현대 예술에서 ‘관객 참여(Audience Engagement)’는 다양한 장르에서 주요한 연구 주제로 부상하고 있다. 이미 수세기 동안 예술 창작과 감상에 관련하는 여러 구성 요소들은 다양한 형태의 ‘관객 참여’ 문제를 제시해 오고 있다. 특히 오늘날 대중 미디어와 사회적 네트워크의 발달로 인해 관객은 스스로 예술작품과의 상호작용을 시도하며 예술 창작에 대한 직접적 참여의 욕구를 발휘하고 있다. 그럼에도 불구하고 시각예술분야에서 ‘관객 참여’는 여전히 일부 예술가와 기획자의 의도에 의한 수동적 참여로 국한되어 진행되고 있다. 따라서 이제 예술의 사회 심리적이고 미학적인 개념의 변화로 인해 예술가, 관객, 전시 공간의 역할이 변화하고 있으며, 그 결과 예술가와 관객의 이분법적 구분이 사라지면서 전통적인 작품과 전시 개념도 함께 변화하고 있음을 주목해야 한다. 이에 본 연구에서는 예술 창작에 대한 관객의 다양한 참여의 욕구를 충족시키고, 예술과 일상을 연결시키고자 하는 목적으로 관객 체험 중심의 관객 참여적 예술을 위한 대안적 전시 공간을 다음과 같은 내용으로 개발하였다. 첫째, 새로운 관객 참여적 예술의 개념을 재구성하기 위한 예비적 고찰로서 예술가와 관객의 동위화 과정, 현대 예술의 개념화와 관한 이론적 근거들을 추적하였다. 둘째, 관객 참여 예술의 미학적, 역사적 배경으로서 ...
현대 예술에서 ‘관객 참여(Audience Engagement)’는 다양한 장르에서 주요한 연구 주제로 부상하고 있다. 이미 수세기 동안 예술 창작과 감상에 관련하는 여러 구성 요소들은 다양한 형태의 ‘관객 참여’ 문제를 제시해 오고 있다. 특히 오늘날 대중 미디어와 사회적 네트워크의 발달로 인해 관객은 스스로 예술작품과의 상호작용을 시도하며 예술 창작에 대한 직접적 참여의 욕구를 발휘하고 있다. 그럼에도 불구하고 시각예술분야에서 ‘관객 참여’는 여전히 일부 예술가와 기획자의 의도에 의한 수동적 참여로 국한되어 진행되고 있다. 따라서 이제 예술의 사회 심리적이고 미학적인 개념의 변화로 인해 예술가, 관객, 전시 공간의 역할이 변화하고 있으며, 그 결과 예술가와 관객의 이분법적 구분이 사라지면서 전통적인 작품과 전시 개념도 함께 변화하고 있음을 주목해야 한다. 이에 본 연구에서는 예술 창작에 대한 관객의 다양한 참여의 욕구를 충족시키고, 예술과 일상을 연결시키고자 하는 목적으로 관객 체험 중심의 관객 참여적 예술을 위한 대안적 전시 공간을 다음과 같은 내용으로 개발하였다. 첫째, 새로운 관객 참여적 예술의 개념을 재구성하기 위한 예비적 고찰로서 예술가와 관객의 동위화 과정, 현대 예술의 개념화와 관한 이론적 근거들을 추적하였다. 둘째, 관객 참여 예술의 미학적, 역사적 배경으로서 관계성과 공공성 개념에 대한 선행 연구들을 고찰하였다. 또한 기존에 행해진 관객 참여적 예술에 대한 사례 분석을 통해 본 연구자가 설계, 개발할 작품 창작 주체로서의 관객 참여적 예술을 위한 전시 공간에서 제공할 체험 전략의 토대를 구축하였다. 셋째, 본 연구에서 개발할 전시 공간과 프로그램의 목적을 설정하고, 관객 참여적 예술의 개념을 ‘관객이 작품 창작의 의도를 가지고, 자발적으로 참여하여 작품을 창작하도록 유도하는 프로그램 및 일련의 활동’으로서 재구성하였다. 재구성된 새로운 관객 참여적 예술 개념의 타당성을 검증하고, 대안적 공간 개발의 실증적인 근거를 마련하기 위한 목적으로 관객의 인식 조사를 실시하였다. 넷째, 전시 공간에서 제공하게 될 체험 프로그램을 개발하고, 이를 실행할 수 있는 전시 공간 모형을 설계하였다. 개발된 전시 공간은 예술 향유에 대한 욕구가 높아진 다양한 유형의 참여 관객들을 만족시킬 수 있는 공간으로, 창작과 전시, 감상과 소통, 휴식이 가능한 공간이다. 기본 구조는 화이트 큐브 형태로 레지던스와 갤러리, 카페가 결합된 복합전시공간의 역할을 수행하게 된다. 제공되는 체험 프로그램을 통해 다양한 유형의 참여 관객들은 스스로의 선택에 따라 미적 체험을 제공받음으로써 미적 의미를 형성하고 표현할 수 있다. 이러한 전시 공간은 예술의 관계성과 공공성, 대중성을 포함하는 복합전시공간으로 예술의 일상화를 이룩할 수 있을 것으로 기대한다. 본 연구에서 제안하는 전시 공간은 기존에 존재하는 공간들과는 형태적으로 구별되며 기존 전시 공간들이 제공하지 않은 다양한 체험 프로그램을 제공할 수 있다. 특히 창작 의도를 지닌 작품 창작 주체로서의 관객들의 참여를 위한 전시 공간이라는 점에서 차별적 의의가 있다.
