본 연구는 어린이집 초기 적응 지원활동이 영아의 적응 과정에 미치는 영향 및 의미를 탐색하고자 하였다. 이러한 목적을 이루기 위한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 어린이집 초기 적응 지원활동이 영아의 어린이집 적응에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 2. 어린이집 초기 적응 지원활동을 통해 나타난 적응 과정은 어떠한가?
연구참여자는 본 연구자가 운영하고 있는 경기도 N시에 소재한 A어린이집의 만 1세 담임교사 2명과 만 1세 신입 원아 7명이다. 연구절차는 12월 1주부터 1월 3주까지 문헌고찰을 시작으로, 1월 3주부터 초기 적응 절차가 마무리되는 시점인 4월 1주까지 교사와 부모교육 및 면담으로 이어졌다. 2월 2주부터 2월 4주까지 신입 원아를 대상으로 자료를 수집하여 지원활동을 계획하였으며, 3월 1주부터 4월 1주까지 초기 적응 절차를 실행하였다. 4월 2주부터 3주까지는 영아의 적응 과정에 대한 최종 평가 및 부모와의 개별면담을 진행하였고, 4월 4주부터 6월 4주까지는 실행하였던 초기 적응 절차의 자료를 분석하여 실행결과를 도출하고 정리하였다. 영아의 어린이집 초기 적응을 측정하기 위해 Jewsuwan, Luster & Kostelnik(1993)가 개발한 유아용 적응 질문지(The Preschool Adjustment Questionaire: PAQ)를 오종은이 영아용으로 번안하여 수정 보완한 것을 다시 신희남(2012)이 재수정 보완한 질문지를 사용하였으며, 영아의 적응 과정 탐색을 위해 관찰과 면담, 문서자료를 통해 수집한 자료들을 토대로 ...
국 문 초 록
어린이집 초기 적응 지원활동이 영아의 적응 과정에 미치는 영향 및 의미 탐색
총신대학교 교육대학원 유아교육학과 유아교육학전공 박 선 준
본 연구는 어린이집 초기 적응 지원활동이 영아의 적응 과정에 미치는 영향 및 의미를 탐색하고자 하였다. 이러한 목적을 이루기 위한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 어린이집 초기 적응 지원활동이 영아의 어린이집 적응에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 2. 어린이집 초기 적응 지원활동을 통해 나타난 적응 과정은 어떠한가?
연구참여자는 본 연구자가 운영하고 있는 경기도 N시에 소재한 A어린이집의 만 1세 담임교사 2명과 만 1세 신입 원아 7명이다. 연구절차는 12월 1주부터 1월 3주까지 문헌고찰을 시작으로, 1월 3주부터 초기 적응 절차가 마무리되는 시점인 4월 1주까지 교사와 부모교육 및 면담으로 이어졌다. 2월 2주부터 2월 4주까지 신입 원아를 대상으로 자료를 수집하여 지원활동을 계획하였으며, 3월 1주부터 4월 1주까지 초기 적응 절차를 실행하였다. 4월 2주부터 3주까지는 영아의 적응 과정에 대한 최종 평가 및 부모와의 개별면담을 진행하였고, 4월 4주부터 6월 4주까지는 실행하였던 초기 적응 절차의 자료를 분석하여 실행결과를 도출하고 정리하였다. 영아의 어린이집 초기 적응을 측정하기 위해 Jewsuwan, Luster & Kostelnik(1993)가 개발한 유아용 적응 질문지(The Preschool Adjustment Questionaire: PAQ)를 오종은이 영아용으로 번안하여 수정 보완한 것을 다시 신희남(2012)이 재수정 보완한 질문지를 사용하였으며, 영아의 적응 과정 탐색을 위해 관찰과 면담, 문서자료를 통해 수집한 자료들을 토대로 삼각측정법(Triangulation)과 동료보고(Peer Debriefing)를 사용하였다.
본 연구에서 설정한 연구문제에 따른 결과는 다음과 같다.
