[학위논문]통합예술치료를 통한 발달장애 아동의 자기표현 증진 : 'I therapy' 매뉴얼을 기반으로 Self-expression improvement of children with developmental disabilities through integrative arts therapy : based on 'I therapy' manual원문보기
이 연구는 발달장애 아동 대상 통합예술치료 적용 연구로 서울특별시 S장애인종합복지관을 이용하는 발달장애 아동 7명을 대상으로 진행된 질적 사례 연구이다. 발달장애 아동의 긍정적인 관계형성을 통한 자기표현 능력 및 사회성 기술 향상을 목적으로 2016년 01월 08일부터 03월 25일까지 주 1회 60분씩, 총 12회기의 통합예술치료 프로그램을 설계 및 적용하였다. 통합예술치료 프로그램의 구성은 미술, 음악, 연극, 동작 등 다양한 예술매체를 상호 통합적으로 활용한 투사모델을 기반으로 설계하였다. 초기단계는 긍정적 상호작용을 통한 ...
이 연구는 발달장애 아동 대상 통합예술치료 적용 연구로 서울특별시 S장애인종합복지관을 이용하는 발달장애 아동 7명을 대상으로 진행된 질적 사례 연구이다. 발달장애 아동의 긍정적인 관계형성을 통한 자기표현 능력 및 사회성 기술 향상을 목적으로 2016년 01월 08일부터 03월 25일까지 주 1회 60분씩, 총 12회기의 통합예술치료 프로그램을 설계 및 적용하였다. 통합예술치료 프로그램의 구성은 미술, 음악, 연극, 동작 등 다양한 예술매체를 상호 통합적으로 활용한 투사모델을 기반으로 설계하였다. 초기단계는 긍정적 상호작용을 통한 라포형성을, 중기단계는 자기감정 탐색 및 인식을 목표로 하였다. 마지막 후기단계는 자기표현 실현을 목표로 진행하였다. 매 회기 치료세션의 일지분석을 통하여 연구대상자의 회기별 정서 및 행동변화를 심층적으로 질적 분석하였다. 또한 창작물 및 동영상을 추적하여 분석함으로써 연구대상자들의 긍정적 및 부정적 반응을 나타낸 기법 적용 가능성을 살펴보고자 하였다. 치료세션 분석 결과, 통합예술치료 경험은 연구대상자들의 자기감정 탐색 및 자기표현 능력에 긍정적 영향을 미친 것으로 분석되었다. 또한 긍정적 관계형성을 위한 공동작업 경험은 사회적 상호작용에 긍정적 반응을 나타내었다. 반면 긍정적 반응을 보인 매체를 수정 및 보완한 프로그램 적용은 연구대상자들의 특성에 부적합하였으며, 이들의 부정적 반응을 확인할 수 있었다. 이로써 통합예술치료 프로그램 설계 및 적용 시 기법의 사용에 따른 유의사항을 분석할 수 있었다. 이 연구는 위와 같은 연구결과를 도출함으로써 통합예술치료 프로그램의 설계 및 적용 가능성을 분석하는 것에 의의가 있다. 또한 이 연구가 통합예술치료 프로그램 개발 및 적용에 효율적으로 운용되길 바라며, 향후 장애아동의 정서 및 행동적 문제해결을 위한 방안으로 통합예술치료가 제도화될 수 있기를 바란다.
