경기불황과 고용구조의 변화에 따른 실업률 증가로 개인창업이 늘어나고 프랜차이즈 기업의 시장 진출이 확대되면서 다양한 업종의 시장이 포화상태에 이르렀다. 커피, 치킨, 분식과 같은 외식업종과 소매업인 편의점 시장이 쉬운 진입장벽과 소비자의 소비패턴 변화에 맞추어 급격한 성장을 이루었으며 인구대비 점포의 수는 증가하고 적정 수익을 확보할 수 있는 고객의 비율은 줄어들고 있어 기업들은 동일한 상권에서 더 좋은 입지를 차지하기 위해 경쟁하고 있다.
커피시장은 금융위기 이후 ...
경기불황과 고용구조의 변화에 따른 실업률 증가로 개인창업이 늘어나고 프랜차이즈 기업의 시장 진출이 확대되면서 다양한 업종의 시장이 포화상태에 이르렀다. 커피, 치킨, 분식과 같은 외식업종과 소매업인 편의점 시장이 쉬운 진입장벽과 소비자의 소비패턴 변화에 맞추어 급격한 성장을 이루었으며 인구대비 점포의 수는 증가하고 적정 수익을 확보할 수 있는 고객의 비율은 줄어들고 있어 기업들은 동일한 상권에서 더 좋은 입지를 차지하기 위해 경쟁하고 있다.
커피시장은 금융위기 이후 글로벌화에 맞추어 매년 20% 이상의 비약적인 성장세를 유지하며 2007년 이후 3배 이상의 규모로 시장이 확대 되었고 프랜차이즈 형태의 글로벌 선도기업과 국내 대기업, 후발기업과 소규모의 개인카페까지 다양한 규모의 업체가 경쟁을 하고 있다. 이미 포화시장이라는 논란 속에서도 매년 1000개 이상의 점포가 늘어나고 있으며 공정거래위원회에서는 무분별한 경쟁을 제한하기 위해 모범거래기준을 만들어 신규 출점시 거리규제를 도입하기도 하였다. 이러한 포화시장에 새롭게 진출하는 후발기업의 입지전략은 성공한 선도기업의 입지요인과 어떠한 차이점과 공통점을 가지고 있는지 확인해 보고자 한다.
본 연구에서는 서울시를 대상으로 시장 초기에 진입하여 여전히 커피전문점 시장에서 우위를 선점하고 있는 스타벅스의 입지요인을 찾아내고 진출 시기별 대표적인 6개 커피전문점을 선정하여 선도기업과 후발기업, 직영점과 가맹점, 고가전략과 저가전략으로 나누어 글로벌 선도기업의 입지가 성공한 국내 프랜차이즈 기업과 후발기업의 입지 선택에 어떠한 영향을 미쳤는지 분석하고 GIS를 통해 시각화 하였다.
선도기업인 스타벅스 매장의 입지요인은 금융기관수가 가장 중요인 변수로 작용하고 있으며 관공서와 같은 공공기관의 개수도 영향을 주고 있는 것으로 확인 되었다. 두 가지 요인 모두 도심의 상권의 형성에 가장 큰 영향을 미치는 공간변수로서 대부분의 프랜차이즈 업종들이 선호하는 지역에 위치하고 있다. 커피빈 경우 스타벅스와 동일하게 금융기관수와 관공서 주요시설수가 주요한 입지요인으로 나타났고 이 두 업체를 벤치마킹 하고 있는 후발기업인 폴바셋의 경우 유사한 입지요인을 가지고 있는 것을 확인 할 수 있었다.
후발기업인 이디야와 빽다방의 경우는 다른 전략을 선택하고 있는데 스타벅스의 입지선택요인들과 다르게 기업체의 수가 가장 큰 영향을 주고 있다. 마케팅시 저가시장을 공략하고 있기 때문에 테이크아웃을 주로 하는 회사원을 주요 고객으로 선정한 특성을 반영한 입지전략으로 추정 할 수 있다. 선도기업과 동일한 영업전략을 가지고 있는 후발기업인 카페베네의 경우 직영점이 많지 않고 주로 가맹점을 통한 간접운영 방법에서 차이가 발생하며 직접 입지를 선정하고 운영비용을 충당하는 선도기업에 비해 가맹점주의 경제력과 소유하고 있는 매장의 위치에 영향을 받는 후발기업의 경우는 중심상업지역이 아닌 각 구별로 형성된 영화관이 위치한 2차상권지역에 입지하고 있는 것을 알 수 있었다.
