중국 여성 모델 이미지의 변화 : 2000년부터 2015년까지 중국 패션잡지 광고 내용분석 The Changes in China Female Models' Image : A Content Analysis of Chinese Fashion Advertising Magazines (2000-2015)원문보기
이 논문의 목적은 현대 사회에서 등장하고 있는 여성 이미지 유형을 광고물의 구체적인 분석을 통해 체계적으로 점검하는 것이었다. 이를 위해 여성을 주요 독자로 하는 여성 잡지에 실린 광고물에서 여성 이미지 유형이 어떻게 변화하고 있으며, 이들이 제품 범주에 따라 어떤 차이가 있는가를 살펴보고자 하였다. 더불어 광고에 사용된 여성 이미지 유형에 따라 잡지의 광고에 등장하는 여성 모델을 표현하는 방식에 어떤 차이가 있는가도 구체적으로 분석하고자 하였다. 이러한 여성 이미지 유형에 대한 연도별 분석은 지금의 사회에 존재하는 여러 가지 여성 이미지의 유형을 확인하고, 그 변화를 점검할 수 있게 할 것이다. 또한 제품 범주에 따라 주로 사용되는 여성 이미지 유형이 무엇인지를 파악하고, 이러한 이미지를 구성하기 위해 동원되는 실행적인 기법들은 무엇인가를 찾아보는 일은 마케팅 커뮤니케이션의 활용을 위한 유의미한 작업이라 본 것이다. 본 연구는 2000년부터 2015년까지 발행된 <뤠이리 복시/ 미용> 잡지 544편을 ...
이 논문의 목적은 현대 사회에서 등장하고 있는 여성 이미지 유형을 광고물의 구체적인 분석을 통해 체계적으로 점검하는 것이었다. 이를 위해 여성을 주요 독자로 하는 여성 잡지에 실린 광고물에서 여성 이미지 유형이 어떻게 변화하고 있으며, 이들이 제품 범주에 따라 어떤 차이가 있는가를 살펴보고자 하였다. 더불어 광고에 사용된 여성 이미지 유형에 따라 잡지의 광고에 등장하는 여성 모델을 표현하는 방식에 어떤 차이가 있는가도 구체적으로 분석하고자 하였다. 이러한 여성 이미지 유형에 대한 연도별 분석은 지금의 사회에 존재하는 여러 가지 여성 이미지의 유형을 확인하고, 그 변화를 점검할 수 있게 할 것이다. 또한 제품 범주에 따라 주로 사용되는 여성 이미지 유형이 무엇인지를 파악하고, 이러한 이미지를 구성하기 위해 동원되는 실행적인 기법들은 무엇인가를 찾아보는 일은 마케팅 커뮤니케이션의 활용을 위한 유의미한 작업이라 본 것이다. 본 연구는 2000년부터 2015년까지 발행된 <뤠이리 복시/ 미용> 잡지 544편을 분석 대상으로 삼아 연도별·제품 범주별 분석을 시도하였는데, 이를 위한 논의의 구성 순서 및 내용은 다음과 같다. 먼저 본 연구의 필요성과 목적을 밝힌 1장에 이어 2장에서는 먼저 중국의 사회·문화적 환경의 변화에 따른 여성 지위의 변동 양상을 고찰하고자 하였으며, 이와 관련된 기존 논의들과 함께 여성의 이미지에 관한 선행 연구들을 살피고 난 후, 이어 3장에서는 본고에서 다룰 연구 문제 몇 가지를 제시하다. 4장에서는 본고에서 다룰 분석 대상 잡지를 선정하고, 여성 이미지 유형을 ‘가정적 여성 이미지’, ‘사교적 여성 이미지’, ‘아름다운 여성 이미지’, ‘일하는 여성 이미지’, ‘중성적 여성 이미지, 등 다섯 가지로 분류·제시하였으며, 이와 함께 연구 방법 및 구체적인 분석 과정을 기술하였다. 