본 연구는 한국의 대표 작가인 성석제의 작품 속 민중성을 긍정하고 그것의 전복적 힘에 대한 지지로 출발한다. 성석제는 소설의 내면에 침잠하는 90년대 한국 문학 속에서도 고유의 길을 탐색해왔다. 그 길은 괴물, 이야기꾼, 조롱꾼이 함께 공존하는 전복적 세계며 여행자는 언제나 사회 속 하위주체인 민중이다. 그리고 민중은 그 길에 맞서는 억압과 권위에 .축제와 웃음으로 저항한다. 민중은 그 개념정립이 복잡하여 백성, 국민 따위의 개념과 혼용되어 쓰이긴 하지만 주로 지배 권력에 의해 억압받는 계층을 의미한다. 바꾸어 말하면 지배계층의 존재 없이는 민중의 개념도 성립할 수 없는 것이다. 지배계층과 피지배계층이란 상하관계 속에서 민중은 때때로 위계를 전복하는 힘을 발휘한다. 그리고 그 힘은 미하일 미하일로비치 바흐찐이 제시한 카니발의 세계에서 이루어진다. 카니발 즉 민중 축제는 억압된 하위주체에서 벗어나 수평적 유토피아로의 진입을 시도할 수 있는 유일한 시간이다. 민중의 집단적 웃음과 즐거움도 여기서 기인한다. 또한 이때의 전복이 물리성과 폭력의 힘이 아닌 웃음과 ...
본 연구는 한국의 대표 작가인 성석제의 작품 속 민중성을 긍정하고 그것의 전복적 힘에 대한 지지로 출발한다. 성석제는 소설의 내면에 침잠하는 90년대 한국 문학 속에서도 고유의 길을 탐색해왔다. 그 길은 괴물, 이야기꾼, 조롱꾼이 함께 공존하는 전복적 세계며 여행자는 언제나 사회 속 하위주체인 민중이다. 그리고 민중은 그 길에 맞서는 억압과 권위에 .축제와 웃음으로 저항한다. 민중은 그 개념정립이 복잡하여 백성, 국민 따위의 개념과 혼용되어 쓰이긴 하지만 주로 지배 권력에 의해 억압받는 계층을 의미한다. 바꾸어 말하면 지배계층의 존재 없이는 민중의 개념도 성립할 수 없는 것이다. 지배계층과 피지배계층이란 상하관계 속에서 민중은 때때로 위계를 전복하는 힘을 발휘한다. 그리고 그 힘은 미하일 미하일로비치 바흐찐이 제시한 카니발의 세계에서 이루어진다. 카니발 즉 민중 축제는 억압된 하위주체에서 벗어나 수평적 유토피아로의 진입을 시도할 수 있는 유일한 시간이다. 민중의 집단적 웃음과 즐거움도 여기서 기인한다. 또한 이때의 전복이 물리성과 폭력의 힘이 아닌 웃음과 그로테스크 이미지, 축제가 이루어지는 광장 언어를 통해 상징적으로 이루어진다는 점은 민중성의 고유한 특징일 것이다. 문학 속 민중성은 곧 작가의식으로, 민중에 대한 집중도와 함께 문제의식의 발현과 그것을 쓴다는 행위의 과정이다. 그것은 비단 투쟁이나 비판 메시지를 넘어, 절대론적 관점에서의 문어(文語) 중심의 엘리트 언어, 구조의 정형성, 규제된 이미지에 대한 저항으로까지 확대 가능하다. 이런 관점에서 본 연구는 성석제의 작품 속에서 뚜렷하게 드러나는 민중적 전복성에 가치를 두어 바흐친의 이론을 뒷받침하여 해설한다. 그리고 민중성의 발현을 광장언어의 사용과 그로테스크 인물형, 그리고 전복적 웃음이라는 세 요소로 분류하여 성석제의 소설 속의 민중적 요소와 그 가치를 종합적으로 살펴보고자 한다. 성석제의 작품 속 웃음은 단연 민중적이며 이는 그의 작품을 대표하는 제 1의 요소다. 광포한 축제의 웃음, 풍자의 웃음 등은 우리의 전통 미학인 익살과 해학의 차원으로 확장되는데 이는 하위계급에 대한 애도와 애정, 그리고 상위계급에 대한 공격을 동시에 함축한다. 이러한 하위주체에 대한 집중은 인물에서도 확인할 수 있다. 그의 소설에 등장하는 바보, 도박꾼, 기형적 악한은 사회 속에서 타자로 자리한다. 이는 시대와 상관없이 사회에서 배제되고 억압받는 그로테스크적 존재다. 또한 성석제의 소설 속 기형적 타자들은 사회적 약자가 권력에 의해 절대적 피해자로 환원되는 기존의 구조에서 벗어난다. 선과 악 혹은 옳고 그름의 이분법적 구별과 편들기가 사라진 공간에는 타자들만이 보여줄 수 있는 삶의 진정성과 경쾌성이 자리한다. 성석제의 소설 속 전복성은 그의 언어와 소설적 구성에서도 뚜렷하게 드러난다. 성석제의 소설은 근대 이후 엄숙하고 권위적인 사유의 세계에 천착하는 경향성을 타파하고 이와 차별되는 소설의 미학을 추구하였다. 따라서 그는 동아시아적 전통의 연속성과 현대성을 함께 갖추는 길을 모색했다. 중세의 거리낌 없는 광장 언어와 관련한 민담, 여담, 잉여의 언어 등을 적극적으로 도입함으로써 전복성을 갖추는 것이다. 이 속에서 피어나는 다채로운 '이야기'는 안정된 형식을 거부하는 대신 발랄함의 모더니티를 획득한다. 앞서 살펴 본 성석제의 소설 속의 전복적 요소들은 결국 다양한 종류의 웃음으로 형상화된다. 익살, 해학, 풍자 나아가 애도로까지 승화되는 웃음은 전복적 기질을 내재한다. 성석제는 이 전복성을 하위주체의 격상과 지배계급의 격하라는 두 가지 방법으로 실현시키며 그 안에 타자에 대한 애정과 권력층에 대한 풍자를 함유한다. 이는 권력이나 운명 등의 한 개인이 거부 할 수 없는 절대적 힘에 대해 적극적으로 저항하는 힘으로써의 전복성이기도 하다. 또한 이는 민중이라는 하위주체에 대한 긍정과 문학의 엄숙주의에 대항하는 작가의 강력한 메시지다.
주제어: 성석제, 민중성, 바흐친, 그로테스크, 웃음, 광장언어, 애도, 축제
본 연구는 한국의 대표 작가인 성석제의 작품 속 민중성을 긍정하고 그것의 전복적 힘에 대한 지지로 출발한다. 성석제는 소설의 내면에 침잠하는 90년대 한국 문학 속에서도 고유의 길을 탐색해왔다. 그 길은 괴물, 이야기꾼, 조롱꾼이 함께 공존하는 전복적 세계며 여행자는 언제나 사회 속 하위주체인 민중이다. 그리고 민중은 그 길에 맞서는 억압과 권위에 .축제와 웃음으로 저항한다. 민중은 그 개념정립이 복잡하여 백성, 국민 따위의 개념과 혼용되어 쓰이긴 하지만 주로 지배 권력에 의해 억압받는 계층을 의미한다. 바꾸어 말하면 지배계층의 존재 없이는 민중의 개념도 성립할 수 없는 것이다. 지배계층과 피지배계층이란 상하관계 속에서 민중은 때때로 위계를 전복하는 힘을 발휘한다. 그리고 그 힘은 미하일 미하일로비치 바흐찐이 제시한 카니발의 세계에서 이루어진다. 카니발 즉 민중 축제는 억압된 하위주체에서 벗어나 수평적 유토피아로의 진입을 시도할 수 있는 유일한 시간이다. 민중의 집단적 웃음과 즐거움도 여기서 기인한다. 또한 이때의 전복이 물리성과 폭력의 힘이 아닌 웃음과 그로테스크 이미지, 축제가 이루어지는 광장 언어를 통해 상징적으로 이루어진다는 점은 민중성의 고유한 특징일 것이다. 