본 연구는 학생들이 영어 사교육에 의존하는 정도와 그에 따른 학업 성취도, 학습 동기 및 학습 흥미도와의 상관관계를 파악하고, 동시에 영어 학습 동기 및 흥미도가 학업 성취도에 미치는 영향을 알아봄으로써, 초등 영어 교육의 발전 및 공교육 정상화의 실현을 위해 학교 영어 교육이 나아가야 할 바람직한 방향을 제시하는데 그 목적이 있다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 초등학생의 영어 사교육 의존도와 학업 성취도와는 어떠한 관계가 있는가? 둘째, 사교육 의존도와 초등학생의 영어 학습 동기와는 어떠한 관계가 있는가? 셋째, 사교육 의존도와 초등학생의 영어 학습 흥미도와는 어떠한 관계가 있는가? 넷째, 영어 학습 동기와 흥미도, 학업 성취도 간에는 어떠한 관계가 있는가? 이를 위해 경기도 부천시 오정구에 위치한 초등학교 3, 4, 5, 6 학년 322명을 대상으로 사교육 실태, 사교육 의존도 및 그에 따른 영어 학습 동기, 흥미도에 관한 설문 조사를 실시하였고, 성취도 측정을 위하여 2013년도 대전광역시 교육과학연구원 학년말 학업성취도 평가를 시행하였다. 여기에서 얻은 자료를 바탕으로 ...
본 연구는 학생들이 영어 사교육에 의존하는 정도와 그에 따른 학업 성취도, 학습 동기 및 학습 흥미도와의 상관관계를 파악하고, 동시에 영어 학습 동기 및 흥미도가 학업 성취도에 미치는 영향을 알아봄으로써, 초등 영어 교육의 발전 및 공교육 정상화의 실현을 위해 학교 영어 교육이 나아가야 할 바람직한 방향을 제시하는데 그 목적이 있다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 초등학생의 영어 사교육 의존도와 학업 성취도와는 어떠한 관계가 있는가? 둘째, 사교육 의존도와 초등학생의 영어 학습 동기와는 어떠한 관계가 있는가? 셋째, 사교육 의존도와 초등학생의 영어 학습 흥미도와는 어떠한 관계가 있는가? 넷째, 영어 학습 동기와 흥미도, 학업 성취도 간에는 어떠한 관계가 있는가? 이를 위해 경기도 부천시 오정구에 위치한 초등학교 3, 4, 5, 6 학년 322명을 대상으로 사교육 실태, 사교육 의존도 및 그에 따른 영어 학습 동기, 흥미도에 관한 설문 조사를 실시하였고, 성취도 측정을 위하여 2013년도 대전광역시 교육과학연구원 학년말 학업성취도 평가를 시행하였다. 여기에서 얻은 자료를 바탕으로 t-검정과 일원분산분석 및 상관 분석 등의 통계분석을 실시하였으며 이를 통하여 다음과 같은 연구 결과를 얻었다. 첫째, 연구 대상의 80%에 육박하는 학생들이 현재 영어 사교육을 받고 있었으며, 영어 사교육을 시작한 시기는 초등학교 1, 2학년 때, 주당 영어 사교육 시간은 1시간 미만이, 월 평균 사교육비로는 10~20만원을 지출하는 학생들이 가장 많았다. 사교육을 받는 목적은 학교 성적을 향상시키기 위해서라는 응답이 가장 많았으며, 약 80%의 학생들이 향후 지속적으로 사교육을 받겠다고 응답하였다. 위 분석 결과를 통하여 연구 대상자들의 사교육 실태는 사람들이 일반적으로 사교육 실태에 대하여 기대했던 것과 크게 다르지 않음을 알 수 있다. 