2016년 자유학기제가 전면 시행되면서 진로에 대한 관심은 높아지고 있지만 정작 진로결정의 중요한 시기를 보내고 있는 고등학생시기에는 진로상담이 적극적으로 이루어지지 않고 있다. 특히 개인적 특성과 사회·환경적 요소들의 상호작용을 통해 자기개념을 형성해나가는 고등학생들에게는 개별적 특성에 따른 차별적 상담이 필요하다. 따라서 진로미결정상태의 고등학생을 대상으로, 상담의 시작에서 진로미결정 요인에 따른 상담단계의 과정 및 내용을 설정하여 학교에서 활용할 수 있는 모형을 구안하는 데 본 연구의 목적이 있다. 본 연구목적을 달성하기 위하여 선행연구를 고찰하였다. 먼저, 진로상담모형을 구안하기 위해 이론적 배경으로서 고등학생들의 발달특성 및 진로발달적 특성과 진로미결정의 관계, 진로미결정 요인, 진로상담모형 및 미결정요인에 따른 상담내용을 탐구하였고, 이를 바탕으로 모형의 요소 및 구조와 내용, 단계별 절차를 구성하여 모형을 구안하였다. 구안한 모형은 모형의 전체구조에 단계별 상담내용을 제시함으로써 상담자들이 실제로 진로미결정 고등학생들에 대한 요인별 차별적 진단 및 개입상담에 적용하는 데 있어서 조직적으로 활용할 수 있도록 하였다. 상담의 단계는 총 4단계로 시작, 탐색, 개입, 종결 및 평가단계로 구성되며, 시작단계에서는 진로미결정 척도를 활용하여 진로결정자 및 진로미결정자를 분류하고, 탐색단계에서는 분류된 진로미결정자를 대상으로 진로미결정의 구체적 요인을 개별면담을 통해서 탐색한다. 탐색을 통해 개인적 요인과 맥락적 요인으로 구분지어 다시 재구성하여 집단의 목표를 설정한다. 개입단계에서는 각 요인별로 구성된 집단을 요인과 관련된 주제로 구성하여 집단상담을 진행한다. 이때, 직업정보부족으로 인한 미결정자인 경우에는 개입단계를 거치지 않고, 바로 마지막 단계로 진행한다. 마지막단계는 종결 및 평간단계로 진로 및 직업에 대한 정보를 제공하거나 의사결정과정에 대한 정보안내를 실시하며, 진로계획을 세우도록 안내한다. 또한 전반적인 상담에 대한 평가를 통해 종결한다. 구안한 모형은 이론적 근거 및 논리적 연결성, 상담단계 및 상담내용의 타당성, 효과성, 현장적용 가능성에 대해 4인의 전문가로부터 자문을 받아 모형을 수정·보완하는 과정을 거쳤다. 이에 진로상담모형에 대한 논의 및 결론은 다음과 같다. 첫째, 진로미결정의 요인을 개인적·맥락적 요인으로 분류하여, 개별적 특성에 따른 차별적 진단이 이루어지도록 하였다. 둘째, 개인적·맥락적으로 분류한 진로미결정 요인에 대한 차별적 접근이 이루어지도록 각 요인별 상담내용을 재구성하였다. 셋째, 본 연구에서 구안한 진로상담모형 개별적 특성을 고려한 개인상담과 요인별로 집단을 구성해 진행할 수 있는 집단상담으로 통합하여 제시함으로써 학교상담의 한계를 극복하려는 시도를 하였다. 이러한 논의를 통해 본 연구가 시사하는 바는 다음과 같다. 첫째, 진로미결정자들에 대한 구체적이고 차별적인 진단 및 개입이 유용해질 것이고, 둘째, 개인상담과 집단상담의 통합모형의 구안을 통해 고등학교현장에서의 진로상담이 활발히 진행될 것이다. 연구의 결과를 바탕으로 후속연구에 대한 제언은 다음과 같다. 첫째, 진로미결정 고등학생을 대상으로 모형을 구안하였지만, 진로미결정에 대한 진단 검사가 다양하기 때문에 우리나라 고등학생을 대상으로 하는 명확한 진로미결정 진단기준이 필요하다. 둘째, 진로상담모형을 구안하여 전문가에게 ...
