본 연구는 자유학기제 도입에 따라서 자유학기제의 실행 취지에 가장 부합한 과목인 가정교과를 담당하는 중학교 가정교사들의 자유학기제에 대한 인식과 이해 정도를 알아봄으로써 향후 자유학기제가 학교교육과정에서 효율적으로 운영될 수 있는 실행방안 마련을 위한 기초자료를 제공하는데 목적이 있다. 본 연구는 서울·경기도 소재 가정과교사를 대상으로 설문조사를 통해 이루어졌으며 총 161부의 설문지를 최종분석에 사용하였다. 본 조사대상 중학교 가정과교사들은 자유학기제가 운영되는 목적으로 학생의 진로탐색 및 1차적 진로 의사결정이라고 인식하고 있었으며, 학생 참여 중심 수업방법을 핵심과제로 하여 꿈과 끼를 탐색하는 교육 방향으로 운영되어야 한다고 생각하고 있었다. 자유학기제를 현재 시행하고 있는 연구 및 희망 학교에서는 주로 1학년 2학기를 자유학기제로 선택하여 학생선택프로그램 중점 모형의 프로그램을 학생의 의견을 반영하여 운영하고 있었으며, 교무부장이 실제 운영을 담당하는 것으로 조사되었다. 자유학기제를 실시한 학교의 학생들은 자유학기제 운영 후 수업에 더욱 적극적인 태도로 참여하고 있으며 수업분위기도 역시 매우 좋아졌을 뿐 아니라 학생들의 진로탐색역량도 향상된 것으로 나타났다. 그러나 자유학기제를 운영하기 위한 자료나 정보 취득하는데 있어 과반수 이상의 교사가 매우 어려움을 느끼는 것으로 조사되었으며, 지역사회 기관과의 연계활동도 충분하지 못한 것으로 나타났다. 2016년 전면 시행을 앞두고 교사들은 자유학기제 운영에 대한 준비가 필요하다는 것을 인식하고 있었으나, 관련 교사연수에 참여한 교사는 연구학교 교사가 일반학교 교사보다 많았으며, 자유학기제의 도입취지나 목적에 대한 이해도도 더욱 높은 것으로 나타나 아직 자유학기제를 시행하지 않은 학교 교사의 준비상태가 미흡한 것으로 나타났다. 그러나 연수 경험이 없는 연구학교와 일반학교 교사 모두 자유학기제 관련 내용의 연수의 필요성을 느끼고 있었다. 자유학기제에 대한 가정과교사의 역할로는 생애설계적 관점에서 ...
본 연구는 자유학기제 도입에 따라서 자유학기제의 실행 취지에 가장 부합한 과목인 가정교과를 담당하는 중학교 가정교사들의 자유학기제에 대한 인식과 이해 정도를 알아봄으로써 향후 자유학기제가 학교교육과정에서 효율적으로 운영될 수 있는 실행방안 마련을 위한 기초자료를 제공하는데 목적이 있다. 본 연구는 서울·경기도 소재 가정과교사를 대상으로 설문조사를 통해 이루어졌으며 총 161부의 설문지를 최종분석에 사용하였다. 본 조사대상 중학교 가정과교사들은 자유학기제가 운영되는 목적으로 학생의 진로탐색 및 1차적 진로 의사결정이라고 인식하고 있었으며, 학생 참여 중심 수업방법을 핵심과제로 하여 꿈과 끼를 탐색하는 교육 방향으로 운영되어야 한다고 생각하고 있었다. 자유학기제를 현재 시행하고 있는 연구 및 희망 학교에서는 주로 1학년 2학기를 자유학기제로 선택하여 학생선택프로그램 중점 모형의 프로그램을 학생의 의견을 반영하여 운영하고 있었으며, 교무부장이 실제 운영을 담당하는 것으로 조사되었다. 자유학기제를 실시한 학교의 학생들은 자유학기제 운영 후 수업에 더욱 적극적인 태도로 참여하고 있으며 수업분위기도 역시 매우 좋아졌을 뿐 아니라 학생들의 진로탐색역량도 향상된 것으로 나타났다. 그러나 자유학기제를 운영하기 위한 자료나 정보 취득하는데 있어 과반수 이상의 교사가 매우 어려움을 느끼는 것으로 조사되었으며, 지역사회 기관과의 연계활동도 충분하지 못한 것으로 나타났다. 2016년 전면 시행을 앞두고 교사들은 자유학기제 운영에 대한 준비가 필요하다는 것을 인식하고 있었으나, 관련 교사연수에 참여한 교사는 연구학교 교사가 일반학교 교사보다 많았으며, 자유학기제의 도입취지나 목적에 대한 이해도도 더욱 높은 것으로 나타나 아직 자유학기제를 시행하지 않은 학교 교사의 준비상태가 미흡한 것으로 나타났다. 그러나 연수 경험이 없는 연구학교와 일반학교 교사 모두 자유학기제 관련 내용의 연수의 필요성을 느끼고 있었다. 자유학기제에 대한 가정과교사의 역할로는 생애설계적 관점에서 진로교육을 지도하고 학생들이 자신의 생애를 자기 주도적으로 이끌어 나갈 수 있는 역량을 길러주어야 하는 것으로 인식하고 있었다. 중학교 시기는 자아, 소질, 기회 등을 탐색하며 여러 가지 실질적인 경험을 통해 자신의 적성이 무엇인지 탐색해볼 수 있는 매우 중요한 시기이다. 따라서 자유학기를 통해 학생들이 자신의 꿈과 끼를 찾을 수 있고, 여러 가지 다양한 길에 대하여 생각해 볼 수 있도록, 앞으로 가정 교과를 통해 생애설계적인 진로계획을 수립하여 자기 주도적으로 인생을 이끌어 나갈 수 있는 역량을 길러주어야 할 것이다. 또한, 교사는 학생들의 꿈과 끼를 찾아주는 자유학기가 그저 노는 학기로 끝나지 않기 위해서 일반학기에도 교과를 통한 진로교육 수업으로 일반 학기와의 진로 연계성을 이어나갈 수 있도록 지도하여야 할 것이다.
