[학위논문]외모관리행동이 외모만족도와 자아존중감에 미치는 영향 : - 광주광역시 대학생을 중심으로 - The Effects of Appearance Management Behavior on Appearance Satisfaction and Self-Esteem : Focusing on College Students in Gwangju Metroplitan City원문보기
본 연구는 대학생의 외모관리행동이 외모만족도와 자아존중감에 미치는 영향을 검증하였다. 외모관리행동은 의복 관심, 체중 관리, 헤어 관리, 피부 관리의 4개 차원으로 구성되었으며, 자아존중감은 긍정적 자아존중감과 부정적 자아존중감으로 구성되었다. 구체적으로 외모관리행동의 4개 차원이 외모만족도와 자아존중감의 2개 차원에 미치는 영향을 파악하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 대학생의 외모관리...
본 연구는 대학생의 외모관리행동이 외모만족도와 자아존중감에 미치는 영향을 검증하였다. 외모관리행동은 의복 관심, 체중 관리, 헤어 관리, 피부 관리의 4개 차원으로 구성되었으며, 자아존중감은 긍정적 자아존중감과 부정적 자아존중감으로 구성되었다. 구체적으로 외모관리행동의 4개 차원이 외모만족도와 자아존중감의 2개 차원에 미치는 영향을 파악하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 대학생의 외모관리행동은 외모만족도에 부분적으로 영향을 미치는 것으로 나타나 가설1은 부분적으로 지지되었다. 구체적으로 대학생의 헤어관리행동과 피부관리행동은 외모만족도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 대학생의 외모관리행동은 긍정적 자아존중감에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타나, 가설2는 기각되었다. 셋째, 대학생의 외모관리행동은 부정적 자아존중감에 부분적으로 영향을 미치는 것으로 나타나 가설3은 부분적으로 지지되었다. 구체적으로 의복 관심 행동은 부정적 자아존중감에 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 헤어관리행동과 피부관리행동은 부정적 자아존중감에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구 결과를 통한 시사점은 다음과 같다. 첫째, 대학생의 외모관리행동 중 헤어관리행동과 피부관리행동은 외모만족도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타남으로써 외모관리서비스를 제공하는 경우, 헤어와 피부에 중점을 두고 서비스를 개발하거나 제공하는 것이 외모만족도를 효과적으로 높일 수 있는 효율적인 방법이 될 것이다. 둘째, 대학생의 외모관리행동은 긍정적 자아존중감에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 대학생이 자신이 외모를 관리하더라도 긍정적인 자아존중감을 형성하는 데에는 아무런 영향을 미치지 않는다는 것을 의미하는 것으로 긍정적 자아존중감과 외모관리행동과의 영향관계가 무관함으로 말하고 있다. 셋째, 대학생의 외모관리행동 중 의복 관심 행동은 부정적 자아존중감에 부정적인 영향을 미치며, 헤어관리행동과 피부관리행동은 부정적 자아존중감에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 평소 자신의 의복에 관심을 갖고 관리하는 학생일수록 부정적 자아존중감이 낮을 가능성이 높으며, 평소 자신의 헤어와 피부에 관심을 갖고 관리하는 학생일수록 부정적 자아존중감이 높은 경향이 있다는 것을 의미한다. 따라서 대학생의 부정적 자아존중감을 감소시키기 위해서 의복에 대한 정보를 제공하고 관심을 높여줄 필요가 있다.
결론적으로 외모관리행동의 헤어와 피부가 외모만족도에 유의미한 영향을 나타냈으므로 헤어와 피부는 대학생들에게 중요한 외모 표현 수단이 되고 있음을 알 수 있다. 또한 외모 만족 행동의 헤어와 피부, 의복은 각각 부정적 자아존중감에 긍정적 영향과 부정적 영향을 미치고 있음을 확인할 수 있었다. 이는 미용 분야에서의 외모관리행동의 중요성을 시 사 하는 것으로 향후 대학생들을 위한 외모관리 연구가 필요할 것으로 사료된다.
