본 연구의 목적은 자유학기에 활용 가능한 기술교과 교육과정을 개발하여 그 효과와 개선점을 탐색하는 것이다. 이를 위하여 밝히고자 하는 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 자유학기에 활용 가능한 기술교과 교육과정은 어떻게 개발될 수 있는가? 둘째, 자유학기에 활용 가능한 기술교과 교육과정이 학생들의 핵심역량(기술적 문제해결능력) 함양에 어떠한 영향을 미치는가? 셋째, 자유학기에 활용 가능한 기술교과 교육과정이 학생들의 핵심역량(기술적 문제해결능력) 함양을 위해 개선할 점은 무엇인가? 본 연구는 국내에 소개되어 있는 해외의 ...
본 연구의 목적은 자유학기에 활용 가능한 기술교과 교육과정을 개발하여 그 효과와 개선점을 탐색하는 것이다. 이를 위하여 밝히고자 하는 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 자유학기에 활용 가능한 기술교과 교육과정은 어떻게 개발될 수 있는가? 둘째, 자유학기에 활용 가능한 기술교과 교육과정이 학생들의 핵심역량(기술적 문제해결능력) 함양에 어떠한 영향을 미치는가? 셋째, 자유학기에 활용 가능한 기술교과 교육과정이 학생들의 핵심역량(기술적 문제해결능력) 함양을 위해 개선할 점은 무엇인가? 본 연구는 국내에 소개되어 있는 해외의 자유학기제 사례들 중 덴마크 유스터스코브 에프트스콜레의 놀이학습에 착안하여 2015 개정 교육과정의 기술교과 핵심역량 중 기술적 문제해결능력이 함양되도록 기술교과 교육과정을 재구성하였다. 먼저 연구 대상을 자유학기가 시행되는 서울 S중학교 1학년 학생 91명을 대상으로 자유학기 수업에 대한 요구조사를 실시하여 시사점을 도출하였고, 이를 토대로 기술교과 수업계획서를 개발하였다. 기술교과 수업계획서는 1개 학급 23명을 대상으로 실행연구를 통하여 개발되었으며, 추가적으로 3개 학급 68명을 대상으로 적용하여 개발된 기술교과 수업계획서의 효과성을 검증하였다. 이와 함께 학교 현장의 교사들에게 자유학기에 활용 가능한 사례로 제시되기 위하여 개발된 기술교과 교육과정의 진행과정과 함께 개선점을 밝혔다. 본 개발은 교사가 학생의 반응과 목소리를 반영하여 지속적으로 교수․학습방법을 수정해나갈 수 있는 실행연구(action research)방법을 사용하였다. 계획 단계에서는 요구분석 결과와 선행연구 결과를 참고하여 기술교과 수업계획서를 개발하고 기술교과 놀이학습 교구와 수업 평가지, 수업 효과성 검증을 위한 학생․교사 관찰일지, 영상 촬영, 면담 도구를 구성하였다. 수업 평가지는 전문가 3인의 타당성 검토를 통하여 개발하였으며, 놀이 활동과 기술교과 학습내용의 논리적 계열성과 집단의 역동, 학습 활동 시간 등을 고려하여 진행 순서를 구성하였다. 또한 학생들을 대상으로 활동을 통해 배우고 느낀 것을 지속적으로 유지하기 위해 매 차시 끝날 때 마다 기술식 평가지를 작성하는 활동을 배치하였다. 적용․반성 단계에서는 서울특별시에 소재한 S중학교 1학년 A학급 학생 23명을 대상으로 계획 단계에서 개발된 기술교과 수업계획서의 학습을 1주간 2회기 동안 적용하고, 학생면담과 연구자관찰일지, 동료교사관찰일지, 동영상 분석을 통하여 수업의 문제점을 파악하고 반성하였다. 수정․보완 단계에서는 적용․반성 단계의 문제점에 대한 전문가 토의를 통해 교육 자료를 수정하였으며, 학생들에게 기술교과 학습내용과 놀이방법의 설명을 보충하기 위한 사전학습 자료와 모둠별 사전학습 평가지를 제작하였다. 완성 단계에서는 계획 단계에서 개발된 기술교과 수업계획서에 수정․보완된 자료를 적용하여 완성된 기술교과 수업계획서를 개발하였다. 완성된 기술교과 수업계획서의 학습을 4개 학급 91명에게 적용하고, 학생면담과 연구자 관찰일지, 동료교사 관찰일지, 동영상 기록, 공개수업 참관일지를 통하여 학생들에게 미치는 영향을 분석하였다. 본 연구의 연구결과는 첫째, 자유학기에 활용 가능한 기술교과 교육과정의 개발이다. 