본 연구는 자유학기제 도입에 따라서 자유학기제의 실행 취지에 가장 부합한 과목인 가정교과를 담당하는 중학교 가정교사들의 자유학기제에 대한 인식과 이해 정도를 알아봄으로써 향후 자유학기제가 학교교육과정에서 효율적으로 운영될 수 있는 실행방안 마련을 위한 기초자료를 제공하는데 목적이 있다. 본 연구는 서울·경기도 소재 가정과교사를 대상으로 설문조사를 통해 이루어졌으며 총 161부의 설문지를 최종분석에 사용하였다. 본 조사대상 중학교 가정과교사들은 자유학기제가 운영되는 목적으로 학생의 진로탐색 및 1차적 진로 의사결정이라고 인식하고 있었으며, 학생 참여 중심 수업방법을 핵심과제로 하여 꿈과 끼를 탐색하는 교육 방향으로 운영되어야 한다고 생각하고 있었다. 자유학기제를 현재 시행하고 있는 연구 및 희망 학교에서는 주로 1학년 2학기를 자유학기제로 선택하여 학생선택프로그램 중점 모형의 프로그램을 학생의 의견을 반영하여 운영하고 있었으며, 교무부장이 실제 운영을 담당하는 것으로 조사되었다. 자유학기제를 실시한 학교의 학생들은 자유학기제 운영 후 수업에 더욱 적극적인 태도로 참여하고 있으며 수업분위기도 역시 매우 좋아졌을 뿐 아니라 학생들의 진로탐색역량도 향상된 것으로 나타났다. 그러나 자유학기제를 운영하기 위한 자료나 정보 취득하는데 있어 과반수 이상의 교사가 매우 어려움을 느끼는 것으로 조사되었으며, 지역사회 기관과의 연계활동도 충분하지 못한 것으로 나타났다. 2016년 전면 시행을 앞두고 교사들은 자유학기제 운영에 대한 준비가 필요하다는 것을 인식하고 있었으나, 관련 교사연수에 참여한 교사는 연구학교 교사가 일반학교 교사보다 많았으며, 자유학기제의 도입취지나 목적에 대한 이해도도 더욱 높은 것으로 나타나 아직 자유학기제를 시행하지 않은 학교 교사의 준비상태가 미흡한 것으로 나타났다. 그러나 연수 경험이 없는 연구학교와 일반학교 교사 모두 자유학기제 관련 내용의 연수의 필요성을 느끼고 있었다. 자유학기제에 대한 가정과교사의 역할로는 생애설계적 관점에서 진로교육을 지도하고 학생들이 자신의 생애를 자기 주도적으로 이끌어 나갈 수 있는 역량을 길러주어야 하는 것으로 인식하고 있었다. 중학교 시기는 자아, 소질, 기회 등을 탐색하며 여러 가지 실질적인 경험을 통해 자신의 적성이 무엇인지 탐색해볼 수 있는 매우 중요한 시기이다. 따라서 자유학기를 통해 학생들이 자신의 꿈과 끼를 찾을 수 있고, 여러 가지 다양한 길에 대하여 생각해 볼 수 있도록, 앞으로 가정 교과를 통해 생애설계적인 진로계획을 수립하여 자기 주도적으로 인생을 이끌어 나갈 수 있는 역량을 길러주어야 할 것이다. 또한, 교사는 학생들의 꿈과 끼를 찾아주는 자유학기가 그저 노는 학기로 끝나지 않기 위해서 일반학기에도 교과를 통한 진로교육 수업으로 일반 학기와의 진로 연계성을 이어나갈 수 있도록 지도하여야 할 것이다.
