본 연구는 생활그림책 읽기를 통한 만 2세반 영아의 기본생활습관 형성 및 변화 과정을 알아보고자 하는데 목적이 있다. 이와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정 하였다.
1. 생활그림책 읽기 활동에 참여한 만 2세반 영아의 기본생활습관 형성 및 변화 과정은 어떠한가?
2. 생활그림책 읽기 활동에 참여한 만 2세반 영아의 개인별 기본생활습관 변화 양상은 어떠한가?
본 연구의 대상은 경기도 N시에 위치한 S어린이집의 만 2세반 영아 9명이다. 본 연구에서의 생활그림책 읽기 활동은 12주 동안 매주 2회 총 24회에 걸쳐 실행 하였으며 자료 수집은 참여관찰, 동영상 촬영, 교사저널을 통해 이루어졌다. 생활그림책 읽기 활동은 이야기 나누기, 역할놀이, 미술놀이, 실외 놀이 등 과 연계하여 이루어졌다. 생활그림책 읽기 활동에 따른 영아의 기본생활습관 형성 정도는 프로그램 실행 전과 프로그램 실행 중반부 2회, 프로그램 실행 후 총 4회에 걸쳐 평가하였다. 영아의 기본생활습관 형성 정도를 평가하기 위한 도구는 이은화(1996)의 ‘기본생활습관 평가 척도 개발 연구’를 서미경(2004)이 수정, 보완한 영아 기본생활습관 평가 도구를 사용하였으며, 어린이집에서의 일과 중에 참여교사가 관찰하여 측정하였다. 본 연구에서는 시간의 경과에 따른 영아의 기본생활습관 형성 정도의 변화를 알아보기 위하여 ...
국문초록
본 연구는 생활그림책 읽기를 통한 만 2세반 영아의 기본생활습관 형성 및 변화 과정을 알아보고자 하는데 목적이 있다. 이와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정 하였다.
1. 생활그림책 읽기 활동에 참여한 만 2세반 영아의 기본생활습관 형성 및 변화 과정은 어떠한가?
2. 생활그림책 읽기 활동에 참여한 만 2세반 영아의 개인별 기본생활습관 변화 양상은 어떠한가?
본 연구의 대상은 경기도 N시에 위치한 S어린이집의 만 2세반 영아 9명이다. 본 연구에서의 생활그림책 읽기 활동은 12주 동안 매주 2회 총 24회에 걸쳐 실행 하였으며 자료 수집은 참여관찰, 동영상 촬영, 교사저널을 통해 이루어졌다. 생활그림책 읽기 활동은 이야기 나누기, 역할놀이, 미술놀이, 실외 놀이 등 과 연계하여 이루어졌다. 생활그림책 읽기 활동에 따른 영아의 기본생활습관 형성 정도는 프로그램 실행 전과 프로그램 실행 중반부 2회, 프로그램 실행 후 총 4회에 걸쳐 평가하였다. 영아의 기본생활습관 형성 정도를 평가하기 위한 도구는 이은화(1996)의 ‘기본생활습관 평가 척도 개발 연구’를 서미경(2004)이 수정, 보완한 영아 기본생활습관 평가 도구를 사용하였으며, 어린이집에서의 일과 중에 참여교사가 관찰하여 측정하였다. 본 연구에서는 시간의 경과에 따른 영아의 기본생활습관 형성 정도의 변화를 알아보기 위하여 시계열 분석 방법을 사용하였으며, 평가 결과는 예절, 질서, 청결, 절제 영역의 사전·중간·사후 점수의 총점을 내어 비교하였고, 영아 개인별 기본생활습관 변화 양상은 기본생활습관의 하위요인 별로 분류하여 그 의미를 분석하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 생활그림책 읽기는 2세반 영아들의 기본생활습관 형성에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 구체적으로 살펴보면 기본생활습관은 사전검사에서 975점이 나왔고 중간검사 1차에서 1073, 2차에서 1165, 사후검사에서 1368점으로 증가하여 생활그림책 읽기를 통한 만 2세반의 기본생활습관지도가 기본생활습관의 형성에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 생활그림책 읽기는 기본생활습관의 하위요인인 예절, 질서, 청결, 절제 향상에 전체적으로 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과는 하루일과와 그림책을 자연스럽게 연계하는 것이 기본생활습관 형성에 도움이 될 수 있다는 김민정(2007)의 연구 결과와 맥락을 같이하고, 그림책이나 생활동화를 활용한 통합 교육활동이 기본생활습관의 형성에 긍정적인 효과가 있다는 이세림(2011)의 연구 결과와도 일치하는 것이다. 둘째, 생활그림책 읽기는 만 2세반 영아들의 개인별 기본생활 능력에도 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 즉 생활그림책 읽기는 기본생활습관의 하위요인인 예절, 질서, 청결, 절제에 있어서도 개인별 향상에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 또한 영아들은 그림책을 읽은 후 일상생활에서 기본생활습관 관련 행동을 실천하고 책 속의 주인공을 모방하거나 책 속 상황을 놀이로 재 표상하기도 하면서 책 읽기 습관 및 기본생활습관의 긍정적인 태도를 형성하는 모습을 보였다.
