클럽 파티 문화는 국내 뿐 아니라 전 세계 젊은이들에게 깊숙이 자리 잡은 문화 이상의 것으로, 드라마, 예능, 영화 등의 매체에 소재로 수없이 이용될 뿐 아니라 지역 축제 및 빅 이벤트의 젊고 트렌디(Trendy)한 프로그램의 하나로써 각광 받고 있다. 뿐만 아니라, 빠르게 변하는 시대적 흐름에 기업의 새로운 마케팅의 도구로써 사용됨과 동시에 개최 지역의 일자리 창출 및 경제적 효과를 미칠 정도로 빠르게 성장하고 있다. 본 연구는, 클럽 파티에 관한 선행연구가 미흡한 관계로, 흡사 분야인 이벤트 및 지역축제 관련 선행연구와, 클럽 파티만의 특수성을 감안하여, 클럽 파티 경력 5년 이상의 전문가 5인과의 인터뷰 조사를 바탕으로 클럽 파티 성공결정요인을 파악하고, 각각의 클럽 파티 성공결정요인이 클럽 파티 참가자 만족도와 참가자 재참가의사에 미치는 영향에 대한 분석을 실시하였다. 연구 목적을 달성하기 위해 선행연구를 통해 도출된 성공결정요인, 만족도, 재참가의사 항목을 전문가 인터뷰를 통해 필터링(Filtering)하여 재 도출하고, 각 항목에 대한 신뢰도 검증과 ...
클럽 파티 문화는 국내 뿐 아니라 전 세계 젊은이들에게 깊숙이 자리 잡은 문화 이상의 것으로, 드라마, 예능, 영화 등의 매체에 소재로 수없이 이용될 뿐 아니라 지역 축제 및 빅 이벤트의 젊고 트렌디(Trendy)한 프로그램의 하나로써 각광 받고 있다. 뿐만 아니라, 빠르게 변하는 시대적 흐름에 기업의 새로운 마케팅의 도구로써 사용됨과 동시에 개최 지역의 일자리 창출 및 경제적 효과를 미칠 정도로 빠르게 성장하고 있다. 본 연구는, 클럽 파티에 관한 선행연구가 미흡한 관계로, 흡사 분야인 이벤트 및 지역축제 관련 선행연구와, 클럽 파티만의 특수성을 감안하여, 클럽 파티 경력 5년 이상의 전문가 5인과의 인터뷰 조사를 바탕으로 클럽 파티 성공결정요인을 파악하고, 각각의 클럽 파티 성공결정요인이 클럽 파티 참가자 만족도와 참가자 재참가의사에 미치는 영향에 대한 분석을 실시하였다. 연구 목적을 달성하기 위해 선행연구를 통해 도출된 성공결정요인, 만족도, 재참가의사 항목을 전문가 인터뷰를 통해 필터링(Filtering)하여 재 도출하고, 각 항목에 대한 신뢰도 검증과 타당성 검증을 위해, 신뢰도 분석과 요인분석을 실시하였으며, 클럽 파티 성공결정요인과 만족도 및 재참가의사 간의 영향관계를 분석하기 위해 회귀분석을 실시하였다. 연구 대상은 2016년 5월 28일부터 29일까지 클럽 파티에 참석한 유경험자들을 대상으로 조사하였고, 총 337부의 유효 표본을 통계분석에 활용하였으며, 조사의 표본은 비확률표본추출법 중 편의표본추출법을 사용하였다. 문헌연구와 전문가조사를 통해 클럽 파티 성공결정요인 도출을 위한 요인분석을 실시하였고, 그 결과, 기획연출 요인, VIP 및 스폰서 품질 요인, 홍보 요인, 이성참가자 요인 등 총 4개의 요인으로 구성하였다. 참가자 만족도의 3항목과 재참가의사의 2항목은 요인분석 결과 각각 1개의 요인으로 구성되었고, 각각 만족도 요인, 재참가의사 요인으로 명명하였다. 연구 결과, 클럽 파티 성공결정요인은 참가자 만족도에 부분적으로 영향을 미쳤고, 기획연출 요인, VIP 및 스폰서 품질 요인, 홍보 요인 순으로 영향력이 큰 것으로 나타났으며, 이성참가자 요인은 참가자 만족도에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이어, 클럽 파티 성공결정요인은 참가자의 재참가의사에 부분적 영향력이 있음을 확인하였다. 