The purpose of this study is to identify the level of perception and understanding of home economics teachers in secondary schools on Free Learning Semester (FLS) and thereby providing basic information for devising measures to effectively implement FLS in future school curricula. Home economics edu...
The purpose of this study is to identify the level of perception and understanding of home economics teachers in secondary schools on Free Learning Semester (FLS) and thereby providing basic information for devising measures to effectively implement FLS in future school curricula. Home economics education was selected to be studied as it is the subject that is most in line with government's objective for adopting FLS. For this study, secondary school teachers for home economics education in Seoul and Gyeonggi Province participated in the survey, and a total of 161 survey papers were analyzed. The participating teachers perceived that the objective of FLS was to explore students' career and make preliminary decisions on their career. In addition, they thought that FLS has to be implemented in a way to find out the dreams and talents of students by encouraging classes based on students' participation as a critical task. The pilot schools implementing FLS and schools that want to adopt the system mostly selected the second semester of the first year as free learning semester. In addition, the operating model mainly with programs opted by students were carried out according to the opinion of students. The study also identified that teaching directors were mostly in charge of implementing FLS. Students at schools with FLS were found to have been more active in participating in classes after the system was adopted, and the class atmosphere and student's competency for career exploration has improved as well. However, more than half of teachers felt difficulties in obtaining information or documents related to implementing FLS. Moreover, there were insufficient joint activities with local communities to operate the system. Teachers understood the necessity of preparing for the new system as FLS will be implemented at all secondary schools in 2016. But teachers at schools without FLS were found to be not yet prepared because more teachers at pilot schools received FLS-related training than those at regular schools and pilot school teachers had better knowledge on the adoption objective and purpose of FLS than regular school teachers. Nevertheless, teachers at both pilot schools and regular schools with no FLS training recognized that it is necessary to receive FLS-related education. Regarding home economics teachers' role in implementing FLS, teachers thought that they have to provide career education with a perspective of lifelong career design and nurture students' capability to direct lives by themselves. The stage of secondary school is very important as students can look for their identity, talents and opportunities, while exploring their aptitude through various kinds of field experience. In that sense, FLS should help students find out their dreams and talents, think about various career paths, set up lifelong career plan through home economics education, and nurture capability to initiate their life. In addition, teachers should make sure that FLS is not a period of taking rest but exploring dreams and talents of students, and provide career classes even at normal semesters to ensure the continuity of career education.
The purpose of this study is to identify the level of perception and understanding of home economics teachers in secondary schools on Free Learning Semester (FLS) and thereby providing basic information for devising measures to effectively implement FLS in future school curricula. Home economics education was selected to be studied as it is the subject that is most in line with government's objective for adopting FLS. For this study, secondary school teachers for home economics education in Seoul and Gyeonggi Province participated in the survey, and a total of 161 survey papers were analyzed. The participating teachers perceived that the objective of FLS was to explore students' career and make preliminary decisions on their career. In addition, they thought that FLS has to be implemented in a way to find out the dreams and talents of students by encouraging classes based on students' participation as a critical task. The pilot schools implementing FLS and schools that want to adopt the system mostly selected the second semester of the first year as free learning semester. In addition, the operating model mainly with programs opted by students were carried out according to the opinion of students. The study also identified that teaching directors were mostly in charge of implementing FLS. Students at schools with FLS were found to have been more active in participating in classes after the system was adopted, and the class atmosphere and student's competency for career exploration has improved as well. However, more than half of teachers felt difficulties in obtaining information or documents related to implementing FLS. Moreover, there were insufficient joint activities with local communities to operate the system. Teachers understood the necessity of preparing for the new system as FLS will be implemented at all secondary schools in 2016. But teachers at schools without FLS were found to be not yet prepared because more teachers at pilot schools received FLS-related training than those at regular schools and pilot school teachers had better knowledge on the adoption objective and purpose of FLS than regular school teachers. Nevertheless, teachers at both pilot schools and regular schools with no FLS training recognized that it is necessary to receive FLS-related education. Regarding home economics teachers' role in implementing FLS, teachers thought that they have to provide career education with a perspective of lifelong career design and nurture students' capability to direct lives by themselves. The stage of secondary school is very important as students can look for their identity, talents and opportunities, while exploring their aptitude through various kinds of field experience. In that sense, FLS should help students find out their dreams and talents, think about various career paths, set up lifelong career plan through home economics education, and nurture capability to initiate their life. In addition, teachers should make sure that FLS is not a period of taking rest but exploring dreams and talents of students, and provide career classes even at normal semesters to ensure the continuity of career education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.