둘째, 영어 사교육을 받는 학생이 그렇지 않은 학생보다 영어 학업 성취도가 높았다. 특히 사교육을 받는 학생 중 영어 사교육을 시작한 시기가 빠를수록, 주당 영어 사교육 시간이 많을수록 학업 성취도가 높았다. 이는 학업 성취도가 사교육을 받는 정도에 비례하고, 사교육에 의해 좌우될 수 있음을 의미한다. 이러한 현상은 교육적으로 바람직하다고만 볼 수 없으므로 이를 개선하기 위한 정부와 학교 그리고 교사의 고민과 노력이 필요할 것으로 보인다. 셋째, 영어 사교육을 받는 학생이 그렇지 않은 학생보다 영어 학습동기가 높았다. 사교육 시작시기가 빠를수록, 주당 영어 사교육 시간이 많을수록 영어 학습동기가 높았으나 월평균 영어 사교육 비용에 따른 학습 동기에는 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 따라서 일반적으로 사교육을 피하기 어려운 현재의 상황에서 어떻게 하면 저렴한 비용을 가지고 효율적으로 학습 동기를 향상시킬 수 있는지 다양한 방법을 모색해야 할 것으로 보인다. 넷째, 영어 사교육을 받는 학생이 영어 학습에 대한 흥미도가 높은 것을 알 수 있었다. 특히 영어 학습 흥미도는 초등학교 이전인 유아기부터 조기에 사교육을 받을수록, 주당 영어 사교육 시간이 많을수록, 월 평균 사교육 비용 이 높을수록 높았다. 따라서 학교에서는 학생들이 영어 수업에 즐겁게 참여할 수 있도록 다양한 영어 수업 활동을 계획․운영하고, 영어에 대한 흥미를 지속시킬 수 있도록 하는 구체적인 방법을 고안하기 위해 노력해야 할 것으로 보인다. 다섯째, 초등학생들의 영어 학습 동기와 학습 흥미도, 학업 성취도 간에 어떠한 관련성이 있는지를 알아보기 위해 상관분석을 실시한 결과, 학습 동기가 높을수록 학습 흥미도가 높았고, 학습 동기 및 흥미도가 높을수록 학업 성취도도 높았다. 따라서 학교 및 교사는 학생의 영어 학습 흥미도와 학습 동기를 높일 수 있는 효과적인 교수 방법을 연구․개발하고, 나아가 학교 현장에서 교육 과정의 탄력적인 적용․운영을 위한 노력이 필요할 것으로 보인다. 본 연구의 분석 결과에 따르면 사교육 의존도는 영어 학습 동기 및 흥미도 나아가 학업 성취도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 하지만 과도한 사교육이 공교육의 역할을 무력화시키고 교육 양극화를 조장할 우려가 있으므로 사교육 문제가 심각해지지 않도록 해야 한다. 즉, 사교육의 문제점 및 사교육이 학교 교육에 미치는 영향을 객관적인 시각으로 면밀히 파악하여 이를 통해 학교 영어 교육의 부족한 점을 보충할 수 있도록 하고, 대신 학교는 학생들이 학교 영어 교육에 더욱 만족할 수 있도록 하는 다각적인 연구와 노력이 요구된다. 그 방법으로 현재 일선 학교에서 운영되고 있는 방과 후 영어 교육을 효과적으로 활용할 수 있는 방법을 고민해볼 필요가 있다. 또한, 교육의 질 관리와 일관성의 확보가 쉽지 않은 방과 후 영어 교육의 문제점을 파악하고, 이를 해결하기 위해 정부와 학교, 교사가 함께 노력해야 할 것으로 보인다.