클럽 파티 성공결정요인 중, 기획연출 요인이 참가자 재참가의사에 가장 큰 영향력을 미쳤으며, 홍보 요인도 재참가의사에 영향력을 미치는 것으로 나타났다. 반면, VIP 및 스폰서 품질 요인과 이성참가자 요인은 참가자 재참가의사에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 클럽 파티에 참석하는 참가자의 만족도는 참가자 재참가의사에 영향을 미치는 것으로 파악되었다. 도출된 결과들을 토대로, 향후 클럽 파티 주최자뿐만 아니라 클럽 파티 문화 산업 관계자들은, 자극적인 이성참가자 요인만을 부각한 운영방식이 아닌, 클럽 파티만의 특수성을 감안한, 참가자 만족도와 재참가의사 제고에 영향을 주는 체계적이고 참신한 기획연출과 신선하고 꾸준한 홍보가 필요하고, 비록 참가자 재참가의사에 영향력을 미치지 않지만, 고객의 만족도를 높일 수 있는 유명인의 참여 및 공연과 주목할 만한 협찬사 모집에 힘써야 할 것이다. 본 연구는 클럽 파티 성공결정요인을 파악하고, 각각의 클럽 파티 성공결정요인과 참가자의 만족도와 재참가의사 간의 영향력을 규명하기 위한 연구로서 참가자 만족도 및 재참가의사 제고에 적합한 마케팅 및 기획운영 시사점을 제시하고자 실시되었다. 현실에 적용 가능한 마케팅 및 기획운영 시사점의 제시는, 클럽 파티 주최자 뿐 아니라 클럽 파티 문화 산업의 모든 관계자에게도 유용한 정보 및 실질적인 시사점을 제공할 수 있을 것이다. 더 나아가, 지역 이벤트와 클럽 파티문화의 차이를 이해하고 미흡한 클럽 파티 문화만의 학문적·실무적 논의를 충족시켜 젊은 세대의 욕구를 충족시킴과 동시에 지역발전에 기여하고, 클럽 파티를 마케팅의 도구로 사용하는 기업의 지속적 성공적인 클럽 파티를 운영하는데 기여하고자 한다.
클럽 파티 문화는 국내 뿐 아니라 전 세계 젊은이들에게 깊숙이 자리 잡은 문화 이상의 것으로, 드라마, 예능, 영화 등의 매체에 소재로 수없이 이용될 뿐 아니라 지역 축제 및 빅 이벤트의 젊고 트렌디(Trendy)한 프로그램의 하나로써 각광 받고 있다. 뿐만 아니라, 빠르게 변하는 시대적 흐름에 기업의 새로운 마케팅의 도구로써 사용됨과 동시에 개최 지역의 일자리 창출 및 경제적 효과를 미칠 정도로 빠르게 성장하고 있다. 본 연구는, 클럽 파티에 관한 선행연구가 미흡한 관계로, 흡사 분야인 이벤트 및 지역축제 관련 선행연구와, 클럽 파티만의 특수성을 감안하여, 클럽 파티 경력 5년 이상의 전문가 5인과의 인터뷰 조사를 바탕으로 클럽 파티 성공결정요인을 파악하고, 각각의 클럽 파티 성공결정요인이 클럽 파티 참가자 만족도와 참가자 재참가의사에 미치는 영향에 대한 분석을 실시하였다. 연구 목적을 달성하기 위해 선행연구를 통해 도출된 성공결정요인, 만족도, 재참가의사 항목을 전문가 인터뷰를 통해 필터링(Filtering)하여 재 도출하고, 각 항목에 대한 신뢰도 검증과 타당성 검증을 위해, 신뢰도 분석과 요인분석을 실시하였으며, 클럽 파티 성공결정요인과 만족도 및 재참가의사 간의 영향관계를 분석하기 위해 회귀분석을 실시하였다. 연구 대상은 2016년 5월 28일부터 29일까지 클럽 파티에 참석한 유경험자들을 대상으로 조사하였고, 총 337부의 유효 표본을 통계분석에 활용하였으며, 조사의 표본은 비확률표본추출법 중 편의표본추출법을 사용하였다. 