오늘날 급변하는 현대사회는 과학기술과 정보화 사회로 다양한 정보와 고도의 과학기술이 활용되는 사회로 변모되면서 유아기 아동에게 보다 논리적이고 창의적인 수학적 소양을 요구하게 되었다. 본 연구는 만 5세 유아를 대상으로 STEAM(융합) 교육을 활용한 수 교육이 유아의 수학적 소양에 미치는 효과는 어떠한지를 알아보고자 수학 중심 교육에 과학, 기술, 공학, 예술 분야를 접목시킴으로써 유아들에게 수학에 대한 이해를 돕고, 흥미를 유발하며, 창의력 향상에 도움을 주는 STEAM(융합)교육을 활용한 수 교육이 유아의 수학적 소양에 어떠한 효과가 있는지를 알아보며 이를 통해 본 연구의 결과는 유아 수학교육을 위한 STEAM(융합) 교육이 수학적 성향 발달에 중요한 방법이라는 타당성 확보와 정보화, 세계화 사회가 요구하는 인재 양성을 위한 교육적 대안을 마련하며 향후 유아수학교육에 관한 연구의 기초자료를 제공하는데 목적이 있다. 이와 같은 목적을 위하여 다음과 같은 구체적인 연구 문제를 설정하였다.
1) STEAM(융합) 교육을 활용한 수 교육이 유아의 수학적 개념에 미 치는 효과는 어떠한가? 2) STEAM(융합) 교육을 활용한 수 교육이 유아의 ...
국문 초록
오늘날 급변하는 현대사회는 과학기술과 정보화 사회로 다양한 정보와 고도의 과학기술이 활용되는 사회로 변모되면서 유아기 아동에게 보다 논리적이고 창의적인 수학적 소양을 요구하게 되었다. 본 연구는 만 5세 유아를 대상으로 STEAM(융합) 교육을 활용한 수 교육이 유아의 수학적 소양에 미치는 효과는 어떠한지를 알아보고자 수학 중심 교육에 과학, 기술, 공학, 예술 분야를 접목시킴으로써 유아들에게 수학에 대한 이해를 돕고, 흥미를 유발하며, 창의력 향상에 도움을 주는 STEAM(융합)교육을 활용한 수 교육이 유아의 수학적 소양에 어떠한 효과가 있는지를 알아보며 이를 통해 본 연구의 결과는 유아 수학교육을 위한 STEAM(융합) 교육이 수학적 성향 발달에 중요한 방법이라는 타당성 확보와 정보화, 세계화 사회가 요구하는 인재 양성을 위한 교육적 대안을 마련하며 향후 유아수학교육에 관한 연구의 기초자료를 제공하는데 목적이 있다. 이와 같은 목적을 위하여 다음과 같은 구체적인 연구 문제를 설정하였다.
1) STEAM(융합) 교육을 활용한 수 교육이 유아의 수학적 개념에 미 치는 효과는 어떠한가? 2) STEAM(융합) 교육을 활용한 수 교육이 유아의 수학적 태도에 미치는 효과는 어떠한가? 3) STEAM(융합) 교육을 활용한 수 교육이 유아의 문제해결력에 미치는 효과는 어떠한가?
본 연구는 용인시 처인구에 위치한 W 유치원의 만 5세 유아 40명(실험집단 20명, 비교집단 20명)을 대상으로 하며 연구에 사용된 검사 도구로는 수학 개념 검사 도구에 유아의 수학적 개념 획득 수준을 알아보기 위해 Piaget가 사용하였던 과제(task)로 Barron(1979), Copeland(1979), Kamii(1986), Wadsworth(1978)가 사용한 항목을 정희달(1990)이 재구성한 것을 사용하였고, 수학적 태도 검사는 박지영·황해익(2006)이 제작한 ‘수학적 태도 검사’ 도구를 사용하였으며, 수학적 문제해결력에 사용된 검사는 김현주(2000)가 제5차, 6차, 유치원 교육과정(교육부, 1994)과 만 3· 4· 5세 유아를 위한 수학교육과정 모델 기발의 준거(권영례, 이영자, 이정욱, 1998)에 기초하여 제작한 유아용 수학적 문제해결력 검사 도구를 임은화(2006)가 4영역으로 구분하고 문항을 재배열한 검사지를 사용하였다.