본 연구는 학생들이 영어 사교육에 의존하는 정도와 그에 따른 학업 성취도, 학습 동기 및 학습 흥미도와의 상관관계를 파악하고, 동시에 영어 학습 동기 및 흥미도가 학업 성취도에 미치는 영향을 알아봄으로써, 초등 영어 교육의 발전 및 공교육 정상화의 실현을 위해 학교 영어 교육이 나아가야 할 바람직한 방향을 제시하는데 그 목적이 있다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 초등학생의 영어 사교육 의존도와 학업 성취도와는 어떠한 관계가 있는가? 둘째, 사교육 의존도와 초등학생의 영어 학습 동기와는 어떠한 관계가 있는가? 셋째, 사교육 의존도와 초등학생의 영어 학습 흥미도와는 어떠한 관계가 있는가? 넷째, 영어 학습 동기와 흥미도, 학업 성취도 간에는 어떠한 관계가 있는가? 이를 위해 경기도 부천시 오정구에 위치한 초등학교 3, 4, 5, 6 학년 322명을 대상으로 사교육 실태, 사교육 의존도 및 그에 따른 영어 학습 동기, 흥미도에 관한 설문 조사를 실시하였고, 성취도 측정을 위하여 2013년도 대전광역시 교육과학연구원 학년말 학업성취도 평가를 시행하였다. 여기에서 얻은 자료를 바탕으로 t-검정과 일원분산분석 및 상관 분석 등의 통계분석을 실시하였으며 이를 통하여 다음과 같은 연구 결과를 얻었다. 첫째, 연구 대상의 80%에 육박하는 학생들이 현재 영어 사교육을 받고 있었으며, 영어 사교육을 시작한 시기는 초등학교 1, 2학년 때, 주당 영어 사교육 시간은 1시간 미만이, 월 평균 사교육비로는 10~20만원을 지출하는 학생들이 가장 많았다. 사교육을 받는 목적은 학교 성적을 향상시키기 위해서라는 응답이 가장 많았으며, 약 80%의 학생들이 향후 지속적으로 사교육을 받겠다고 응답하였다. 위 분석 결과를 통하여 연구 대상자들의 사교육 실태는 사람들이 일반적으로 사교육 실태에 대하여 기대했던 것과 크게 다르지 않음을 알 수 있다. 둘째, 영어 사교육을 받는 학생이 그렇지 않은 학생보다 영어 학업 성취도가 높았다. 특히 사교육을 받는 학생 중 영어 사교육을 시작한 시기가 빠를수록, 주당 영어 사교육 시간이 많을수록 학업 성취도가 높았다. 이는 학업 성취도가 사교육을 받는 정도에 비례하고, 사교육에 의해 좌우될 수 있음을 의미한다. 이러한 현상은 교육적으로 바람직하다고만 볼 수 없으므로 이를 개선하기 위한 정부와 학교 그리고 교사의 고민과 노력이 필요할 것으로 보인다. 셋째, 영어 사교육을 받는 학생이 그렇지 않은 학생보다 영어 학습동기가 높았다. 사교육 시작시기가 빠를수록, 주당 영어 사교육 시간이 많을수록 영어 학습동기가 높았으나 월평균 영어 사교육 비용에 따른 학습 동기에는 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 따라서 일반적으로 사교육을 피하기 어려운 현재의 상황에서 어떻게 하면 저렴한 비용을 가지고 효율적으로 학습 동기를 향상시킬 수 있는지 다양한 방법을 모색해야 할 것으로 보인다. 넷째, 영어 사교육을 받는 학생이 영어 학습에 대한 흥미도가 높은 것을 알 수 있었다. 특히 영어 학습 흥미도는 초등학교 이전인 유아기부터 조기에 사교육을 받을수록, 주당 영어 사교육 시간이 많을수록, 월 평균 사교육 비용 이 높을수록 높았다. 따라서 학교에서는 학생들이 영어 수업에 즐겁게 참여할 수 있도록 다양한 영어 수업 활동을 계획․운영하고, 영어에 대한 흥미를 지속시킬 수 있도록 하는 구체적인 방법을 고안하기 위해 노력해야 할 것으로 보인다. 다섯째, 초등학생들의 영어 학습 동기와 학습 흥미도, 학업 성취도 간에 어떠한 관련성이 있는지를 알아보기 위해 상관분석을 실시한 결과, 학습 동기가 높을수록 학습 흥미도가 높았고, 학습 동기 및 흥미도가 높을수록 학업 성취도도 높았다. 따라서 학교 및 교사는 학생의 영어 학습 흥미도와 학습 동기를 높일 수 있는 효과적인 교수 방법을 연구․개발하고, 나아가 학교 현장에서 교육 과정의 탄력적인 적용․운영을 위한 노력이 필요할 것으로 보인다. 본 연구의 분석 결과에 따르면 사교육 의존도는 영어 학습 동기 및 흥미도 나아가 학업 성취도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 하지만 과도한 사교육이 공교육의 역할을 무력화시키고 교육 양극화를 조장할 우려가 있으므로 사교육 문제가 심각해지지 않도록 해야 한다. 즉, 사교육의 문제점 및 사교육이 학교 교육에 미치는 영향을 객관적인 시각으로 면밀히 파악하여 이를 통해 학교 영어 교육의 부족한 점을 보충할 수 있도록 하고, 대신 학교는 학생들이 학교 영어 교육에 더욱 만족할 수 있도록 하는 다각적인 연구와 노력이 요구된다. 그 방법으로 현재 일선 학교에서 운영되고 있는 방과 후 영어 교육을 효과적으로 활용할 수 있는 방법을 고민해볼 필요가 있다. 또한, 교육의 질 관리와 일관성의 확보가 쉽지 않은 방과 후 영어 교육의 문제점을 파악하고, 이를 해결하기 위해 정부와 학교, 교사가 함께 노력해야 할 것으로 보인다.