현대 예술에서 ‘관객 참여(Audience Engagement)’는 다양한 장르에서 주요한 연구 주제로 부상하고 있다. 이미 수세기 동안 예술 창작과 감상에 관련하는 여러 구성 요소들은 다양한 형태의 ‘관객 참여’ 문제를 제시해 오고 있다. 특히 오늘날 대중 미디어와 사회적 네트워크의 발달로 인해 관객은 스스로 예술작품과의 상호작용을 시도하며 예술 창작에 대한 직접적 참여의 욕구를 발휘하고 있다. 그럼에도 불구하고 시각예술분야에서 ‘관객 참여’는 여전히 일부 예술가와 기획자의 의도에 의한 수동적 참여로 국한되어 진행되고 있다. 따라서 이제 예술의 사회 심리적이고 미학적인 개념의 변화로 인해 예술가, 관객, 전시 공간의 역할이 변화하고 있으며, 그 결과 예술가와 관객의 이분법적 구분이 사라지면서 전통적인 작품과 전시 개념도 함께 변화하고 있음을 주목해야 한다. 이에 본 연구에서는 예술 창작에 대한 관객의 다양한 참여의 욕구를 충족시키고, 예술과 일상을 연결시키고자 하는 목적으로 관객 체험 중심의 관객 참여적 예술을 위한 대안적 전시 공간을 다음과 같은 내용으로 개발하였다. 첫째, 새로운 관객 참여적 예술의 개념을 재구성하기 위한 예비적 고찰로서 예술가와 관객의 동위화 과정, 현대 예술의 개념화와 관한 이론적 근거들을 추적하였다. 둘째, 관객 참여 예술의 미학적, 역사적 배경으로서 관계성과 공공성 개념에 대한 선행 연구들을 고찰하였다. 또한 기존에 행해진 관객 참여적 예술에 대한 사례 분석을 통해 본 연구자가 설계, 개발할 작품 창작 주체로서의 관객 참여적 예술을 위한 전시 공간에서 제공할 체험 전략의 토대를 구축하였다. 셋째, 본 연구에서 개발할 전시 공간과 프로그램의 목적을 설정하고, 관객 참여적 예술의 개념을 ‘관객이 작품 창작의 의도를 가지고, 자발적으로 참여하여 작품을 창작하도록 유도하는 프로그램 및 일련의 활동’으로서 재구성하였다. 재구성된 새로운 관객 참여적 예술 개념의 타당성을 검증하고, 대안적 공간 개발의 실증적인 근거를 마련하기 위한 목적으로 관객의 인식 조사를 실시하였다. 넷째, 전시 공간에서 제공하게 될 체험 프로그램을 개발하고, 이를 실행할 수 있는 전시 공간 모형을 설계하였다. 개발된 전시 공간은 예술 향유에 대한 욕구가 높아진 다양한 유형의 참여 관객들을 만족시킬 수 있는 공간으로, 창작과 전시, 감상과 소통, 휴식이 가능한 공간이다. 기본 구조는 화이트 큐브 형태로 레지던스와 갤러리, 카페가 결합된 복합전시공간의 역할을 수행하게 된다. 제공되는 체험 프로그램을 통해 다양한 유형의 참여 관객들은 스스로의 선택에 따라 미적 체험을 제공받음으로써 미적 의미를 형성하고 표현할 수 있다. 이러한 전시 공간은 예술의 관계성과 공공성, 대중성을 포함하는 복합전시공간으로 예술의 일상화를 이룩할 수 있을 것으로 기대한다. 본 연구에서 제안하는 전시 공간은 기존에 존재하는 공간들과는 형태적으로 구별되며 기존 전시 공간들이 제공하지 않은 다양한 체험 프로그램을 제공할 수 있다. 특히 창작 의도를 지닌 작품 창작 주체로서의 관객들의 참여를 위한 전시 공간이라는 점에서 차별적 의의가 있다.
