본 연구는 SNS를 통해 자기를 표현하는 사람들의 행위를 살펴보고, 그러한 자기표현 전략들에 어떤 유형들이 있는가를 확인해보는 한편, SNS 자기표현 행위가 갖는 의미는 무엇인가를 고찰하였다. 이와 같은 맥락에서 본 연구는 SNS가 관계적이고 상호작용적인 특성을 지닌 표현매체라는 점에 주목하는 동시에 SNS에서 나타나는 인상관리 차원의 자기표현에 대해 집중적으로 살펴보았다. 이를 통해 본 연구는, 첫째, SNS는 이용자의 정체성을 재구성하면서 자신의 선택에 따라 자유롭게 자신을 변화시킬 수 있다는 매체적 특징이 있다는 사실을 확인할 수 있었다. 둘째, SNS 자기표현은 인상관리를 위해 이용자가 자신의 ...
본 연구는 SNS를 통해 자기를 표현하는 사람들의 행위를 살펴보고, 그러한 자기표현 전략들에 어떤 유형들이 있는가를 확인해보는 한편, SNS 자기표현 행위가 갖는 의미는 무엇인가를 고찰하였다. 이와 같은 맥락에서 본 연구는 SNS가 관계적이고 상호작용적인 특성을 지닌 표현매체라는 점에 주목하는 동시에 SNS에서 나타나는 인상관리 차원의 자기표현에 대해 집중적으로 살펴보았다. 이를 통해 본 연구는, 첫째, SNS는 이용자의 정체성을 재구성하면서 자신의 선택에 따라 자유롭게 자신을 변화시킬 수 있다는 매체적 특징이 있다는 사실을 확인할 수 있었다. 둘째, SNS 자기표현은 인상관리를 위해 이용자가 자신의 페르소나를 구축하는 지극히 전략적이고 실천적인 행위라는 사실 또한 확인할 수 있었다. 특히 SNS는 익명성이 강한 다른 인터넷 공간과는 달리 개방적이고 공개적이기 때문에 소셜 페르소나를 뚜렷하고 다양하게 드러낼 수 있을 것으로 예상하여 유형화를 시도해 보았다. 다음으로 SNS의 자기표현 전략에 영향을 미치는 요인을 파악하고, 이러한 요인들이 SNS에서의 인상관리를 위한 자기표현 전략에 어떠한 영향을 미치는지를 살펴보았다. SNS를 통해 자기를 표현함으로써 상호작용을 하고 사회적 관계를 형성하는 행위는 그것을 이용하는 이용자가 어떠한 특성(인구사회학, 개인적 심리, 커뮤니케이션 성향)을 지니고 있는가와 함께 SNS를 경험하는 이용동기에 따라 영향을 받을 것으로 예상하였다. 또한, 이 연구에서 사회정서적인 효과로 주목한 대인관계 변화와 정서적 친밀감에 SNS 이용자들의 자기표현 전략이 영향을 미칠 것이라고 예상하였으며, 마지막으로 SNS 자기표현을 하는 과정에서 이용자가 스스로 어떤 개인적인 의미와 사회적인 의미를 부여하는지 고찰하였다. 연구 결과, SNS 자기표현 전략은 자기과시, 감정표출, 관계관리의 3가지 유형으로 나타났다. 첫째, 자기과시 전략에 영향을 미치는 요소로는 직업, 소득수준, 긍정적 자아존중감, 사적 자아의식, 자기노출 성향, 관계유지의 이용동기, 이미지 관리의 이용동기, 사회적 압력의 이용동기 등이 있음을 알 수 있었다. 둘째, 감정표출 전략에는 부정적 자아존중감, 이미지 관리의 이용동기, 습관적 이용의 이용동기, 사회적 압력의 이용동기 등이 영향을 미치는 요소로 나타났다. 셋째, 관계관리 전략에는 연령, 긍정적 자아존중감, 사적 자아의식, 관계유지의 이용동기, 습관적 이용의 이용동기 등이 영향을 미치고 있었다. 