The purpose of this study was to analyze the degree of students' dependence on English private education and the correlation between English academic achievement, learning motivation, and interest. Simultaneously, the objective of this research was to aim for a desirable direction on the development...
The purpose of this study was to analyze the degree of students' dependence on English private education and the correlation between English academic achievement, learning motivation, and interest. Simultaneously, the objective of this research was to aim for a desirable direction on the development on Elementary school's English education and actualization on public school normalization. Therefore, the following research questions were set in order to accomplish this study. First, what is the relationship between the dependence on private education and English academic achievement? Second, what is the relationship between the dependence on private education and English learning motivation? Third, what is the relationship between the dependence on private education and the interest in learning English? Fourth, what is the relationship between English learning motivation, interest, and academic achievement? The participants for this study were 322 students ranging from 3rd, 4th, 5th, 6th graders from a elementary school located in Ojeong-gu, Bucheon-si, in Gyeonggi province. The current state of private education was conducted with the survey questions on the dependence on the private education along with the English learning motivation and interest. To evaluate the academic achievement level, the Academic Achievement Assessment implemented by the Daejeon Education and Science Research Institute was distributed. As for the research method, statistical analysis such as T-test analysis, one-way analysis of variance, and correlation analysis were used based on the following results from the survey. First, 80% of the participants were currently receiving English private education. Most of the students started their English private education from 1st to 2nd grade, had less than one hour per week on private education and spent on a average of 100,000 won to 200,000 won every month. The purpose of receiving English private education was to enhance their school records and 80% of the students responded that they will continue with their English private education in the future. From this result, there were no big difference with the general status of the private education and it's expectation with the research participants. Second, English academic achievement on students who currently received English private education were higher compared to the students who didn't receive English private education. Students especially who started their English private education earlier and who took longer private education lessons per week showed higher result on their academic achievement. This shows that the academic achievement is directly proportional to the private education and may be influenced accordingly. However, this condition is not a desirable education and the government, school board, and the teachers must put effort to improve on this matter. Third, students who received English private education showed higher results on their English learning motivation. The learning motivation of the students were higher among the students who started earlier on their private education and for those who studied longer hours per week. However, no significant results were showed in how much they spent monthly on their English private education. Therefore, in a situation where private education is inevitable, there should be a proper way to enhance students' learning motivation effectively with more reasonable price. Fourth, students who received English private education showed higher results on their interest in learning English. Among the elementary students especially of those who started English private education in their early childhood years, the longer hours they received per week, the more they spent monthly on private education showed higher results on their interest in learning English. Moreover, the school must set a concrete and a specific plan for the students to enjoy and to participate English classes by having various activities in order for the students to continue their interest in learning English. Fifth, a correlation analysis was done between elementary students' English learning motivation, learning interest, and academic achievement. The higher the learning motivation resulted with higher learning interest, and the higher results for learning motivation and interest showed higher academic achievements. Therefore the school board and the teachers must put much effort to research and plan on conducting effective teaching method to enhance student's English learning interest and motivation. According to this study, the dependence on private education showed significant result on English learning motivation, interest and moreover on academic achievement. However, the matter of private education must not be worsen since excessive private education may incapacitate the role of public education and bring polarization. In other words, the problem of private education and it's influence on school education must be seen objectively and be examined thoroughly. Through this, the shortcomings of English education must be supplemented and the school board should strive to put forth a multilateral effort to satisfy the students' needs on English education. With this idea, of the schools that currently operate after-school English education must work to mange this system more effectively. In addition, the problem of the after-school English education must be comprehended and be reconstructed together with the government, the school board and the teachers for it is hard to grasp the current management of the quality and the consistency of after-school English education system.