문헌연구와 전문가조사를 통해 클럽 파티 성공결정요인 도출을 위한 요인분석을 실시하였고, 그 결과, 기획연출 요인, VIP 및 스폰서 품질 요인, 홍보 요인, 이성참가자 요인 등 총 4개의 요인으로 구성하였다. 참가자 만족도의 3항목과 재참가의사의 2항목은 요인분석 결과 각각 1개의 요인으로 구성되었고, 각각 만족도 요인, 재참가의사 요인으로 명명하였다. 연구 결과, 클럽 파티 성공결정요인은 참가자 만족도에 부분적으로 영향을 미쳤고, 기획연출 요인, VIP 및 스폰서 품질 요인, 홍보 요인 순으로 영향력이 큰 것으로 나타났으며, 이성참가자 요인은 참가자 만족도에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이어, 클럽 파티 성공결정요인은 참가자의 재참가의사에 부분적 영향력이 있음을 확인하였다. 클럽 파티 성공결정요인 중, 기획연출 요인이 참가자 재참가의사에 가장 큰 영향력을 미쳤으며, 홍보 요인도 재참가의사에 영향력을 미치는 것으로 나타났다. 반면, VIP 및 스폰서 품질 요인과 이성참가자 요인은 참가자 재참가의사에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 클럽 파티에 참석하는 참가자의 만족도는 참가자 재참가의사에 영향을 미치는 것으로 파악되었다. 도출된 결과들을 토대로, 향후 클럽 파티 주최자뿐만 아니라 클럽 파티 문화 산업 관계자들은, 자극적인 이성참가자 요인만을 부각한 운영방식이 아닌, 클럽 파티만의 특수성을 감안한, 참가자 만족도와 재참가의사 제고에 영향을 주는 체계적이고 참신한 기획연출과 신선하고 꾸준한 홍보가 필요하고, 비록 참가자 재참가의사에 영향력을 미치지 않지만, 고객의 만족도를 높일 수 있는 유명인의 참여 및 공연과 주목할 만한 협찬사 모집에 힘써야 할 것이다. 본 연구는 클럽 파티 성공결정요인을 파악하고, 각각의 클럽 파티 성공결정요인과 참가자의 만족도와 재참가의사 간의 영향력을 규명하기 위한 연구로서 참가자 만족도 및 재참가의사 제고에 적합한 마케팅 및 기획운영 시사점을 제시하고자 실시되었다. 현실에 적용 가능한 마케팅 및 기획운영 시사점의 제시는, 클럽 파티 주최자 뿐 아니라 클럽 파티 문화 산업의 모든 관계자에게도 유용한 정보 및 실질적인 시사점을 제공할 수 있을 것이다. 더 나아가, 지역 이벤트와 클럽 파티문화의 차이를 이해하고 미흡한 클럽 파티 문화만의 학문적·실무적 논의를 충족시켜 젊은 세대의 욕구를 충족시킴과 동시에 지역발전에 기여하고, 클럽 파티를 마케팅의 도구로 사용하는 기업의 지속적 성공적인 클럽 파티를 운영하는데 기여하고자 한다.
The club party industry is taking place to young people across the globe as well as the local party culture deeply with the materials on media, including the movie, drama, entertainment. Latterly, it also has been highlighted as one of young and trendy program of big events and local festivals. In a...