그리고 자기표현 전략은 모두 대인관계 변화에 통계적으로 유의미한 수준의 영향을 주는 것으로 드러났고, 그 중 자기과시 전략과 관계관리 전략은 정서적 친밀감으로 정리한 사회정서적인 효과에도 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 곧 자기표현 전략이 대인관계의 형성, 발전 그리고 유지에 긍정적인 영향을 주고, 정서적으로 SNS 친구들을 더 가깝게 느끼게 하는 데 도움을 주고 있다는 뜻으로 해석된다. 이를 보다 심층적으로 해석하기 위해 질적 연구방법을 병행하였다. 이 과정에서 앞서 밝혀낸 3가지 전략과 이어지는 논의뿐만 아니라, 연구모형으로 담아낼 수 없는 논의들도 추가로 나타났다. 요약하자면, 우선 SNS 이용자들은 공감과 인정을 받기 수월한 매체적 특징을 이용해서 ‘나를 드러내고 꾸미는 일기장’으로서, ‘자아정체성 표현의 놀이’를 즐기면서 SNS를 ‘자신을 드러내고 감추고 숨기고 꾸미고 표현하는 소셜 페르소나의 공연장’으로 인식하고 있었다. 또한 이용자들은 SNS를 자신의 ‘감정의 쓰레기통’으로 여김으로써 ‘일상에서 오는 감정 해소의 쾌락’을 느끼는가 하면, ‘감정의 확대 재생산을 통한 위로와 공감을 위한 치유의 공간’으로 받아들이기도 하면서 자신들의 감정배출 욕구를 채우는 도구로 활용하고 있었다. 마지막으로 SNS를 통해 ‘상대방의 삶과 일상을 다른 각도에서 보다 잘 이해할 수 있었다’는 점에서 SNS를 통한 새로운 방식으로서의 인간관계의 확장을 반기면서 기존의 인간관계와 ‘적당한 거리’에서, 기존과는 다른 방식으로 인간관계를 계속 이어가면서 친밀감을 키워 ‘소통과 외로움 해소의 공간’으로 삼는 등 다양한 방법으로 SNS 자기표현을 실천하고 있었다. 이 연구의 결과가 가지는 의의는 다음과 같다. 우선 이 연구는 SNS를 하나의 무대로 살펴봄으로써 SNS에서 소셜 페르소나를 전략적으로 활용하는 현대인들의 행태를 통해 스스로를 표현하는 즐거움을 누리는 자기표현 행위자에 집중하고 있다는 점에서 의미가 있다. SNS는 비록 현실을 전부 있는 그대로 표현하지는 않더라도 SNS라는 무대 안에서 이용자가 적극적, 주체적, 능동적, 전략적으로 자신이 보여주고자 하는 바를 원하는 대로 연출하여 소셜 페르소나를 표현할 수가 있다. 더 나아가 자신의 정체성을 구축하고, 실천해나가는 하나의 전초기지로서 SNS를 적극 활용하고 있음을 확인할 수 있었다. 이렇듯 소셜 페르소나 연출을 위한 SNS 자기표현 특히, 자기과시 전략은 현대인들의 또 하나의 존재방식으로서 자리매김하고 있음을 확인한 것도 주목할 만하다. 이를 통해 현대사회 문화의 흐름을 파악하고, 우리 삶에 중요한 것이 어떤 것인지 유추해볼 수 있었다. 특히, 자기표현 전략에 따른 사회정서적 영향들은 현대인의 외로움에 맞닿아 있었다. SNS는 이용자들에게 자기표현을 통해 위안, 소통, 외로움 해소의 공간으로 전략적으로 활용되고 있었다. 또한 SNS에서의 자기표현 행위를 통해 과거의 구술공동체가 제공했던 친밀감을 느끼려고 한다는 것을 확인하였으며, 이를 통해 일상생활의 많은 부분을 차지하고 있는 사이버공간에서의 커뮤니케이션 전략과 문화에 대한 이해의 폭을 넓혔다는 점에서 이 연구의 진정한 의의를 찾을 수 있을 것이다.
