본 연구의 목적은 양성평등 관점에 대한 다양한 이론적 내용을 정립하고, 이를 바탕으로 고등학교 「한국지리」 교과서에서 양성평등한 기술이 이루어지고 있는지를 분석하였으며 보조적인 교수-학습 자료를 예시하여 중등학교 지리 교과에서의 양성평등한 교육 실현의 필요성과 방향을 제시함을 목적으로 하고 있다. 이를 위해 먼저 교육에서의 양성평등 실현을 위해 논의되어 온 이론적 배경을 살펴보고 사회과와 지리 교과에서 연구되어 온 양성평등 담론을 살펴보았으며 이를 바탕으로 양성평등 평가 지표를 재구성하여 분석의 틀로 활용하였다. 고등학교 「한국지리」 교과서에서 양성평등한 관점을 분석하기 위해 적용한 지표는 등장인물의 성별 희소성, 성 역할 고정관념, 사회문제 기술에서 젠더 관점의 불균형성 및 비현실성, 지리적 기술에서 젠더 관점의 부재의 네 가지로 구성 하였으며 ...
본 연구의 목적은 양성평등 관점에 대한 다양한 이론적 내용을 정립하고, 이를 바탕으로 고등학교 「한국지리」 교과서에서 양성평등한 기술이 이루어지고 있는지를 분석하였으며 보조적인 교수-학습 자료를 예시하여 중등학교 지리 교과에서의 양성평등한 교육 실현의 필요성과 방향을 제시함을 목적으로 하고 있다. 이를 위해 먼저 교육에서의 양성평등 실현을 위해 논의되어 온 이론적 배경을 살펴보고 사회과와 지리 교과에서 연구되어 온 양성평등 담론을 살펴보았으며 이를 바탕으로 양성평등 평가 지표를 재구성하여 분석의 틀로 활용하였다. 고등학교 「한국지리」 교과서에서 양성평등한 관점을 분석하기 위해 적용한 지표는 등장인물의 성별 희소성, 성 역할 고정관념, 사회문제 기술에서 젠더 관점의 불균형성 및 비현실성, 지리적 기술에서 젠더 관점의 부재의 네 가지로 구성 하였으며 정량적 분석과 정성적 분석을 병행하여 진행하였다. 연구 대상은 2011년 개정 교육과정에 따라 2013년 검인정된 고등학교 「한국지리」 교과서 5종으로 하였으며 연구의 편향성을 지양하기 위해 알파벳으로 표기하였다. 분석 결과 5종의 교과서에서 모두 양성평등한 관점이 적용되지 않은 기술 사례들이 나타나는 것으로 확인되었다. 등장인물의 성별 희소성 항목에서는 전체 교과서에서 남성의 등장 비율이 여성에 비해 높게 나타났고 직업 활동의 표현과 본문 및 예문에서 등장하는 주인공의 성별도 남성이 여성에 비해 높은 빈도로 나타나고 있는 것으로 확인되었다. 성 역할 고정관념 항목에서는 A, C, D교과서에서 고정관념을 극복한 사례가 발견되었으나 주로 여성과 남성에 대한 전통적인 성 역할 고정관념이 표현되고 있는 것으로 확인되었다. 사회문제 기술에서 젠더 관점의 불균형성 및 비현실성 항목에서는 저출산과 촌락의 남초 현상 문제에 대한 설명에서 여성의 관점이 반영되지 못하고 있는 것으로 나타났으며 전체 교과서에서 핵가족 형태 이외의 다양한 가족 형태나 여성의 성 차별 등에 대한 내용은 나타나지 않았다. 지리적 기술에서 젠더 관점의 부재 항목에서는 이동성과 접근성에서 여성의 관점을 반영한 사례가 나타났으나 지역의 형성과정과 지역성의 설명에서 젠더 관점이 부재한 사례가 나타나는 것으로 확인되었다. 이러한 분석 결과를 바탕으로 고등학교 「한국지리」 교과서에서 양성평등한 학습을 실현할 수 있도록 보조적인 교수-학습 자료를 예시하였다. 등장인물의 성별 희소성을 보완하기 위한 자료로 남성 간호사에 대한 신문 기사를 예시하여 성별에 관계없이 다양한 직종에 종사하는 직업인의 모습을 표현할 수 있도록 하였다. 성 역할 고정관념을 보완하기 위한 자료로는 뉴스 기사를 통해 서비스업에서 고정적으로 나타나는 여성 역할에 대해 재고할 수 있는 자료를 예시하였으며 사회문제 기술에서 젠더 관점의 불균형성과 비현실성을 보완하기 위한 자료로는 저출산에 관련한 뉴스 기사와 영화 '완득이'를 통해 다양한 관점에서 사회 현상을 이해할 수 있는 자료를 예시하였다. 지리적 기술에서 젠더 관점의 부재를 보완하기 위한 자료로는 결혼 이주 여성에 대한 심화 학습지를 예시하였으며 이를 통해 지역과 젠더에 대한 다양한 관점을 함양할 수 있도록 하였다. 본 연구에서는 고등학교 「한국지리」 교과서에서 성 불평등한 기술이 나타나고 있음을 확인하였으며 향후 교과서의 기술에 있어 인물의 표현이 동등하게 나타나야 하고, 전통적인 성 역할을 극복한 사례에 대한 기술이 필요하며, 사회문제의 기술과 지리적 기술에서 젠더 관점을 적용할 것을 제언했다.
