죠지 프리데릭 헨델(George Frideric Handel, 1685∼1759)의 위대한 오라토리오 《메시아》(The Messiah, HWV 56. 1741)는 초연이후 오늘날까지 전 세계에서 사랑받는 작품으로 손꼽힌다. 현재 사용하는 2009 개정 중·고등학교 음악교과서에도 《메시아》는 감상 부분에서 많은 비중을 차지하고 있다. 이처럼 헨델의 오라토리오 《메시아》는 오늘날에도 자주 연주되고 있으며, 청중들에게 사랑받는 작품임을 알 수 있다. 그래서 작곡가의 의도와 대본가의 의도에 대해 파악하여 연주할 필요성을 느끼며 제3부에 ...
죠지 프리데릭 헨델(George Frideric Handel, 1685∼1759)의 위대한 오라토리오 《메시아》(The Messiah, HWV 56. 1741)는 초연이후 오늘날까지 전 세계에서 사랑받는 작품으로 손꼽힌다. 현재 사용하는 2009 개정 중·고등학교 음악교과서에도 《메시아》는 감상 부분에서 많은 비중을 차지하고 있다. 이처럼 헨델의 오라토리오 《메시아》는 오늘날에도 자주 연주되고 있으며, 청중들에게 사랑받는 작품임을 알 수 있다. 그래서 작곡가의 의도와 대본가의 의도에 대해 파악하여 연주할 필요성을 느끼며 제3부에 속한 합창곡들에 대해 가사와 음악의 관계에 대해 분석해보고 연주방법에 대해 제시하였다.
《메시아》의 연주법에 대해 분석하기 위해 먼저, 작곡자의 생애, 《메시아》 대본의 영어 고어표현, 바로크 음악의 해석과 표현 방법에 대해 연구하여 본 논문에 적용할 부분을 살펴보았고, 연주법에 적용할 부분은 《메시아》 악보들을 예시로 들었다. 《메시아》의 전체구성에 대해서는 메시아의 어원, 대본가, 대본의 구조, 작곡과정, 초연당시 상황, 그리고 《메시아》에 대한 여러 책의 평가에 대해 알아보았다.
분석한 합창곡은 〈Since by man came death〉, 〈But thanks be to God〉, 〈Worthy is the Lamb〉, 그리고 〈Amen〉등 네 개의 곡이다. 각 곡들의 가사, 음악 형식, 음악과 가사의 관계, 형식적으로 구분되는 곳에 공통점과 차이점에 대해 분석하였으며, 특징적인 짜임새, 합창연주방법, 그리고 오케스트라 반주와 관련하여 연주방법들을 제시하였다.
본 논문을 통해 헨델 《메시아》 제3부의 합창곡을 연주하고자 하는 사람들에게 도움이 되길 바란다.
죠지 프리데릭 헨델(George Frideric Handel, 1685∼1759)의 위대한 오라토리오 《메시아》(The Messiah, HWV 56. 1741)는 초연이후 오늘날까지 전 세계에서 사랑받는 작품으로 손꼽힌다. 현재 사용하는 2009 개정 중·고등학교 음악교과서에도 《메시아》는 감상 부분에서 많은 비중을 차지하고 있다. 이처럼 헨델의 오라토리오 《메시아》는 오늘날에도 자주 연주되고 있으며, 청중들에게 사랑받는 작품임을 알 수 있다. 그래서 작곡가의 의도와 대본가의 의도에 대해 파악하여 연주할 필요성을 느끼며 제3부에 속한 합창곡들에 대해 가사와 음악의 관계에 대해 분석해보고 연주방법에 대해 제시하였다.
《메시아》의 연주법에 대해 분석하기 위해 먼저, 작곡자의 생애, 《메시아》 대본의 영어 고어표현, 바로크 음악의 해석과 표현 방법에 대해 연구하여 본 논문에 적용할 부분을 살펴보았고, 연주법에 적용할 부분은 《메시아》 악보들을 예시로 들었다. 《메시아》의 전체구성에 대해서는 메시아의 어원, 대본가, 대본의 구조, 작곡과정, 초연당시 상황, 그리고 《메시아》에 대한 여러 책의 평가에 대해 알아보았다.
분석한 합창곡은 〈Since by man came death〉, 〈But thanks be to God〉, 〈Worthy is the Lamb〉, 그리고 〈Amen〉등 네 개의 곡이다. 각 곡들의 가사, 음악 형식, 음악과 가사의 관계, 형식적으로 구분되는 곳에 공통점과 차이점에 대해 분석하였으며, 특징적인 짜임새, 합창연주방법, 그리고 오케스트라 반주와 관련하여 연주방법들을 제시하였다.
본 논문을 통해 헨델 《메시아》 제3부의 합창곡을 연주하고자 하는 사람들에게 도움이 되길 바란다.
The great Oratorio “The Messiah”(HWV 56. 1741) by George Frideric Handel, 1685∼1759) has been and still a beloved masterpiece all around the world from the first premiere in 1741. “The Messiah” is being a great of importance at the part of the listening to the music for the music textbook, revised i...
The great Oratorio “The Messiah”(HWV 56. 1741) by George Frideric Handel, 1685∼1759) has been and still a beloved masterpiece all around the world from the first premiere in 1741. “The Messiah” is being a great of importance at the part of the listening to the music for the music textbook, revised in 2009 and currently using, of middle and high school. Handel’s oratorio “The Messiah” is frequently played nowadays, and proves that it is still a masterpiece being love by audiences. That is why this study is proposing the playing technique, after analyzing the lyrics and the notes about the chorus from the section three, in need of apprehension of the intention of the composer and the script writer.
To analyze the playing techniques of “The Messiah” to find out the need of the works to be applied into the study, researched the lifetime of the composer, the antiquated styles of the word of the script and the method of the expression and translation of the Baroque music. Given the examples of the notes from “The Messiah” to apply for the explanation of the playing method. To explain the entire composition of “The Messiah”, looked into the origin of the word ‘Messiah’, the script writer, the structure of the script, the process of composing, the circumstances from the first premiere, and the assessment from many books about “The Messiah”
Analyzed the lyrics from each chorus, the form and the relation between the music and the lyrics. from the chorus Wish this study is helpful for those who wants to play the chorus from the section three from “The Messiah” by Handel.
The great Oratorio “The Messiah”(HWV 56. 1741) by George Frideric Handel, 1685∼1759) has been and still a beloved masterpiece all around the world from the first premiere in 1741. “The Messiah” is being a great of importance at the part of the listening to the music for the music textbook, revised in 2009 and currently using, of middle and high school. Handel’s oratorio “The Messiah” is frequently played nowadays, and proves that it is still a masterpiece being love by audiences. That is why this study is proposing the playing technique, after analyzing the lyrics and the notes about the chorus from the section three, in need of apprehension of the intention of the composer and the script writer.
To analyze the playing techniques of “The Messiah” to find out the need of the works to be applied into the study, researched the lifetime of the composer, the antiquated styles of the word of the script and the method of the expression and translation of the Baroque music. Given the examples of the notes from “The Messiah” to apply for the explanation of the playing method. To explain the entire composition of “The Messiah”, looked into the origin of the word ‘Messiah’, the script writer, the structure of the script, the process of composing, the circumstances from the first premiere, and the assessment from many books about “The Messiah”
Analyzed the lyrics from each chorus, the form and the relation between the music and the lyrics. from the chorus Wish this study is helpful for those who wants to play the chorus from the section three from “The Messiah” by Handel.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.