결론적으로 본 연구의 결과는 생활그림책 읽기가 만 2세 영아의 기본생활습관 형성에 긍정적인 영향을 준다는 것을 보여 주고 있다. 이것은 생활그림책 읽기가 만 2세반 영아의 기본생활습관 형성을 위한 매우 유용한 매체이며, 활동임을 보여주는 것이다.
국문초록
본 연구는 생활그림책 읽기를 통한 만 2세반 영아의 기본생활습관 형성 및 변화 과정을 알아보고자 하는데 목적이 있다. 이와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정 하였다.
1. 생활그림책 읽기 활동에 참여한 만 2세반 영아의 기본생활습관 형성 및 변화 과정은 어떠한가?
2. 생활그림책 읽기 활동에 참여한 만 2세반 영아의 개인별 기본생활습관 변화 양상은 어떠한가?
본 연구의 대상은 경기도 N시에 위치한 S어린이집의 만 2세반 영아 9명이다. 본 연구에서의 생활그림책 읽기 활동은 12주 동안 매주 2회 총 24회에 걸쳐 실행 하였으며 자료 수집은 참여관찰, 동영상 촬영, 교사저널을 통해 이루어졌다. 생활그림책 읽기 활동은 이야기 나누기, 역할놀이, 미술놀이, 실외 놀이 등 과 연계하여 이루어졌다. 생활그림책 읽기 활동에 따른 영아의 기본생활습관 형성 정도는 프로그램 실행 전과 프로그램 실행 중반부 2회, 프로그램 실행 후 총 4회에 걸쳐 평가하였다. 영아의 기본생활습관 형성 정도를 평가하기 위한 도구는 이은화(1996)의 ‘기본생활습관 평가 척도 개발 연구’를 서미경(2004)이 수정, 보완한 영아 기본생활습관 평가 도구를 사용하였으며, 어린이집에서의 일과 중에 참여교사가 관찰하여 측정하였다. 본 연구에서는 시간의 경과에 따른 영아의 기본생활습관 형성 정도의 변화를 알아보기 위하여 시계열 분석 방법을 사용하였으며, 평가 결과는 예절, 질서, 청결, 절제 영역의 사전·중간·사후 점수의 총점을 내어 비교하였고, 영아 개인별 기본생활습관 변화 양상은 기본생활습관의 하위요인 별로 분류하여 그 의미를 분석하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 생활그림책 읽기는 2세반 영아들의 기본생활습관 형성에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 구체적으로 살펴보면 기본생활습관은 사전검사에서 975점이 나왔고 중간검사 1차에서 1073, 2차에서 1165, 사후검사에서 1368점으로 증가하여 생활그림책 읽기를 통한 만 2세반의 기본생활습관지도가 기본생활습관의 형성에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 생활그림책 읽기는 기본생활습관의 하위요인인 예절, 질서, 청결, 절제 향상에 전체적으로 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과는 하루일과와 그림책을 자연스럽게 연계하는 것이 기본생활습관 형성에 도움이 될 수 있다는 김민정(2007)의 연구 결과와 맥락을 같이하고, 그림책이나 생활동화를 활용한 통합 교육활동이 기본생활습관의 형성에 긍정적인 효과가 있다는 이세림(2011)의 연구 결과와도 일치하는 것이다. 둘째, 생활그림책 읽기는 만 2세반 영아들의 개인별 기본생활 능력에도 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 즉 생활그림책 읽기는 기본생활습관의 하위요인인 예절, 질서, 청결, 절제에 있어서도 개인별 향상에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 또한 영아들은 그림책을 읽은 후 일상생활에서 기본생활습관 관련 행동을 실천하고 책 속의 주인공을 모방하거나 책 속 상황을 놀이로 재 표상하기도 하면서 책 읽기 습관 및 기본생활습관의 긍정적인 태도를 형성하는 모습을 보였다.