첫째, 영아의 적응에 대한 점진적 변화 추이를 적응 첫 주부터 관찰하여 5주간 측정한 결과를 시간의 흐름에 따라 초기 적응 하위요소인 친사회성, 긍정적 정서, 자아상태, 하루일과 적응, 일반적 적응의 점수가 상향되는 것으로 나타났다.
둘째, 어린이집 초기 적응 지원활동이 영아의 적응 과정에서 나타난 의미를 살펴보면, 영아를 위한 지원활동으로는 스마트 알림장을 활용한 사전 만남, 보육실 내 가족사진 게시, 분리불안 도우미 ‘애착 인형’ 활용, 영아-교사 간의 애착형성, 교사의 민감한 상호작용이 의미가 있었으며, 부모를 위한 지원활동으로는 부모교육 및 면담, 스마트 알림장을 통한 사전 소통, 애착 인형 만들기, 자녀 적응 일지 쓰기가 영아의 적응에 도움을 주는 것으로 나타났다. 교사를 위한 지원활동으로는 영아와 가정에 관한 정보 수집, 교사교육 및 면담, 보조인력 지원을 실시하였고 영아 적응에 도움이 되었다.
본 연구는 보육시간을 점진적으로 늘려가는 일반적 적응 프로그램에서 나아가 영아의 초기 적응 운영 시 대상별 지원활동을 계획하고 진행함으로써 다양한 지원활동을 구성하고 진행하였다. 또한 영아의 초기 적응 시, 부모와 교사가 함께 협력할 때 영아는 보다 더 안정적인 모습으로 적응해가는 것을 볼 수 있었다. 이는 영아의 초기 적응 프로그램 구성 시, 교사-부모의 협력을 이끌어낼 수 있는 적응 프로그램 구성의 중요성을 시사한다.
국 문 초 록
어린이집 초기 적응 지원활동이 영아의 적응 과정에 미치는 영향 및 의미 탐색
총신대학교 교육대학원 유아교육학과 유아교육학전공 박 선 준
본 연구는 어린이집 초기 적응 지원활동이 영아의 적응 과정에 미치는 영향 및 의미를 탐색하고자 하였다. 이러한 목적을 이루기 위한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 어린이집 초기 적응 지원활동이 영아의 어린이집 적응에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 2. 어린이집 초기 적응 지원활동을 통해 나타난 적응 과정은 어떠한가?
연구참여자는 본 연구자가 운영하고 있는 경기도 N시에 소재한 A어린이집의 만 1세 담임교사 2명과 만 1세 신입 원아 7명이다. 연구절차는 12월 1주부터 1월 3주까지 문헌고찰을 시작으로, 1월 3주부터 초기 적응 절차가 마무리되는 시점인 4월 1주까지 교사와 부모교육 및 면담으로 이어졌다. 2월 2주부터 2월 4주까지 신입 원아를 대상으로 자료를 수집하여 지원활동을 계획하였으며, 3월 1주부터 4월 1주까지 초기 적응 절차를 실행하였다. 4월 2주부터 3주까지는 영아의 적응 과정에 대한 최종 평가 및 부모와의 개별면담을 진행하였고, 4월 4주부터 6월 4주까지는 실행하였던 초기 적응 절차의 자료를 분석하여 실행결과를 도출하고 정리하였다. 영아의 어린이집 초기 적응을 측정하기 위해 Jewsuwan, Luster & Kostelnik(1993)가 개발한 유아용 적응 질문지(The Preschool Adjustment Questionaire: PAQ)를 오종은이 영아용으로 번안하여 수정 보완한 것을 다시 신희남(2012)이 재수정 보완한 질문지를 사용하였으며, 영아의 적응 과정 탐색을 위해 관찰과 면담, 문서자료를 통해 수집한 자료들을 토대로 삼각측정법(Triangulation)과 동료보고(Peer Debriefing)를 사용하였다.
본 연구에서 설정한 연구문제에 따른 결과는 다음과 같다.