2016년 자유학기제가 전면 시행되면서 진로에 대한 관심은 높아지고 있지만 정작 진로결정의 중요한 시기를 보내고 있는 고등학생시기에는 진로상담이 적극적으로 이루어지지 않고 있다. 특히 개인적 특성과 사회·환경적 요소들의 상호작용을 통해 자기개념을 형성해나가는 고등학생들에게는 개별적 특성에 따른 차별적 상담이 필요하다. 따라서 진로미결정상태의 고등학생을 대상으로, 상담의 시작에서 진로미결정 요인에 따른 상담단계의 과정 및 내용을 설정하여 학교에서 활용할 수 있는 모형을 구안하는 데 본 연구의 목적이 있다. 본 연구목적을 달성하기 위하여 선행연구를 고찰하였다. 먼저, 진로상담모형을 구안하기 위해 이론적 배경으로서 고등학생들의 발달특성 및 진로발달적 특성과 진로미결정의 관계, 진로미결정 요인, 진로상담모형 및 미결정요인에 따른 상담내용을 탐구하였고, 이를 바탕으로 모형의 요소 및 구조와 내용, 단계별 절차를 구성하여 모형을 구안하였다. 구안한 모형은 모형의 전체구조에 단계별 상담내용을 제시함으로써 상담자들이 실제로 진로미결정 고등학생들에 대한 요인별 차별적 진단 및 개입상담에 적용하는 데 있어서 조직적으로 활용할 수 있도록 하였다. 상담의 단계는 총 4단계로 시작, 탐색, 개입, 종결 및 평가단계로 구성되며, 시작단계에서는 진로미결정 척도를 활용하여 진로결정자 및 진로미결정자를 분류하고, 탐색단계에서는 분류된 진로미결정자를 대상으로 진로미결정의 구체적 요인을 개별면담을 통해서 탐색한다. 탐색을 통해 개인적 요인과 맥락적 요인으로 구분지어 다시 재구성하여 집단의 목표를 설정한다. 개입단계에서는 각 요인별로 구성된 집단을 요인과 관련된 주제로 구성하여 집단상담을 진행한다. 이때, 직업정보부족으로 인한 미결정자인 경우에는 개입단계를 거치지 않고, 바로 마지막 단계로 진행한다. 마지막단계는 종결 및 평간단계로 진로 및 직업에 대한 정보를 제공하거나 의사결정과정에 대한 정보안내를 실시하며, 진로계획을 세우도록 안내한다. 또한 전반적인 상담에 대한 평가를 통해 종결한다. 구안한 모형은 이론적 근거 및 논리적 연결성, 상담단계 및 상담내용의 타당성, 효과성, 현장적용 가능성에 대해 4인의 전문가로부터 자문을 받아 모형을 수정·보완하는 과정을 거쳤다. 이에 진로상담모형에 대한 논의 및 결론은 다음과 같다. 첫째, 진로미결정의 요인을 개인적·맥락적 요인으로 분류하여, 개별적 특성에 따른 차별적 진단이 이루어지도록 하였다. 둘째, 개인적·맥락적으로 분류한 진로미결정 요인에 대한 차별적 접근이 이루어지도록 각 요인별 상담내용을 재구성하였다. 셋째, 본 연구에서 구안한 진로상담모형 개별적 특성을 고려한 개인상담과 요인별로 집단을 구성해 진행할 수 있는 집단상담으로 통합하여 제시함으로써 학교상담의 한계를 극복하려는 시도를 하였다. 이러한 논의를 통해 본 연구가 시사하는 바는 다음과 같다. 첫째, 진로미결정자들에 대한 구체적이고 차별적인 진단 및 개입이 유용해질 것이고, 둘째, 개인상담과 집단상담의 통합모형의 구안을 통해 고등학교현장에서의 진로상담이 활발히 진행될 것이다. 연구의 결과를 바탕으로 후속연구에 대한 제언은 다음과 같다. 첫째, 진로미결정 고등학생을 대상으로 모형을 구안하였지만, 진로미결정에 대한 진단 검사가 다양하기 때문에 우리나라 고등학생을 대상으로 하는 명확한 진로미결정 진단기준이 필요하다. 둘째, 진로상담모형을 구안하여 전문가에게 내용타당도를 검증받았지만 아직 학교상담 현장의 적용을 통한 타당도 검증이 실시되지 않아 타당도 검증의 한계가 있다. 이에 후속연구를 통한 현장적용이 필요하다. 셋째, 진로상담모형을 현장에 적용함에 있어서 진로미결정 고등학생들의 구체적인 미결정 요인에 대해서 진단할 수 있고, 요인별 상담을 진행할 수 있는 전문 상담자가 요구된다.
