과학에 기반한 정보혁명은 정보화 사회를 구축하며 다양한 삶의 방식과 빠른 유동성으로 후기 산업시대를 이끌고 있다. 시차를 뛰어넘어 지구촌을 이루고 있는 사회 속에서 유동적 집단의 문화교류는 더욱 활성화, 가속화되고 있다. 빠른 경제 성장, 삶의 여건 향상으로 현대인들은 양질의 삶을 추구하고 있고, 만족감을 제공하는 문화 향유에 대한 기대치도 점차 높아지고 있는 추세이다. 문화산업은 점차 규모와 범위가 확대되고 있고, 국가경쟁력과의 관련 산업으로써 문화 활동의 중요성이 부각된다. 한국의 대중가요, 드라마, 영화, 대중예술 전반에 걸친, 한류 ...
과학에 기반한 정보혁명은 정보화 사회를 구축하며 다양한 삶의 방식과 빠른 유동성으로 후기 산업시대를 이끌고 있다. 시차를 뛰어넘어 지구촌을 이루고 있는 사회 속에서 유동적 집단의 문화교류는 더욱 활성화, 가속화되고 있다. 빠른 경제 성장, 삶의 여건 향상으로 현대인들은 양질의 삶을 추구하고 있고, 만족감을 제공하는 문화 향유에 대한 기대치도 점차 높아지고 있는 추세이다. 문화산업은 점차 규모와 범위가 확대되고 있고, 국가경쟁력과의 관련 산업으로써 문화 활동의 중요성이 부각된다. 한국의 대중가요, 드라마, 영화, 대중예술 전반에 걸친, 한류 콘텐츠가 열풍을 일으키며 새로운 문화산업의 원류로써 전 세계적으로 주목받게 되었다. 그러나 한류를 이끌며 다양한 대중예술이 문화산업 발전을 이루는 반면, 부분적 성취는 있었지만 한국 춤에 대한 대중과 세계의 인식은 여전히 취약하다. 문명기기의 발달은 현대인들의 문화적 사고, 일상 등을 변화시켰지만, 한국의 ‘전통문화’의 발전은 여전히 답보상태이다. 공연 관람 및 체험의 기회가 비교적 보편화된 실용무용 분야에 비해, 순수무용인 한국무용 공연은 대중들의 접근이 용이하도록 보편화, 대중화 네트워크 구축을 하지 못하고 있기 때문에 전통춤 자체에 대한 기피현상 초래와 저조한 관람객 수용이 이루어 질 수밖에 없다. 편견과 선입견으로 인한 전통공연예술에 대한 접근의 어려움, 매너리즘에 빠진 현실을 극복하고 한류 콘텐츠로써 한국무용이 성장하기 위해서는 트렌드화 작업을 기반으로 대중예술의 가치창출을 위한 다양한 한국 창작무용 K-Dance 공연콘텐츠 연구가 절실히 필요하다. 이에 본 연구는 한국무용의 정체성을 극복하고 독자적 한국무용 분야의 콘텐츠 구축을 위해, 전통공연예술 현대화 작업을 이뤄 낸 대표작들을 정리·분석, 한국적 정서가 내재된 한국무용 트렌드 ‘K-Dance’의 표현 기법 수용 및 미래전망에 대하여 모색하고자 한다. 본 연구는 자료 수집을 통한 문헌 연구, 선행연구의 자료 분석, 언론자료, 기사 등으로써 연구를 진행한다. 동시에 문헌자료와 동영상 자료 분석을 병행하여 정리한다. 이에 따른 내용을 바탕으로 한국무용 콘텐츠 K-Dance의 수용방안 제시와 결론을 도출한다. 오늘날 한국무용은 양적·질적 비약적 발전과 괄목할 성장세의 수준 높은 공연예술로 자리 잡고 있다. 이런 현상에 맞추어 창작무용을 예술성·대중성·창의성 등 융·복합적 요소가 가미된 신트렌드 콘텐츠로써 연구기반을 조성한다면, 유무형의 부가가치를 창출할 것이다. ‘K-Dance’는 ‘Korean Dance’를 의미하는 용어로써, 한국 고유의 정서와 양식이 바탕이 된 한국춤을 다양하게 창조적 예술형태로 창작한 한국 창작춤을 말한다. 