The purpose of this study was to analyze the degree of students' dependence on English private education and the correlation between English academic achievement, learning motivation, and interest. Simultaneously, the objective of this research was to aim for a desirable direction on the development on Elementary school's English education and actualization on public school normalization. Therefore, the following research questions were set in order to accomplish this study. First, what is the relationship between the dependence on private education and English academic achievement? Second, what is the relationship between the dependence on private education and English learning motivation? Third, what is the relationship between the dependence on private education and the interest in learning English? Fourth, what is the relationship between English learning motivation, interest, and academic achievement? The participants for this study were 322 students ranging from 3rd, 4th, 5th, 6th graders from a elementary school located in Ojeong-gu, Bucheon-si, in Gyeonggi province. The current state of private education was conducted with the survey questions on the dependence on the private education along with the English learning motivation and interest. To evaluate the academic achievement level, the Academic Achievement Assessment implemented by the Daejeon Education and Science Research Institute was distributed. As for the research method, statistical analysis such as T-test analysis, one-way analysis of variance, and correlation analysis were used based on the following results from the survey. First, 80% of the participants were currently receiving English private education. Most of the students started their English private education from 1st to 2nd grade, had less than one hour per week on private education and spent on a average of 100,000 won to 200,000 won every month. The purpose of receiving English private education was to enhance their school records and 80% of the students responded that they will continue with their English private education in the future. From this result, there were no big difference with the general status of the private education and it's expectation with the research participants. Second, English academic achievement on students who currently received English private education were higher compared to the students who didn't receive English private education. Students especially who started their English private education earlier and who took longer private education lessons per week showed higher result on their academic achievement. This shows that the academic achievement is directly proportional to the private education and may be influenced accordingly. However, this condition is not a desirable education and the government, school board, and the teachers must put effort to improve on this matter. Third, students who received English private education showed higher results on their English learning motivation. The learning motivation of the students were higher among the students who started earlier on their private education and for those who studied longer hours per week. However, no significant results were showed in how much they spent monthly on their English private education. Therefore, in a situation where private education is inevitable, there should be a proper way to enhance students' learning motivation effectively with more reasonable price. Fourth, students who received English private education showed higher results on their interest in learning English. Among the elementary students especially of those who started English private education in their early childhood years, the longer hours they received per week, the more they spent monthly on private education showed higher results on their interest in learning English. Moreover, the school must set a concrete and a specific plan for the students to enjoy and to participate English classes by having various activities in order for the students to continue their interest in learning English. Fifth, a correlation analysis was done between elementary students' English learning motivation, learning interest, and academic achievement. The higher the learning motivation resulted with higher learning interest, and the higher results for learning motivation and interest showed higher academic achievements. Therefore the school board and the teachers must put much effort to research and plan on conducting effective teaching method to enhance student's English learning interest and motivation. According to this study, the dependence on private education showed significant result on English learning motivation, interest and moreover on academic achievement. However, the matter of private education must not be worsen since excessive private education may incapacitate the role of public education and bring polarization. In other words, the problem of private education and it's influence on school education must be seen objectively and be examined thoroughly. Through this, the shortcomings of English education must be supplemented and the school board should strive to put forth a multilateral effort to satisfy the students' needs on English education. With this idea, of the schools that currently operate after-school English education must work to mange this system more effectively. In addition, the problem of the after-school English education must be comprehended and be reconstructed together with the government, the school board and the teachers for it is hard to grasp the current management of the quality and the consistency of after-school English education system.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.