The club party industry is taking place to young people across the globe as well as the local party culture deeply with the materials on media, including the movie, drama, entertainment. Latterly, it also has been highlighted as one of young and trendy program of big events and local festivals. In addition, so as the company’s new marketing tool for the rapidly changing contemporary flows have held the job creation and economic effects of regional. Because of the advanced research and studies on club party are insufficient, this study is based on advanced research on events and festivals which similar field as club party, and interviews of 5 club party experts who have more than 5 year work experience to figure determinant factor of club party’s success. In the next, execute and analyze to find out which determinant factors of club party’s success effect the satisfaction and reparticipation intention of club party participant. In order to achieve the research, this researcher filter and re-derive the categories of determinant factors, participant’s satisfaction, reparticipation intention through advanced research. In addition, reliability analysis and factor analysis were used to verify reliability and validity of all categories, as well as regression analysis was used to analyze influencing relationship between determinant factors of club party’s success, satisfaction and reparticipation intention of club party participant. Survey was distributed online to club party experienced participants from 28th to 29th of May 2016, from the surveys collected, total of 337 suitable surveys for this study were used in the analysis. Determinant factors of success were divided into 14 categories through documentary research and interview of experts. Resulting determinant factors of club party’s success were planning & directing factor, VIP & sponsorship quality factor, public relations factor and the opposite sex participant factor. According to the determinant factors, 3 categories went under satisfaction of club party participant factor, and 2 categories went under participant’s reparticipation intention factor. Actual results demonstrated from this study together with the hypothesis, determinant factors of club party’s success had partial influence to the satisfaction of club party participant with planning & directing factor having the greatest influence. Other factors such as VIP & sponsorship quality factor and public relations factor had influence on participant’s satisfaction in that order. However, the opposite sex participant factor had no relation to the participant’s satisfaction. Determinant factors of club party’s success had partial influence to the reparticipation intention of club party participant with planning & directing factor having the greatest influence. Next influential factor was public relations factor. On the other hand, VIP & sponsorship quality factor and the opposite sex participant factor had no relation to the participant’s reparticipation intention. Finally, satisfaction of club party participant had significant influence on the participant’s reparticipation intention. As previously seen, this study is meaningful in that each determinant factor of club party’s success has its different effects on both participant’s satisfaction and reparticipation intention of participants, which can be applied in understanding what makes participants be loyal to club parties.
The club party industry is taking place to young people across the globe as well as the local party culture deeply with the materials on media, including the movie, drama, entertainment. Latterly, it also has been highlighted as one of young and trendy program of big events and local festivals. In addition, so as the company’s new marketing tool for the rapidly changing contemporary flows have held the job creation and economic effects of regional. Because of the advanced research and studies on club party are insufficient, this study is based on advanced research on events and festivals which similar field as club party, and interviews of 5 club party experts who have more than 5 year work experience to figure determinant factor of club party’s success. In the next, execute and analyze to find out which determinant factors of club party’s success effect the satisfaction and reparticipation intention of club party participant. In order to achieve the research, this researcher filter and re-derive the categories of determinant factors, participant’s satisfaction, reparticipation intention through advanced research. In addition, reliability analysis and factor analysis were used to verify reliability and validity of all categories, as well as regression analysis was used to analyze influencing relationship between determinant factors of club party’s success, satisfaction and reparticipation intention of club party participant. Survey was distributed online to club party experienced participants from 28th to 29th of May 2016, from the surveys collected, total of 337 suitable surveys for this study were used in the analysis. Determinant factors of success were divided into 14 categories through documentary research and interview of experts. Resulting determinant factors of club party’s success were planning & directing factor, VIP & sponsorship quality factor, public relations factor and the opposite sex participant factor. According to the determinant factors, 3 categories went under satisfaction of club party participant factor, and 2 categories went under participant’s reparticipation intention factor. Actual results demonstrated from this study together with the hypothesis, determinant factors of club party’s success had partial influence to the satisfaction of club party participant with planning & directing factor having the greatest influence. Other factors such as VIP & sponsorship quality factor and public relations factor had influence on participant’s satisfaction in that order. However, the opposite sex participant factor had no relation to the participant’s satisfaction. Determinant factors of club party’s success had partial influence to the reparticipation intention of club party participant with planning & directing factor having the greatest influence. Next influential factor was public relations factor. On the other hand, VIP & sponsorship quality factor and the opposite sex participant factor had no relation to the participant’s reparticipation intention. Finally, satisfaction of club party participant had significant influence on the participant’s reparticipation intention. As previously seen, this study is meaningful in that each determinant factor of club party’s success has its different effects on both participant’s satisfaction and reparticipation intention of participants, which can be applied in understanding what makes participants be loyal to club parties.
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