즉, ‘K-Dance’는 문화산업 콘텐츠 발전이 가속화되고 변화하는 과정 속에서 움직임에 대한 새로운 시도와 다양한 형태·형식의 무대작업과 세계화·대중화 될 한국 창작무용 콘텐츠이다. 한국 고유의 전통문화가 내재된 한국무용 Trend K-Dance를 개발하고 적극 활용한다면, 한류의 확산 속에서 한국무용 또한 활발한 국제교류와 공동제작으로 우리춤에 대한 인식전환과 전 세계적 시장 개척으로 성장하고 확장될 수 있을 것이라 기대한다. 이에 따라 한국무용 Trend K-Dance의 표현 기법 수용과 미래 전망에 대한 이상의 연구결과, 다음과 같은 제언을 한다. 첫째, 스타성을 갖춘 전문 인력 배출과 인력 양성을 위한 정부의 지원이 필요하다. 둘째, 대중적 소재의 레퍼토리를 바탕으로, 창의적 움직임과 무대연출 등 다른 단체와 구별 짓는 브랜드적 요소를 만들어야 한다. 셋째, 대중매체를 적극 수용, 활용한 한국무용의 미디어 노출이 필요하다. 넷째, 타 장르와의 융합과 수용을 통한 인식변화가 이루어져야 한다. 한국무용 콘텐츠 K-Dance 개발은 국가브랜드 이미지 구축은 물론, 새로운 문화산업 가치의 창출, 무용공연예술 시장의 확대 및 증진 가능성을 가져올 것이다. 타 장르와의 융합과 수용에 현대적 감각을 접목시킨 개방적 작업을 꾸준히 이어간다면, 한국춤 또한 보다 더 대중화되고 새로운 장르로 재탄생되어 전 세계적 시장으로 확장해 나갈 것이다. 따라서 한국무용 트렌드 K-Dance는 지속적이고 장기적인 프로젝트로써, 혁신적이고 창의적인 마케팅 전략을 통해 한국무용 창작 공연이 활성화 될 수 있도록 꾸준한 연구와 노력이 선행되어야 할 것이다. 연구자의 경험을 바탕으로 제시된 구체적 자료와 영상, 외부적 시각들을 객관화한 자료는 한국무용 트렌드 K-Dance에 도움이 될 것으로 기대한다.
과학에 기반한 정보혁명은 정보화 사회를 구축하며 다양한 삶의 방식과 빠른 유동성으로 후기 산업시대를 이끌고 있다. 시차를 뛰어넘어 지구촌을 이루고 있는 사회 속에서 유동적 집단의 문화교류는 더욱 활성화, 가속화되고 있다. 빠른 경제 성장, 삶의 여건 향상으로 현대인들은 양질의 삶을 추구하고 있고, 만족감을 제공하는 문화 향유에 대한 기대치도 점차 높아지고 있는 추세이다. 문화산업은 점차 규모와 범위가 확대되고 있고, 국가경쟁력과의 관련 산업으로써 문화 활동의 중요성이 부각된다. 한국의 대중가요, 드라마, 영화, 대중예술 전반에 걸친, 한류 콘텐츠가 열풍을 일으키며 새로운 문화산업의 원류로써 전 세계적으로 주목받게 되었다. 그러나 한류를 이끌며 다양한 대중예술이 문화산업 발전을 이루는 반면, 부분적 성취는 있었지만 한국 춤에 대한 대중과 세계의 인식은 여전히 취약하다. 문명기기의 발달은 현대인들의 문화적 사고, 일상 등을 변화시켰지만, 한국의 ‘전통문화’의 발전은 여전히 답보상태이다. 공연 관람 및 체험의 기회가 비교적 보편화된 실용무용 분야에 비해, 순수무용인 한국무용 공연은 대중들의 접근이 용이하도록 보편화, 대중화 네트워크 구축을 하지 못하고 있기 때문에 전통춤 자체에 대한 기피현상 초래와 저조한 관람객 수용이 이루어 질 수밖에 없다. 