본 연구의 목적은 신체접촉놀이가 만 2세반 영아의 정서지능과 또래상호작용에 미치는 효과를 분석하는데 있다.
이러한 연구 목적을 수행하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 신체접촉놀이가 만 2세반 영아의 정서지능에 미치는 효과는 어떠한가? 둘째, 신체접촉놀이가 만 2세반 영아의 또래상호작용에 미치는 효과는 어떠한가?
본 연구대상은 A시 S구에 소재한 D어린이집과 S어린이집의 만 2세반 영아 29명(실험집단 15명, 비교집단 14명)이다.
먼저, 실험집단과 비교집단 간의 동질성을 검증하기 위해 사전검사를 통해 실험집단과 비교집단 영아들의 정서지능과 또래상호작용 정도를 측정하여 동질성을 확인하였다. 연구대상 영아의 정서지능을 측정하기 위해 사용한 정서지능 척도는 김경회(1999)의 ‘교사용 유아정서지능 평정척도’ 였으며, 또래상호작용 척도는 Fantuzzo(1998)와 그의 동료가 개발한 또래상호작용 척도를 정대현(2006)이 번안하고 수정한 도구를 사용하였다.
실험집단 영아에게는 본 연구에서 개발한 신체접촉놀이를 실시하였고 비교집단 영아에게는 표준보육과정이 적용되었다. 실험처치는 2015년 12월 7일부터 2016년 1월 15일까지 주 3회, 총 15회기 걸쳐 이루어졌다. 실험처치 후 신체접촉놀이가 영아의 정서지능과 또래상호작용에 미치는 효과를 검증하기 위해 사전검사와 동일한 측정도구와 방법으로 사후검사를 실시하였다. 수집된 연구 자료는 ...
국문초록
신체접촉놀이가 만 2세반 영아의 정서지능과 또래상호작용에 미치는 효과
본 연구의 목적은 신체접촉놀이가 만 2세반 영아의 정서지능과 또래상호작용에 미치는 효과를 분석하는데 있다.
이러한 연구 목적을 수행하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 신체접촉놀이가 만 2세반 영아의 정서지능에 미치는 효과는 어떠한가? 둘째, 신체접촉놀이가 만 2세반 영아의 또래상호작용에 미치는 효과는 어떠한가?
본 연구대상은 A시 S구에 소재한 D어린이집과 S어린이집의 만 2세반 영아 29명(실험집단 15명, 비교집단 14명)이다.
먼저, 실험집단과 비교집단 간의 동질성을 검증하기 위해 사전검사를 통해 실험집단과 비교집단 영아들의 정서지능과 또래상호작용 정도를 측정하여 동질성을 확인하였다. 연구대상 영아의 정서지능을 측정하기 위해 사용한 정서지능 척도는 김경회(1999)의 ‘교사용 유아정서지능 평정척도’ 였으며, 또래상호작용 척도는 Fantuzzo(1998)와 그의 동료가 개발한 또래상호작용 척도를 정대현(2006)이 번안하고 수정한 도구를 사용하였다.
실험집단 영아에게는 본 연구에서 개발한 신체접촉놀이를 실시하였고 비교집단 영아에게는 표준보육과정이 적용되었다. 실험처치는 2015년 12월 7일부터 2016년 1월 15일까지 주 3회, 총 15회기 걸쳐 이루어졌다. 실험처치 후 신체접촉놀이가 영아의 정서지능과 또래상호작용에 미치는 효과를 검증하기 위해 사전검사와 동일한 측정도구와 방법으로 사후검사를 실시하였다. 수집된 연구 자료는 SPSS 18.0 Win Program을 이용하여 평균과 표준편차를 산출하고 t-검증을 실시하였다.
연구문제에 따른 연구결과는 다음과 같다.
첫째, 신체접촉놀이는 만 2세반 영아의 정서지능 향상에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 정서지능의 점수는 실험집단 영아들이 비교집단 영아들보다 통계적으로 유의미하게 향상된 것으로 나타났다. 또한 정서지능의 하위요인인 자기정서인식 및 표현, 감정조절 및 충동억제, 자기정서 이용, 타인정서의 인식 및 배려, 교사와의 관계, 또래와의 관계에 있어서도 각각 실험집단 영아들의 점수가 비교집단 영아들의 점수보다 유의미하게 향상된 것으로 나타났다.
둘째, 신체접촉놀이는 만 2세반 영아의 또래상호작용 증진에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 한편 또래상호작용의 하위요인인 놀이상호작용은 실험집단 영아들의 점수가 비교집단 영아들의 점수보다 유의미하게 향상된 것으로 밝혀졌으나 또래상호작용의 하위요인인 놀이붕괴와 놀이단절에서는 실험집단의 영아들과 비교집단 영아들의 점수에 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다.