본 연구를 통해 얻은 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, STEAM(융합)을 적용한 수 교육이 유아의 수학적 소양에 어떠한 효과가 있는지를 알아본 결과 수학적 개념에 효과가 있음을 알 수 있다. 유아들이 문제를 해결해 가는 과정에서 상호작용을 통해 자신의 생각, 사고를 설명하고, 다른 유아들에게 질문을 받거나, 질문에 답변하면서 수학적 사고를 정당화하면서 수학적 개념이나 원리를 분명히 하고 오류를 포함한 모호했던 수학적 개념이 발달하게 된다. 즉 구성원들 사이의 상호작용이 구성원 각 개인의 지식을 구성하는데 매우 중요한 요소라는 것이다. 둘째, STEAM(융합)을 적용한 수 교육이 유아의 수학적 태도에도 긍정적인 영향을 미쳤다. 많은 유아들이 STEAM(융합)을 적용한 수 활동을 실시한 후에 수 활동이 재미있고 흥미로웠다고 하여 수 교육에 대한 긍정적인 인식을 가지게 되었음을 알 수 있다. 또한 수 활동이 쉽고 관련 수학 내용이 이해가 잘 된다는 응답은 수 활동에 대한 자신감이 향상되고 있음을 나타낸다고 볼 수 있다. 셋째, STEAM(융합)을 적용한 수 교육이 유아의 수학적 문제해결력에도 긍정적인 영향을 미쳤다. 많은 유아들이 STEAM(융합)을 적용한 수 활동을 실시하면서 수학 문제를 해결하기 위해 시행착오를 겪으면서까지 깊이 있게 생각하고 도전하는 모습에서 탐구하는 모습을 볼 수 있었다. 이는 탐구 과정을 거치는 동안 문제를 해결할 수 있는 융합적 소양이 유아들에게 길러졌음을 의미한다.
국문 초록
오늘날 급변하는 현대사회는 과학기술과 정보화 사회로 다양한 정보와 고도의 과학기술이 활용되는 사회로 변모되면서 유아기 아동에게 보다 논리적이고 창의적인 수학적 소양을 요구하게 되었다. 본 연구는 만 5세 유아를 대상으로 STEAM(융합) 교육을 활용한 수 교육이 유아의 수학적 소양에 미치는 효과는 어떠한지를 알아보고자 수학 중심 교육에 과학, 기술, 공학, 예술 분야를 접목시킴으로써 유아들에게 수학에 대한 이해를 돕고, 흥미를 유발하며, 창의력 향상에 도움을 주는 STEAM(융합)교육을 활용한 수 교육이 유아의 수학적 소양에 어떠한 효과가 있는지를 알아보며 이를 통해 본 연구의 결과는 유아 수학교육을 위한 STEAM(융합) 교육이 수학적 성향 발달에 중요한 방법이라는 타당성 확보와 정보화, 세계화 사회가 요구하는 인재 양성을 위한 교육적 대안을 마련하며 향후 유아수학교육에 관한 연구의 기초자료를 제공하는데 목적이 있다. 이와 같은 목적을 위하여 다음과 같은 구체적인 연구 문제를 설정하였다.
1) STEAM(융합) 교육을 활용한 수 교육이 유아의 수학적 개념에 미 치는 효과는 어떠한가? 2) STEAM(융합) 교육을 활용한 수 교육이 유아의 수학적 태도에 미치는 효과는 어떠한가? 3) STEAM(융합) 교육을 활용한 수 교육이 유아의 문제해결력에 미치는 효과는 어떠한가?
본 연구는 용인시 처인구에 위치한 W 유치원의 만 5세 유아 40명(실험집단 20명, 비교집단 20명)을 대상으로 하며 연구에 사용된 검사 도구로는 수학 개념 검사 도구에 유아의 수학적 개념 획득 수준을 알아보기 위해 Piaget가 사용하였던 과제(task)로 Barron(1979), Copeland(1979), Kamii(1986), Wadsworth(1978)가 사용한 항목을 정희달(1990)이 재구성한 것을 사용하였고, 수학적 태도 검사는 박지영·황해익(2006)이 제작한 ‘수학적 태도 검사’ 도구를 사용하였으며, 수학적 문제해결력에 사용된 검사는 김현주(2000)가 제5차, 6차, 유치원 교육과정(교육부, 1994)과 만 3· 4· 5세 유아를 위한 수학교육과정 모델 기발의 준거(권영례, 이영자, 이정욱, 1998)에 기초하여 제작한 유아용 수학적 문제해결력 검사 도구를 임은화(2006)가 4영역으로 구분하고 문항을 재배열한 검사지를 사용하였다.