본 연구는 SNS를 통해 자기를 표현하는 사람들의 행위를 살펴보고, 그러한 자기표현 전략들에 어떤 유형들이 있는가를 확인해보는 한편, SNS 자기표현 행위가 갖는 의미는 무엇인가를 고찰하였다. 이와 같은 맥락에서 본 연구는 SNS가 관계적이고 상호작용적인 특성을 지닌 표현매체라는 점에 주목하는 동시에 SNS에서 나타나는 인상관리 차원의 자기표현에 대해 집중적으로 살펴보았다. 이를 통해 본 연구는, 첫째, SNS는 이용자의 정체성을 재구성하면서 자신의 선택에 따라 자유롭게 자신을 변화시킬 수 있다는 매체적 특징이 있다는 사실을 확인할 수 있었다. 둘째, SNS 자기표현은 인상관리를 위해 이용자가 자신의 페르소나를 구축하는 지극히 전략적이고 실천적인 행위라는 사실 또한 확인할 수 있었다. 특히 SNS는 익명성이 강한 다른 인터넷 공간과는 달리 개방적이고 공개적이기 때문에 소셜 페르소나를 뚜렷하고 다양하게 드러낼 수 있을 것으로 예상하여 유형화를 시도해 보았다. 다음으로 SNS의 자기표현 전략에 영향을 미치는 요인을 파악하고, 이러한 요인들이 SNS에서의 인상관리를 위한 자기표현 전략에 어떠한 영향을 미치는지를 살펴보았다. SNS를 통해 자기를 표현함으로써 상호작용을 하고 사회적 관계를 형성하는 행위는 그것을 이용하는 이용자가 어떠한 특성(인구사회학, 개인적 심리, 커뮤니케이션 성향)을 지니고 있는가와 함께 SNS를 경험하는 이용동기에 따라 영향을 받을 것으로 예상하였다. 또한, 이 연구에서 사회정서적인 효과로 주목한 대인관계 변화와 정서적 친밀감에 SNS 이용자들의 자기표현 전략이 영향을 미칠 것이라고 예상하였으며, 마지막으로 SNS 자기표현을 하는 과정에서 이용자가 스스로 어떤 개인적인 의미와 사회적인 의미를 부여하는지 고찰하였다. 연구 결과, SNS 자기표현 전략은 자기과시, 감정표출, 관계관리의 3가지 유형으로 나타났다. 첫째, 자기과시 전략에 영향을 미치는 요소로는 직업, 소득수준, 긍정적 자아존중감, 사적 자아의식, 자기노출 성향, 관계유지의 이용동기, 이미지 관리의 이용동기, 사회적 압력의 이용동기 등이 있음을 알 수 있었다. 둘째, 감정표출 전략에는 부정적 자아존중감, 이미지 관리의 이용동기, 습관적 이용의 이용동기, 사회적 압력의 이용동기 등이 영향을 미치는 요소로 나타났다. 셋째, 관계관리 전략에는 연령, 긍정적 자아존중감, 사적 자아의식, 관계유지의 이용동기, 습관적 이용의 이용동기 등이 영향을 미치고 있었다. 그리고 자기표현 전략은 모두 대인관계 변화에 통계적으로 유의미한 수준의 영향을 주는 것으로 드러났고, 그 중 자기과시 전략과 관계관리 전략은 정서적 친밀감으로 정리한 사회정서적인 효과에도 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 곧 자기표현 전략이 대인관계의 형성, 발전 그리고 유지에 긍정적인 영향을 주고, 정서적으로 SNS 친구들을 더 가깝게 느끼게 하는 데 도움을 주고 있다는 뜻으로 해석된다. 이를 보다 심층적으로 해석하기 위해 질적 연구방법을 병행하였다. 이 과정에서 앞서 밝혀낸 3가지 전략과 이어지는 논의뿐만 아니라, 연구모형으로 담아낼 수 없는 논의들도 추가로 나타났다. 요약하자면, 우선 SNS 이용자들은 공감과 인정을 받기 수월한 매체적 특징을 이용해서 ‘나를 드러내고 꾸미는 일기장’으로서, ‘자아정체성 표현의 놀이’를 즐기면서 SNS를 ‘자신을 드러내고 감추고 숨기고 꾸미고 표현하는 소셜 페르소나의 공연장’으로 인식하고 있었다. 또한 이용자들은 SNS를 자신의 ‘감정의 쓰레기통’으로 여김으로써 ‘일상에서 오는 감정 해소의 쾌락’을 느끼는가 하면, ‘감정의 확대 재생산을 통한 위로와 공감을 위한 치유의 공간’으로 받아들이기도 하면서 자신들의 감정배출 욕구를 채우는 도구로 활용하고 있었다. 마지막으로 SNS를 통해 ‘상대방의 삶과 일상을 다른 각도에서 보다 잘 이해할 수 있었다’는 점에서 SNS를 통한 새로운 방식으로서의 인간관계의 확장을 반기면서 기존의 인간관계와 ‘적당한 거리’에서, 기존과는 다른 방식으로 인간관계를 계속 이어가면서 친밀감을 키워 ‘소통과 외로움 해소의 공간’으로 삼는 등 다양한 방법으로 SNS 자기표현을 실천하고 있었다. 이 연구의 결과가 가지는 의의는 다음과 같다. 우선 이 연구는 SNS를 하나의 무대로 살펴봄으로써 SNS에서 소셜 페르소나를 전략적으로 활용하는 현대인들의 행태를 통해 스스로를 표현하는 즐거움을 누리는 자기표현 행위자에 집중하고 있다는 점에서 의미가 있다. SNS는 비록 현실을 전부 있는 그대로 표현하지는 않더라도 SNS라는 무대 안에서 이용자가 적극적, 주체적, 능동적, 전략적으로 자신이 보여주고자 하는 바를 원하는 대로 연출하여 소셜 페르소나를 표현할 수가 있다. 더 나아가 자신의 정체성을 구축하고, 실천해나가는 하나의 전초기지로서 SNS를 적극 활용하고 있음을 확인할 수 있었다. 이렇듯 소셜 페르소나 연출을 위한 SNS 자기표현 특히, 자기과시 전략은 현대인들의 또 하나의 존재방식으로서 자리매김하고 있음을 확인한 것도 주목할 만하다. 이를 통해 현대사회 문화의 흐름을 파악하고, 우리 삶에 중요한 것이 어떤 것인지 유추해볼 수 있었다. 특히, 자기표현 전략에 따른 사회정서적 영향들은 현대인의 외로움에 맞닿아 있었다. SNS는 이용자들에게 자기표현을 통해 위안, 소통, 외로움 해소의 공간으로 전략적으로 활용되고 있었다. 또한 SNS에서의 자기표현 행위를 통해 과거의 구술공동체가 제공했던 친밀감을 느끼려고 한다는 것을 확인하였으며, 이를 통해 일상생활의 많은 부분을 차지하고 있는 사이버공간에서의 커뮤니케이션 전략과 문화에 대한 이해의 폭을 넓혔다는 점에서 이 연구의 진정한 의의를 찾을 수 있을 것이다.
The primary goals of this research are to examine behaviors of people who express themselves through SNS(Social Network Services), to investigate the various types of strategies in self-presentation, and to study what significant values these actions of self-presentation carry. In this c...