연구 결과를 밝힌 5장에서는 여성 이미지 유형에 따른 연도별, 제품 범주별 분석을 실시한 결과뿐만 아니라, 이미지 유형에 따른 외형적 특성, 디스플레이 사용까지 분석하고 그 결과를 제시하였다. 마지막 6장은 결론 부분으로 앞에서의 내용을 정리하고 본 연구의 의의와 한계점을 밝혔다. 본고에서 이루어진 패션 잡지 광고 내용분석을 통한 중국의 여성 이미지의 변화에 관한 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 여성 잡지 광고물에서 2000년 이후 가장 흔히 등장하는 여성 이미지 유형은 ‘사교적 여성 이미지’유형이며, 새롭게 등장하는 유형으로는‘중성적 여성 이미지’유형과 ‘아름다운 여성 이미지’유형인 것으로 나타나 여러 가지 여성 이미지의 유형이 공존하는 양상을 보였다. 둘째, 연도별 추이를 살펴보았을 때, ‘중성적 여성 이미지’유형과 ‘사교적 여성 이미지'유형의 사용은 점차 증가하는 반면, ‘아름다운 여성 이미지'유형과 ‘일하는 여성 이미지’유형이 등장하는 빈도는 줄어들고 있는 것으로 나타났다. 특히 여성 잡지에는 2015년까지 ‘가정적 여성 이미지'유형이 전혀 등장하지 않았음이 확인되었다. 셋째, 제품 범주에 따른 여성 이미지 유형의 출현을 살펴보았을 때, ‘전자 제품/자동차’ 및 ‘패션’ 분야에서 ‘사교적 여성 이미지'유형과 ‘중성적’ 형과 ‘중성적 여성 이미지'유형의 등장하는 빈도가 증가하는 반면, ‘화장품 제품’ 광고 분야에서는 여전히 ‘아름다운 여성 이미지'유형이 우세한 것으로 나타났다. 넷째, 이 밖에 모델의 외형적 모습에도 여성 이미지 유형에 따라 머리 스타일, 복장 유형에 정형화가 이루어지고 있음을 볼 수 있었으며, 여성적 디스플레이가 광범위하게 사용되고 있는 반면에 새롭게 등장하는 ‘중성적 여성 이미지'유형은 남성적 디스플레이가 빈번하게 사용되고 있는 것으로 나타났다.
이 논문의 목적은 현대 사회에서 등장하고 있는 여성 이미지 유형을 광고물의 구체적인 분석을 통해 체계적으로 점검하는 것이었다. 이를 위해 여성을 주요 독자로 하는 여성 잡지에 실린 광고물에서 여성 이미지 유형이 어떻게 변화하고 있으며, 이들이 제품 범주에 따라 어떤 차이가 있는가를 살펴보고자 하였다. 더불어 광고에 사용된 여성 이미지 유형에 따라 잡지의 광고에 등장하는 여성 모델을 표현하는 방식에 어떤 차이가 있는가도 구체적으로 분석하고자 하였다. 이러한 여성 이미지 유형에 대한 연도별 분석은 지금의 사회에 존재하는 여러 가지 여성 이미지의 유형을 확인하고, 그 변화를 점검할 수 있게 할 것이다. 또한 제품 범주에 따라 주로 사용되는 여성 이미지 유형이 무엇인지를 파악하고, 이러한 이미지를 구성하기 위해 동원되는 실행적인 기법들은 무엇인가를 찾아보는 일은 마케팅 커뮤니케이션의 활용을 위한 유의미한 작업이라 본 것이다. 본 연구는 2000년부터 2015년까지 발행된 <뤠이리 복시/ 미용> 잡지 544편을 분석 대상으로 삼아 연도별·제품 범주별 분석을 시도하였는데, 이를 위한 논의의 구성 순서 및 내용은 다음과 같다. 