본 연구는 2013년 개정 고시된 국가수준에서의 『제 3차 어린이집 표준 보육과정』이 보육 현장에서 얼마나 반영 운영되고 있으며, 이에 대한 보육 교사들의 관심과 내용의 이해정도, 운영실태, 교육․연수 참여여부와 요구가 무엇인지를 알아보는 것을 목적으로 한다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 보육현장에서 제 3차 어린이집 표준보육과정에 준한 운영 현황은 어떠한가? 1-1) 영역별 표준보육과정 운영 실태는 어떠한가? 1-2) 시설유형별 표준보육과정 운영 실태는 어떠한가? 둘째, 제3차 어린이집 표준보육과정에 대한 교사배경 변인별 보육교사들의 경험과 이해는 어떠한가? 셋째, 제3차 어린이집 표준보육과정에 대한 교사배경 변인별 보육교사들의 교육 및 연수에 대한 인식은 어떠한가? 본 연구에서는 전라북도 K시 소재 어린이집에서 근무하는 보육교사 300명을 대상으로 설문조사를 하였다. 제 3차 어린이집 표준보육과정에 대한 인식과 운영 실태를 알아보기 위한 설문지는 정수미(2009), 박지현(2011), 주현미(2014)의 연구를 사용하였다. 수집된 자료는 ...
본 연구는 2013년 개정 고시된 국가수준에서의 『제 3차 어린이집 표준 보육과정』이 보육 현장에서 얼마나 반영 운영되고 있으며, 이에 대한 보육 교사들의 관심과 내용의 이해정도, 운영실태, 교육․연수 참여여부와 요구가 무엇인지를 알아보는 것을 목적으로 한다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 보육현장에서 제 3차 어린이집 표준보육과정에 준한 운영 현황은 어떠한가? 1-1) 영역별 표준보육과정 운영 실태는 어떠한가? 1-2) 시설유형별 표준보육과정 운영 실태는 어떠한가? 둘째, 제3차 어린이집 표준보육과정에 대한 교사배경 변인별 보육교사들의 경험과 이해는 어떠한가? 셋째, 제3차 어린이집 표준보육과정에 대한 교사배경 변인별 보육교사들의 교육 및 연수에 대한 인식은 어떠한가? 본 연구에서는 전라북도 K시 소재 어린이집에서 근무하는 보육교사 300명을 대상으로 설문조사를 하였다. 제 3차 어린이집 표준보육과정에 대한 인식과 운영 실태를 알아보기 위한 설문지는 정수미(2009), 박지현(2011), 주현미(2014)의 연구를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 18.0 윈도우용 프로그램을 이용하여 분석하였으며 빈도분석, 기술통계, 평균과 표준편차, t- 검증, 변량분석 (ANOVA)을 실시하였다. 본 연구에서 제시한 연구문제에 따른 결과 분석을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 영아반 보육교사들은 제3차 어린이집 표준보육과정을 대체로 이해하고 인지한 것으로 나타났다. 원장이 연수를 가장 많이 받은 것으로 나타났으며 교사가 연수를 가장 적게 받은 것으로 나타났다. 둘째, 제3차 어린이집 표준 보육과정의 영역별 운영 실태는 매우 높은 운영수준을 나타났다. 그러나 운영실태 결과 0~1세의 운영 실태에서 의사소통영역, 사회관계영역, 자연탐구영역이 낮은 운영정도를 나타냈다. 셋째, 앞에서 알아보았지만, 다시 한번 제3차 어린이집 표준보육과정에 대한 교사 배경 변인별 보육교사들의 교육 및 연수에 대한 필요 정도는 대체로 필요하다는 것을 통계적으로 나타났다. 교육 및 연수 방법으로는 현장사례 발표 방법을 위주로 진행하자는 의견이 많이 나타났으며, 강의, 현장견학과 같은 체험적 교육 및 연수가 필요하다. 교육 및 연수의 내용 중 가장 도움 받고 싶은 것은 제3차 어린이집 표준보육과정의 구체적 보육내용이 가장 높게 나타났으며 제 3차 어린이집 표준보육과정의 교사지침, 운영평가, 표준보육과정의 지도상 유의점이 필요한 것으로 나타났다. 넷째, 제3차 어린이집 표준보육 과정 운영 시 장애요인의 가장 큰 운영 장애는 원장의 지원 부족과 교사를 위한 교육연수프로그램 부족이 장애요인으로 나타났다. 장애요인을 최소화하기 위해서는 원장 뿐 아니라 정부의 적극적인 지원도 필요하다고 본다. 또한 보육교사의 전문성 확보를 위한 다양한 지원을 해주고 그에 따른 대책마련이 필요하다. 다섯째, 후속 연구를 위한 제언을 하자면 본 연구는 전북 군산지역 소재 어린이집에 근무 중인 보육교사들을 대상으로 설문지만으로 이루어진 연구이므로 전체를 일반화하기에는 한계가 있다. 따라서 다양한 지역의 보육교사들을 대상으로 한 연구가 필요하며, 현장의 운영 실태를 알 수 있는 교사면담, 현장관찰, 보육일지분석과 같은 다양한 방법의 접근의 후속 연구가 필요함을 시사한다.