The primary goals of this research are to examine behaviors of people who express themselves through SNS(Social Network Services), to investigate the various types of strategies in self-presentation, and to study what significant values these actions of self-presentation carry. In this context, the research focuses on the fact that SNS are media of interaction, and closely inspects self-presentations with the purpose of impression management found on SNS. This study particularly examines the users of Facebook, one of the most popular SNS in the world, both in quantitative and qualitative perspectives Through the investigations stated above, this research first reconstructed the identities of the users and verified that the SNS possess characteristics which allow their users to modify how they are presented online. Secondly, it was also confirmed that self-presentations on SNS are strategical and practical actions which the users employ to construct their persona(-an individual's social facade or front that reflects the role in life the individual is playing-) for impression management online. Classification of such actions was attempted in this study as SNS are open and public - 208 - in nature, contrary to other online media where users can stay anonymous for the most part. In addition, factors that affect the strategies for self-presentation on SNS were identified and it was studied how these factors affect the strategies for self-presentation for impression management on SNS. It was predicted that the users' actions of having interactions and forming social relationships through self-presentation on SNS would be largely affected by their characteristics (demographical, personal and communicational tendency) as well as their motivation to use the SNS. In addition, it was also predicted that the change in social relationship and emotional intimacy, identified as socio-emotional effects of SNS by this research, would be affected by the strategies for self-presentation of SNS users. Finally, the research studies what kind of personal and social significance the users experience through the process of self-presentation on SNS. The research revealed three types of strategies for self-presentation: self-display, feeling expression, and human relations management. First, it was proved that the factors which affect the strategies for self-display include one's occupation, level of income, positive self-esteem, self-consciousness, tendency to disclose himself or herself, motivation to maintain relationships, motivation to manage his or her impression, motivation originated from social pressure, etc. The study also demonstrated that the factors such as negative self-esteem, motivation to manage one's impression, motivation to use habitually, motivation originated from social pressure, etc. have effect on strategies for a user to express his or her feelings. In addition, it was also verified that factors which affect strategies for human relations management include one's age, positive self-esteem, self-consciousness, motivation to maintain relationships, motivation to use habitually, etc. Finally, the research indicated that all of the strategies for self-presentation carry statistically significant values on change in