본 연구의 목적은 일학습병행제의 S-OJT 프로그램 특성요인과 기업현장교사의 카리스마 리더십이 직무만족간에 미치는 영향을 분석하고자 한다. 연구문제는 두 가지로 설정하였다. 첫째, 일학습병행제의 S-OJT 프로그램 특성 요인은 학습근로자의 직무만족에 어떤 영향을 미치는가? 둘째, 기업현장교사의 카리스마 리더십은 직무만족에 어떠한 영향을 미치는가?
본 연구는 일학습병행제를 실시하고 있는 학습근로자 235명을 설문하여 분석이 이루어졌다. ...
본 연구의 목적은 일학습병행제의 S-OJT 프로그램 특성요인과 기업현장교사의 카리스마 리더십이 직무만족간에 미치는 영향을 분석하고자 한다. 연구문제는 두 가지로 설정하였다. 첫째, 일학습병행제의 S-OJT 프로그램 특성 요인은 학습근로자의 직무만족에 어떤 영향을 미치는가? 둘째, 기업현장교사의 카리스마 리더십은 직무만족에 어떠한 영향을 미치는가?
본 연구는 일학습병행제를 실시하고 있는 학습근로자 235명을 설문하여 분석이 이루어졌다. 자료분석에 활용한 방법은 기술통계분석, 요인분석분석, 신뢰도 분석, 다중회귀분석 등이 있다.
자료 분석과 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같았다.
첫째, 일학습병행제의 S-OJT 프로그램 특성요인이 직무만족에 끼치는 영향을 분석하였다. 그 결과 일학습병행제 S-OJT 프로그램 특성요인인 훈련환경의 우수성, 피훈련자의 학습동기, OJT의 체계적 설계, 사내트레이너의 역량, 훈련내용의 적절성, S-OJT지원수준은 직무만족에 유의한 정적 관계에 있음을 증명하였다. 그 중에서 피훈련자의 학습동기와 훈련내용이 적절성이 직무만족에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다.
둘째, 또 다른 독립변수인 기업현장교사의 카리스마 리더십이 학습근로자의 직무만족에 미치는 영향을 분석하였다. 그 결과, 카리스마 리더십의 하위요소인 비전제시, 환경에의 민감성, 부하의 능력․감정에의 민감반응, 개인희생 및 위험감수, 전통타파행동들이 직무만족에 모두 유의한 정적 관계를 가지고 있었다. 여러 하위요소가 대동소이하나 그 중에서도 비전 제시가 가장 크게 직무만족에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
정리하면, S-OJT 프로그램 특성요인과 기업현장교사의 카리스마 리더십 모두가 직무만족에 유의미한 영향을 미치고 있었다. 이러한 결과를 바탕으로 제언을 논의하자면, 첫째, 학습근로자의 직무만족을 위해서 S-OJT 프로그램을 확대, 보완해야 한다. 왜냐하면, S-OJT 프로그램은 조직생활에 조기 정착할 수 있는 방법이다. 둘째, 기업현장교사들은 학습근로자에게 비전을 제시하고 그들의 능력 및 감정에 능동적으로 대응해야 한다. 또한 관성적으로 해 오던 업무나 문제해결은 새로운 방식으로 전환할 필요가 있다. 새로운 방식의 시도는 학습근로자의 직무만족에 긍정적인 효과가 있다. 셋째, S-OJT 프로그램은 직무에 대한 만족을 통해 학습근로자 스스로의 성취욕구를 높여주는 하나의 기업만의 고유의 경영기법으로 활용되어져야 하고, 기업현장교사들은 기업이 추구하는 목적에 따라 기업에 맞는 적절한 프로그램을 설계해야 하며 다른 조직 구성원들의 적극적인 참여를 도모하고 조직 성과창출을 극대화하기 위해 노력하는 것이 중요하다.