문학 속 민중성은 곧 작가의식으로, 민중에 대한 집중도와 함께 문제의식의 발현과 그것을 쓴다는 행위의 과정이다. 그것은 비단 투쟁이나 비판 메시지를 넘어, 절대론적 관점에서의 문어(文語) 중심의 엘리트 언어, 구조의 정형성, 규제된 이미지에 대한 저항으로까지 확대 가능하다. 이런 관점에서 본 연구는 성석제의 작품 속에서 뚜렷하게 드러나는 민중적 전복성에 가치를 두어 바흐친의 이론을 뒷받침하여 해설한다. 그리고 민중성의 발현을 광장언어의 사용과 그로테스크 인물형, 그리고 전복적 웃음이라는 세 요소로 분류하여 성석제의 소설 속의 민중적 요소와 그 가치를 종합적으로 살펴보고자 한다. 성석제의 작품 속 웃음은 단연 민중적이며 이는 그의 작품을 대표하는 제 1의 요소다. 광포한 축제의 웃음, 풍자의 웃음 등은 우리의 전통 미학인 익살과 해학의 차원으로 확장되는데 이는 하위계급에 대한 애도와 애정, 그리고 상위계급에 대한 공격을 동시에 함축한다. 이러한 하위주체에 대한 집중은 인물에서도 확인할 수 있다. 그의 소설에 등장하는 바보, 도박꾼, 기형적 악한은 사회 속에서 타자로 자리한다. 이는 시대와 상관없이 사회에서 배제되고 억압받는 그로테스크적 존재다. 또한 성석제의 소설 속 기형적 타자들은 사회적 약자가 권력에 의해 절대적 피해자로 환원되는 기존의 구조에서 벗어난다. 선과 악 혹은 옳고 그름의 이분법적 구별과 편들기가 사라진 공간에는 타자들만이 보여줄 수 있는 삶의 진정성과 경쾌성이 자리한다. 성석제의 소설 속 전복성은 그의 언어와 소설적 구성에서도 뚜렷하게 드러난다. 성석제의 소설은 근대 이후 엄숙하고 권위적인 사유의 세계에 천착하는 경향성을 타파하고 이와 차별되는 소설의 미학을 추구하였다. 따라서 그는 동아시아적 전통의 연속성과 현대성을 함께 갖추는 길을 모색했다. 중세의 거리낌 없는 광장 언어와 관련한 민담, 여담, 잉여의 언어 등을 적극적으로 도입함으로써 전복성을 갖추는 것이다. 이 속에서 피어나는 다채로운 '이야기'는 안정된 형식을 거부하는 대신 발랄함의 모더니티를 획득한다. 앞서 살펴 본 성석제의 소설 속의 전복적 요소들은 결국 다양한 종류의 웃음으로 형상화된다. 익살, 해학, 풍자 나아가 애도로까지 승화되는 웃음은 전복적 기질을 내재한다. 성석제는 이 전복성을 하위주체의 격상과 지배계급의 격하라는 두 가지 방법으로 실현시키며 그 안에 타자에 대한 애정과 권력층에 대한 풍자를 함유한다. 이는 권력이나 운명 등의 한 개인이 거부 할 수 없는 절대적 힘에 대해 적극적으로 저항하는 힘으로써의 전복성이기도 하다. 또한 이는 민중이라는 하위주체에 대한 긍정과 문학의 엄숙주의에 대항하는 작가의 강력한 메시지다.
This study has a positive view to the popularity which has subversive power changing the social class upside down in the works of Sung suck-jae. Sung has taken his unique way which differs from Korean literature in 1990's, an age of focusing on inner way of novel. The way is subversive world where c...
This study has a positive view to the popularity which has subversive power changing the social class upside down in the works of Sung suck-jae. Sung has taken his unique way which differs from Korean literature in 1990's, an age of focusing on inner way of novel. The way is subversive world where coexists monster, storyteller, and mocker. Wayfarers are always the populace who are subordinate subject in society and who resist against oppressive authority with festival and laughter. The term "the populace" is difficult to define. It shares meanings with "the general public", "nation" and etc. Especially, Depite of similar usage, the populace have distinct meaning which is a class oppressed by the dominant class. In other words, a concept of the populace could not be valid without a concept of the dominant class. The populace subvert an order of rank which is consist of dominant-subordinate relationship with great strength and power, and this change happens rarely in the world of "Carnival" proposed by Mikhail Mikhailovich Bakhtin. Carnival that is festival of the populace is a only time when the subordinate subject can get away from the suppression and attempt to enter the equal utopia. Collective laughter and pleasure result from the time. The subversiveness is symbolically implemented with not the violence and physical forces but the laughter, grotesque images and festivals which are represented by hearty language(famil'larnaia rech). In that point, the popularity shows up an unique characteristics. Popularity on