[학위논문]청소년 흡연예방 및 금연교육의 문제점과 개선방안 : 학교교육을 중심으로 The Issues Related to Teen Smoking Prevention, Anti-Smoking Education, And Suggestions for Improvement : School Education-Centric Approach원문보기
본 연구는 2015년부터 모든 학교의 청소년 흡연예방 및 금연교육을 위해 실시된 END 프로그램과 관련하여 문제점과 개선방안에 대하여 논의한 것이다 현재 시행되고 있는 흡연예방 및 금연프로그램은 학교내를 중심으로 실시되는 흡연예방 및 금연교육의 한 차원으로 단기간에 이루어지고 있는 까닭에 그 효과면에서는 다소 미흡하다고 할 수 있다. 그러나 실시방법에서 가정·사회적인 성격의 프로그램과 장기간 지속적으로 맞물려 연계된다면 추구하는 목표를 언젠가는 꼭 달성할 수가 있는 것으로 나타나고 있다. 따라서 바람직한 청소년 흡연예방 및 금연교육을 실행함에 있어서 우선적으로 고려해야할 것은 청소년들의 흡연에 대해 나타내는 의식과 행태를 잘 고려하여 그 성향에 맞는 맞춤형식 응용프로그램을 조성 발전시켜야 한다는 것 이다. 본 연구에서는 효율적인 흡연프로그램을 현실화하는데 있어서 꼭 시행되어야 할 사항들을 세 가지 주요 분야로 구분하여 정리할 수 있었다. 첫째, 청소년의 흡연 실태와 관련한 교육 요인이다. 우선 가정과 학교, 사회가 연계된 흡연예방교육을 실시해야 한다. 학생들에 국한되지 않고 부모를 대상으로 예방교육이 병행되어, 부모들부터 그 내용을 알고 실천해야 한다. 또한 ...
본 연구는 2015년부터 모든 학교의 청소년 흡연예방 및 금연교육을 위해 실시된 END 프로그램과 관련하여 문제점과 개선방안에 대하여 논의한 것이다 현재 시행되고 있는 흡연예방 및 금연프로그램은 학교내를 중심으로 실시되는 흡연예방 및 금연교육의 한 차원으로 단기간에 이루어지고 있는 까닭에 그 효과면에서는 다소 미흡하다고 할 수 있다. 그러나 실시방법에서 가정·사회적인 성격의 프로그램과 장기간 지속적으로 맞물려 연계된다면 추구하는 목표를 언젠가는 꼭 달성할 수가 있는 것으로 나타나고 있다. 따라서 바람직한 청소년 흡연예방 및 금연교육을 실행함에 있어서 우선적으로 고려해야할 것은 청소년들의 흡연에 대해 나타내는 의식과 행태를 잘 고려하여 그 성향에 맞는 맞춤형식 응용프로그램을 조성 발전시켜야 한다는 것 이다. 본 연구에서는 효율적인 흡연프로그램을 현실화하는데 있어서 꼭 시행되어야 할 사항들을 세 가지 주요 분야로 구분하여 정리할 수 있었다. 첫째, 청소년의 흡연 실태와 관련한 교육 요인이다. 우선 가정과 학교, 사회가 연계된 흡연예방교육을 실시해야 한다. 학생들에 국한되지 않고 부모를 대상으로 예방교육이 병행되어, 부모들부터 그 내용을 알고 실천해야 한다. 또한 지역사회에서 흡연예방을 위한 환경자원의 구축이 필요하다. 범사회적으로 청소년과 성인을 막론하고 금연에 대한 인식이 향상되어야 하고, 청소년들은 조기에 흡연예방교육이 실시되어 담배에 대한 접근성을 줄여야하는 것이다. 