기술교과 교육과정은 성취기준 중 핵심 성취기준 선정과 핵심내용 선정을 통하여 재구성 되었으며, 핵심역량은 2015 개정 교육과정의 기술교과 핵심역량 중 핵심 성취기준의 성취가 가능하고 놀이학습 방법으로 함양 가능한 역량으로 기술적 문제해결능력이 선정되었다. 이를 위한 학생들의 학습은 덴마크 유스터스코브 에프트스콜레의 놀이학습에 착안하여 6차시 동안 모둠 순환활동으로 구성되었으며, 학생들의 학습은 사전학습, 모둠별 사전학습 평가, 모둠별 놀이학습, 평가 순으로 진행되었다. 둘째, 자유학기에 활용 가능한 기술교과 교육과정이 학생들의 핵심역량 중 기술적 문제해결능력 함양에 미치는 효과이다. 기술적 문제해결능력 함양에 미치는 영향은 기술적 문제해결능력의 하위요소인 문제의 확인 능력, 해결책의 탐색과 개발 능력, 아이디어의 실현 능력, 해결책의 평가 능력에 미치는 영향으로 분석되었다. 문제의 확인 능력은 자발적 참여와 반복학습, 교사 중심의 학습내용 설명을 통하여 향상되었으며, 해결책의 탐색과 개발 능력은 정보의 탐색과 협력활동을 통해 향상되었다. 아이디어의 실현 능력은 실천적 지식의 함양과 체험학습을 통해 향상되었으며, 해결책의 평가 능력은 규칙과 보상에 따라 향상되었다. 셋째, 자유학기에 활용 가능한 기술교과 교육과정이 학생들의 핵심역량 중 기술적 문제해결능력 함양을 위해 개선할 점이다. 기술적 문제해결능력 함양을 위해 개선할 점으로는 문제의 확인 능력 향상을 위하여 놀이보다는 학습을 위한 학생 참여와 흥미 있는 놀이학습자료 개발, 학습 후 교사 중심의 핵심내용 정리가 필요하며, 해결책의 탐색과 개발 능력 향상을 위하여 최소한의 통제와 교과서 중심 수업에 대한 고정관념이 개선되어야 한다는 것이다. 또한 아이디어의 실현 능력 향상을 위하여 시간 구성과 난이도 구성의 개선이 필요하고 해결책의 평가 능력 향상을 위하여 결과의 보상에 대한 개선이 이루어져야 한다. 본 연구는 2016년도부터 자유학기제가 전면 시행되는 시점에, 중학교 현장에 활용 가능한 기술교과 교육과정을 개발하고 2015 개정 교육과정의 핵심역량 함양을 위한 수업 사례를 제시하였으며, 외국의 수업 사례를 국내 실정에 맞게 재구성하여 진행과정과 함께 학생들에게 미치는 영향 및 개선점을 밝힌 점에서 그 의미가 있다.
본 연구의 목적은 자유학기에 활용 가능한 기술교과 교육과정을 개발하여 그 효과와 개선점을 탐색하는 것이다. 이를 위하여 밝히고자 하는 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 자유학기에 활용 가능한 기술교과 교육과정은 어떻게 개발될 수 있는가? 둘째, 자유학기에 활용 가능한 기술교과 교육과정이 학생들의 핵심역량(기술적 문제해결능력) 함양에 어떠한 영향을 미치는가? 셋째, 자유학기에 활용 가능한 기술교과 교육과정이 학생들의 핵심역량(기술적 문제해결능력) 함양을 위해 개선할 점은 무엇인가? 본 연구는 국내에 소개되어 있는 해외의 자유학기제 사례들 중 덴마크 유스터스코브 에프트스콜레의 놀이학습에 착안하여 2015 개정 교육과정의 기술교과 핵심역량 중 기술적 문제해결능력이 함양되도록 기술교과 교육과정을 재구성하였다. 먼저 연구 대상을 자유학기가 시행되는 서울 S중학교 1학년 학생 91명을 대상으로 자유학기 수업에 대한 요구조사를 실시하여 시사점을 도출하였고, 이를 토대로 기술교과 수업계획서를 개발하였다. 기술교과 수업계획서는 1개 학급 23명을 대상으로 실행연구를 통하여 개발되었으며, 추가적으로 3개 학급 68명을 대상으로 적용하여 개발된 기술교과 수업계획서의 효과성을 검증하였다. 이와 함께 학교 현장의 교사들에게 자유학기에 활용 가능한 사례로 제시되기 위하여 개발된 기술교과 교육과정의 진행과정과 함께 개선점을 밝혔다. 본 개발은 교사가 학생의 반응과 목소리를 반영하여 지속적으로 교수․학습방법을 수정해나갈 수 있는 실행연구(action research)방법을 사용하였다. 