social relationship. Particularly, the strategies for self-display - 209 - and human relations management were determined to have effect on emotional intimacy. In summary, it is concluded that the strategies for self-presentation have positive effect on formation, development, and maintenance of one's social relationship, and to allow a user to find his or her SNS companions emotionally intimate. In order to analyze the findings in depth, qualitative interpretation was also carried out. During this process, additional issues that can not easily be put in a quantitative research model were found. To sum up, the users utilize the SNS, possessing characteristics which allow the users to obtain audience's empathy and recognition easily, as "a diary where one can reveal and present himself or herself.” The users also acknowledged the SNS as "a theater where he or she can reveal, conceal, disguise, pretend, and present his or her social persona.” Additionally, the users consider the SNS to be "a trash can for their emotions,” experiencing "the pleasure of discharging emotions from daily routine,”and also utilizes them as "a space for healing with consolation and sympathy through expansive reproduction of emotions.” Lastly, it was observed that the users practice self-presentation on SNS through different methods. They appreciate the expansion of relationship in the new way SNS provide, which allow the users "to understand others' life daily routine better at different angles.”The users also utilize the SNS as "a space for communication and relieving loneliness" and a medium to maintain the pre-existing relationships at "an appropriate distance" and through different approaches. The most significant findings of this research are as follows. First of all, this research considers the SNS as a stage and studies the users as performers who relish the pleasure in presenting their social personas strategically on SNS. While users are not presented as their true selves on SNS, they can actively, enthusiastically, - 210 - proactively, and strategically present their social the persona as they would like them to be presented. Furthermore, the findings indicated that the users utilize the SNS as a base for establishment and fulfillment of their identity. It is also important to note that self-presentation, especially strategical self-display, for presentation of one's social persona on SNS is becoming a way of existence for modern people. The findings of this research demonstrated that socio-emotional effects caused by strategies for self-presentation are closely tied to loneliness modern people suffer. SNS are serving as the space where their users statistically present themselves for consolation, communication and relief of loneliness. It was also verified that the users aim to feel a sense of intimacy through self-presentation on SNS, to replace the sense of intimacy they used to feel as a part of a conventional community. The findings of this research hold a significant value as it ultimately broadened the understanding of communicational strategies and culture of cyber space which is a medium closely related to modern people's daily lives.