literature is writer's consciousness, as well as, It shows not only concentration of the populace but also the process of writing action about expression of critical mind. It surpasses struggle and critical messages and could even expand to the resistance to regulated images, fixed form of structure, language of dominant class who commonly uses literary language in absolute perspective. -It could expand its realm beyond struggle and critical message, and reach resistance to regulated images, fixed form of structure, and language of dominance class who uses literary language from absolutistic perspective. In this point, this paper puts the value to the popular subversiveness presented on works of Sung while explaining and supporting the theory of Bakhtin. Expression of the popularity categorized three elements, usage of hearty language(famil'larnaia rech), grotesque character, and subversive laughter, and then would be examined synthetically the popular element and value in Sung's short stories, hereafter. The laughter founded on Sung's works is popular, and it is definitely the most important element which stands for his works. The laughter which is satiric and explosive things like carnival expand a dimension of joke and humour characterized in traditional Korean outdoor performance. It implies not only mourning and affection for lower class but also broadside to upper class. The concentration of subordinate subject could be found in the characters. The characters such as fool, gambler, freakery, picaresque are the others (or strangers) in society. They are excluded, oppressed and treated as being grotesque at all times. The deformed(abnormal) others who are on Sung's characters escape existing structure in which they are treated as an unarguable victims, the disadvantaged in society. The place where the good and evil, right and wrong, and forming a faction faded away has authenticity and lightness of life which are only presented by the characters, the others. The subversiveness is shaped by Sung's usage of language and structure on his stories. He broke through the tendency which clings to solemn and authoritative thinking in modern literature while seeking to aesthetic stories which is distinctive. He tries to find a way coexisted with(equipped with) continuity of the East Asian trandition and modernity in literature. He take folktale and surplus language on the Medieval literature in order to take subversive nature. Varied(Colorful) stories bloom in this way while defying stable but old-fashioned structure, and get an vivid modernity. The subversive elements mentioned before get an imagery which could be shaped various kinds of laughter. The laughter is sublimated into joke, humour, satire and mourning and embeds subversive tendency. Sung is realizing the subversiveness as two ways: elevation of subordinate class and degradation of dominant class. Mere person actively resists against the almighty which cannot disobey. It is the very subversiveness. Furthermore, it is Sung's strong message counting to rigorism and taking an positive view to subordinate subject, the populace.