청소년 흡연이 대부분 친구들과의 관계나 또래집단의 영향을 받는 것을 전제로 건전한 교우관계와 바람직한 생활 내에서 친구관계가 유지되도록 해야 한다. 둘째, 담당자의 흡연에 대한 인식과 태도의 개선의 교육이 중요하다. 청소년들이 직·간접 흡연의 피해를 알고 사회적 금연운동을 이해할 수 있는 교육과 홍보방법과 건전한 청소년 문화를 형성하는 것은 매우 중요하므로 약물과 음주, 흡연 등으로부터 청소년이 보호되어야 한다는 담당자의 인식과 태도의 개선이 필요하다. 셋째, 청소년들의 흡연예방 및 금연의지를 강화하도록 체계적이고 지속적인 활동이 전개되어야 한다. 다양한 흡연예방 및 금연교육을 통해서 흡연율을 낮추는 노력과 병행하여 지역사회와 연계한 흡연예방 및 금연 프로그램의 개발 및 적용이 실현되어야 한다. 흡연예방 및 금연 전문가를 육성, 활용하는 것도 시급한 문제이다. 전담교사나 전문가를 활용한 학교에서의 교육을 활성화 해야 하고, 흡연문제에 대한 학생들이 양질의 서비스를 받도록 해야 한다.학교측과 강사측의 만족도 높으나 강사인력이 많지 않아 향후 인력풀 확대가 필요하다. 청소년 흡연 문제가 사회적 국가적 문제가 되고 있는 점을 감안하여, 청소년 흡연예방 및 금연 교육은 일회성, 형식적으로는 결코 효과를 거둘 수 없으며 조기에 단계적이고, 체계적으로 다양한 교육활용 방법을 통해서 이루어져야 하겠다. 청소년들의 흡연에 대한 인식을 획기적으로 개선하고 종합적으로 문제점을 치유할 수 있는 발전된 예방교육 프로그램이 필요한 것이다. 학교를 중심으로 흡연예방 및 금연교육을 활성화하면서 금연에 대한 붐을 조성하는 것은 매우 효과 있는 대처라 할 수 있다. 본 연구에서는 청소년들의 흡연예방 및 금연교육에 대하여 학교를 중심으로 하여 실태를 파악 후 도출된 문제점들을 중심으로 주요 분야별 개선방안을 제시하였다. 그러나 청소년 흡연은 범사회적인 문제라는 점에서 제한된 사례연구 관련 일부문헌의 조사만으로는 한계가 있다고 생각한다. 앞으로 바람직한 개선프로그램을 모색하려면 현재 실시되고 있는 흡연예방 및 금연교육에 대한 다양하고 종합적인 비교분석을 통해 그 효과를 과학적으로 검증하고 필요한 수치데이터를 산출하여 어떠한 내용과 방법으로 교육을 실시해야할 것 인가를 제시해야 할 것이다. 끝으로 현재 각 학교에는 금연프로그램을 총괄하여 기획 관리하는 관리자가 일정하게 정해져 있지 않으므로 권한정립에 따른 역할분담 및 책임지는 업무수행과 양질의 지속가능한 프로그램을 지탱할 수 있는 적정한 예산이 차후에 확보되어야 한다고 생각된다. 이와 아울러 흡연예방 및 금연교육의 효과를 좀 더 높이기 위해서는 지역사회와 연계된 장기간의 지속 가능한 프로그램이 실시 운영되어야 할 것이라 전망하며 앞으로 폭넓은 실태조사와 병행하여 현재 실시되고 있는 각종흡연예방 및 금연 교육의 효과성을 과학적인 방법으로 분석하여 발전적 방안을 제시하는 연구가 계속되기를 또한 기대해 본다.