결론적으로 연구결과 신체접촉놀이는 만 2세반 영아의 정서지능과 또래상호작용 향상에 효과가 있음이 밝혀졌다. 따라서 보육기관에서는 영아의 정서지능과 또래상호작용을 증진시키고자 할 때 신체접촉놀이를 활용할 수 있을 것이다.
국문초록
신체접촉놀이가 만 2세반 영아의 정서지능과 또래상호작용에 미치는 효과
본 연구의 목적은 신체접촉놀이가 만 2세반 영아의 정서지능과 또래상호작용에 미치는 효과를 분석하는데 있다.
이러한 연구 목적을 수행하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 신체접촉놀이가 만 2세반 영아의 정서지능에 미치는 효과는 어떠한가? 둘째, 신체접촉놀이가 만 2세반 영아의 또래상호작용에 미치는 효과는 어떠한가?
본 연구대상은 A시 S구에 소재한 D어린이집과 S어린이집의 만 2세반 영아 29명(실험집단 15명, 비교집단 14명)이다.
먼저, 실험집단과 비교집단 간의 동질성을 검증하기 위해 사전검사를 통해 실험집단과 비교집단 영아들의 정서지능과 또래상호작용 정도를 측정하여 동질성을 확인하였다. 연구대상 영아의 정서지능을 측정하기 위해 사용한 정서지능 척도는 김경회(1999)의 ‘교사용 유아정서지능 평정척도’ 였으며, 또래상호작용 척도는 Fantuzzo(1998)와 그의 동료가 개발한 또래상호작용 척도를 정대현(2006)이 번안하고 수정한 도구를 사용하였다.
실험집단 영아에게는 본 연구에서 개발한 신체접촉놀이를 실시하였고 비교집단 영아에게는 표준보육과정이 적용되었다. 실험처치는 2015년 12월 7일부터 2016년 1월 15일까지 주 3회, 총 15회기 걸쳐 이루어졌다. 실험처치 후 신체접촉놀이가 영아의 정서지능과 또래상호작용에 미치는 효과를 검증하기 위해 사전검사와 동일한 측정도구와 방법으로 사후검사를 실시하였다. 수집된 연구 자료는 SPSS 18.0 Win Program을 이용하여 평균과 표준편차를 산출하고 t-검증을 실시하였다.
연구문제에 따른 연구결과는 다음과 같다.
첫째, 신체접촉놀이는 만 2세반 영아의 정서지능 향상에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 정서지능의 점수는 실험집단 영아들이 비교집단 영아들보다 통계적으로 유의미하게 향상된 것으로 나타났다. 또한 정서지능의 하위요인인 자기정서인식 및 표현, 감정조절 및 충동억제, 자기정서 이용, 타인정서의 인식 및 배려, 교사와의 관계, 또래와의 관계에 있어서도 각각 실험집단 영아들의 점수가 비교집단 영아들의 점수보다 유의미하게 향상된 것으로 나타났다.
둘째, 신체접촉놀이는 만 2세반 영아의 또래상호작용 증진에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 한편 또래상호작용의 하위요인인 놀이상호작용은 실험집단 영아들의 점수가 비교집단 영아들의 점수보다 유의미하게 향상된 것으로 밝혀졌으나 또래상호작용의 하위요인인 놀이붕괴와 놀이단절에서는 실험집단의 영아들과 비교집단 영아들의 점수에 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다.
결론적으로 연구결과 신체접촉놀이는 만 2세반 영아의 정서지능과 또래상호작용 향상에 효과가 있음이 밝혀졌다. 따라서 보육기관에서는 영아의 정서지능과 또래상호작용을 증진시키고자 할 때 신체접촉놀이를 활용할 수 있을 것이다.
A Study on the Effects of Physical Contact Play on Emotional Intelligence and Peer Interaction for 2-year-old infants class Perceptions
Park Ji-Suk Department of Early Childhood Education. The Graduate School of Education Chongshin University
ABSTRACT
A Study on the Effects of Physical Contact Play on Emotional Intelligence and Peer Interaction for 2-year-old infants class Perceptions
Park Ji-Suk Department of Early Childhood Education. The Graduate School of Education Chongshin University
The purpose of this research is to analyze the effects of physical contact play on emotional intelligence and peer interaction for 2-year-old infants class.
Following issues have been selected to carry out the purpose of this research. First, dose the physical contact play affect the emotional intelligence of 2-year-old infants class? Second, does the physical contact play affect the peer interaction of 2-year-old infants class?
In this study, the 29 persons of 2-year-old infants (the 15 persons for experimental group, the 14 persons for control group) of D daycare center and the S daycare center was selected as an objects for the study. First of all, to verify the homogeneity among the experimental group and control group, I carried out the preliminary inspection of the emotional intelligence and peer interaction for the infants of the experimental group and control group.