본 연구의 목적은 일학습병행제의 S-OJT 프로그램 특성요인과 기업현장교사의 카리스마 리더십이 직무만족간에 미치는 영향을 분석하고자 한다. 연구문제는 두 가지로 설정하였다. 첫째, 일학습병행제의 S-OJT 프로그램 특성 요인은 학습근로자의 직무만족에 어떤 영향을 미치는가? 둘째, 기업현장교사의 카리스마 리더십은 직무만족에 어떠한 영향을 미치는가?
본 연구는 일학습병행제를 실시하고 있는 학습근로자 235명을 설문하여 분석이 이루어졌다. 자료분석에 활용한 방법은 기술통계분석, 요인분석분석, 신뢰도 분석, 다중회귀분석 등이 있다.
자료 분석과 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같았다.
첫째, 일학습병행제의 S-OJT 프로그램 특성요인이 직무만족에 끼치는 영향을 분석하였다. 그 결과 일학습병행제 S-OJT 프로그램 특성요인인 훈련환경의 우수성, 피훈련자의 학습동기, OJT의 체계적 설계, 사내트레이너의 역량, 훈련내용의 적절성, S-OJT지원수준은 직무만족에 유의한 정적 관계에 있음을 증명하였다. 그 중에서 피훈련자의 학습동기와 훈련내용이 적절성이 직무만족에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다.
둘째, 또 다른 독립변수인 기업현장교사의 카리스마 리더십이 학습근로자의 직무만족에 미치는 영향을 분석하였다. 그 결과, 카리스마 리더십의 하위요소인 비전제시, 환경에의 민감성, 부하의 능력․감정에의 민감반응, 개인희생 및 위험감수, 전통타파행동들이 직무만족에 모두 유의한 정적 관계를 가지고 있었다. 여러 하위요소가 대동소이하나 그 중에서도 비전 제시가 가장 크게 직무만족에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
정리하면, S-OJT 프로그램 특성요인과 기업현장교사의 카리스마 리더십 모두가 직무만족에 유의미한 영향을 미치고 있었다. 이러한 결과를 바탕으로 제언을 논의하자면, 첫째, 학습근로자의 직무만족을 위해서 S-OJT 프로그램을 확대, 보완해야 한다. 왜냐하면, S-OJT 프로그램은 조직생활에 조기 정착할 수 있는 방법이다. 둘째, 기업현장교사들은 학습근로자에게 비전을 제시하고 그들의 능력 및 감정에 능동적으로 대응해야 한다. 또한 관성적으로 해 오던 업무나 문제해결은 새로운 방식으로 전환할 필요가 있다. 새로운 방식의 시도는 학습근로자의 직무만족에 긍정적인 효과가 있다. 셋째, S-OJT 프로그램은 직무에 대한 만족을 통해 학습근로자 스스로의 성취욕구를 높여주는 하나의 기업만의 고유의 경영기법으로 활용되어져야 하고, 기업현장교사들은 기업이 추구하는 목적에 따라 기업에 맞는 적절한 프로그램을 설계해야 하며 다른 조직 구성원들의 적극적인 참여를 도모하고 조직 성과창출을 극대화하기 위해 노력하는 것이 중요하다.
The purpose of this study was to analyze the effects the characteristics of the S-OJT program or a work & learn system and OJ teachers' charismatic leadership on job satisfaction. For this purpose, the two-fold study points were set up. First, what effects would the characteristics of the S-OJT or a...
The purpose of this study was to analyze the effects the characteristics of the S-OJT program or a work & learn system and OJ teachers' charismatic leadership on job satisfaction. For this purpose, the two-fold study points were set up. First, what effects would the characteristics of the S-OJT or a work & and learn system have on job satisfaction? Secondly, what effects would OJ teachers' charismatic leadership have on job satisfaction?
For this purpose, 235 learner-workers were sampled to be subject to a questionnaire survey. The data collected were processed for descriptive statistical analysis, factor analysis, reliability analysis and multiple regression analysis.