편견과 선입견으로 인한 전통공연예술에 대한 접근의 어려움, 매너리즘에 빠진 현실을 극복하고 한류 콘텐츠로써 한국무용이 성장하기 위해서는 트렌드화 작업을 기반으로 대중예술의 가치창출을 위한 다양한 한국 창작무용 K-Dance 공연콘텐츠 연구가 절실히 필요하다. 이에 본 연구는 한국무용의 정체성을 극복하고 독자적 한국무용 분야의 콘텐츠 구축을 위해, 전통공연예술 현대화 작업을 이뤄 낸 대표작들을 정리·분석, 한국적 정서가 내재된 한국무용 트렌드 ‘K-Dance’의 표현 기법 수용 및 미래전망에 대하여 모색하고자 한다. 본 연구는 자료 수집을 통한 문헌 연구, 선행연구의 자료 분석, 언론자료, 기사 등으로써 연구를 진행한다. 동시에 문헌자료와 동영상 자료 분석을 병행하여 정리한다. 이에 따른 내용을 바탕으로 한국무용 콘텐츠 K-Dance의 수용방안 제시와 결론을 도출한다. 오늘날 한국무용은 양적·질적 비약적 발전과 괄목할 성장세의 수준 높은 공연예술로 자리 잡고 있다. 이런 현상에 맞추어 창작무용을 예술성·대중성·창의성 등 융·복합적 요소가 가미된 신트렌드 콘텐츠로써 연구기반을 조성한다면, 유무형의 부가가치를 창출할 것이다. ‘K-Dance’는 ‘Korean Dance’를 의미하는 용어로써, 한국 고유의 정서와 양식이 바탕이 된 한국춤을 다양하게 창조적 예술형태로 창작한 한국 창작춤을 말한다. 즉, ‘K-Dance’는 문화산업 콘텐츠 발전이 가속화되고 변화하는 과정 속에서 움직임에 대한 새로운 시도와 다양한 형태·형식의 무대작업과 세계화·대중화 될 한국 창작무용 콘텐츠이다. 한국 고유의 전통문화가 내재된 한국무용 Trend K-Dance를 개발하고 적극 활용한다면, 한류의 확산 속에서 한국무용 또한 활발한 국제교류와 공동제작으로 우리춤에 대한 인식전환과 전 세계적 시장 개척으로 성장하고 확장될 수 있을 것이라 기대한다. 이에 따라 한국무용 Trend K-Dance의 표현 기법 수용과 미래 전망에 대한 이상의 연구결과, 다음과 같은 제언을 한다. 첫째, 스타성을 갖춘 전문 인력 배출과 인력 양성을 위한 정부의 지원이 필요하다. 둘째, 대중적 소재의 레퍼토리를 바탕으로, 창의적 움직임과 무대연출 등 다른 단체와 구별 짓는 브랜드적 요소를 만들어야 한다. 셋째, 대중매체를 적극 수용, 활용한 한국무용의 미디어 노출이 필요하다. 넷째, 타 장르와의 융합과 수용을 통한 인식변화가 이루어져야 한다. 한국무용 콘텐츠 K-Dance 개발은 국가브랜드 이미지 구축은 물론, 새로운 문화산업 가치의 창출, 무용공연예술 시장의 확대 및 증진 가능성을 가져올 것이다. 타 장르와의 융합과 수용에 현대적 감각을 접목시킨 개방적 작업을 꾸준히 이어간다면, 한국춤 또한 보다 더 대중화되고 새로운 장르로 재탄생되어 전 세계적 시장으로 확장해 나갈 것이다. 따라서 한국무용 트렌드 K-Dance는 지속적이고 장기적인 프로젝트로써, 혁신적이고 창의적인 마케팅 전략을 통해 한국무용 창작 공연이 활성화 될 수 있도록 꾸준한 연구와 노력이 선행되어야 할 것이다. 연구자의 경험을 바탕으로 제시된 구체적 자료와 영상, 외부적 시각들을 객관화한 자료는 한국무용 트렌드 K-Dance에 도움이 될 것으로 기대한다.