The primary goals of this research are to examine behaviors of people who express themselves through SNS(Social Network Services), to investigate the various types of strategies in self-presentation, and to study what significant values these actions of self-presentation carry. In this context, the research focuses on the fact that SNS are media of interaction, and closely inspects self-presentations with the purpose of impression management found on SNS. This study particularly examines the users of Facebook, one of the most popular SNS in the world, both in quantitative and qualitative perspectives Through the investigations stated above, this research first reconstructed the identities of the users and verified that the SNS possess characteristics which allow their users to modify how they are presented online. Secondly, it was also confirmed that self-presentations on SNS are strategical and practical actions which the users employ to construct their persona(-an individual's social facade or front that reflects the role in life the individual is playing-) for impression management online. Classification of such actions was attempted in this study as SNS are open and public - 208 - in nature, contrary to other online media where users can stay anonymous for the most part. In addition, factors that affect the strategies for self-presentation on SNS were identified and it was studied how these factors affect the strategies for self-presentation for impression management on SNS. It was predicted that the users' actions of having interactions and forming social relationships through self-presentation on SNS would be largely affected by their characteristics (demographical, personal and communicational tendency) as well as their motivation to use the SNS. In addition, it was also predicted that the change in social relationship and emotional intimacy, identified as socio-emotional effects of SNS by this research, would be affected by the strategies for self-presentation of SNS users. Finally, the research studies what kind of personal and social significance the users experience through the process of self-presentation on SNS. The research revealed three types of strategies for self-presentation: self-display, feeling expression, and human relations management. First, it was proved that the factors which affect the strategies for self-display include one's occupation, level of income, positive self-esteem, self-consciousness, tendency to disclose himself or herself, motivation to maintain relationships, motivation to manage his or her impression, motivation originated from social pressure, etc. The study also demonstrated that the factors such as negative self-esteem, motivation to manage one's impression, motivation to use habitually, motivation originated from social pressure, etc. have effect on strategies for a user to express his or her feelings. In addition, it was also verified that factors which affect strategies for human relations management include one's age, positive self-esteem, self-consciousness, motivation to maintain relationships, motivation to use habitually, etc. Finally, the research indicated that all of the strategies for self-presentation carry statistically significant values on change in social relationship. Particularly, the strategies for self-display - 209 - and human relations management were determined to have effect on emotional intimacy. In summary, it is concluded that the strategies for self-presentation have positive effect on formation, development, and maintenance of one's social relationship, and to allow a user to find his or her SNS companions emotionally intimate. In order to analyze the findings in depth, qualitative interpretation was also carried out. During this process, additional issues that can not easily be put in a quantitative research model were found. To sum up, the users utilize the SNS, possessing characteristics which allow the users to obtain audience's empathy and recognition easily, as "a diary where one can reveal and present himself or herself.” The users also acknowledged the SNS as "a theater where he or she can reveal, conceal, disguise, pretend, and present his or her social persona.” Additionally, the users consider the SNS to be "a trash can for their emotions,” experiencing "the pleasure of discharging emotions from daily routine,”and also utilizes them as "a space for healing with consolation and sympathy through expansive reproduction of emotions.” Lastly, it was observed that the users practice self-presentation on SNS through different methods. They appreciate the expansion of relationship in the new way SNS provide, which allow the users "to understand others' life daily routine better at different angles.”The users also utilize the SNS as "a space for communication and relieving loneliness" and a medium to maintain the pre-existing relationships at "an appropriate distance" and through different approaches. The most significant findings of this research are as follows. First of all, this research considers the SNS as a stage and studies the users as performers who relish the pleasure in presenting their social personas strategically on SNS. While users are not presented as their true selves on SNS, they can actively, enthusiastically, - 210 - proactively, and strategically present their social the persona as they would like them to be presented. Furthermore, the findings indicated that the users utilize the SNS as a base for establishment and fulfillment of their identity. It is also important to note that self-presentation, especially strategical self-display, for presentation of one's social persona on SNS is becoming a way of existence for modern people. The findings of this research demonstrated that socio-emotional effects caused by strategies for self-presentation are closely tied to loneliness modern people suffer. SNS are serving as the space where their users statistically present themselves for consolation, communication and relief of loneliness. It was also verified that the users aim to feel a sense of intimacy through self-presentation on SNS, to replace the sense of intimacy they used to feel as a part of a conventional community. The findings of this research hold a significant value as it ultimately broadened the understanding of communicational strategies and culture of cyber space which is a medium closely related to modern people's daily lives.
주제어
#SNS 페이스북 인상관리 자기표현 SNS 자기표현 전략의 유형화 페르소나 정체성 구축 자기과시 전략 감정표출 전략 관계관리 전략
학위논문 정보
저자
곽선혜
학위수여기관
경희대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
언론정보학과
지도교수
이인희
발행연도
2016
총페이지
v, 198, 8, 4 p.
키워드
SNS 페이스북 인상관리 자기표현 SNS 자기표현 전략의 유형화 페르소나 정체성 구축 자기과시 전략 감정표출 전략 관계관리 전략
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.