본 연구의 목적은 양성평등 관점에 대한 다양한 이론적 내용을 정립하고, 이를 바탕으로 고등학교 「한국지리」 교과서에서 양성평등한 기술이 이루어지고 있는지를 분석하였으며 보조적인 교수-학습 자료를 예시하여 중등학교 지리 교과에서의 양성평등한 교육 실현의 필요성과 방향을 제시함을 목적으로 하고 있다. 이를 위해 먼저 교육에서의 양성평등 실현을 위해 논의되어 온 이론적 배경을 살펴보고 사회과와 지리 교과에서 연구되어 온 양성평등 담론을 살펴보았으며 이를 바탕으로 양성평등 평가 지표를 재구성하여 분석의 틀로 활용하였다. 고등학교 「한국지리」 교과서에서 양성평등한 관점을 분석하기 위해 적용한 지표는 등장인물의 성별 희소성, 성 역할 고정관념, 사회문제 기술에서 젠더 관점의 불균형성 및 비현실성, 지리적 기술에서 젠더 관점의 부재의 네 가지로 구성 하였으며 정량적 분석과 정성적 분석을 병행하여 진행하였다. 연구 대상은 2011년 개정 교육과정에 따라 2013년 검인정된 고등학교 「한국지리」 교과서 5종으로 하였으며 연구의 편향성을 지양하기 위해 알파벳으로 표기하였다. 분석 결과 5종의 교과서에서 모두 양성평등한 관점이 적용되지 않은 기술 사례들이 나타나는 것으로 확인되었다. 등장인물의 성별 희소성 항목에서는 전체 교과서에서 남성의 등장 비율이 여성에 비해 높게 나타났고 직업 활동의 표현과 본문 및 예문에서 등장하는 주인공의 성별도 남성이 여성에 비해 높은 빈도로 나타나고 있는 것으로 확인되었다. 성 역할 고정관념 항목에서는 A, C, D교과서에서 고정관념을 극복한 사례가 발견되었으나 주로 여성과 남성에 대한 전통적인 성 역할 고정관념이 표현되고 있는 것으로 확인되었다. 사회문제 기술에서 젠더 관점의 불균형성 및 비현실성 항목에서는 저출산과 촌락의 남초 현상 문제에 대한 설명에서 여성의 관점이 반영되지 못하고 있는 것으로 나타났으며 전체 교과서에서 핵가족 형태 이외의 다양한 가족 형태나 여성의 성 차별 등에 대한 내용은 나타나지 않았다. 지리적 기술에서 젠더 관점의 부재 항목에서는 이동성과 접근성에서 여성의 관점을 반영한 사례가 나타났으나 지역의 형성과정과 지역성의 설명에서 젠더 관점이 부재한 사례가 나타나는 것으로 확인되었다. 이러한 분석 결과를 바탕으로 고등학교 「한국지리」 교과서에서 양성평등한 학습을 실현할 수 있도록 보조적인 교수-학습 자료를 예시하였다. 등장인물의 성별 희소성을 보완하기 위한 자료로 남성 간호사에 대한 신문 기사를 예시하여 성별에 관계없이 다양한 직종에 종사하는 직업인의 모습을 표현할 수 있도록 하였다. 성 역할 고정관념을 보완하기 위한 자료로는 뉴스 기사를 통해 서비스업에서 고정적으로 나타나는 여성 역할에 대해 재고할 수 있는 자료를 예시하였으며 사회문제 기술에서 젠더 관점의 불균형성과 비현실성을 보완하기 위한 자료로는 저출산에 관련한 뉴스 기사와 영화 '완득이'를 통해 다양한 관점에서 사회 현상을 이해할 수 있는 자료를 예시하였다. 지리적 기술에서 젠더 관점의 부재를 보완하기 위한 자료로는 결혼 이주 여성에 대한 심화 학습지를 예시하였으며 이를 통해 지역과 젠더에 대한 다양한 관점을 함양할 수 있도록 하였다. 본 연구에서는 고등학교 「한국지리」 교과서에서 성 불평등한 기술이 나타나고 있음을 확인하였으며 향후 교과서의 기술에 있어 인물의 표현이 동등하게 나타나야 하고, 전통적인 성 역할을 극복한 사례에 대한 기술이 필요하며, 사회문제의 기술과 지리적 기술에서 젠더 관점을 적용할 것을 제언했다.