The science-based information revolution, the third wave according to Alvin Toffler, has established the information era and been leading the post-industrial age with various lifestyles and rapid mobility. In the society of global village beyond time differences, exchange of culture among fluid grou...
The science-based information revolution, the third wave according to Alvin Toffler, has established the information era and been leading the post-industrial age with various lifestyles and rapid mobility. In the society of global village beyond time differences, exchange of culture among fluid groups has been more active and accelerated. With fast economic development and improvement of quality of life, modern people have pursued quality lives as well as raised expectations for cultural enjoyment that provides satisfaction. The culture industry has been further expanded in scale and range, with increased importance of cultural activities as an industry related to national competitiveness. As Korean pop songs, dramas, movies, and other Korean Wave contents across the entire public art sectors have become a boom, the whole world started to pay more attention to the origin of the new culture industry. While various public arts leading the Korean Wave have accomplished advancement of the culture industry, people around the world are still poorly aware of Korean dance despite its partial achievement. Although development of modern conveniences has changed cultural thoughts and lifestyle of the modern people, development of Korean ‘traditional culture’ is still at a standstill. Compared to the practical dance field with relatively widespread opportunities to watch and experience performance, Korean dance performance, an absolute dance, has not been well generalized for the public to be easily accessed through networks; this cannot but lead to evasion of traditional dance itself and poor acceptance by audience. In order to overcome the difficulty to access to traditional performance art due to prejudice and preconception and the reality in mannerism and foster Korean dance as one of Korean Wave contents, it is urgently needed to conduct research on various contents for creative K-Dance and value creation of public arts based on trending process. Accordingly, the study aims to explore acceptance and future outlook of expressive techniques of ‘K-Dance,’ Korean dance trend, that includes Korean emotions in order to overcome identity of Korean dance and establish independent contents in the Korean dance sector by organizing and analyzing representative works that have achieved modernization of traditional performance art. The study conducts literature review after collecting data and analyzes preceding studies, media data and articles. Also, literature materials and video clips are analyzed at the same time. Based on the results, the study suggests acceptance methods for Korean dance contents and draws conclusion. Today, Korean dance has become a sophisticated performance art as a result of its qualitative and quantitative development and an eye-opening progress. In accordance with this phenomenon, additional value of tangible and intangible culture can be created by building the platform for research on creative dance as new trend contents with integrated factors including artistry, popularity and creativity. ‘K-Dance’ is a term meaning ‘Korean Dance,’ which refers to Korean creative dance that is formed in various creative art types based on Korean unique emotions and cultural style. That is, ‘K-Dance’ is Korean creative dance contents that will be globalized and popularized with new attempts on movements and various forms and types of stage works in the process of rapid development and change of the culture industry. It is expected that Korean dance also can be re-recognized and developed and expanded into the international markets along with widespread Korean Wave by conducting active global exchanges and joint production and developing and utilizing Korean dance Trend that includes Korean unique traditional culture. As a result of conducting the study on acceptance and future outlook of expressive techniques of ‘K-Dance,’ Korean dance trend, following suggestions are drawn. First, the government needs to support producing and nurturing professional personnel with star quality. Second, based on repertoire with public materials, brand factors that differentiate from other organizations are required: creative movements, stage management, etc. Third, media exposure of Korean dance is necessary by accepting and utilizing mass media aggressively. Fourth, changes of perception is necessary through convergence with and acceptance of other genres. Development of Korean dance contents will bring new national brand image as well as value creation in the new the culture industry, and market expansion and improvement in the dance performance art sector. By continuing open works that accept and converge with other genres adding modern viewpoints, Korean dance will be further popularized and reborn as a new genre, being able to enter new international markets. Therefore, it is necessary to conduct studies and exert efforts through continuous and long-term projects and innovative and creative marketing strategies on K-dance trend for vitalizing Korean dance creative performance. The detailed, video and external visual materials objectified by the research based on his experience are expected to contribute to developing Korean dance trend.