공간분석을 통해 커피시장의 밀집도를 확인한 결과 특정 중심상권에 매우 군집화 되어 입지하고 있으며 선도기업의 경우 집중화 전략을 통해 경쟁에서 우위를 점하는 것을 확인하였다. 포화시장에 진입하는 가맹점주를 보호하기 위해 공정거래위원회에서 실시한 거리규제는 선정되지 않은 기업의 반사이익과 기업활동의 과도한 규제라는 이유로 폐지되었으며 업계의 자율규제를 통해 적정거리의 판단이 이루어지고 있다. 본 연구는 직관적으로 입지선정에 고려되었던 변수들을 GIS를 통해 가시적으로 확인하고 추출된 공간변수와 입지선정 요인들을 선택하여 통계적으로 유의한 회귀모형을 만들어 계량화 하였다. 이러한 결과를 통해 선도기업과 후발기업의 입지선정 및 공간분석에 따른 의사결정을 효과적으로 수행하는데 도움을 주고 포화시장에 진출하는 프랜차이즈 기업의 성공적인 입지전략을 결정하는데 활용될 수 있을 것으로 판단된다.
경기불황과 고용구조의 변화에 따른 실업률 증가로 개인창업이 늘어나고 프랜차이즈 기업의 시장 진출이 확대되면서 다양한 업종의 시장이 포화상태에 이르렀다. 커피, 치킨, 분식과 같은 외식업종과 소매업인 편의점 시장이 쉬운 진입장벽과 소비자의 소비패턴 변화에 맞추어 급격한 성장을 이루었으며 인구대비 점포의 수는 증가하고 적정 수익을 확보할 수 있는 고객의 비율은 줄어들고 있어 기업들은 동일한 상권에서 더 좋은 입지를 차지하기 위해 경쟁하고 있다.
커피시장은 금융위기 이후 글로벌화에 맞추어 매년 20% 이상의 비약적인 성장세를 유지하며 2007년 이후 3배 이상의 규모로 시장이 확대 되었고 프랜차이즈 형태의 글로벌 선도기업과 국내 대기업, 후발기업과 소규모의 개인카페까지 다양한 규모의 업체가 경쟁을 하고 있다. 이미 포화시장이라는 논란 속에서도 매년 1000개 이상의 점포가 늘어나고 있으며 공정거래위원회에서는 무분별한 경쟁을 제한하기 위해 모범거래기준을 만들어 신규 출점시 거리규제를 도입하기도 하였다. 이러한 포화시장에 새롭게 진출하는 후발기업의 입지전략은 성공한 선도기업의 입지요인과 어떠한 차이점과 공통점을 가지고 있는지 확인해 보고자 한다.
본 연구에서는 서울시를 대상으로 시장 초기에 진입하여 여전히 커피전문점 시장에서 우위를 선점하고 있는 스타벅스의 입지요인을 찾아내고 진출 시기별 대표적인 6개 커피전문점을 선정하여 선도기업과 후발기업, 직영점과 가맹점, 고가전략과 저가전략으로 나누어 글로벌 선도기업의 입지가 성공한 국내 프랜차이즈 기업과 후발기업의 입지 선택에 어떠한 영향을 미쳤는지 분석하고 GIS를 통해 시각화 하였다.
선도기업인 스타벅스 매장의 입지요인은 금융기관수가 가장 중요인 변수로 작용하고 있으며 관공서와 같은 공공기관의 개수도 영향을 주고 있는 것으로 확인 되었다. 두 가지 요인 모두 도심의 상권의 형성에 가장 큰 영향을 미치는 공간변수로서 대부분의 프랜차이즈 업종들이 선호하는 지역에 위치하고 있다. 커피빈 경우 스타벅스와 동일하게 금융기관수와 관공서 주요시설수가 주요한 입지요인으로 나타났고 이 두 업체를 벤치마킹 하고 있는 후발기업인 폴바셋의 경우 유사한 입지요인을 가지고 있는 것을 확인 할 수 있었다.