2016년 자유학기제가 전면 시행되면서 진로에 대한 관심은 높아지고 있지만 정작 진로결정의 중요한 시기를 보내고 있는 고등학생시기에는 진로상담이 적극적으로 이루어지지 않고 있다. 특히 개인적 특성과 사회·환경적 요소들의 상호작용을 통해 자기개념을 형성해나가는 고등학생들에게는 개별적 특성에 따른 차별적 상담이 필요하다. 따라서 진로미결정상태의 고등학생을 대상으로, 상담의 시작에서 진로미결정 요인에 따른 상담단계의 과정 및 내용을 설정하여 학교에서 활용할 수 있는 모형을 구안하는 데 본 연구의 목적이 있다. 본 연구목적을 달성하기 위하여 선행연구를 고찰하였다. 먼저, 진로상담모형을 구안하기 위해 이론적 배경으로서 고등학생들의 발달특성 및 진로발달적 특성과 진로미결정의 관계, 진로미결정 요인, 진로상담모형 및 미결정요인에 따른 상담내용을 탐구하였고, 이를 바탕으로 모형의 요소 및 구조와 내용, 단계별 절차를 구성하여 모형을 구안하였다. 구안한 모형은 모형의 전체구조에 단계별 상담내용을 제시함으로써 상담자들이 실제로 진로미결정 고등학생들에 대한 요인별 차별적 진단 및 개입상담에 적용하는 데 있어서 조직적으로 활용할 수 있도록 하였다. 상담의 단계는 총 4단계로 시작, 탐색, 개입, 종결 및 평가단계로 구성되며, 시작단계에서는 진로미결정 척도를 활용하여 진로결정자 및 진로미결정자를 분류하고, 탐색단계에서는 분류된 진로미결정자를 대상으로 진로미결정의 구체적 요인을 개별면담을 통해서 탐색한다. 탐색을 통해 개인적 요인과 맥락적 요인으로 구분지어 다시 재구성하여 집단의 목표를 설정한다. 개입단계에서는 각 요인별로 구성된 집단을 요인과 관련된 주제로 구성하여 집단상담을 진행한다. 이때, 직업정보부족으로 인한 미결정자인 경우에는 개입단계를 거치지 않고, 바로 마지막 단계로 진행한다. 마지막단계는 종결 및 평간단계로 진로 및 직업에 대한 정보를 제공하거나 의사결정과정에 대한 정보안내를 실시하며, 진로계획을 세우도록 안내한다. 또한 전반적인 상담에 대한 평가를 통해 종결한다. 구안한 모형은 이론적 근거 및 논리적 연결성, 상담단계 및 상담내용의 타당성, 효과성, 현장적용 가능성에 대해 4인의 전문가로부터 자문을 받아 모형을 수정·보완하는 과정을 거쳤다. 이에 진로상담모형에 대한 논의 및 결론은 다음과 같다. 첫째, 진로미결정의 요인을 개인적·맥락적 요인으로 분류하여, 개별적 특성에 따른 차별적 진단이 이루어지도록 하였다. 둘째, 개인적·맥락적으로 분류한 진로미결정 요인에 대한 차별적 접근이 이루어지도록 각 요인별 상담내용을 재구성하였다. 셋째, 본 연구에서 구안한 진로상담모형 개별적 특성을 고려한 개인상담과 요인별로 집단을 구성해 진행할 수 있는 집단상담으로 통합하여 제시함으로써 학교상담의 한계를 극복하려는 시도를 하였다. 이러한 논의를 통해 본 연구가 시사하는 바는 다음과 같다. 첫째, 진로미결정자들에 대한 구체적이고 차별적인 진단 및 개입이 유용해질 것이고, 둘째, 개인상담과 집단상담의 통합모형의 구안을 통해 고등학교현장에서의 진로상담이 활발히 진행될 것이다. 연구의 결과를 바탕으로 후속연구에 대한 제언은 다음과 같다. 첫째, 진로미결정 고등학생을 대상으로 모형을 구안하였지만, 진로미결정에 대한 진단 검사가 다양하기 때문에 우리나라 고등학생을 대상으로 하는 명확한 진로미결정 진단기준이 필요하다. 둘째, 진로상담모형을 구안하여 전문가에게 내용타당도를 검증받았지만 아직 학교상담 현장의 적용을 통한 타당도 검증이 실시되지 않아 타당도 검증의 한계가 있다. 이에 후속연구를 통한 현장적용이 필요하다. 셋째, 진로상담모형을 현장에 적용함에 있어서 진로미결정 고등학생들의 구체적인 미결정 요인에 대해서 진단할 수 있고, 요인별 상담을 진행할 수 있는 전문 상담자가 요구된다.
As the 2016 free-semester system put in practice, the interest of future career have been increasing. However, in high school, where there are students who need the career decision the most, the counseling programs are not provided actively. Specially, high school student need distinctive program th...