The science-based information revolution, the third wave according to Alvin Toffler, has established the information era and been leading the post-industrial age with various lifestyles and rapid mobility. In the society of global village beyond time differences, exchange of culture among fluid groups has been more active and accelerated. With fast economic development and improvement of quality of life, modern people have pursued quality lives as well as raised expectations for cultural enjoyment that provides satisfaction. The culture industry has been further expanded in scale and range, with increased importance of cultural activities as an industry related to national competitiveness. As Korean pop songs, dramas, movies, and other Korean Wave contents across the entire public art sectors have become a boom, the whole world started to pay more attention to the origin of the new culture industry. While various public arts leading the Korean Wave have accomplished advancement of the culture industry, people around the world are still poorly aware of Korean dance despite its partial achievement. Although development of modern conveniences has changed cultural thoughts and lifestyle of the modern people, development of Korean ‘traditional culture’ is still at a standstill. Compared to the practical dance field with relatively widespread opportunities to watch and experience performance, Korean dance performance, an absolute dance, has not been well generalized for the public to be easily accessed through networks; this cannot but lead to evasion of traditional dance itself and poor acceptance by audience. In order to overcome the difficulty to access to traditional performance art due to prejudice and preconception and the reality in mannerism and foster Korean dance as one of Korean Wave contents, it is urgently needed to conduct research on various contents for creative K-Dance and value creation of public arts based on trending process. Accordingly, the study aims to explore acceptance and future outlook of expressive techniques of ‘K-Dance,’ Korean dance trend, that includes Korean emotions in order to overcome identity of Korean dance and establish independent contents in the Korean dance sector by organizing and analyzing representative works that have achieved modernization of traditional performance art. The study conducts literature review after collecting data and analyzes preceding studies, media data and articles. Also, literature materials and video clips are analyzed at the same time. Based on the results, the study suggests acceptance methods for Korean dance contents and draws conclusion. Today, Korean dance has become a sophisticated performance art as a result of its qualitative and quantitative development and an eye-opening progress. In accordance with this phenomenon, additional value of tangible and intangible culture can be created by building the platform for research on creative dance as new trend contents with integrated factors including artistry, popularity and creativity. ‘K-Dance’ is a term meaning ‘Korean Dance,’ which refers to Korean creative dance that is formed in various creative art types based on Korean unique emotions and cultural style. That is, ‘K-Dance’ is Korean creative dance contents that will be globalized and popularized with new attempts on movements and various forms and types of stage works in the process of rapid development and change of the culture industry. It is expected that Korean dance also can be re-recognized and developed and expanded into the international markets along with widespread Korean Wave by conducting active global exchanges and joint production and developing and utilizing Korean dance Trend that includes Korean unique traditional culture. As a result of conducting the study on acceptance and future outlook of expressive techniques of ‘K-Dance,’ Korean dance trend, following suggestions are drawn. First, the government needs to support producing and nurturing professional personnel with star quality. Second, based on repertoire with public materials, brand factors that differentiate from other organizations are required: creative movements, stage management, etc. Third, media exposure of Korean dance is necessary by accepting and utilizing mass media aggressively. Fourth, changes of perception is necessary through convergence with and acceptance of other genres. Development of Korean dance contents will bring new national brand image as well as value creation in the new the culture industry, and market expansion and improvement in the dance performance art sector. By continuing open works that accept and converge with other genres adding modern viewpoints, Korean dance will be further popularized and reborn as a new genre, being able to enter new international markets. Therefore, it is necessary to conduct studies and exert efforts through continuous and long-term projects and innovative and creative marketing strategies on K-dance trend for vitalizing Korean dance creative performance. The detailed, video and external visual materials objectified by the research based on his experience are expected to contribute to developing Korean dance trend.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.