본 연구는 2015년부터 모든 학교의 청소년 흡연예방 및 금연교육을 위해 실시된 END 프로그램과 관련하여 문제점과 개선방안에 대하여 논의한 것이다 현재 시행되고 있는 흡연예방 및 금연프로그램은 학교내를 중심으로 실시되는 흡연예방 및 금연교육의 한 차원으로 단기간에 이루어지고 있는 까닭에 그 효과면에서는 다소 미흡하다고 할 수 있다. 그러나 실시방법에서 가정·사회적인 성격의 프로그램과 장기간 지속적으로 맞물려 연계된다면 추구하는 목표를 언젠가는 꼭 달성할 수가 있는 것으로 나타나고 있다. 따라서 바람직한 청소년 흡연예방 및 금연교육을 실행함에 있어서 우선적으로 고려해야할 것은 청소년들의 흡연에 대해 나타내는 의식과 행태를 잘 고려하여 그 성향에 맞는 맞춤형식 응용프로그램을 조성 발전시켜야 한다는 것 이다. 본 연구에서는 효율적인 흡연프로그램을 현실화하는데 있어서 꼭 시행되어야 할 사항들을 세 가지 주요 분야로 구분하여 정리할 수 있었다. 첫째, 청소년의 흡연 실태와 관련한 교육 요인이다. 우선 가정과 학교, 사회가 연계된 흡연예방교육을 실시해야 한다. 학생들에 국한되지 않고 부모를 대상으로 예방교육이 병행되어, 부모들부터 그 내용을 알고 실천해야 한다. 또한 지역사회에서 흡연예방을 위한 환경자원의 구축이 필요하다. 범사회적으로 청소년과 성인을 막론하고 금연에 대한 인식이 향상되어야 하고, 청소년들은 조기에 흡연예방교육이 실시되어 담배에 대한 접근성을 줄여야하는 것이다. 청소년 흡연이 대부분 친구들과의 관계나 또래집단의 영향을 받는 것을 전제로 건전한 교우관계와 바람직한 생활 내에서 친구관계가 유지되도록 해야 한다. 둘째, 담당자의 흡연에 대한 인식과 태도의 개선의 교육이 중요하다. 청소년들이 직·간접 흡연의 피해를 알고 사회적 금연운동을 이해할 수 있는 교육과 홍보방법과 건전한 청소년 문화를 형성하는 것은 매우 중요하므로 약물과 음주, 흡연 등으로부터 청소년이 보호되어야 한다는 담당자의 인식과 태도의 개선이 필요하다. 셋째, 청소년들의 흡연예방 및 금연의지를 강화하도록 체계적이고 지속적인 활동이 전개되어야 한다. 다양한 흡연예방 및 금연교육을 통해서 흡연율을 낮추는 노력과 병행하여 지역사회와 연계한 흡연예방 및 금연 프로그램의 개발 및 적용이 실현되어야 한다. 흡연예방 및 금연 전문가를 육성, 활용하는 것도 시급한 문제이다. 전담교사나 전문가를 활용한 학교에서의 교육을 활성화 해야 하고, 흡연문제에 대한 학생들이 양질의 서비스를 받도록 해야 한다.학교측과 강사측의 만족도 높으나 강사인력이 많지 않아 향후 인력풀 확대가 필요하다. 청소년 흡연 문제가 사회적 국가적 문제가 되고 있는 점을 감안하여, 청소년 흡연예방 및 금연 교육은 일회성, 형식적으로는 결코 효과를 거둘 수 없으며 조기에 단계적이고, 체계적으로 다양한 교육활용 방법을 통해서 이루어져야 하겠다. 청소년들의 흡연에 대한 인식을 획기적으로 개선하고 종합적으로 문제점을 치유할 수 있는 발전된 예방교육 프로그램이 필요한 것이다. 학교를 중심으로 흡연예방 및 금연교육을 활성화하면서 금연에 대한 붐을 조성하는 것은 매우 효과 있는 대처라 할 수 있다. 본 연구에서는 청소년들의 흡연예방 및 금연교육에 대하여 학교를 중심으로 하여 실태를 파악 후 도출된 문제점들을 중심으로 주요 분야별 개선방안을 제시하였다. 그러나 청소년 흡연은 범사회적인 문제라는 점에서 제한된 사례연구 관련 일부문헌의 조사만으로는 한계가 있다고 생각한다. 앞으로 바람직한 개선프로그램을 모색하려면 현재 실시되고 있는 흡연예방 및 금연교육에 대한 다양하고 종합적인 비교분석을 통해 그 효과를 과학적으로 검증하고 필요한 수치데이터를 산출하여 어떠한 내용과 방법으로 교육을 실시해야할 것 인가를 제시해야 할 것이다. 끝으로 현재 각 학교에는 금연프로그램을 총괄하여 기획 관리하는 관리자가 일정하게 정해져 있지 않으므로 권한정립에 따른 역할분담 및 책임지는 업무수행과 양질의 지속가능한 프로그램을 지탱할 수 있는 적정한 예산이 차후에 확보되어야 한다고 생각된다. 이와 아울러 흡연예방 및 금연교육의 효과를 좀 더 높이기 위해서는 지역사회와 연계된 장기간의 지속 가능한 프로그램이 실시 운영되어야 할 것이라 전망하며 앞으로 폭넓은 실태조사와 병행하여 현재 실시되고 있는 각종흡연예방 및 금연 교육의 효과성을 과학적인 방법으로 분석하여 발전적 방안을 제시하는 연구가 계속되기를 또한 기대해 본다.
This study discusses the issues and the improvement measures related to END Program which was implemented in the entire public school system to carry out the teen smoking prevention and anti-smoking education goals since 2015. The present anti-smoking program implemented around the public school sys...
This study discusses the issues and the improvement measures related to END Program which was implemented in the entire public school system to carry out the teen smoking prevention and anti-smoking education goals since 2015. The present anti-smoking program implemented around the public school system is rather ineffective since the program has been only put in place on short-term basis. However, if the current program's operating methods get persistently linked with the program which is based on family home and community at large on permanent basis, it is possible that its stated goals can be fully achieved one day. Therefore, in order to carry out an ideal teen anti-smoking program, first and foremost the teen perception and attitudes toward smoking must be considered carefully and a befitting adoptive program needs to be fostered and developed accordingly. This study has identified and classified three essential areas of improvement to actualize an effective anti-smoking program; First, the