As the 2016 free-semester system put in practice, the interest of future career have been increasing. However, in high school, where there are students who need the career decision the most, the counseling programs are not provided actively. Specially, high school student need distinctive program that reflects their personal characteristics well since they are in the process to make their identities interacting with social and environmental factors. Therefore, this study tries to provide practical programming model for career undecided students, having the contents and procedures of each factor that causes students to be undecided. To achieve the goal of this study, prior researches were referred. First, to design the model of career counseling, following subjects are studied as a theoretical background; the relationship between developmental and career developmental characteristics of high school student and undecided status, factor of career undecided, and career counseling models. Based on these studies, factors, structures and contents of the model and procedures for each step were composed to complete the model. It gives different counseling content for each phase so that counselors can utilize the counseling model systematically adopting the models to judge the different factors and to have personal counseling program. The counseling program has four phase; starting, exploring, intervening and conclusion and evaluation. In the starting step, it classifies undecided and decided student by the standard of career undecided. And in the exploring step, for those undecided people, specific factors for undecided are found through the individual counseling. By this exploration, it distinguishes specific factors by personal and contextual reason to reconfigure and set a group goal. During the intervening step, groups are made up according to their factors having the relative subjects, and they have group counseling time. In this step, if there are undecided who is lack of job information, they jumps to last step skipping the third one. Lastly, in conclusion and evaluating step, it provides job information and help the decision making process leading them to have career plan. Also through the total evaluating for the program, the counseling is finished. This model was completed by the supplementing and revising process taking the advices, from four of experts, about theoretical basis and logical connection, validity, effectiveness, feasibility of consulting procedure and contents. Hence, the discussion and conclusion for career counseling model is as follows. First, it classifies the factors by personal and contextual factors, and provide disinvite solution based on personal characteristics. Second, to achieve the differentiated approaches, the counseling contents are revised according to the factors. Third, this report tried to solve the limits of school counseling, suggesting having individual and group counseling. By this discussion, this study implies the followings. First, specific and distinctive solution and intervention for career undecided would be utilized practically. And second, the career counseling in high school would be active through the integrated model of personal and group counseling. The suggestions for later study, based on this research result, are as follows. First, although the consulting model is made targeting the high school student, since the examination to determine the undecided is very various, the obvious standards for Korean students are needed. Second, the feasibility of this research is confirmed by the experts; however the feasibility study in school counseling field was not taken place. So the field application would be needed by later study. Third, the expert counselors who are able to discover the specific factor of undecided students and provide the distinctive counseling program for them are required.
As the 2016 free-semester system put in practice, the interest of future career have been increasing. However, in high school, where there are students who need the career decision the most, the counseling programs are not provided actively. Specially, high school student need distinctive program that reflects their personal characteristics well since they are in the process to make their identities interacting with social and environmental factors. Therefore, this study tries to provide practical programming model for career undecided students, having the contents and procedures of each factor that causes students to be undecided. To achieve the goal of this study, prior researches were referred. First, to design the model of career counseling, following subjects are studied as a theoretical background; the relationship between developmental and career developmental characteristics of high school student and undecided status, factor of career undecided, and career counseling models. Based on these studies, factors, structures and contents of the model and procedures for each step were composed to complete the model. It gives different counseling content for each phase so that counselors can utilize the counseling model systematically adopting the models to judge the different factors and to have personal counseling program. The counseling program has four phase; starting, exploring, intervening and conclusion and evaluation. In the starting step, it classifies undecided and decided student by the standard of career undecided. And in the exploring step, for those undecided people, specific factors for undecided are found through the individual counseling. By this exploration, it distinguishes specific factors by personal and contextual reason to reconfigure and set a group goal. During the intervening step, groups are made up according to their factors having the relative subjects, and they have group counseling time. In this step, if there are undecided who is lack of job information, they jumps to last step skipping the third one. Lastly, in conclusion and evaluating step, it provides job information and help the decision making process leading them to have career plan. Also through the total evaluating for the program, the counseling is finished. This model was completed by the supplementing and revising process taking the advices, from four of experts, about theoretical basis and logical connection, validity, effectiveness, feasibility of consulting procedure and contents. Hence, the discussion and conclusion for career counseling model is as follows. First, it classifies the factors by personal and contextual factors, and provide disinvite solution based on personal characteristics. Second, to achieve the differentiated approaches, the counseling contents are revised according to the factors. Third, this report tried to solve the limits of school counseling, suggesting having individual and group counseling. By this discussion, this study implies the followings. First, specific and distinctive solution and intervention for career undecided would be utilized practically. And second, the career counseling in high school would be active through the integrated model of personal and group counseling. The suggestions for later study, based on this research result, are as follows. First, although the consulting model is made targeting the high school student, since the examination to determine the undecided is very various, the obvious standards for Korean students are needed. Second, the feasibility of this research is confirmed by the experts; however the feasibility study in school counseling field was not taken place. So the field application would be needed by later study. Third, the expert counselors who are able to discover the specific factor of undecided students and provide the distinctive counseling program for them are required.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.