결론적으로 본 연구의 결과는 생활그림책 읽기가 만 2세 영아의 기본생활습관 형성에 긍정적인 영향을 준다는 것을 보여 주고 있다. 이것은 생활그림책 읽기가 만 2세반 영아의 기본생활습관 형성을 위한 매우 유용한 매체이며, 활동임을 보여주는 것이다.
Exploration on process of forming basic life habit of youg children in two-year-old class through life picturebook reading
Mi Young Kang Department of Early Childhood Education. The Graduate School of Education. Chongshin University
This study aims to ...
Abstract
Exploration on process of forming basic life habit of youg children in two-year-old class through life picturebook reading
Mi Young Kang Department of Early Childhood Education. The Graduate School of Education. Chongshin University
This study aims to examine 2-year-old children's life style habit formation and change process triggered by reading daily realistic picture books. In accordance with such purpose, I set the following research problems.
1. How are the process of formation and change of life style habits of 2-year-old children who participated in daily realistic picture book reading activity?
2. How did individual's life style habit change among 2-year-old children who participated in daily realistic picture book reading activity?
The subjects of this study were 9 children in 2-year-olds' class of S kindergarten located at N city, Kyeonggi-do province. For this study, daily realistic picture book reading activity was done 24 times, twice a week for 12 weeks, and data acquisition was done through participation observation, video recording, and teacher's journals. Daily realistic picture book reading activity of this study was linked with other activities such as sharing stories, role play, art play, and outdoor play. Degree of children's life style habit formation was assessed 4 times, one time before this program began, two times during this program, and last one time after this program was done. Measures to assess were 'children's basic life style habit assessment measures', that were supplemented and amended by Mikyeong Seo from the study 'Developing an Assessment Scale for Children's Basic-Life-Habits' by Eunhwa Lee(1996), and the assessment was done by participating teacher's observation during activity hours. In this study, to examine the change in degree of life style habit formation according to time progress, we used time-series analysis. We compared assessment results by total score evaluated at before, during, and after program according to the classification of courtesy, order keeping, cleanliness, and self-control. Individual assessment on basic life style habit change was classified according to sub-factors and was analysed.
Result of this study is as follows. First, reading daily realistic picture books has positive influence in forming basic life style habits for 2-year-old children. Specifically speaking, basic life style habit score before the program was 975, score at first evaluation during the program was 1073, score at second during the program was 1165, and score after the program finished was 1368, which proves that instructing basic life style habits with daily realistic picture book reading activity is effective in forming basic life style habits for 2-year-old children. Also, reading daily realistic picture books generally had positive influence in improving sub-factors of courtesy, order keeping, cleanliness, and self-control. Such result shares same context with the study by Minjeong Kim(2007) that connecting picture books with daily life can help children develop their basic life style habits, and another study by Selim Lee(2011) that integrated academic activities using picture books or realistic stories have positive influence in forming basic life style habits. Second, it is shown that daily realistic picture book reading activity had positive influence to 2-year-old children's individual fundamental life ability. That is, daily realistic picture book reading activity helped individual development in the aspect of courtesy, order keeping, cleanliness, and self-control. In addition, children showed positive attitude in forming basic life style habits by practicing related actions of what they read or mimic characters in the book or re-play the situation in the book after reading activity.