주제어 : 외모관리행동, 외모만족도, 자아존중감
본 연구는 대학생의 외모관리행동이 외모만족도와 자아존중감에 미치는 영향을 검증하였다. 외모관리행동은 의복 관심, 체중 관리, 헤어 관리, 피부 관리의 4개 차원으로 구성되었으며, 자아존중감은 긍정적 자아존중감과 부정적 자아존중감으로 구성되었다. 구체적으로 외모관리행동의 4개 차원이 외모만족도와 자아존중감의 2개 차원에 미치는 영향을 파악하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 대학생의 외모관리행동은 외모만족도에 부분적으로 영향을 미치는 것으로 나타나 가설1은 부분적으로 지지되었다. 구체적으로 대학생의 헤어관리행동과 피부관리행동은 외모만족도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 대학생의 외모관리행동은 긍정적 자아존중감에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타나, 가설2는 기각되었다. 셋째, 대학생의 외모관리행동은 부정적 자아존중감에 부분적으로 영향을 미치는 것으로 나타나 가설3은 부분적으로 지지되었다. 구체적으로 의복 관심 행동은 부정적 자아존중감에 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 헤어관리행동과 피부관리행동은 부정적 자아존중감에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구 결과를 통한 시사점은 다음과 같다. 첫째, 대학생의 외모관리행동 중 헤어관리행동과 피부관리행동은 외모만족도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타남으로써 외모관리서비스를 제공하는 경우, 헤어와 피부에 중점을 두고 서비스를 개발하거나 제공하는 것이 외모만족도를 효과적으로 높일 수 있는 효율적인 방법이 될 것이다. 둘째, 대학생의 외모관리행동은 긍정적 자아존중감에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 대학생이 자신이 외모를 관리하더라도 긍정적인 자아존중감을 형성하는 데에는 아무런 영향을 미치지 않는다는 것을 의미하는 것으로 긍정적 자아존중감과 외모관리행동과의 영향관계가 무관함으로 말하고 있다. 셋째, 대학생의 외모관리행동 중 의복 관심 행동은 부정적 자아존중감에 부정적인 영향을 미치며, 헤어관리행동과 피부관리행동은 부정적 자아존중감에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 평소 자신의 의복에 관심을 갖고 관리하는 학생일수록 부정적 자아존중감이 낮을 가능성이 높으며, 평소 자신의 헤어와 피부에 관심을 갖고 관리하는 학생일수록 부정적 자아존중감이 높은 경향이 있다는 것을 의미한다. 따라서 대학생의 부정적 자아존중감을 감소시키기 위해서 의복에 대한 정보를 제공하고 관심을 높여줄 필요가 있다.
결론적으로 외모관리행동의 헤어와 피부가 외모만족도에 유의미한 영향을 나타냈으므로 헤어와 피부는 대학생들에게 중요한 외모 표현 수단이 되고 있음을 알 수 있다. 또한 외모 만족 행동의 헤어와 피부, 의복은 각각 부정적 자아존중감에 긍정적 영향과 부정적 영향을 미치고 있음을 확인할 수 있었다. 이는 미용 분야에서의 외모관리행동의 중요성을 시 사 하는 것으로 향후 대학생들을 위한 외모관리 연구가 필요할 것으로 사료된다.
This research verified that university student’s “appearance management behavior” influences “appearance satisfaction” and “self-esteem.” The appearance management behavior constitutes four aspects which are interest in clothing, weight management, hair style management, and skin care while self-est...
This research verified that university student’s “appearance management behavior” influences “appearance satisfaction” and “self-esteem.” The appearance management behavior constitutes four aspects which are interest in clothing, weight management, hair style management, and skin care while self-esteem consists of both positive and negative self-esteem. To be more specific, the four aspects of appearance management behavior figured out what influences was brought to appearance management and both low and high self-esteem.
The following paragraphs briefly explains the results of the research mentioned above. Firstly, because appearance management behavior partially influenced appearance satisfaction ,the fist hypothesis was only partially accepted correct. To be more detailed, the hair management behavior and skin care behavior for university students showed positive influence on appearance satisfaction. Secondly, appearance management behavior did not bring meaningful influence on high self-esteem rendering the second hypothesis to be rejected. Thirdly, appearance management behavior showed partial negative influence toward self-esteem which makes the third hypothesis partially accepted. To put it more specific, behaviors of being interested in cloth gave negative influence toward low self-esteem, while hair management behavior and skin care behaviors gave positive influence on low self-esteem.