본 연구를 통해 얻은 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, STEAM(융합)을 적용한 수 교육이 유아의 수학적 소양에 어떠한 효과가 있는지를 알아본 결과 수학적 개념에 효과가 있음을 알 수 있다. 유아들이 문제를 해결해 가는 과정에서 상호작용을 통해 자신의 생각, 사고를 설명하고, 다른 유아들에게 질문을 받거나, 질문에 답변하면서 수학적 사고를 정당화하면서 수학적 개념이나 원리를 분명히 하고 오류를 포함한 모호했던 수학적 개념이 발달하게 된다. 즉 구성원들 사이의 상호작용이 구성원 각 개인의 지식을 구성하는데 매우 중요한 요소라는 것이다. 둘째, STEAM(융합)을 적용한 수 교육이 유아의 수학적 태도에도 긍정적인 영향을 미쳤다. 많은 유아들이 STEAM(융합)을 적용한 수 활동을 실시한 후에 수 활동이 재미있고 흥미로웠다고 하여 수 교육에 대한 긍정적인 인식을 가지게 되었음을 알 수 있다. 또한 수 활동이 쉽고 관련 수학 내용이 이해가 잘 된다는 응답은 수 활동에 대한 자신감이 향상되고 있음을 나타낸다고 볼 수 있다. 셋째, STEAM(융합)을 적용한 수 교육이 유아의 수학적 문제해결력에도 긍정적인 영향을 미쳤다. 많은 유아들이 STEAM(융합)을 적용한 수 활동을 실시하면서 수학 문제를 해결하기 위해 시행착오를 겪으면서까지 깊이 있게 생각하고 도전하는 모습에서 탐구하는 모습을 볼 수 있었다. 이는 탐구 과정을 거치는 동안 문제를 해결할 수 있는 융합적 소양이 유아들에게 길러졌음을 의미한다.
As today the rapidly changing society, which is a science technology and information based society, has turned into one which various information and high technology is needed, more logical and creative mathematical grounding is required for young children. With the subject o...
Abstract
As today the rapidly changing society, which is a science technology and information based society, has turned into one which various information and high technology is needed, more logical and creative mathematical grounding is required for young children. With the subject of five-year-old children, the study is aimed to understand the effect on child's mathematical grounding of the education of numbers using STEAM education which helps young child's understanding of mathematics, causes interest in mathematics and enhances the creativity by integrating science, technology, engineering and arts into mathematics. The results of the study is to ensure the validity of the importance of STEAM education for young children's education of numbers on mathematical grounding development, and to provide basic materials for study on young children's education on numbers in the future by preparing educational alternatives for training competent persons who are needed in the information based and globalized society. To achieve these goals, these study points are set.
1) What are the effects of the education of numbers using the STEAM education on child's mathematics concepts? 2) What are the effects of the education of numbers using the STEAM education on child's attitude toward mathematics? 3) What are the effects of the education of numbers using the STEAM education on child's problem solving ability?
For the study, 40 five-year-old children(20 of them as an experimental group, 20 of them as a comparative group) at W kindergarten in Choein-gu Yongin-city were selected. As an examining tool, the one that was rearranged by Jeong, Hee-dal(1990), which Piaget used as task to find out the level of acquiring young children's mathematical concepts as mathematical concept examining tools and also used by Barron(1979), Copeland(1979), Kamii(1986) and Wadsworth(1978) is used. To examine the mathematical attitude, "mathematical attitude examination tool" which was built by Pak, Ji-young and Hwang, Hae-ik (2006) is used. The examination of mathematical problems solving ability is the one that was built by Kim, hyun-joo (2000) based on the 5th and 6th edition of kindergarten educational curriculum (Educational Ministry, 1994) and the survey paper which Lim, Eun-hwa(2006) rearranged with four categories based on the young children's mathematical problem solving ability tool developed by (Kwon Young-rae, Lee Young-ja, Lee Jeong-wook, 1998) for the mathematical curriculum model for three, four and five-year-old children.