current state of teen smoking practice must be well understood. On pan social basis, whether a teen or an adult, one's self anti-smoking cognizance has to improve. Additionally, smoking prevention education has to be administered at an early stage in order to help a teen not to have an obscure idea about smoking and to limit the teen's access to cigarettes as much as possible. Secondly, an effective educational policy designed to steer a teen towards having a right smoking cognizance and attitude needs to be adopted. An effective cognizance education and anti-smoking promotion methods must be launched publicly in order for the teens to fully understand the harmful effects of both direct and second-hand smoking and the societal anti-smoking campaign.
Thirdly, systematic and persistent activities must be spread to strengthen the teens' smoking prevention and anti-smoking willpower. A diverse smoking prevention education needs to be introduced to lower the smoking rate accompanied by the actualization of anti-smoking program's development and application lined to a local community. Nurturing and utilizing a program specialist or program director is also an urgent matter. The utilization of a program instructor or a field specialist needs to be active, and the students have to be encouraged to receive a high quality service on the smoking-related issues. Instantaneous, or formal smoking prevention education can never be effective. Upon recognizing that the teen smoking problem is becoming a social and national crisis, teen smoking prevention education needs to be accomplished through various methods step-by-step and systematically at the early stage. That's why an advanced prevention program which can improve the teen smoking cognizance epochally and cure the issues collectively is in dire need. To that effect, actualizing smoking prevention education and fostering the anti-smoking movement can be said to be a very effective measure. This study has looked at the teen smoking prevention education centered around the school institutions, investigated the elicited issues surrounding it and come up with possible solutions for improvement. However, since the teen smoking is a pan social issue, the limited interviews conducted and investigation of incomplete documents have their limits. Moving forward, to procure an ideal improvement program, a thorough and collective comparison and analysis of current smoking prevention education which can prove its effectiveness scientifically needs to be adopted. That should be able to produce the desired numerical data which can point to the right direction in terms of which contents and methods to be taken to rightfully administer the education. Lastly, since at present time each school does not have a program director appointed for the post, the delegation of duties and performance of official responsibilities resulting from the lack of authority requires that alloted financial budget is to be secured in the future in order to support good quality program permanently. Additionally, to increase the effectiveness of the anti-smoking education a long-term program linked to a local community needs to be established and operated. In the future, more thorough investigation of the existing condition accompanied by an up-to-date research which can analyze the effectiveness of various anti-smoking education through scientific methods needs to be continued suggesting an advanced policy.
