본 연구는 진로교육 운영상의 차이가 진로교육 활동의 결과에도 차이를 보일 것이라고 가정한다. 구체적으로 진로교육 유형을 운영대상에 따라(담당교사/진로·진학상담교사), 체험활동 정도에 따라(진학준비활동/진로·직업체험활동) 분류하고, 이들이 일반고 재학생의 진로성숙도 수준에 어떠한 영향을 미치는지 파악하여 진로교육의 효과를 살펴볼 것이다. 즉 본 연구는 유형화된 진로교육 활동들이 일반고 재학생의 진로성숙도에 각각 어떠한 영향을 미치는지 파악하여 보다 효과적인 진로교육을 탐색하고자 하는데 목적이 있다. 위와 같은 목적을 바탕으로 설정된 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 일반고 재학생들의 진로교육 유형별 경험정도 및 진로성숙도 수준은 어떠한가? 둘째, 일반고 재학생의 일반적인 개인배경에 따라 진로성숙도는 어떠한 차이를 보이는가? 셋째, 진로교육 유형(운영 주체/체험활동 정도)에 따른 진로활동이 일반고 재학생의 진로성숙도에 미치는 영향은 어떠한가?
연구문제를 해결하기 위하여 연구 자료로 서울시교육종단연구의 5차년도(2014년도) 학생데이터를 활용하였으며, 연구 방법으로 빈도분석 및 기술통계, ...
본 연구는 진로교육 운영상의 차이가 진로교육 활동의 결과에도 차이를 보일 것이라고 가정한다. 구체적으로 진로교육 유형을 운영대상에 따라(담당교사/진로·진학상담교사), 체험활동 정도에 따라(진학준비활동/진로·직업체험활동) 분류하고, 이들이 일반고 재학생의 진로성숙도 수준에 어떠한 영향을 미치는지 파악하여 진로교육의 효과를 살펴볼 것이다. 즉 본 연구는 유형화된 진로교육 활동들이 일반고 재학생의 진로성숙도에 각각 어떠한 영향을 미치는지 파악하여 보다 효과적인 진로교육을 탐색하고자 하는데 목적이 있다. 위와 같은 목적을 바탕으로 설정된 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 일반고 재학생들의 진로교육 유형별 경험정도 및 진로성숙도 수준은 어떠한가? 둘째, 일반고 재학생의 일반적인 개인배경에 따라 진로성숙도는 어떠한 차이를 보이는가? 셋째, 진로교육 유형(운영 주체/체험활동 정도)에 따른 진로활동이 일반고 재학생의 진로성숙도에 미치는 영향은 어떠한가?
연구문제를 해결하기 위하여 연구 자료로 서울시교육종단연구의 5차년도(2014년도) 학생데이터를 활용하였으며, 연구 방법으로 빈도분석 및 기술통계, 위계적 회귀분석을 통해 유형별에 따른 진로교육 활동의 효과성을 검증하고자 하였다.
분석에 따른 본 연구의 주요 연구결과는 다음과 같다.
첫째, 일반고 재학생들의 진로교육 활동은 담임교사의 진로검사 및 진로상담을 가장 많이 경험한 것으로 나타났으며, 진로성숙도 수준은 보통으로 나타났다. 둘째, 학생의 일반적 배경 가운데 성별과 아르바이트를 제외한 나머지 요인들은 진로성숙도 수준에 유의한 차이를 보였다. 셋째, 담임교사와 진로·진학상담교사의 진로교육 활동 모두 일반고 재학생의 진로성숙도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한, 진학준비활동과 진로·직업체험 활동 모두 일반고 재학생의 진로성숙도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
위의 결과를 통해 진로교육의 네 가지 유형 모두 일반고 재학생들의 진로성숙도에 긍정적인 영향을 미침을 알 수 있다. 또한, 본 연구의 결과를 바탕으로 학생들의 진로성숙도에 미치는 변수가 진로교육 활동 외에 부모와 친구관계에 의해 상대적으로 더 큰 영향력을 가지는 것으로 나타나 학교 진로교육의 내실화를 위한 구체적인 방안이 필요하다는 점을 시사한다. 마지막으로 본 연구는 진로교육을 유형화하여 구체적인 효과를 파악할 수 있었다는 데 의의가 있다.
본 연구는 진로교육 운영상의 차이가 진로교육 활동의 결과에도 차이를 보일 것이라고 가정한다. 구체적으로 진로교육 유형을 운영대상에 따라(담당교사/진로·진학상담교사), 체험활동 정도에 따라(진학준비활동/진로·직업체험활동) 분류하고, 이들이 일반고 재학생의 진로성숙도 수준에 어떠한 영향을 미치는지 파악하여 진로교육의 효과를 살펴볼 것이다. 즉 본 연구는 유형화된 진로교육 활동들이 일반고 재학생의 진로성숙도에 각각 어떠한 영향을 미치는지 파악하여 보다 효과적인 진로교육을 탐색하고자 하는데 목적이 있다. 위와 같은 목적을 바탕으로 설정된 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 일반고 재학생들의 진로교육 유형별 경험정도 및 진로성숙도 수준은 어떠한가? 둘째, 일반고 재학생의 일반적인 개인배경에 따라 진로성숙도는 어떠한 차이를 보이는가? 셋째, 진로교육 유형(운영 주체/체험활동 정도)에 따른 진로활동이 일반고 재학생의 진로성숙도에 미치는 영향은 어떠한가?
연구문제를 해결하기 위하여 연구 자료로 서울시교육종단연구의 5차년도(2014년도) 학생데이터를 활용하였으며, 연구 방법으로 빈도분석 및 기술통계, 위계적 회귀분석을 통해 유형별에 따른 진로교육 활동의 효과성을 검증하고자 하였다.