The following paragraphs explains implications of the research results. Firstly, university student’s two aspects of appearance management behaviors, hair management behavior and skin care behavior, showed positive result toward appearance satisfaction. Therefore, when providing services of appearance management, the hair and skin should be considered as key factors when creating or providing services since it will be an efficient way to make appearance satisfaction most effective. Secondly, the result showed that appearance management behaviors of university students did not give meaningful influence to high self-esteem. These results in the end, showed that managing one’s appearance did not have any effects on creating high self-esteem which also means that there is not relation between high self-esteem and appearance management behaviors. Thirdly, results also showed that, behaviors shown by being interested in clothing, which is one of the aspects of appearance management behaviors, gave negative influence toward low self-esteem, while hair management behaviors and skin care behaviors gave positive influence on low self-esteem. This means that, university students who focuses on managing their cloth from being interested in clothing is more likely not to have low self-esteem while, students who is generally interested and takes care of their hair style and skin care most likely has low self-esteem. Thus, in order to decrease having low-self esteem, it is necessary to provide information and have interests in clothing. In conclusion, the two aspects of appearance management behaviors among the four aspects, hair and skin care, has meaningful influences on appearance satisfaction, which also shows that hair and skin care is being utilized to show important expression by the university students. In addition to this, the three aspects among the four appearance management behaviors, hair, skin care, and clothing behaviors, each has positive and negative influences on low self-esteem. Therefore, the aforementioned statements suggest that appearance management behavior is important in the field of Beauty. Thus, appearance management behavior research for university student is needed.
This research verified that university student’s “appearance management behavior” influences “appearance satisfaction” and “self-esteem.” The appearance management behavior constitutes four aspects which are interest in clothing, weight management, hair style management, and skin care while self-esteem consists of both positive and negative self-esteem. To be more specific, the four aspects of appearance management behavior figured out what influences was brought to appearance management and both low and high self-esteem.
The following paragraphs briefly explains the results of the research mentioned above. Firstly, because appearance management behavior partially influenced appearance satisfaction ,the fist hypothesis was only partially accepted correct. To be more detailed, the hair management behavior and skin care behavior for university students showed positive influence on appearance satisfaction. Secondly, appearance management behavior did not bring meaningful influence on high self-esteem rendering the second hypothesis to be rejected. Thirdly, appearance management behavior showed partial negative influence toward self-esteem which makes the third hypothesis partially accepted. To put it more specific, behaviors of being interested in cloth gave negative influence toward low self-esteem, while hair management behavior and skin care behaviors gave positive influence on low self-esteem.
The following paragraphs explains implications of the research results. Firstly, university student’s two aspects of appearance management behaviors, hair management behavior and skin care behavior, showed positive result toward appearance satisfaction. Therefore, when providing services of appearance management, the hair and skin should be considered as key factors when creating or providing services since it will be an efficient way to make appearance satisfaction most effective. Secondly, the result showed that appearance management behaviors of university students did not give meaningful influence to high self-esteem. These results in the end, showed that managing one’s appearance did not have any effects on creating high self-esteem which also means that there is not relation between high self-esteem and appearance management behaviors. Thirdly, results also showed that, behaviors shown by being interested in clothing, which is one of the aspects of appearance management behaviors, gave negative influence toward low self-esteem, while hair management behaviors and skin care behaviors gave positive influence on low self-esteem. This means that, university students who focuses on managing their cloth from being interested in clothing is more likely not to have low self-esteem while, students who is generally interested and takes care of their hair style and skin care most likely has low self-esteem. Thus, in order to decrease having low-self esteem, it is necessary to provide information and have interests in clothing. In conclusion, the two aspects of appearance management behaviors among the four aspects, hair and skin care, has meaningful influences on appearance satisfaction, which also shows that hair and skin care is being utilized to show important expression by the university students. In addition to this, the three aspects among the four appearance management behaviors, hair, skin care, and clothing behaviors, each has positive and negative influences on low self-esteem. Therefore, the aforementioned statements suggest that appearance management behavior is important in the field of Beauty. Thus, appearance management behavior research for university student is needed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.