These are the summary results from the study.
First, as a result of studying on the effect on child's mathematical grounding of the education of numbers using STEAM education, it is proved to be efficient. Young children can develop the clarity of the mathematical concepts which used to include errors and something vague, and make the mathematical concepts and principles clear through interaction in the process of solving problems by explaining their thoughts and ideas, or by justifying mathematical thought through questions asked by others and answering to them. In other words, the interaction between members is a very important element to build individual knowledge. Second, the education of numbers using STEAM has a positive effect on children's mathematical attitude. Many children who had an number activity using STEAM expressed their interest in the number activity, which shows their positive attitude toward the education of numbers. The response from the children is that the number activity was easy and they could understand the mathematical concepts well, which shows their confidence has developed. Third, the education of numbers using STEAM has a positive effect on mathematical problems solving ability. During the activity which STEAM was applied, young children showed their initiative and volunteer thought process to solve problems even though they got through some trials and errors. It means that integrating grounding of solving problems was developed on young children through the process of studying.
Abstract
As today the rapidly changing society, which is a science technology and information based society, has turned into one which various information and high technology is needed, more logical and creative mathematical grounding is required for young children. With the subject of five-year-old children, the study is aimed to understand the effect on child's mathematical grounding of the education of numbers using STEAM education which helps young child's understanding of mathematics, causes interest in mathematics and enhances the creativity by integrating science, technology, engineering and arts into mathematics. The results of the study is to ensure the validity of the importance of STEAM education for young children's education of numbers on mathematical grounding development, and to provide basic materials for study on young children's education on numbers in the future by preparing educational alternatives for training competent persons who are needed in the information based and globalized society. To achieve these goals, these study points are set.
1) What are the effects of the education of numbers using the STEAM education on child's mathematics concepts? 2) What are the effects of the education of numbers using the STEAM education on child's attitude toward mathematics? 3) What are the effects of the education of numbers using the STEAM education on child's problem solving ability?
For the study, 40 five-year-old children(20 of them as an experimental group, 20 of them as a comparative group) at W kindergarten in Choein-gu Yongin-city were selected. As an examining tool, the one that was rearranged by Jeong, Hee-dal(1990), which Piaget used as task to find out the level of acquiring young children's mathematical concepts as mathematical concept examining tools and also used by Barron(1979), Copeland(1979), Kamii(1986) and Wadsworth(1978) is used. To examine the mathematical attitude, "mathematical attitude examination tool" which was built by Pak, Ji-young and Hwang, Hae-ik (2006) is used. The examination of mathematical problems solving ability is the one that was built by Kim, hyun-joo (2000) based on the 5th and 6th edition of kindergarten educational curriculum (Educational Ministry, 1994) and the survey paper which Lim, Eun-hwa(2006) rearranged with four categories based on the young children's mathematical problem solving ability tool developed by (Kwon Young-rae, Lee Young-ja, Lee Jeong-wook, 1998) for the mathematical curriculum model for three, four and five-year-old children.
These are the summary results from the study.
First, as a result of studying on the effect on child's mathematical grounding of the education of numbers using STEAM education, it is proved to be efficient. Young children can develop the clarity of the mathematical concepts which used to include errors and something vague, and make the mathematical concepts and principles clear through interaction in the process of solving problems by explaining their thoughts and ideas, or by justifying mathematical thought through questions asked by others and answering to them. In other words, the interaction between members is a very important element to build individual knowledge. Second, the education of numbers using STEAM has a positive effect on children's mathematical attitude. Many children who had an number activity using STEAM expressed their interest in the number activity, which shows their positive attitude toward the education of numbers. The response from the children is that the number activity was easy and they could understand the mathematical concepts well, which shows their confidence has developed. Third, the education of numbers using STEAM has a positive effect on mathematical problems solving ability. During the activity which STEAM was applied, young children showed their initiative and volunteer thought process to solve problems even though they got through some trials and errors. It means that integrating grounding of solving problems was developed on young children through the process of studying.
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