계획 단계에서는 요구분석 결과와 선행연구 결과를 참고하여 기술교과 수업계획서를 개발하고 기술교과 놀이학습 교구와 수업 평가지, 수업 효과성 검증을 위한 학생․교사 관찰일지, 영상 촬영, 면담 도구를 구성하였다. 수업 평가지는 전문가 3인의 타당성 검토를 통하여 개발하였으며, 놀이 활동과 기술교과 학습내용의 논리적 계열성과 집단의 역동, 학습 활동 시간 등을 고려하여 진행 순서를 구성하였다. 또한 학생들을 대상으로 활동을 통해 배우고 느낀 것을 지속적으로 유지하기 위해 매 차시 끝날 때 마다 기술식 평가지를 작성하는 활동을 배치하였다. 적용․반성 단계에서는 서울특별시에 소재한 S중학교 1학년 A학급 학생 23명을 대상으로 계획 단계에서 개발된 기술교과 수업계획서의 학습을 1주간 2회기 동안 적용하고, 학생면담과 연구자관찰일지, 동료교사관찰일지, 동영상 분석을 통하여 수업의 문제점을 파악하고 반성하였다. 수정․보완 단계에서는 적용․반성 단계의 문제점에 대한 전문가 토의를 통해 교육 자료를 수정하였으며, 학생들에게 기술교과 학습내용과 놀이방법의 설명을 보충하기 위한 사전학습 자료와 모둠별 사전학습 평가지를 제작하였다. 완성 단계에서는 계획 단계에서 개발된 기술교과 수업계획서에 수정․보완된 자료를 적용하여 완성된 기술교과 수업계획서를 개발하였다. 완성된 기술교과 수업계획서의 학습을 4개 학급 91명에게 적용하고, 학생면담과 연구자 관찰일지, 동료교사 관찰일지, 동영상 기록, 공개수업 참관일지를 통하여 학생들에게 미치는 영향을 분석하였다. 본 연구의 연구결과는 첫째, 자유학기에 활용 가능한 기술교과 교육과정의 개발이다. 기술교과 교육과정은 성취기준 중 핵심 성취기준 선정과 핵심내용 선정을 통하여 재구성 되었으며, 핵심역량은 2015 개정 교육과정의 기술교과 핵심역량 중 핵심 성취기준의 성취가 가능하고 놀이학습 방법으로 함양 가능한 역량으로 기술적 문제해결능력이 선정되었다. 이를 위한 학생들의 학습은 덴마크 유스터스코브 에프트스콜레의 놀이학습에 착안하여 6차시 동안 모둠 순환활동으로 구성되었으며, 학생들의 학습은 사전학습, 모둠별 사전학습 평가, 모둠별 놀이학습, 평가 순으로 진행되었다. 둘째, 자유학기에 활용 가능한 기술교과 교육과정이 학생들의 핵심역량 중 기술적 문제해결능력 함양에 미치는 효과이다. 기술적 문제해결능력 함양에 미치는 영향은 기술적 문제해결능력의 하위요소인 문제의 확인 능력, 해결책의 탐색과 개발 능력, 아이디어의 실현 능력, 해결책의 평가 능력에 미치는 영향으로 분석되었다. 문제의 확인 능력은 자발적 참여와 반복학습, 교사 중심의 학습내용 설명을 통하여 향상되었으며, 해결책의 탐색과 개발 능력은 정보의 탐색과 협력활동을 통해 향상되었다. 아이디어의 실현 능력은 실천적 지식의 함양과 체험학습을 통해 향상되었으며, 해결책의 평가 능력은 규칙과 보상에 따라 향상되었다. 셋째, 자유학기에 활용 가능한 기술교과 교육과정이 학생들의 핵심역량 중 기술적 문제해결능력 함양을 위해 개선할 점이다. 기술적 문제해결능력 함양을 위해 개선할 점으로는 문제의 확인 능력 향상을 위하여 놀이보다는 학습을 위한 학생 참여와 흥미 있는 놀이학습자료 개발, 학습 후 교사 중심의 핵심내용 정리가 필요하며, 해결책의 탐색과 개발 능력 향상을 위하여 최소한의 통제와 교과서 중심 수업에 대한 고정관념이 개선되어야 한다는 것이다. 또한 아이디어의 실현 능력 향상을 위하여 시간 구성과 난이도 구성의 개선이 필요하고 해결책의 평가 능력 향상을 위하여 결과의 보상에 대한 개선이 이루어져야 한다. 본 연구는 2016년도부터 자유학기제가 전면 시행되는 시점에, 중학교 현장에 활용 가능한 기술교과 교육과정을 개발하고 2015 개정 교육과정의 핵심역량 함양을 위한 수업 사례를 제시하였으며, 외국의 수업 사례를 국내 실정에 맞게 재구성하여 진행과정과 함께 학생들에게 미치는 영향 및 개선점을 밝힌 점에서 그 의미가 있다.