In conclusion, this study shows that reading activity of daily realistic picture books influence 2-year-old children positively in forming basic life style habits. This demonstrates that daily realistic picture books are highly effective media and activity for forming 2-year-old children's life style habits.
Abstract
Exploration on process of forming basic life habit of youg children in two-year-old class through life picturebook reading
Mi Young Kang Department of Early Childhood Education. The Graduate School of Education. Chongshin University
This study aims to examine 2-year-old children's life style habit formation and change process triggered by reading daily realistic picture books. In accordance with such purpose, I set the following research problems.
1. How are the process of formation and change of life style habits of 2-year-old children who participated in daily realistic picture book reading activity?
2. How did individual's life style habit change among 2-year-old children who participated in daily realistic picture book reading activity?
The subjects of this study were 9 children in 2-year-olds' class of S kindergarten located at N city, Kyeonggi-do province. For this study, daily realistic picture book reading activity was done 24 times, twice a week for 12 weeks, and data acquisition was done through participation observation, video recording, and teacher's journals. Daily realistic picture book reading activity of this study was linked with other activities such as sharing stories, role play, art play, and outdoor play. Degree of children's life style habit formation was assessed 4 times, one time before this program began, two times during this program, and last one time after this program was done. Measures to assess were 'children's basic life style habit assessment measures', that were supplemented and amended by Mikyeong Seo from the study 'Developing an Assessment Scale for Children's Basic-Life-Habits' by Eunhwa Lee(1996), and the assessment was done by participating teacher's observation during activity hours. In this study, to examine the change in degree of life style habit formation according to time progress, we used time-series analysis. We compared assessment results by total score evaluated at before, during, and after program according to the classification of courtesy, order keeping, cleanliness, and self-control. Individual assessment on basic life style habit change was classified according to sub-factors and was analysed.
Result of this study is as follows. First, reading daily realistic picture books has positive influence in forming basic life style habits for 2-year-old children. Specifically speaking, basic life style habit score before the program was 975, score at first evaluation during the program was 1073, score at second during the program was 1165, and score after the program finished was 1368, which proves that instructing basic life style habits with daily realistic picture book reading activity is effective in forming basic life style habits for 2-year-old children. Also, reading daily realistic picture books generally had positive influence in improving sub-factors of courtesy, order keeping, cleanliness, and self-control. Such result shares same context with the study by Minjeong Kim(2007) that connecting picture books with daily life can help children develop their basic life style habits, and another study by Selim Lee(2011) that integrated academic activities using picture books or realistic stories have positive influence in forming basic life style habits. Second, it is shown that daily realistic picture book reading activity had positive influence to 2-year-old children's individual fundamental life ability. That is, daily realistic picture book reading activity helped individual development in the aspect of courtesy, order keeping, cleanliness, and self-control. In addition, children showed positive attitude in forming basic life style habits by practicing related actions of what they read or mimic characters in the book or re-play the situation in the book after reading activity.
In conclusion, this study shows that reading activity of daily realistic picture books influence 2-year-old children positively in forming basic life style habits. This demonstrates that daily realistic picture books are highly effective media and activity for forming 2-year-old children's life style habits.
주제어
#Picture books for childrenDissertations Child developmentDissertations Education, PreschoolDissertations
학위논문 정보
저자
강미영
학위수여기관
총신대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
유아교육학과 유아교육학 전공
발행연도
2016
총페이지
vi, 99 p.
키워드
Picture books for childrenDissertations Child developmentDissertations Education, PreschoolDissertations
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.