먼저 본 연구의 필요성과 목적을 밝힌 1장에 이어 2장에서는 먼저 중국의 사회·문화적 환경의 변화에 따른 여성 지위의 변동 양상을 고찰하고자 하였으며, 이와 관련된 기존 논의들과 함께 여성의 이미지에 관한 선행 연구들을 살피고 난 후, 이어 3장에서는 본고에서 다룰 연구 문제 몇 가지를 제시하다. 4장에서는 본고에서 다룰 분석 대상 잡지를 선정하고, 여성 이미지 유형을 ‘가정적 여성 이미지’, ‘사교적 여성 이미지’, ‘아름다운 여성 이미지’, ‘일하는 여성 이미지’, ‘중성적 여성 이미지, 등 다섯 가지로 분류·제시하였으며, 이와 함께 연구 방법 및 구체적인 분석 과정을 기술하였다. 연구 결과를 밝힌 5장에서는 여성 이미지 유형에 따른 연도별, 제품 범주별 분석을 실시한 결과뿐만 아니라, 이미지 유형에 따른 외형적 특성, 디스플레이 사용까지 분석하고 그 결과를 제시하였다. 마지막 6장은 결론 부분으로 앞에서의 내용을 정리하고 본 연구의 의의와 한계점을 밝혔다. 본고에서 이루어진 패션 잡지 광고 내용분석을 통한 중국의 여성 이미지의 변화에 관한 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 여성 잡지 광고물에서 2000년 이후 가장 흔히 등장하는 여성 이미지 유형은 ‘사교적 여성 이미지’유형이며, 새롭게 등장하는 유형으로는‘중성적 여성 이미지’유형과 ‘아름다운 여성 이미지’유형인 것으로 나타나 여러 가지 여성 이미지의 유형이 공존하는 양상을 보였다. 둘째, 연도별 추이를 살펴보았을 때, ‘중성적 여성 이미지’유형과 ‘사교적 여성 이미지'유형의 사용은 점차 증가하는 반면, ‘아름다운 여성 이미지'유형과 ‘일하는 여성 이미지’유형이 등장하는 빈도는 줄어들고 있는 것으로 나타났다. 특히 여성 잡지에는 2015년까지 ‘가정적 여성 이미지'유형이 전혀 등장하지 않았음이 확인되었다. 셋째, 제품 범주에 따른 여성 이미지 유형의 출현을 살펴보았을 때, ‘전자 제품/자동차’ 및 ‘패션’ 분야에서 ‘사교적 여성 이미지'유형과 ‘중성적’ 형과 ‘중성적 여성 이미지'유형의 등장하는 빈도가 증가하는 반면, ‘화장품 제품’ 광고 분야에서는 여전히 ‘아름다운 여성 이미지'유형이 우세한 것으로 나타났다. 넷째, 이 밖에 모델의 외형적 모습에도 여성 이미지 유형에 따라 머리 스타일, 복장 유형에 정형화가 이루어지고 있음을 볼 수 있었으며, 여성적 디스플레이가 광범위하게 사용되고 있는 반면에 새롭게 등장하는 ‘중성적 여성 이미지'유형은 남성적 디스플레이가 빈번하게 사용되고 있는 것으로 나타났다.
The purpose of this paper is to examine systematically the types of female image in the modern society through the detailed analysis of advertisements. For this, the changes of the types of female image in the advertisements which were loaded in female magazines whose main readers are females and th...