The purpose of this study was to develop technology curriculum applicable during the free semester and investigate the efficacy and things to improve. Firstly, how is technology curriculum applicable during the free semester developed? Secondly, how does technology curriculum applicable duri...
The purpose of this study was to develop technology curriculum applicable during the free semester and investigate the efficacy and things to improve. Firstly, how is technology curriculum applicable during the free semester developed? Secondly, how does technology curriculum applicable during the free semester influence core competencies of students, especially problem solving skills in technology? Thirdly, what should be improved in technology curriculum applicable during the free semester to build up core competencies of students? In this study, based on the learning by playing of Usterskov efterskole in Demark, one of known examples in foreign countries, among revised core competencies in technology curriculum in 2015, it was restructured to build up problem solving skills. First of all, 91 first graders in S middle school in Seoul where free semester is implemented at the moment, were asked to participate in survey on demand for the classes during the free semester to draw implications. Based on this, lesson plan for technology curriculum was developed. Lesson plan for technology curriculum was developed by action research of one class with 23 students. In addition, this was applied to other 3 classes with 68 students in total, which verified efficacy of lesson plan for technology curriculum. Along with this, to make it available for other teachers at school, improvement points were discussed. Progress process of technology curriculum is also revealed. This study utilized action research, in which teachers are able to reflect the responses and voices of students to consistently amend pedagogy and learning method. In the design phase, referring to results of demand analysis and action research, lesson plan for technology curriculum was developed and kits for learning by playing, lesson evaluation, journal of students and teachers for the verification of efficacy of lesson, videotaping, and interview were prepared. Lesson evaluation sheet was developed by 3 experts during process of verifying the efficacy of lesson, and considering playing activities, logical sequence and group dynamics of lesson contents, and time allotted for lesson, a program was mapped out. Also, students were asked to fill out the evaluation paper to be reminded of what they have learned and felt by activities consistently. In the application and reflection phase, a lesson plan developed in design phase was applied to one class with 23 students twice for a week and student interview, journal of researcher, journal of co-teachers, video analysis were done to reflect the problem of lesson. In complementation and modification stage, problems discussed in the previous stage were complemented through the discussion with experts to correct teaching materials and preview material and preview evaluation material by modules were made to complement the content and explanation of activities for students. In completion phase, applying the modified and complemented material onto the lesson plan for technology curriculum developed in design phase, final lesson plan was developed. This was applied to total 4 classes with 91 students. Student interview, journal of researcher, journal of co-teachers, record of video material, and observation log of open class were used to analyze the influence on core competencies of students. Based on the result of this study, first, among the standards of achievement in technology curriculum, technology curriculum applicable during the free semester was restructured by selecting achievement standard and core contents. Among core competencies in technology curriculum revised in 2015, as an achievement standard and leaning by playing method, problem solving skills in technology was selected. Entire study plan consists of 6 modules and each module consists of preview, evaluation of preview material, activities and evaluation in technology. Secondly, influence of technology curriculum applicable during the free semester on building up problem solving skills was analyzed in an order of problem recognition skill, problem exploration and development skill, realization ability of one’s own idea, problem evaluation skill. Problem recognition skill improved through active participation, reviewing materials, and teacher-centered explanation process. Problem exploration and development skill improved by investigating information and cooperative activities. Also, realization ability of ideas improved by building up practical knowledge and filed study. Problem evaluation skill improved by enforcing rules and implementing reward system. Thirdly, for the improvement of students’ problem solving skills in technology curriculum applicable during the free semester, suggesting active participation and developing activity materials, and reviewing core contents leading by teacher after the lesson are needed, rather than improving problem recognition skills. Minimized control and anxiety over stereotypical textbook centered lesson should be improved for the problem exploration and development skill. Reassigning time slot and difficulty level is necessary for the improvement of realization ability of ideas. Compensation for the outcome should be improved for the better problem evaluation skill. This study draws implication, at the moment of implementing the free semester system on a national scale in 2016 by providing an example of revised technology curriculum in 2015, which will start implementing from 2018 for the improvement of core competencies technology curriculum.