This study discusses the issues and the improvement measures related to END Program which was implemented in the entire public school system to carry out the teen smoking prevention and anti-smoking education goals since 2015. The present anti-smoking program implemented around the public school system is rather ineffective since the program has been only put in place on short-term basis. However, if the current program's operating methods get persistently linked with the program which is based on family home and community at large on permanent basis, it is possible that its stated goals can be fully achieved one day. Therefore, in order to carry out an ideal teen anti-smoking program, first and foremost the teen perception and attitudes toward smoking must be considered carefully and a befitting adoptive program needs to be fostered and developed accordingly. This study has identified and classified three essential areas of improvement to actualize an effective anti-smoking program; First, the current state of teen smoking practice must be well understood. On pan social basis, whether a teen or an adult, one's self anti-smoking cognizance has to improve. Additionally, smoking prevention education has to be administered at an early stage in order to help a teen not to have an obscure idea about smoking and to limit the teen's access to cigarettes as much as possible. Secondly, an effective educational policy designed to steer a teen towards having a right smoking cognizance and attitude needs to be adopted. An effective cognizance education and anti-smoking promotion methods must be launched publicly in order for the teens to fully understand the harmful effects of both direct and second-hand smoking and the societal anti-smoking campaign.
Thirdly, systematic and persistent activities must be spread to strengthen the teens' smoking prevention and anti-smoking willpower. A diverse smoking prevention education needs to be introduced to lower the smoking rate accompanied by the actualization of anti-smoking program's development and application lined to a local community. Nurturing and utilizing a program specialist or program director is also an urgent matter. The utilization of a program instructor or a field specialist needs to be active, and the students have to be encouraged to receive a high quality service on the smoking-related issues. Instantaneous, or formal smoking prevention education can never be effective. Upon recognizing that the teen smoking problem is becoming a social and national crisis, teen smoking prevention education needs to be accomplished through various methods step-by-step and systematically at the early stage. That's why an advanced prevention program which can improve the teen smoking cognizance epochally and cure the issues collectively is in dire need. To that effect, actualizing smoking prevention education and fostering the anti-smoking movement can be said to be a very effective measure. This study has looked at the teen smoking prevention education centered around the school institutions, investigated the elicited issues surrounding it and come up with possible solutions for improvement. However, since the teen smoking is a pan social issue, the limited interviews conducted and investigation of incomplete documents have their limits. Moving forward, to procure an ideal improvement program, a thorough and collective comparison and analysis of current smoking prevention education which can prove its effectiveness scientifically needs to be adopted. That should be able to produce the desired numerical data which can point to the right direction in terms of which contents and methods to be taken to rightfully administer the education. Lastly, since at present time each school does not have a program director appointed for the post, the delegation of duties and performance of official responsibilities resulting from the lack of authority requires that alloted financial budget is to be secured in the future in order to support good quality program permanently. Additionally, to increase the effectiveness of the anti-smoking education a long-term program linked to a local community needs to be established and operated. In the future, more thorough investigation of the existing condition accompanied by an up-to-date research which can analyze the effectiveness of various anti-smoking education through scientific methods needs to be continued suggesting an advanced policy.
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