In contemporary art, ‘Audience Engagement’ has emerged as a major research topic in various genres. For centuries, several components related to artistic creation and appreciation has been proposed the various types of ‘Audience Engagement’ problems. Especially with the development of mass media and...
In contemporary art, ‘Audience Engagement’ has emerged as a major research topic in various genres. For centuries, several components related to artistic creation and appreciation has been proposed the various types of ‘Audience Engagement’ problems. Especially with the development of mass media and social network, audiences today attempt to interact with works of art and demonstrate a desire to participate directly in the artistic creation. Nevertheless, the ‘Audience Engagement’ in the visual arts still remains in a passive form and at a low level of participation as directed by few artists or curators’ intent. Due to the conceptual changes in the social, psychological and aesthetic context of arts, the role of artists, audiences, and exhibition spaces has changed. As a result, the dichotomous distinction between artists and audiences has become boundaryless, and there has been a transformation in the concept of artworks and exhibitions. Therefore, the purpose of this study is to develop an alternative exhibition space for the ‘Audience Engagement Art’ to meet the needs of various audience participation for artistic creation, and to connect the art and everyday life. The procedures of developing space are as follows. First, this study conducted literature review on identification process of artists and the audiences, and conceptualization of contemporary art in order to establish a new concept of the audience engagement art. Second, the study reviewed the theory of relationships and publicities for the contemporary art, and the historical study on the audience engagement art to reconstruct the type of audience engagement. Additionally, it analyzed the case study on the audience engagement art. On the basis of literature review and case study, it suggested the foundations of experience strategies of exhibition space for the audience engagement as a creative production. Third, the study set aims and objectives of the exhibition space and the program of the space. The program was designed to expand the concept of the audience engagement art which promotes voluntary participation from audience as a creative production. It also verified the validity of the concept of reconstructed audience engagement art and conducted a survey on audience awareness to build the empirical evidence for developing alternative exhibition space. Finally, the study developed the experience programs and designed the exhibition space model. The new exhibition space model can satisfy various types of audiences. Audiences can create, display, experience, appreciate, communicate and relax. The basic structure of exhibition space is a white cube type combining residence, gallery and cafe. At the exhibition space, various audiences engagement programs are provided to experience audience engagement as a creative production. Thereby it is expected that the alternative exhibition space is able to achieve artistic relation, publicness, popularity and to connect the art and everyday life for audience. This study focuses on developing the exhibition space for the audience engagement art and to promote audience engagement as a creative production. In order to propose the space, it suggested clear distinction on the space form and type and various programs that audiences are able to engage with arts.
In contemporary art, ‘Audience Engagement’ has emerged as a major research topic in various genres. For centuries, several components related to artistic creation and appreciation has been proposed the various types of ‘Audience Engagement’ problems. Especially with the development of mass media and social network, audiences today attempt to interact with works of art and demonstrate a desire to participate directly in the artistic creation. Nevertheless, the ‘Audience Engagement’ in the visual arts still remains in a passive form and at a low level of participation as directed by few artists or curators’ intent. Due to the conceptual changes in the social, psychological and aesthetic context of arts, the role of artists, audiences, and exhibition spaces has changed. As a result, the dichotomous distinction between artists and audiences has become boundaryless, and there has been a transformation in the concept of artworks and exhibitions. Therefore, the purpose of this study is to develop an alternative exhibition space for the ‘Audience Engagement Art’ to meet the needs of various audience participation for artistic creation, and to connect the art and everyday life. The procedures of developing space are as follows. First, this study conducted literature review on identification process of artists and the audiences, and conceptualization of contemporary art in order to establish a new concept of the audience engagement art. Second, the study reviewed the theory of relationships and publicities for the contemporary art, and the historical study on the audience engagement art to reconstruct the type of audience engagement. Additionally, it analyzed the case study on the audience engagement art. On the basis of literature review and case study, it suggested the foundations of experience strategies of exhibition space for the audience engagement as a creative production. Third, the study set aims and objectives of the exhibition space and the program of the space. The program was designed to expand the concept of the audience engagement art which promotes voluntary participation from audience as a creative production. It also verified the validity of the concept of reconstructed audience engagement art and conducted a survey on audience awareness to build the empirical evidence for developing alternative exhibition space. Finally, the study developed the experience programs and designed the exhibition space model. The new exhibition space model can satisfy various types of audiences. Audiences can create, display, experience, appreciate, communicate and relax. The basic structure of exhibition space is a white cube type combining residence, gallery and cafe. At the exhibition space, various audiences engagement programs are provided to experience audience engagement as a creative production. Thereby it is expected that the alternative exhibition space is able to achieve artistic relation, publicness, popularity and to connect the art and everyday life for audience. This study focuses on developing the exhibition space for the audience engagement art and to promote audience engagement as a creative production. In order to propose the space, it suggested clear distinction on the space form and type and various programs that audiences are able to engage with arts.
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