The results of this study can be summarized as follows;
First, as a result of analyzing the effects of the S-OJT program characteristics on subjects' job satisfaction, it was found that such characteristics as excellent training environment, trainees' learning motives, systematic design of OJT, OJ trainers' competence, appropriateness of the training program, and level of S-OJT supported were positively correlated with job satisfaction.
Secondly, as a consequence of analyzing the effects of OJ teachers' charismatic leadership on subjects' job satisfaction, it was found that such sub-factors of the charismatic leadership as presentation of a vision, sensitivity to the environment, subordinates' competence and their sensitivity to emotion, self-sacrifice and risk-taking, and tradition breaking-out behaviors were positively correlated with job satisfaction. Among them, presentation of a vision has the highest effects on job satisfaction.
Summing up, it could be concluded that both the characteristics of the S-OJT program and OJ teachers' charismatic leadership had significant effects on job satisfaction. Based on such results, the following suggestions have been put forwards. First, it is necessary to expand and complement the S-OJT programs to enhance learner-workers' job satisfaction. For the S-OJT programs help the learner-workers to be adapted earlier to their organization life. Secondly, the OJ teachers are deemed obliged to present a vision to learner-workers, while responding actively to their competence and emotion. In addition, the OJ teachers are requested to depart from their habitual actions and problem-solving activities to try new ones. Trying new methods would conduce to learner-workers' job satisfaction. Thirdly, the S-OJT program should be used as a single company's unique managerial technique to enhance learner-workers desire of achievement being satisfied with their job, and OJ teachers should design their education programs suitable to the workplace, while endeavoring to encourage other organizational staff to participate positively in the program and help them to contribute to the maximization of their organizational performances.
The purpose of this study was to analyze the effects the characteristics of the S-OJT program or a work & learn system and OJ teachers' charismatic leadership on job satisfaction. For this purpose, the two-fold study points were set up. First, what effects would the characteristics of the S-OJT or a work & and learn system have on job satisfaction? Secondly, what effects would OJ teachers' charismatic leadership have on job satisfaction?
For this purpose, 235 learner-workers were sampled to be subject to a questionnaire survey. The data collected were processed for descriptive statistical analysis, factor analysis, reliability analysis and multiple regression analysis.
The results of this study can be summarized as follows;
First, as a result of analyzing the effects of the S-OJT program characteristics on subjects' job satisfaction, it was found that such characteristics as excellent training environment, trainees' learning motives, systematic design of OJT, OJ trainers' competence, appropriateness of the training program, and level of S-OJT supported were positively correlated with job satisfaction.
Secondly, as a consequence of analyzing the effects of OJ teachers' charismatic leadership on subjects' job satisfaction, it was found that such sub-factors of the charismatic leadership as presentation of a vision, sensitivity to the environment, subordinates' competence and their sensitivity to emotion, self-sacrifice and risk-taking, and tradition breaking-out behaviors were positively correlated with job satisfaction. Among them, presentation of a vision has the highest effects on job satisfaction.
Summing up, it could be concluded that both the characteristics of the S-OJT program and OJ teachers' charismatic leadership had significant effects on job satisfaction. Based on such results, the following suggestions have been put forwards. First, it is necessary to expand and complement the S-OJT programs to enhance learner-workers' job satisfaction. For the S-OJT programs help the learner-workers to be adapted earlier to their organization life. Secondly, the OJ teachers are deemed obliged to present a vision to learner-workers, while responding actively to their competence and emotion. In addition, the OJ teachers are requested to depart from their habitual actions and problem-solving activities to try new ones. Trying new methods would conduce to learner-workers' job satisfaction. Thirdly, the S-OJT program should be used as a single company's unique managerial technique to enhance learner-workers desire of achievement being satisfied with their job, and OJ teachers should design their education programs suitable to the workplace, while endeavoring to encourage other organizational staff to participate positively in the program and help them to contribute to the maximization of their organizational performances.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.