdae area merchants and cultural artists, social economy organizations made ‘Culture and Art Tourism Experience Business Model Development Project' , ‘artistic influence indexing’, and ‘gentrification forum’ We are making efforts to recognize and resolve the issue.
Keyword
#The cognition of place quality and price value social and emotional value behavior intention gentrification
학위논문 정보
저자
문종숙
학위수여기관
경희대학교 관광대학원
학위구분
국내석사
학과
부동산학과
지도교수
이성근
발행연도
2016
총페이지
v, 76 p.
키워드
The cognition of place quality and price value social and emotional value behavior intention gentrification
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