본 연구는 2013년 개정 고시된 국가수준에서의 『제 3차 어린이집 표준 보육과정』이 보육 현장에서 얼마나 반영 운영되고 있으며, 이에 대한 보육 교사들의 관심과 내용의 이해정도, 운영실태, 교육․연수 참여여부와 요구가 무엇인지를 알아보는 것을 목적으로 한다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 보육현장에서 제 3차 어린이집 표준보육과정에 준한 운영 현황은 어떠한가? 1-1) 영역별 표준보육과정 운영 실태는 어떠한가? 1-2) 시설유형별 표준보육과정 운영 실태는 어떠한가? 둘째, 제3차 어린이집 표준보육과정에 대한 교사배경 변인별 보육교사들의 경험과 이해는 어떠한가? 셋째, 제3차 어린이집 표준보육과정에 대한 교사배경 변인별 보육교사들의 교육 및 연수에 대한 인식은 어떠한가? 본 연구에서는 전라북도 K시 소재 어린이집에서 근무하는 보육교사 300명을 대상으로 설문조사를 하였다. 제 3차 어린이집 표준보육과정에 대한 인식과 운영 실태를 알아보기 위한 설문지는 정수미(2009), 박지현(2011), 주현미(2014)의 연구를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 18.0 윈도우용 프로그램을 이용하여 분석하였으며 빈도분석, 기술통계, 평균과 표준편차, t- 검증, 변량분석 (ANOVA)을 실시하였다. 본 연구에서 제시한 연구문제에 따른 결과 분석을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 영아반 보육교사들은 제3차 어린이집 표준보육과정을 대체로 이해하고 인지한 것으로 나타났다. 원장이 연수를 가장 많이 받은 것으로 나타났으며 교사가 연수를 가장 적게 받은 것으로 나타났다. 둘째, 제3차 어린이집 표준 보육과정의 영역별 운영 실태는 매우 높은 운영수준을 나타났다. 그러나 운영실태 결과 0~1세의 운영 실태에서 의사소통영역, 사회관계영역, 자연탐구영역이 낮은 운영정도를 나타냈다. 셋째, 앞에서 알아보았지만, 다시 한번 제3차 어린이집 표준보육과정에 대한 교사 배경 변인별 보육교사들의 교육 및 연수에 대한 필요 정도는 대체로 필요하다는 것을 통계적으로 나타났다. 교육 및 연수 방법으로는 현장사례 발표 방법을 위주로 진행하자는 의견이 많이 나타났으며, 강의, 현장견학과 같은 체험적 교육 및 연수가 필요하다. 교육 및 연수의 내용 중 가장 도움 받고 싶은 것은 제3차 어린이집 표준보육과정의 구체적 보육내용이 가장 높게 나타났으며 제 3차 어린이집 표준보육과정의 교사지침, 운영평가, 표준보육과정의 지도상 유의점이 필요한 것으로 나타났다. 넷째, 제3차 어린이집 표준보육 과정 운영 시 장애요인의 가장 큰 운영 장애는 원장의 지원 부족과 교사를 위한 교육연수프로그램 부족이 장애요인으로 나타났다. 장애요인을 최소화하기 위해서는 원장 뿐 아니라 정부의 적극적인 지원도 필요하다고 본다. 또한 보육교사의 전문성 확보를 위한 다양한 지원을 해주고 그에 따른 대책마련이 필요하다. 다섯째, 후속 연구를 위한 제언을 하자면 본 연구는 전북 군산지역 소재 어린이집에 근무 중인 보육교사들을 대상으로 설문지만으로 이루어진 연구이므로 전체를 일반화하기에는 한계가 있다. 따라서 다양한 지역의 보육교사들을 대상으로 한 연구가 필요하며, 현장의 운영 실태를 알 수 있는 교사면담, 현장관찰, 보육일지분석과 같은 다양한 방법의 접근의 후속 연구가 필요함을 시사한다.
This research is aimed to check how well the 3rd Standard Childcare Curriculum amended in 2013 has reflected on the site and to look into childcare teachers' interests, understanding level, its operation condition, participation rates of the related education or training and their requirements. So a...