후발기업인 이디야와 빽다방의 경우는 다른 전략을 선택하고 있는데 스타벅스의 입지선택요인들과 다르게 기업체의 수가 가장 큰 영향을 주고 있다. 마케팅시 저가시장을 공략하고 있기 때문에 테이크아웃을 주로 하는 회사원을 주요 고객으로 선정한 특성을 반영한 입지전략으로 추정 할 수 있다. 선도기업과 동일한 영업전략을 가지고 있는 후발기업인 카페베네의 경우 직영점이 많지 않고 주로 가맹점을 통한 간접운영 방법에서 차이가 발생하며 직접 입지를 선정하고 운영비용을 충당하는 선도기업에 비해 가맹점주의 경제력과 소유하고 있는 매장의 위치에 영향을 받는 후발기업의 경우는 중심상업지역이 아닌 각 구별로 형성된 영화관이 위치한 2차상권지역에 입지하고 있는 것을 알 수 있었다.
공간분석을 통해 커피시장의 밀집도를 확인한 결과 특정 중심상권에 매우 군집화 되어 입지하고 있으며 선도기업의 경우 집중화 전략을 통해 경쟁에서 우위를 점하는 것을 확인하였다. 포화시장에 진입하는 가맹점주를 보호하기 위해 공정거래위원회에서 실시한 거리규제는 선정되지 않은 기업의 반사이익과 기업활동의 과도한 규제라는 이유로 폐지되었으며 업계의 자율규제를 통해 적정거리의 판단이 이루어지고 있다. 본 연구는 직관적으로 입지선정에 고려되었던 변수들을 GIS를 통해 가시적으로 확인하고 추출된 공간변수와 입지선정 요인들을 선택하여 통계적으로 유의한 회귀모형을 만들어 계량화 하였다. 이러한 결과를 통해 선도기업과 후발기업의 입지선정 및 공간분석에 따른 의사결정을 효과적으로 수행하는데 도움을 주고 포화시장에 진출하는 프랜차이즈 기업의 성공적인 입지전략을 결정하는데 활용될 수 있을 것으로 판단된다.
Due to an increase in unemployment from economic recession and changes in employment structure, there has been an increase in privately owned business and advancement of franchise companies in the market. Therefore, market in various business fields is currently saturated. Restaurant industry includ...
Due to an increase in unemployment from economic recession and changes in employment structure, there has been an increase in privately owned business and advancement of franchise companies in the market. Therefore, market in various business fields is currently saturated. Restaurant industry including coffee, chicken, and flour based food and convenient store business as retail business have been rapidly grown according to low entry barrier and changes in consumer patterns of customers. In addition, the number of stores has been relatively increased compared to the population, while the proportion of customers for a certain amount of profit has been decreasing. Therefore, companies are currently competing with each other to establish a solid foothold over others in the same business district.
Coffee market has been maintaining rapid growth rate of more than 20% every year according to the global trend after financial crisis. The size of market has been expanded for more than three time since 2007, and companies in various sizes including global leading companies, large companies in Korea, late movers, and small-sized privately-owned cafes are competing with each other. More than 1000 stores are being established in controversy in the name of saturated market, and Fair Trade Commission has adopted distance regulation for newly established business by creating criteria for exemplary transactions to restrict indiscriminate competition. This study aims to identify the common factors and differences of location strategy of late movers in such saturated markets with the ones of successful first movers.
This study has identified location strategies of Starbucks that advanced to the market in Seoul in the beginning and acquired strategic advantages in the coffee shop market, selected six of the representative coffee shops in each entry period, divided them into first movers, late movers, directly managed companies, franchises, and high/low price strategies, analyzed how location of global first movers influenced on the selection of location of franchise companies and late movers in Korea, and visualized them through GIS.
The number of financial institutions was of the most important factor on the location strategy of Starbucks, the first mover. In addition, it was confirmed that the number of public organizations such as public offices turned out to influence on the location strategy of them. Both two factors are the spatial variables that influence the most on the formation of commercial district in cities and located at where most of the franchise businesses prefer. As for Coffee Bean, the number of financial institutions and major facilities of public offices turned out to be significant location factors in the same manner with Starbucks. Paul Bassett as a late mover that was bench-marking these two companies turned out to have identical location factors. Late movers, Ediya and Paik's Coffee adopted different strategies. Unlike location selecting factors from Starbucks, the number of companies influenced on them the most. Since they were targeting low price market for the marketing strategies, it was assumed to be of location strategy that reflected characteristics of how employees who most likely ordered take-out were selected as major clients. As for Caffe Bene, a late mover with identical operational strategies with first movers, there are not many directly managed stores, and there is a difference in indirect operation through franchises. In addition, late movers that were influenced by economic power of franchise owner and the location of stores turned out to be located in secondary business district where movie theatres were established in each gu instead of central business district when compared with first movers that directly selected location and paid operational expenses.