이 연구는 발달장애 아동 대상 통합예술치료 적용 연구로 서울특별시 S장애인종합복지관을 이용하는 발달장애 아동 7명을 대상으로 진행된 질적 사례 연구이다. 발달장애 아동의 긍정적인 관계형성을 통한 자기표현 능력 및 사회성 기술 향상을 목적으로 2016년 01월 08일부터 03월 25일까지 주 1회 60분씩, 총 12회기의 통합예술치료 프로그램을 설계 및 적용하였다. 통합예술치료 프로그램의 구성은 미술, 음악, 연극, 동작 등 다양한 예술매체를 상호 통합적으로 활용한 투사모델을 기반으로 설계하였다. 초기단계는 긍정적 상호작용을 통한 라포형성을, 중기단계는 자기감정 탐색 및 인식을 목표로 하였다. 마지막 후기단계는 자기표현 실현을 목표로 진행하였다. 매 회기 치료세션의 일지분석을 통하여 연구대상자의 회기별 정서 및 행동변화를 심층적으로 질적 분석하였다. 또한 창작물 및 동영상을 추적하여 분석함으로써 연구대상자들의 긍정적 및 부정적 반응을 나타낸 기법 적용 가능성을 살펴보고자 하였다. 치료세션 분석 결과, 통합예술치료 경험은 연구대상자들의 자기감정 탐색 및 자기표현 능력에 긍정적 영향을 미친 것으로 분석되었다. 또한 긍정적 관계형성을 위한 공동작업 경험은 사회적 상호작용에 긍정적 반응을 나타내었다. 반면 긍정적 반응을 보인 매체를 수정 및 보완한 프로그램 적용은 연구대상자들의 특성에 부적합하였으며, 이들의 부정적 반응을 확인할 수 있었다. 이로써 통합예술치료 프로그램 설계 및 적용 시 기법의 사용에 따른 유의사항을 분석할 수 있었다. 이 연구는 위와 같은 연구결과를 도출함으로써 통합예술치료 프로그램의 설계 및 적용 가능성을 분석하는 것에 의의가 있다. 또한 이 연구가 통합예술치료 프로그램 개발 및 적용에 효율적으로 운용되길 바라며, 향후 장애아동의 정서 및 행동적 문제해결을 위한 방안으로 통합예술치료가 제도화될 수 있기를 바란다.
This study is a qualitative case study of applying Integrative Arts Therapy to seven children with developmental disabilities using S welfare center for disabled in Seoul. For the purpose of improving self-expression and social skills through forming positive relationship, the Integrative Arts Thera...
This study is a qualitative case study of applying Integrative Arts Therapy to seven children with developmental disabilities using S welfare center for disabled in Seoul. For the purpose of improving self-expression and social skills through forming positive relationship, the Integrative Arts Therapy program took place from January 8th to March 25th 2016. The program was structured in 60 minutes per session, once a week, and 12 sessions in total. The Integrative Arts Therapy program was established based on projection model using various arts media such as art, music, drama and movement. Building rapport through positive interaction was a goal in the beginning of the program, searching and recognizing one’s emotion in the middle, and actually doing self-expression in the end. Participants’ emotional and behavioral change in each session was qualitatively analyzed using journals. In addition, creative works and video recorded in the session were used to see participants’ positive and negative reaction to techniques used in the therapy. As a result, being involved in Integrative Arts Therapy program had a positive effect in participants searching for their emotion and improving self-expression. Also, group works provided them positive experience of social interaction. On the other hand, some revised program was found to be not appropriate, considering characteristic of developmental disabilities, and the researcher was able to note cautions of using techniques. This study has a significance for applying and evaluating the Integrative Arts Therapy program. The researcher hopes the present study to be used as basis for further development of Integrative Arts Therapy program, and the therapy to be institutionalized for the purpose of helping children with developmental disabilities with their emotional and behavioral problems.
This study is a qualitative case study of applying Integrative Arts Therapy to seven children with developmental disabilities using S welfare center for disabled in Seoul. For the purpose of improving self-expression and social skills through forming positive relationship, the Integrative Arts Therapy program took place from January 8th to March 25th 2016. The program was structured in 60 minutes per session, once a week, and 12 sessions in total. The Integrative Arts Therapy program was established based on projection model using various arts media such as art, music, drama and movement. Building rapport through positive interaction was a goal in the beginning of the program, searching and recognizing one’s emotion in the middle, and actually doing self-expression in the end. Participants’ emotional and behavioral change in each session was qualitatively analyzed using journals. In addition, creative works and video recorded in the session were used to see participants’ positive and negative reaction to techniques used in the therapy. As a result, being involved in Integrative Arts Therapy program had a positive effect in participants searching for their emotion and improving self-expression. Also, group works provided them positive experience of social interaction. On the other hand, some revised program was found to be not appropriate, considering characteristic of developmental disabilities, and the researcher was able to note cautions of using techniques. This study has a significance for applying and evaluating the Integrative Arts Therapy program. The researcher hopes the present study to be used as basis for further development of Integrative Arts Therapy program, and the therapy to be institutionalized for the purpose of helping children with developmental disabilities with their emotional and behavioral problems.
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