The aim of this study is to suggest a desirable direction to realize gender equality education in the field of high-school ‘geography of Korea.’ For this purpose, the research consisted mainly of two parts. The first part of the paper examined the textbooks on geography of Korea that are being curre...
The aim of this study is to suggest a desirable direction to realize gender equality education in the field of high-school ‘geography of Korea.’ For this purpose, the research consisted mainly of two parts. The first part of the paper examined the textbooks on geography of Korea that are being currently used in high schools to analyze gender equality education, and the second one proposed supplementary materials to reflect the results from the analyses of the textbooks.
The parts of the textbooks analyzed were the contents on human geography in five kinds of ‘Geography of Korea’ textbooks that were published on the basis of the 2011 Revised National Curriculum. The criteria used for the analysis of the textbooks were ‘scarcity of female figures in the contents,’ ‘the stereotypes of the gender roles,’ ‘imbalance and unreality of gender point of views in the descriptions of social issues,’ and ‘absence of gender point of views in the descriptions of geographical issues.’
The findings of the analysis can be summarized as follows.
All of the five kinds of the textbooks exhibited low levels of gender equality. First, in terms of scarcity of female figures in the contents, all of the textbooks were found to have a high ratio of male appearance and a high percentage of male figures, which were expressed as main characters in the wording of the texts and graphics.
Second, in terms of the stereotypes of the gender roles, although it was examined that A, B, and C textbooks involved the examples overcoming "fixed" gender roles, traditional roles of gender were expressed in the most parts of the contents.
Third, in terms of imbalance and unreality of gender point of views in the descriptions of social issues, it was found absence of women's point of view in explaining a phenomenon of a high male to female ratio and low fertility in the countryside. Also, except in the case of the nuclear family, the descriptions of the diversity of family types were omitted and they leaved out the issues about gender-based discrimination.
Fourth, in terms of the problems of absence of gender point of views in the descriptions of geographical issues, although they reflected women's point of view in part of regional mobility and accessibility, but not in part of regional characteristics and the forming precesses of regions.
Based on the textbook analyses, this study presented supplementary teaching materials to improve gender equality in textbooks. First, news articles were suggested to express people’s diverse social roles which take part in a variety of different fields, irrespective of sex. Second, an example of a film which can make students have a varied perspective of social phenomenon was suggested. Third, it involved study worksheets dealing with immigrant married women to make up for the problems of absence of gender point of views in descriptions of geographical issues.
To conclude, it is necessary to show balance between male and female characters appearing in the textbooks, to describe the good examples which managed to get over the gender-roles and to apply a high level of gender equality consciousness to the contents of sociocultural issues and geographical descriptions.
The aim of this study is to suggest a desirable direction to realize gender equality education in the field of high-school ‘geography of Korea.’ For this purpose, the research consisted mainly of two parts. The first part of the paper examined the textbooks on geography of Korea that are being currently used in high schools to analyze gender equality education, and the second one proposed supplementary materials to reflect the results from the analyses of the textbooks.
The parts of the textbooks analyzed were the contents on human geography in five kinds of ‘Geography of Korea’ textbooks that were published on the basis of the 2011 Revised National Curriculum. The criteria used for the analysis of the textbooks were ‘scarcity of female figures in the contents,’ ‘the stereotypes of the gender roles,’ ‘imbalance and unreality of gender point of views in the descriptions of social issues,’ and ‘absence of gender point of views in the descriptions of geographical issues.’
The findings of the analysis can be summarized as follows.
All of the five kinds of the textbooks exhibited low levels of gender equality. First, in terms of scarcity of female figures in the contents, all of the textbooks were found to have a high ratio of male appearance and a high percentage of male figures, which were expressed as main characters in the wording of the texts and graphics.
Second, in terms of the stereotypes of the gender roles, although it was examined that A, B, and C textbooks involved the examples overcoming "fixed" gender roles, traditional roles of gender were expressed in the most parts of the contents.
Third, in terms of imbalance and unreality of gender point of views in the descriptions of social issues, it was found absence of women's point of view in explaining a phenomenon of a high male to female ratio and low fertility in the countryside. Also, except in the case of the nuclear family, the descriptions of the diversity of family types were omitted and they leaved out the issues about gender-based discrimination.
Fourth, in terms of the problems of absence of gender point of views in the descriptions of geographical issues, although they reflected women's point of view in part of regional mobility and accessibility, but not in part of regional characteristics and the forming precesses of regions.
Based on the textbook analyses, this study presented supplementary teaching materials to improve gender equality in textbooks. First, news articles were suggested to express people’s diverse social roles which take part in a variety of different fields, irrespective of sex. Second, an example of a film which can make students have a varied perspective of social phenomenon was suggested. Third, it involved study worksheets dealing with immigrant married women to make up for the problems of absence of gender point of views in descriptions of geographical issues.
To conclude, it is necessary to show balance between male and female characters appearing in the textbooks, to describe the good examples which managed to get over the gender-roles and to apply a high level of gender equality consciousness to the contents of sociocultural issues and geographical descriptions.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.