첫째, 영아의 적응에 대한 점진적 변화 추이를 적응 첫 주부터 관찰하여 5주간 측정한 결과를 시간의 흐름에 따라 초기 적응 하위요소인 친사회성, 긍정적 정서, 자아상태, 하루일과 적응, 일반적 적응의 점수가 상향되는 것으로 나타났다.
둘째, 어린이집 초기 적응 지원활동이 영아의 적응 과정에서 나타난 의미를 살펴보면, 영아를 위한 지원활동으로는 스마트 알림장을 활용한 사전 만남, 보육실 내 가족사진 게시, 분리불안 도우미 ‘애착 인형’ 활용, 영아-교사 간의 애착형성, 교사의 민감한 상호작용이 의미가 있었으며, 부모를 위한 지원활동으로는 부모교육 및 면담, 스마트 알림장을 통한 사전 소통, 애착 인형 만들기, 자녀 적응 일지 쓰기가 영아의 적응에 도움을 주는 것으로 나타났다. 교사를 위한 지원활동으로는 영아와 가정에 관한 정보 수집, 교사교육 및 면담, 보조인력 지원을 실시하였고 영아 적응에 도움이 되었다.
본 연구는 보육시간을 점진적으로 늘려가는 일반적 적응 프로그램에서 나아가 영아의 초기 적응 운영 시 대상별 지원활동을 계획하고 진행함으로써 다양한 지원활동을 구성하고 진행하였다. 또한 영아의 초기 적응 시, 부모와 교사가 함께 협력할 때 영아는 보다 더 안정적인 모습으로 적응해가는 것을 볼 수 있었다. 이는 영아의 초기 적응 프로그램 구성 시, 교사-부모의 협력을 이끌어낼 수 있는 적응 프로그램 구성의 중요성을 시사한다.
Investigating the Effect of Early Adjustment Support at Day Care Center on Infants’ Adjustment Process and Its Implications
Sun Joon Park The Department of Early Childhood Education Chongshin University Graduate School
This study aims to identi...
ABSTRACT
Investigating the Effect of Early Adjustment Support at Day Care Center on Infants’ Adjustment Process and Its Implications
Sun Joon Park The Department of Early Childhood Education Chongshin University Graduate School
This study aims to identify the effect of early adjustment support at a day care center on infants’ adjustment process and to explore related implications. The following research questions are set to achieve this objective.
1. What is the effect of early adjustment support at children’s day care center on infants’ adjustment to the day care center? 2. What is the adjustment process manifested through early adjustment support at the day care center?
Research subjects are one year old seven newcomers of day care center A which is located in the N City in Gyeonggi Province and their two homeroom teachers. As for the research procedure, the study was carried out, starting from the examination of the existing literature from the first week of December to the third week of January. Moreover, training for the teachers and parents, and interviews were carried out from the third week of January to the first week of April while the early adjustment procedure had been underwent. Information about the new comers was collected from the second week of February to the fourth week of February in order to plan the support activity, and early adjustment procedure had been administered form the first week of March to the first week of April. From the second week to the third week of April, final evaluation of the infants’ adjustment process and individual interview with the parents were carried out. From the fourth week of April to the fourth week of June, data on the executed early adjustment procedure was analyzed to draw out and organize execution results. The following questionnaire was used; The Preschool Adjustment Questionnaire (PAQ) developed by Jewsuwan, Luster & Kostelnik (1993) in order to measure infants’ children’s day care center early adjustment, which O Jong Eun modified for infants and then later re-modified by Shin Hee Nam (2012). To identify infants’ adjustment process, data collected via observation, interview and document data were subjected to Triangulation and Peer Debriefing. Results of the research questions set by this study are as follows. First, incremental change in the infants’ adjustment was observed as time went by demonstrating that the scores for the sub-categories of early adjustment, prosociality, positive emotion, ego-state, adjustment to daily schedule and general adjustment improved with time. Second, the implications of early adjustment support at children's day care center according to personal agents which were manifested in the infants' adjustment process are drawn. As for the support activities for the infants, the following were significant; meeting beforehand via smart advice note, posting up of the family picture in the care center, use of the ‘attachment doll’, a helper for relieving separation anxiety, formation of attachment between infants and teachers, and sensitive interaction with teachers. As for the support activities for the parents, the following activities were proven to be effective for the infants’ adjustment; parent training and interview, notification in advance via smart notice note, making an attachment doll, and daily child adjustment sheet writing. The following support activities for teachers were effective for the adjustment process; collection of the data on the infants and family, teacher education and interview, and assistant teacher support. This study composed and carried out diverse support activities when operating the infants’ early adjustment program going beyond the general adjustment program that entails increasing care with time. Instead, the study planned and carried out support activities by each personal agent. Moreover, it is possible to see that the infants adapted in a stable manner when the parents and teachers cooperate with each other. This implies the importance of the teacher-parent cooperation when developing infants’ early adjustment program.