The purpose of this study was to develop technology curriculum applicable during the free semester and investigate the efficacy and things to improve. Firstly, how is technology curriculum applicable during the free semester developed? Secondly, how does technology curriculum applicable during the free semester influence core competencies of students, especially problem solving skills in technology? Thirdly, what should be improved in technology curriculum applicable during the free semester to build up core competencies of students? In this study, based on the learning by playing of Usterskov efterskole in Demark, one of known examples in foreign countries, among revised core competencies in technology curriculum in 2015, it was restructured to build up problem solving skills. First of all, 91 first graders in S middle school in Seoul where free semester is implemented at the moment, were asked to participate in survey on demand for the classes during the free semester to draw implications. Based on this, lesson plan for technology curriculum was developed. Lesson plan for technology curriculum was developed by action research of one class with 23 students. In addition, this was applied to other 3 classes with 68 students in total, which verified efficacy of lesson plan for technology curriculum. Along with this, to make it available for other teachers at school, improvement points were discussed. Progress process of technology curriculum is also revealed. This study utilized action research, in which teachers are able to reflect the responses and voices of students to consistently amend pedagogy and learning method. In the design phase, referring to results of demand analysis and action research, lesson plan for technology curriculum was developed and kits for learning by playing, lesson evaluation, journal of students and teachers for the verification of efficacy of lesson, videotaping, and interview were prepared. Lesson evaluation sheet was developed by 3 experts during process of verifying the efficacy of lesson, and considering playing activities, logical sequence and group dynamics of lesson contents, and time allotted for lesson, a program was mapped out. Also, students were asked to fill out the evaluation paper to be reminded of what they have learned and felt by activities consistently. In the application and reflection phase, a lesson plan developed in design phase was applied to one class with 23 students twice for a week and student interview, journal of researcher, journal of co-teachers, video analysis were done to reflect the problem of lesson. In complementation and modification stage, problems discussed in the previous stage were complemented through the discussion with experts to correct teaching materials and preview material and preview evaluation material by modules were made to complement the content and explanation of activities for students. In completion phase, applying the modified and complemented material onto the lesson plan for technology curriculum developed in design phase, final lesson plan was developed. This was applied to total 4 classes with 91 students. Student interview, journal of researcher, journal of co-teachers, record of video material, and observation log of open class were used to analyze the influence on core competencies of students. Based on the result of this study, first, among the standards of achievement in technology curriculum, technology curriculum applicable during the free semester was restructured by selecting achievement standard and core contents. Among core competencies in technology curriculum revised in 2015, as an achievement standard and leaning by playing method, problem solving skills in technology was selected. Entire study plan consists of 6 modules and each module consists of preview, evaluation of preview material, activities and evaluation in technology. Secondly, influence of technology curriculum applicable during the free semester on building up problem solving skills was analyzed in an order of problem recognition skill, problem exploration and development skill, realization ability of one’s own idea, problem evaluation skill. Problem recognition skill improved through active participation, reviewing materials, and teacher-centered explanation process. Problem exploration and development skill improved by investigating information and cooperative activities. Also, realization ability of ideas improved by building up practical knowledge and filed study. Problem evaluation skill improved by enforcing rules and implementing reward system. Thirdly, for the improvement of students’ problem solving skills in technology curriculum applicable during the free semester, suggesting active participation and developing activity materials, and reviewing core contents leading by teacher after the lesson are needed, rather than improving problem recognition skills. Minimized control and anxiety over stereotypical textbook centered lesson should be improved for the problem exploration and development skill. Reassigning time slot and difficulty level is necessary for the improvement of realization ability of ideas. Compensation for the outcome should be improved for the better problem evaluation skill. This study draws implication, at the moment of implementing the free semester system on a national scale in 2016 by providing an example of revised technology curriculum in 2015, which will start implementing from 2018 for the improvement of core competencies technology curriculum.
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