To confirm the emotional intelligence of the objects, I used the ‘emotional intelligence rating scale for preschool children’ designated by KyoungHoe Kim (1999). And, I used the ‘adjusted peer interaction rating scale’ (Dae Hyun Jung (2006) which was developed by Fantuzzo et al. (1998) to analyze the peer interaction of the objects. In this study, the experimental group was treated through the physical contract daily activity which was developed by this study, and other group was treated through general daily activity. The experiment was conducted by 3 times a week and total 15times over a period from 07, December, 2015 to 15, January, 2016. After experimental treatment, I carried out a posttest in the same way as pretest to verify effects of physical contact play on emotional intelligence and peer interaction for infants. The collected research data were calculated the average and standard deviation using SPSS 18.0 Win Program and were carried out the t-test.
The following sentences shows the results according to research problems. First, the physical contact play has a positive effect on emotional intelligence improvement for 2-year-old infants class. And total emotional developed points of the experimental group were meaningfully higher than the control group. Also the subelement of the emotional intelligence such as recognition and expression of self-emotion, emotion control, impulse control, utilization of self-emotion, recognition and consideration of emotions in others, relationship with teacher and peer relationship was meaningfully higher than the control group.
Second, the physical contact play has a positive effect on peer interaction improvement for 2-year-old infants class. However, although the promotion of interactive play one of the subelement of peer interaction showed that the points of experimental group is higher than the control group, the play disruption and disconnection one of the subelement of peer interaction showed no meaningful difference among experimental group and control group.
As a result, this study determined that the physical contact play has a positive effect on the emotional intelligence and peer interaction 2-year-old infants class. Therefore, I expected the nursery institutions would use the developed physical contact play for enhancing the emotional intelligence and peer interaction for 2-year-old infants class.
ABSTRACT
A Study on the Effects of Physical Contact Play on Emotional Intelligence and Peer Interaction for 2-year-old infants class Perceptions
Park Ji-Suk Department of Early Childhood Education. The Graduate School of Education Chongshin University
The purpose of this research is to analyze the effects of physical contact play on emotional intelligence and peer interaction for 2-year-old infants class.
Following issues have been selected to carry out the purpose of this research. First, dose the physical contact play affect the emotional intelligence of 2-year-old infants class? Second, does the physical contact play affect the peer interaction of 2-year-old infants class?
In this study, the 29 persons of 2-year-old infants (the 15 persons for experimental group, the 14 persons for control group) of D daycare center and the S daycare center was selected as an objects for the study. First of all, to verify the homogeneity among the experimental group and control group, I carried out the preliminary inspection of the emotional intelligence and peer interaction for the infants of the experimental group and control group.
To confirm the emotional intelligence of the objects, I used the ‘emotional intelligence rating scale for preschool children’ designated by KyoungHoe Kim (1999). And, I used the ‘adjusted peer interaction rating scale’ (Dae Hyun Jung (2006) which was developed by Fantuzzo et al. (1998) to analyze the peer interaction of the objects. In this study, the experimental group was treated through the physical contract daily activity which was developed by this study, and other group was treated through general daily activity. The experiment was conducted by 3 times a week and total 15times over a period from 07, December, 2015 to 15, January, 2016. After experimental treatment, I carried out a posttest in the same way as pretest to verify effects of physical contact play on emotional intelligence and peer interaction for infants. The collected research data were calculated the average and standard deviation using SPSS 18.0 Win Program and were carried out the t-test.
The following sentences shows the results according to research problems. First, the physical contact play has a positive effect on emotional intelligence improvement for 2-year-old infants class. And total emotional developed points of the experimental group were meaningfully higher than the control group. Also the subelement of the emotional intelligence such as recognition and expression of self-emotion, emotion control, impulse control, utilization of self-emotion, recognition and consideration of emotions in others, relationship with teacher and peer relationship was meaningfully higher than the control group.
Second, the physical contact play has a positive effect on peer interaction improvement for 2-year-old infants class. However, although the promotion of interactive play one of the subelement of peer interaction showed that the points of experimental group is higher than the control group, the play disruption and disconnection one of the subelement of peer interaction showed no meaningful difference among experimental group and control group.
As a result, this study determined that the physical contact play has a positive effect on the emotional intelligence and peer interaction 2-year-old infants class. Therefore, I expected the nursery institutions would use the developed physical contact play for enhancing the emotional intelligence and peer interaction for 2-year-old infants class.
주제어
#PlayDissertations Education, PreschoolActivity programsDissertations Social interaction in childrenDissertations
학위논문 정보
저자
박지숙
학위수여기관
총신대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
유아교육학과 유아교육학 전공
발행연도
2016
총페이지
vi, 90 p.
키워드
PlayDissertations Education, PreschoolActivity programsDissertations Social interaction in childrenDissertations
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.