분석에 따른 본 연구의 주요 연구결과는 다음과 같다.
첫째, 일반고 재학생들의 진로교육 활동은 담임교사의 진로검사 및 진로상담을 가장 많이 경험한 것으로 나타났으며, 진로성숙도 수준은 보통으로 나타났다. 둘째, 학생의 일반적 배경 가운데 성별과 아르바이트를 제외한 나머지 요인들은 진로성숙도 수준에 유의한 차이를 보였다. 셋째, 담임교사와 진로·진학상담교사의 진로교육 활동 모두 일반고 재학생의 진로성숙도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한, 진학준비활동과 진로·직업체험 활동 모두 일반고 재학생의 진로성숙도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
위의 결과를 통해 진로교육의 네 가지 유형 모두 일반고 재학생들의 진로성숙도에 긍정적인 영향을 미침을 알 수 있다. 또한, 본 연구의 결과를 바탕으로 학생들의 진로성숙도에 미치는 변수가 진로교육 활동 외에 부모와 친구관계에 의해 상대적으로 더 큰 영향력을 가지는 것으로 나타나 학교 진로교육의 내실화를 위한 구체적인 방안이 필요하다는 점을 시사한다. 마지막으로 본 연구는 진로교육을 유형화하여 구체적인 효과를 파악할 수 있었다는 데 의의가 있다.
The purpose of the this study was to identify the effects of career education on Career Maturity of general high school students in Korea. For this, career education was categorized by instructors (classroom teacher/career teacher) and activity types (college preparation activities/career-related ex...
The purpose of the this study was to identify the effects of career education on Career Maturity of general high school students in Korea. For this, career education was categorized by instructors (classroom teacher/career teacher) and activity types (college preparation activities/career-related experience activities) to examine which categorization affected the students the most.
Based on this purpose, the following research questions were investigated:
1. What is the students' degree of experience with career education in each categories, and what are the levels of Career Maturity of general high school students?
2. How do individual backgrounds affect general high school students’ Career Maturity?
3. How do categorization of career education(the instructors/the degree of experience of activity types) affect general high school students' Career Maturity?
In order to answer these research questions, general high school data which was collected by the Seoul Education Longitudinal Survey in 2014 was analyzed. To identify the types of career education experiences of general high school students, frequency analysis, descriptive statistics, t-test, correlation analysis and hierarchical regression analysis were conducted.
The major findings of this study are summarized as follows:
First, General high school students experienced the career education given by their classroom teacher more than any other categories of career education, and the level of Career Maturity turned out to be at the common level. Second, Except gender and part-time job, all of them have an positive effect on general high school students' Career Maturity. Third, Both classroom teachers and career teachers positively affected general high school students' Career Maturity and Both college preparation activities and career-related experience activities positively affected general high school students' Career Maturity.
In conclusion, the four categories of career education positively affected general high school students’ Career Maturity. This result could prompt further investigations on the effects of students' Career Maturity. In addition, it further implies that specific measures should be taken to engage school career education as the influence of parents and peers appeared relatively more important than that of career education. Lastly, based on these conclusions, this study was important as it investigated specific effects of career education by categorizing it.
The purpose of the this study was to identify the effects of career education on Career Maturity of general high school students in Korea. For this, career education was categorized by instructors (classroom teacher/career teacher) and activity types (college preparation activities/career-related experience activities) to examine which categorization affected the students the most.
Based on this purpose, the following research questions were investigated:
1. What is the students' degree of experience with career education in each categories, and what are the levels of Career Maturity of general high school students?
2. How do individual backgrounds affect general high school students’ Career Maturity?
3. How do categorization of career education(the instructors/the degree of experience of activity types) affect general high school students' Career Maturity?
In order to answer these research questions, general high school data which was collected by the Seoul Education Longitudinal Survey in 2014 was analyzed. To identify the types of career education experiences of general high school students, frequency analysis, descriptive statistics, t-test, correlation analysis and hierarchical regression analysis were conducted.
The major findings of this study are summarized as follows:
First, General high school students experienced the career education given by their classroom teacher more than any other categories of career education, and the level of Career Maturity turned out to be at the common level. Second, Except gender and part-time job, all of them have an positive effect on general high school students' Career Maturity. Third, Both classroom teachers and career teachers positively affected general high school students' Career Maturity and Both college preparation activities and career-related experience activities positively affected general high school students' Career Maturity.
In conclusion, the four categories of career education positively affected general high school students’ Career Maturity. This result could prompt further investigations on the effects of students' Career Maturity. In addition, it further implies that specific measures should be taken to engage school career education as the influence of parents and peers appeared relatively more important than that of career education. Lastly, based on these conclusions, this study was important as it investigated specific effects of career education by categorizing it.
주제어
#담임교사의 진로교육
#진로 진학상담교사의 진로교육
#진로교육 유형
#진학준비활동
#진로 직업 체험활동
#진로성숙도
#categorization of career education
#career education by classroom teacher
#career education by career teacher
#college preparation activities
#career-related experience activities
#career maturity
학위논문 정보
저자
김윤희
학위수여기관
연세대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
교육학과
지도교수
홍원표
발행연도
2016
총페이지
vi, 91 p.
키워드
담임교사의 진로교육,
진로 진학상담교사의 진로교육,
진로교육 유형,
진학준비활동,
진로 직업 체험활동,
진로성숙도,
categorization of career education,
career education by classroom teacher,
career education by career teacher,
college preparation activities,
career-related experience activities,
career maturity
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.