This study has a positive view to the popularity which has subversive power changing the social class upside down in the works of Sung suck-jae. Sung has taken his unique way which differs from Korean literature in 1990's, an age of focusing on inner way of novel. The way is subversive world where coexists monster, storyteller, and mocker. Wayfarers are always the populace who are subordinate subject in society and who resist against oppressive authority with festival and laughter. The term "the populace" is difficult to define. It shares meanings with "the general public", "nation" and etc. Especially, Depite of similar usage, the populace have distinct meaning which is a class oppressed by the dominant class. In other words, a concept of the populace could not be valid without a concept of the dominant class. The populace subvert an order of rank which is consist of dominant-subordinate relationship with great strength and power, and this change happens rarely in the world of "Carnival" proposed by Mikhail Mikhailovich Bakhtin. Carnival that is festival of the populace is a only time when the subordinate subject can get away from the suppression and attempt to enter the equal utopia. Collective laughter and pleasure result from the time. The subversiveness is symbolically implemented with not the violence and physical forces but the laughter, grotesque images and festivals which are represented by hearty language(famil'larnaia rech). In that point, the popularity shows up an unique characteristics. Popularity on literature is writer's consciousness, as well as, It shows not only concentration of the populace but also the process of writing action about expression of critical mind. It surpasses struggle and critical messages and could even expand to the resistance to regulated images, fixed form of structure, language of dominant class who commonly uses literary language in absolute perspective. -It could expand its realm beyond struggle and critical message, and reach resistance to regulated images, fixed form of structure, and language of dominance class who uses literary language from absolutistic perspective. In this point, this paper puts the value to the popular subversiveness presented on works of Sung while explaining and supporting the theory of Bakhtin. Expression of the popularity categorized three elements, usage of hearty language(famil'larnaia rech), grotesque character, and subversive laughter, and then would be examined synthetically the popular element and value in Sung's short stories, hereafter. The laughter founded on Sung's works is popular, and it is definitely the most important element which stands for his works. The laughter which is satiric and explosive things like carnival expand a dimension of joke and humour characterized in traditional Korean outdoor performance. It implies not only mourning and affection for lower class but also broadside to upper class. The concentration of subordinate subject could be found in the characters. The characters such as fool, gambler, freakery, picaresque are the others (or strangers) in society. They are excluded, oppressed and treated as being grotesque at all times. The deformed(abnormal) others who are on Sung's characters escape existing structure in which they are treated as an unarguable victims, the disadvantaged in society. The place where the good and evil, right and wrong, and forming a faction faded away has authenticity and lightness of life which are only presented by the characters, the others. The subversiveness is shaped by Sung's usage of language and structure on his stories. He broke through the tendency which clings to solemn and authoritative thinking in modern literature while seeking to aesthetic stories which is distinctive. He tries to find a way coexisted with(equipped with) continuity of the East Asian trandition and modernity in literature. He take folktale and surplus language on the Medieval literature in order to take subversive nature. Varied(Colorful) stories bloom in this way while defying stable but old-fashioned structure, and get an vivid modernity. The subversive elements mentioned before get an imagery which could be shaped various kinds of laughter. The laughter is sublimated into joke, humour, satire and mourning and embeds subversive tendency. Sung is realizing the subversiveness as two ways: elevation of subordinate class and degradation of dominant class. Mere person actively resists against the almighty which cannot disobey. It is the very subversiveness. Furthermore, it is Sung's strong message counting to rigorism and taking an positive view to subordinate subject, the populace.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.