According to the result of confirming the density of coffee market through location analysis, they turned out to be located at particular business district in cluster. First movers were confirmed to acquire strategic advantages in the competition through the strategy of centralization. In order to protect franchise owners advancing to saturated markets, distance regulations implemented by Fair Trade Commission have been abolished as it was regarded as an excessive control on company activities and anti-social profits of companies that were not specifically selected. In addition, an appropriate distance is being judged through self-imposed control in the business.
This study has visually confirmed variables instinctively considered for selection of location through GIS and chosen extracted location selecting factors as well as spatial variables to create statistically significant regression model and quantify them. According to these results, this study is anticipated to support first movers and late movers to effectively make a decision according to location selection and spatial analysis and for franchise companies advancing to saturated markets to decide successful location strategies.
Due to an increase in unemployment from economic recession and changes in employment structure, there has been an increase in privately owned business and advancement of franchise companies in the market. Therefore, market in various business fields is currently saturated. Restaurant industry including coffee, chicken, and flour based food and convenient store business as retail business have been rapidly grown according to low entry barrier and changes in consumer patterns of customers. In addition, the number of stores has been relatively increased compared to the population, while the proportion of customers for a certain amount of profit has been decreasing. Therefore, companies are currently competing with each other to establish a solid foothold over others in the same business district.
Coffee market has been maintaining rapid growth rate of more than 20% every year according to the global trend after financial crisis. The size of market has been expanded for more than three time since 2007, and companies in various sizes including global leading companies, large companies in Korea, late movers, and small-sized privately-owned cafes are competing with each other. More than 1000 stores are being established in controversy in the name of saturated market, and Fair Trade Commission has adopted distance regulation for newly established business by creating criteria for exemplary transactions to restrict indiscriminate competition. This study aims to identify the common factors and differences of location strategy of late movers in such saturated markets with the ones of successful first movers.
This study has identified location strategies of Starbucks that advanced to the market in Seoul in the beginning and acquired strategic advantages in the coffee shop market, selected six of the representative coffee shops in each entry period, divided them into first movers, late movers, directly managed companies, franchises, and high/low price strategies, analyzed how location of global first movers influenced on the selection of location of franchise companies and late movers in Korea, and visualized them through GIS.
The number of financial institutions was of the most important factor on the location strategy of Starbucks, the first mover. In addition, it was confirmed that the number of public organizations such as public offices turned out to influence on the location strategy of them. Both two factors are the spatial variables that influence the most on the formation of commercial district in cities and located at where most of the franchise businesses prefer. As for Coffee Bean, the number of financial institutions and major facilities of public offices turned out to be significant location factors in the same manner with Starbucks. Paul Bassett as a late mover that was bench-marking these two companies turned out to have identical location factors. Late movers, Ediya and Paik's Coffee adopted different strategies. Unlike location selecting factors from Starbucks, the number of companies influenced on them the most. Since they were targeting low price market for the marketing strategies, it was assumed to be of location strategy that reflected characteristics of how employees who most likely ordered take-out were selected as major clients. As for Caffe Bene, a late mover with identical operational strategies with first movers, there are not many directly managed stores, and there is a difference in indirect operation through franchises. In addition, late movers that were influenced by economic power of franchise owner and the location of stores turned out to be located in secondary business district where movie theatres were established in each gu instead of central business district when compared with first movers that directly selected location and paid operational expenses.
According to the result of confirming the density of coffee market through location analysis, they turned out to be located at particular business district in cluster. First movers were confirmed to acquire strategic advantages in the competition through the strategy of centralization. In order to protect franchise owners advancing to saturated markets, distance regulations implemented by Fair Trade Commission have been abolished as it was regarded as an excessive control on company activities and anti-social profits of companies that were not specifically selected. In addition, an appropriate distance is being judged through self-imposed control in the business.
This study has visually confirmed variables instinctively considered for selection of location through GIS and chosen extracted location selecting factors as well as spatial variables to create statistically significant regression model and quantify them. According to these results, this study is anticipated to support first movers and late movers to effectively make a decision according to location selection and spatial analysis and for franchise companies advancing to saturated markets to decide successful location strategies.
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