본 논문의 목적은 청년들의 발화를 통해서 그들의 이데올로기를 비판적으로 분석하는 것이다. 본 논문은 알튀세르의 ‘이데올로기’론을 중심으로 불안정한 사회적 조건 속의 청년들의 삶의 양상을 파악하고자했다. 이를 위해서 알튀세르의 ‘이데올로기론’을 중심으로 맑스, 홀의 ‘이데올로기론’을 비판적으로 정리 및 재구성했다. 이를 바탕으로 연구자는 총 26명의 20대 청년을 선정하여, 개별심층인터뷰와 집단심층인터뷰하여 수집한 발화를 통해 욕망을 읽고, 한국 사회에서 작동하는 이데올로기들을 분석하고자 했다.
이러한 분석을 위해서 본 논...
본 논문의 목적은 청년들의 발화를 통해서 그들의 이데올로기를 비판적으로 분석하는 것이다. 본 논문은 알튀세르의 ‘이데올로기’론을 중심으로 불안정한 사회적 조건 속의 청년들의 삶의 양상을 파악하고자했다. 이를 위해서 알튀세르의 ‘이데올로기론’을 중심으로 맑스, 홀의 ‘이데올로기론’을 비판적으로 정리 및 재구성했다. 이를 바탕으로 연구자는 총 26명의 20대 청년을 선정하여, 개별심층인터뷰와 집단심층인터뷰하여 수집한 발화를 통해 욕망을 읽고, 한국 사회에서 작동하는 이데올로기들을 분석하고자 했다.
이러한 분석을 위해서 본 논문이 차용한 중요한 담론은 ‘삼포세대’이다. ‘삼포세대’담론은 한국 사회의 불안정한 사회, 경제, 정치적 조건을 사회적으로 문제제기하는 의미화 작용을 수행하고 있는 담론이다. ‘삼포세대’ 담론 이후, ‘달관세대’, 최근에는 한국 사회를 ‘지옥’으로 재현하는 ‘헬조선’이라는 단어까지 등장했다. 본 연구는 청년들이 이러한 미디어 담론들을 수용하는 양상을 시작으로 그들의 이데올로기를 맥락적으로 파악하고자했다.
연구 결과, 청년들은 자신들의 문제를 사회적인 문제로 전환하고자 하는 정치적 욕망을 드러냈다. 청년들은 이러한 욕망을 통해서, ‘삼포세대’ 담론을 양가적으로 수용했으며, ‘개인의 노력’을 촉구하는 이데올로기를 내재한 미디어 담론들에 대해서 비판적인 태도를 보였다. 청년들에게 가장 지배적인 이데올로기는 ‘노동자 되기’었다. 또한 청년들의 정치적인 욕망은 ‘일반 시민’과 ‘정치적 주체’라는 이분법적인 틀에 대한 상상을 통해 틀지어졌으며, 불안정한 사회적 조건으로 인해 여성대상자들은 삶의 전략으로 ‘결혼’을 고려하기도 했다. 또한 오늘날 한국 청년들의 현실 인식에 가장 주요한 조건으로 작동하는 담론은 ‘신자유주의 비판 담론’, 구체적으로는 ‘헬조선 담론’이었으며, 그들에게 가장 지배적인 이상적인 현실은 ‘북유럽 사회민주주의’였다.
나아가 ‘대의민주주의 이데올로기’, ‘자율화된 경제 이데올로기’, ‘도덕주의 이데올로기’에 의해서 청년들의 정치적인 욕망은 ‘대의민주주의’라는 형식으로 틀지어졌다. 이러한 청년들의 욕망의 양상 자체가 한국 사회의 이데올로기들의 지배 효과이자, 한국 사회의 계급투쟁의 현 주소였다. 이러한 연구 결과는 여전히 ‘이데올로기론’이 사회 분석을 하는데 있어서 유효할 수 있다는 점과 향후 연구에서 이러한 비판적인 사회 분석이 필요함을 시사했다.
본 논문의 목적은 청년들의 발화를 통해서 그들의 이데올로기를 비판적으로 분석하는 것이다. 본 논문은 알튀세르의 ‘이데올로기’론을 중심으로 불안정한 사회적 조건 속의 청년들의 삶의 양상을 파악하고자했다. 이를 위해서 알튀세르의 ‘이데올로기론’을 중심으로 맑스, 홀의 ‘이데올로기론’을 비판적으로 정리 및 재구성했다. 이를 바탕으로 연구자는 총 26명의 20대 청년을 선정하여, 개별심층인터뷰와 집단심층인터뷰하여 수집한 발화를 통해 욕망을 읽고, 한국 사회에서 작동하는 이데올로기들을 분석하고자 했다.
이러한 분석을 위해서 본 논문이 차용한 중요한 담론은 ‘삼포세대’이다. ‘삼포세대’담론은 한국 사회의 불안정한 사회, 경제, 정치적 조건을 사회적으로 문제제기하는 의미화 작용을 수행하고 있는 담론이다. ‘삼포세대’ 담론 이후, ‘달관세대’, 최근에는 한국 사회를 ‘지옥’으로 재현하는 ‘헬조선’이라는 단어까지 등장했다. 본 연구는 청년들이 이러한 미디어 담론들을 수용하는 양상을 시작으로 그들의 이데올로기를 맥락적으로 파악하고자했다.