ABSTRACT
Investigating the Effect of Early Adjustment Support at Day Care Center on Infants’ Adjustment Process and Its Implications
Sun Joon Park The Department of Early Childhood Education Chongshin University Graduate School
This study aims to identify the effect of early adjustment support at a day care center on infants’ adjustment process and to explore related implications. The following research questions are set to achieve this objective.
1. What is the effect of early adjustment support at children’s day care center on infants’ adjustment to the day care center? 2. What is the adjustment process manifested through early adjustment support at the day care center?
Research subjects are one year old seven newcomers of day care center A which is located in the N City in Gyeonggi Province and their two homeroom teachers. As for the research procedure, the study was carried out, starting from the examination of the existing literature from the first week of December to the third week of January. Moreover, training for the teachers and parents, and interviews were carried out from the third week of January to the first week of April while the early adjustment procedure had been underwent. Information about the new comers was collected from the second week of February to the fourth week of February in order to plan the support activity, and early adjustment procedure had been administered form the first week of March to the first week of April. From the second week to the third week of April, final evaluation of the infants’ adjustment process and individual interview with the parents were carried out. From the fourth week of April to the fourth week of June, data on the executed early adjustment procedure was analyzed to draw out and organize execution results. The following questionnaire was used; The Preschool Adjustment Questionnaire (PAQ) developed by Jewsuwan, Luster & Kostelnik (1993) in order to measure infants’ children’s day care center early adjustment, which O Jong Eun modified for infants and then later re-modified by Shin Hee Nam (2012). To identify infants’ adjustment process, data collected via observation, interview and document data were subjected to Triangulation and Peer Debriefing. Results of the research questions set by this study are as follows. First, incremental change in the infants’ adjustment was observed as time went by demonstrating that the scores for the sub-categories of early adjustment, prosociality, positive emotion, ego-state, adjustment to daily schedule and general adjustment improved with time. Second, the implications of early adjustment support at children's day care center according to personal agents which were manifested in the infants' adjustment process are drawn. As for the support activities for the infants, the following were significant; meeting beforehand via smart advice note, posting up of the family picture in the care center, use of the ‘attachment doll’, a helper for relieving separation anxiety, formation of attachment between infants and teachers, and sensitive interaction with teachers. As for the support activities for the parents, the following activities were proven to be effective for the infants’ adjustment; parent training and interview, notification in advance via smart notice note, making an attachment doll, and daily child adjustment sheet writing. The following support activities for teachers were effective for the adjustment process; collection of the data on the infants and family, teacher education and interview, and assistant teacher support. This study composed and carried out diverse support activities when operating the infants’ early adjustment program going beyond the general adjustment program that entails increasing care with time. Instead, the study planned and carried out support activities by each personal agent. Moreover, it is possible to see that the infants adapted in a stable manner when the parents and teachers cooperate with each other. This implies the importance of the teacher-parent cooperation when developing infants’ early adjustment program.
주제어
#Nursery schoolsDissertations Child care servicesDissertations
학위논문 정보
저자
박선준
학위수여기관
총신대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
유아교육학과 유아교육학 전공
발행연도
2016
총페이지
vi, 90 p.
키워드
Nursery schoolsDissertations Child care servicesDissertations
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