The purpose of this paper is to examine systematically the types of female image in the modern society through the detailed analysis of advertisements. For this, the changes of the types of female image in the advertisements which were loaded in female magazines whose main readers are females and the differences of the types of female image by each product classification were investigated. In addition, according to the type of female image used in the advertisements, the difference in the way of presenting the female models in the advertisements of the magazines was also analyzed in details. Annual analysis related to this type of female image identified several types of female image and its changes were also examined. Furthermore, according to the product classification, the types of female image that are mainly used were also figured out. The investigation of practical techniques that were used for the formation of image is also a significant work for marketing communication application. This study conducted the analysis by product classification and years taking 544 magazines of RayLi Clothes and Beauty from 2000 to 2015 as subjects. For this, the composition order and contents of this study are as follows. First of all, the necessity and purpose of this study were revealed in the first chapter. In the second chapter, the change of female’s status according to the social, cultural and environmental changes in China was reviewed. Together with the existing discussions related to these, the previous studies related to female image were reviewed. Afterwards, in the third chapter, the research problems in this study were proposed. In the fourth chapter, the magazines which were the subjects discussed in the analysis of this study were selected. The types of female image were proposed and divided into family oriented female image, social female image, beautiful female image, working female image and neutral female image. The methods and detailed analysis process of this study were also stated. In the chapter 5 which reveals the research results presented the not only the results related to the analysis by product classification and year according to the type female image, but also the results related to the external characteristics and display usage. Finally, in the sixth chapter, as the conclusion part, the contents that can be conducted in the future were summarized and the implication and limitation of this study were revealed. Through the fashion magazine advertisement content analysis in this study, the research results related to the changes of Chinese female image are as follows. First of all, in the advertisements of the female magazines, after 2000, the type female image that appears the most was social female image. The type of female image that newly appears was the type of neutral female image and beautiful female image. It shows that there were several types of female image coexisting. Secondly, when reviewing the annual trend, the use of the type of neutral female image and social female image gradually increases. On the other hand, the appearance frequency of the type of the beautiful female image and working female image is decreasing. Especially, it is identified that the type of family oriented female image hasn’t appeared at all till 2015. Thirdly, when reviewing the appearance of the type of female image by product classification, in the filed of electronic products/automobile and fashion, the appearance frequency of the type of social female image and neutral type and the neutral female image is increasing, while in the field of cosmetics products, the type of beautiful female image showed superior aspect. Fourthly, in the external appearance of the models, standardization by the type of female image formed in the hair style and clothes type. Feminine display is used widely, while the newly appeared type of neutral female image is being frequently used in the masculine display.
The purpose of this paper is to examine systematically the types of female image in the modern society through the detailed analysis of advertisements. For this, the changes of the types of female image in the advertisements which were loaded in female magazines whose main readers are females and the differences of the types of female image by each product classification were investigated. In addition, according to the type of female image used in the advertisements, the difference in the way of presenting the female models in the advertisements of the magazines was also analyzed in details. Annual analysis related to this type of female image identified several types of female image and its changes were also examined. Furthermore, according to the product classification, the types of female image that are mainly used were also figured out. The investigation of practical techniques that were used for the formation of image is also a significant work for marketing communication application. This study conducted the analysis by product classification and years taking 544 magazines of RayLi Clothes and Beauty from 2000 to 2015 as subjects. For this, the composition order and contents of this study are as follows. First of all, the necessity and purpose of this study were revealed in the first chapter. In the second chapter, the change of female’s status according to the social, cultural and environmental changes in China was reviewed. Together with the existing discussions related to these, the previous studies related to female image were reviewed. Afterwards, in the third chapter, the research problems in this study were proposed. In the fourth chapter, the magazines which were the subjects discussed in the analysis of this study were selected. The types of female image were proposed and divided into family oriented female image, social female image, beautiful female image, working female image and neutral female image. The methods and detailed analysis process of this study were also stated. In the chapter 5 which reveals the research results presented the not only the results related to the analysis by product classification and year according to the type female image, but also the results related to the external characteristics and display usage. Finally, in the sixth chapter, as the conclusion part, the contents that can be conducted in the future were summarized and the implication and limitation of this study were revealed. Through the fashion magazine advertisement content analysis in this study, the research results related to the changes of Chinese female image are as follows. First of all, in the advertisements of the female magazines, after 2000, the type female image that appears the most was social female image. The type of female image that newly appears was the type of neutral female image and beautiful female image. It shows that there were several types of female image coexisting. Secondly, when reviewing the annual trend, the use of the type of neutral female image and social female image gradually increases. On the other hand, the appearance frequency of the type of the beautiful female image and working female image is decreasing. Especially, it is identified that the type of family oriented female image hasn’t appeared at all till 2015. Thirdly, when reviewing the appearance of the type of female image by product classification, in the filed of electronic products/automobile and fashion, the appearance frequency of the type of social female image and neutral type and the neutral female image is increasing, while in the field of cosmetics products, the type of beautiful female image showed superior aspect. Fourthly, in the external appearance of the models, standardization by the type of female image formed in the hair style and clothes type. Feminine display is used widely, while the newly appeared type of neutral female image is being frequently used in the masculine display.
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