연구 결과, 청년들은 자신들의 문제를 사회적인 문제로 전환하고자 하는 정치적 욕망을 드러냈다. 청년들은 이러한 욕망을 통해서, ‘삼포세대’ 담론을 양가적으로 수용했으며, ‘개인의 노력’을 촉구하는 이데올로기를 내재한 미디어 담론들에 대해서 비판적인 태도를 보였다. 청년들에게 가장 지배적인 이데올로기는 ‘노동자 되기’었다. 또한 청년들의 정치적인 욕망은 ‘일반 시민’과 ‘정치적 주체’라는 이분법적인 틀에 대한 상상을 통해 틀지어졌으며, 불안정한 사회적 조건으로 인해 여성대상자들은 삶의 전략으로 ‘결혼’을 고려하기도 했다. 또한 오늘날 한국 청년들의 현실 인식에 가장 주요한 조건으로 작동하는 담론은 ‘신자유주의 비판 담론’, 구체적으로는 ‘헬조선 담론’이었으며, 그들에게 가장 지배적인 이상적인 현실은 ‘북유럽 사회민주주의’였다.
나아가 ‘대의민주주의 이데올로기’, ‘자율화된 경제 이데올로기’, ‘도덕주의 이데올로기’에 의해서 청년들의 정치적인 욕망은 ‘대의민주주의’라는 형식으로 틀지어졌다. 이러한 청년들의 욕망의 양상 자체가 한국 사회의 이데올로기들의 지배 효과이자, 한국 사회의 계급투쟁의 현 주소였다. 이러한 연구 결과는 여전히 ‘이데올로기론’이 사회 분석을 하는데 있어서 유효할 수 있다는 점과 향후 연구에서 이러한 비판적인 사회 분석이 필요함을 시사했다.
The propose of this study is to critically analyze the ideology of the youth by their speech. The study tries to understand the way of the youth lives in unstable social condition utilizing Althusser's 'Ideology theory'. To this end, this article reorganize 'Ideology theory ' of Althusser with 'Ideo...
The propose of this study is to critically analyze the ideology of the youth by their speech. The study tries to understand the way of the youth lives in unstable social condition utilizing Althusser's 'Ideology theory'. To this end, this article reorganize 'Ideology theory ' of Althusser with 'Ideology theory ' of Marx and Hall. Researcher selected 26 younger in their twenties and conduct individual in-depth interviews and focus group interviews. Based on interview, researcher tries to understand the desire of the youth and analyze ideology working in the Korea society.
For the analysis, the article chooses the 'Sampo generation' discourse which is main focus of research. 'Sampo generation' discourse have signification which raises a social question with unstable social, economic, and political condition of Korea society. After 'Sampo generation' discourse, 'Dalgen generation' discourse and 'Hell-jeoson' discourse which represent the Korean society as hell recently appeared. The study attempted to grasp ideology of the young in context by analyzing the aspect of media discourse acceptance.
Learning from the study show that the youth have political desire to convert their problem into a social problem. The youth ambivalently received the 'Sampo generation' discourse through their desire, and had critical attitude toward media discourse which embedded ideology stressing individual effort. The most dominant ideology of the youth was 'Becoming Worker' ideology. Their political desire was framed by dichotomic imaginary frame, 'general citizen' and 'political subject and some women in their 20s considered marriage as strategy of living for reasons because of unstable social condition. 'Liberalism Critic discourse' was the most important condition for recognizing 'reality' and 'North European social democracy' was the most dominant 'ideal reality'.
The political desire of the youth was framed by form of 'representative democracy' based on 'representative democracy ideology', 'autonomic economy ideology' and 'moralism ideology'. The desire form of the youth was result of ideology and present state of class struggle in Korea society. The result of the study shows that 'Ideology theory' is still effective and it necessary to critical social analysis for future research.
The propose of this study is to critically analyze the ideology of the youth by their speech. The study tries to understand the way of the youth lives in unstable social condition utilizing Althusser's 'Ideology theory'. To this end, this article reorganize 'Ideology theory ' of Althusser with 'Ideology theory ' of Marx and Hall. Researcher selected 26 younger in their twenties and conduct individual in-depth interviews and focus group interviews. Based on interview, researcher tries to understand the desire of the youth and analyze ideology working in the Korea society.
For the analysis, the article chooses the 'Sampo generation' discourse which is main focus of research. 'Sampo generation' discourse have signification which raises a social question with unstable social, economic, and political condition of Korea society. After 'Sampo generation' discourse, 'Dalgen generation' discourse and 'Hell-jeoson' discourse which represent the Korean society as hell recently appeared. The study attempted to grasp ideology of the young in context by analyzing the aspect of media discourse acceptance.
Learning from the study show that the youth have political desire to convert their problem into a social problem. The youth ambivalently received the 'Sampo generation' discourse through their desire, and had critical attitude toward media discourse which embedded ideology stressing individual effort. The most dominant ideology of the youth was 'Becoming Worker' ideology. Their political desire was framed by dichotomic imaginary frame, 'general citizen' and 'political subject and some women in their 20s considered marriage as strategy of living for reasons because of unstable social condition. 'Liberalism Critic discourse' was the most important condition for recognizing 'reality' and 'North European social democracy' was the most dominant 'ideal reality'.
The political desire of the youth was framed by form of 'representative democracy' based on 'representative democracy ideology', 'autonomic economy ideology' and 'moralism ideology'. The desire form of the youth was result of ideology and present state of class struggle in Korea society. The result of the study shows that 'Ideology theory' is still effective and it necessary to critical social analysis for future research.
주제어
#이데올로기 담론 담론구성체 욕망 청년 삼포세대 헬조선 접합 알튀세르
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