This research is aimed to check how well the 3rd Standard Childcare Curriculum amended in 2013 has reflected on the site and to look into childcare teachers' interests, understanding level, its operation condition, participation rates of the related education or training and their requirements. So as to achieve the goal of this research, the research problems are as belows : First, How is the current operating condition of the 3rd Standard Childcare Curriculum? 1-1) How about the areal condition of the curriculum? 1-2) How about the condition by facility type? Second, how is the childcare teachers' experiences and understanding levels on the 3rd Standard Childcare Curriculum? Third, how is the childcare teachers' recognition about eduction and training on the 3rd Standard Childcare Curriculum? In this research, the survey has been conducted among 300 of childcare teachers who work at the daycare center in K city, north Jeolla province. The questionnaires to find out teachers' recognition and operating status on the 3rd Curriculum has been supplemented and corrected on the basis of previous studies of Jeong Soo Mi (2009), Park Ji Hyeon (2011), Joo Hyeon Mi (2014). The collected data has been analyzed through SPSS 18.0 Window Program and frequency analysis, descriptive statistics, average & standard deviation, t-test, analysis of variance (ANOVA) have been done. According to the survey conducted, the analysis result could be summed up as belows : First, the survey showed that most of childcare teachers have understood well and have been aware of the 3rd Standard Childcare Curriculum. Regarding the education & training, the directors of kindergarten have been trained the most while the teachers have participated the least. Second, the areal operating state about the 3rd Standard Childcare Curriculum has been at a quite high level. Regarding operating the class for children aged 0-1, however, the area of communication, social relationship, nature search have been kept at a low level. Third, as shown above, the education & training on the 3rd Curriculum are overall needed for the teachers. As a way of the education and training, most of the survey participants wanted to be disciplined through the site case studies and to have the presentations related to them. There is another opinion that empirical education and training such as lectures related or field learning is needed. As for the contents of the education, they highly wanted the concrete details of nursery on the 3rd Standard Childcare Curriculum and it seemed to need the guideline for teachers, operation evaluation, remarks on teaching regarding the 3rd curriculum. Fourth, it appeared that insufficient support by the kindergarten directors and the lack of education programs for the teachers have been the biggest obstacle while they managed the centers under the 3rd curriculum. To minimize the disturbing factor, not only support of the directors but also active assistance of government are keenly needed. In addition, more various aids for the childcare teacher professionalism and preparation for countermeasures should be highly needed. Fifth, I have a suggestion for follow-up research. Actually, there is a limit to generalize from this single survey since this result of survey has been done only by the certain childcare teachers in Gunsan city, north Jeolla province. Therefore, so as to make the further research better undoubtedly it needs wider survey for more childcare teachers in different cities and it also requires various methods for the further study such as interview with the teachers who know more about actual operating condition, on-site monitoring, analyzing daily childcare record.
This research is aimed to check how well the 3rd Standard Childcare Curriculum amended in 2013 has reflected on the site and to look into childcare teachers' interests, understanding level, its operation condition, participation rates of the related education or training and their requirements. So as to achieve the goal of this research, the research problems are as belows : First, How is the current operating condition of the 3rd Standard Childcare Curriculum? 1-1) How about the areal condition of the curriculum? 1-2) How about the condition by facility type? Second, how is the childcare teachers' experiences and understanding levels on the 3rd Standard Childcare Curriculum? Third, how is the childcare teachers' recognition about eduction and training on the 3rd Standard Childcare Curriculum? In this research, the survey has been conducted among 300 of childcare teachers who work at the daycare center in K city, north Jeolla province. The questionnaires to find out teachers' recognition and operating status on the 3rd Curriculum has been supplemented and corrected on the basis of previous studies of Jeong Soo Mi (2009), Park Ji Hyeon (2011), Joo Hyeon Mi (2014). The collected data has been analyzed through SPSS 18.0 Window Program and frequency analysis, descriptive statistics, average & standard deviation, t-test, analysis of variance (ANOVA) have been done. According to the survey conducted, the analysis result could be summed up as belows : First, the survey showed that most of childcare teachers have understood well and have been aware of the 3rd Standard Childcare Curriculum. Regarding the education & training, the directors of kindergarten have been trained the most while the teachers have participated the least. Second, the areal operating state about the 3rd Standard Childcare Curriculum has been at a quite high level. Regarding operating the class for children aged 0-1, however, the area of communication, social relationship, nature search have been kept at a low level. Third, as shown above, the education & training on the 3rd Curriculum are overall needed for the teachers. As a way of the education and training, most of the survey participants wanted to be disciplined through the site case studies and to have the presentations related to them. There is another opinion that empirical education and training such as lectures related or field learning is needed. As for the contents of the education, they highly wanted the concrete details of nursery on the 3rd Standard Childcare Curriculum and it seemed to need the guideline for teachers, operation evaluation, remarks on teaching regarding the 3rd curriculum. Fourth, it appeared that insufficient support by the kindergarten directors and the lack of education programs for the teachers have been the biggest obstacle while they managed the centers under the 3rd curriculum. To minimize the disturbing factor, not only support of the directors but also active assistance of government are keenly needed. In addition, more various aids for the childcare teacher professionalism and preparation for countermeasures should be highly needed. Fifth, I have a suggestion for follow-up research. Actually, there is a limit to generalize from this single survey since this result of survey has been done only by the certain childcare teachers in Gunsan city, north Jeolla province. Therefore, so as to make the further research better undoubtedly it needs wider survey for more childcare teachers in different cities and it also requires various methods for the further study such as interview with the teachers who know more about actual operating condition, on-site monitoring, analyzing daily childcare record.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.