본 연구의 목적은 우울한 여성독거노인의 자아통합감 증진을 위한 인지행동치료 프로그램을 개발, 실시하여 그 효과를 검증하는 것이다. 연구의 대상은 한글 읽기와 쓰기가 가능하고, 인지기능검사(MMSE-K) 점수 24점 이상으로 치매 등 인지기능장애 증후가 없는 인지기능을 가지고 있으며, 노인 우울(...
본 연구의 목적은 우울한 여성독거노인의 자아통합감 증진을 위한 인지행동치료 프로그램을 개발, 실시하여 그 효과를 검증하는 것이다. 연구의 대상은 한글 읽기와 쓰기가 가능하고, 인지기능검사(MMSE-K) 점수 24점 이상으로 치매 등 인지기능장애 증후가 없는 인지기능을 가지고 있으며, 노인 우울(GDS) 점수가 6점 이상으로 중등도 우울 이상에 해당하는 여성독거노인들로 실험집단(인지행동치료 프로그램) 10명과 비교집단(회상치료 프로그램) 9명, 통제집단 10명에 배정하였다. 각 프로그램은 실험집단과 비교집단 모두 주 2회, 90분씩 총 12회기로 실시하였다. 우울한 여성독거노인의 자아통합감 증진을 위한 인지행동치료 프로그램은 예비 프로그램을 실시한 후 문제점을 수정․보완하여 최종 프로그램을 구성하였다. 프로그램의 치료 구성 요인은 자기감찰과 인지적 재구성, 사회기술훈련, 문제해결훈련, 행동의 활성화, 이완훈련이고, 이것을 프로그램 회기별 목표에 따라 적용하여 실시하였다. 또한 프로그램 실시 후 우울한 여성독거노인의 인지적 특성(자아통합감, 역기능적 태도, 자아존중감)과 정서적 특성(우울), 행동적 특성(스트레스 대처방식)에 변화가 있는지 살펴보고자 하였다. 이와 함께 프로그램 실시 과정에서 나타난 우울한 여성독거노인의 자아통합감 관련 사고 및 신념의 변화가 어떠한지를 살펴보고자 하였다. 본 연구에서 수집된 자료분석은 SPSS 22.0 프로그램을 이용하여 빈도, 백분율, 평균, 표준편차 및 신뢰도를 산출하고, 실험집단, 비교집단 및 통제집단 간 우울한 여성독거노인의 각 척도별 사전검사와 사후검사의 차이를 알아보기 위해 비모수 검정인 Kruskal-Wallis 검정 및 Bonferroni Correction을 통한 사후검정을 실시하였다. 또한 실험집단과 비교집단 간 추후검사 점수의 차이를 알아보기 위해 비모수 검정인 Mann-Whitney U 검정을 각각 실시하였고, 실험집단과 비교집단 및 통제집단의 프로그램 사전-사후검사 점수의 차이와 실험집단과 비교집단의 사전-추후검사 점수의 차이를 알아보기 위해 각각 비모수 검정인 Wilcoxon Signed-Rank 검정을 실시하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 우울한 여성독거노인의 인지적 특성은 프로그램 실시 후 실험집단의 자아통합감과 자아존중감이 유의하게 증가하고 역기능적 태도는 유의하게 감소하였으며, 프로그램 종료 2개월 후에도 이러한 변화는 유지되었다. 비교집단의 경우 프로그램 실시 후 자아통합감과 자아존중감이 유의하게 증가하였고 프로그램 종료 2개월 후에도 이러한 변화는 유지되었으나 자아통합감 하위 요인 중 현재 생활에 대한 만족은 그 효과가 유지되지 못하였다. 그리고 역기능적 태도는 프로그램 실시 후와 종료 2개월 후 모두 유의한 차이를 보이지 않았다. 한편 우울한 여성독거노인의 인지적 특성은 프로그램 실시 후 실험집단과 비교집단 및 통제집단 간 분석한 비교결과에서 자아통합감과 그 하위 요인, 역기능적 태도와 그 하위 요인 및 자아존중감은 세 집단 간 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 또한 프로그램 종료 2개월 후 실험집단과 비교집단 간 분석한 비교결과에서 자아통합감 하위 요인인 죽음에 대한 수용, 지나온 인생에 대한 수용을 제외한 모든 인지적 특성에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 우울한 여성독거노인의 정서적 특성인 우울은 프로그램 실시 후 실험집단과 비교집단 모두 유의하게 감소했으며, 프로그램 종료 2개월 후에도 이러한 변화는 유지되었다. 한편 우울한 여성독거노인의 정서적 특성은 프로그램 실시 후 실험집단과 비교집단 및 통제집단 간 우울을 비교․분석한 결과 세 집단 간 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 또한 프로그램 종료 2개월 후 실험집단과 비교집단 간 분석한 비교결과는 우울에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 우울한 여성독거노인의 행동적 특성인 스트레스 대처방식은 프로그램 실시 후 실험집단의 문제해결 대처방식, 지지추구 대처방식은 유의하게 증가된 것으로 나타났으며, 프로그램 종료 2개월 후에도 이러한 변화는 유지되었다. 반면, 비교집단의 경우 프로그램 실시 후 지지적 대처방식만 유의하게 증가된 것으로 나타났으며, 프로그램 종료 2개월 후에도 이러한 변화는 유지되었다. 한편 우울한 여성독거노인의 행동적 특성은 프로그램 실시 후 실험집단과 비교집단 및 통제집단 간 스트레스 대처방식을 비교․분석한 결과 스트레스 대처방식의 하위 요인 중 문제해결 대처방식, 지지추구 대처방식, 소망적 사고 대처방식에서 세 집단 간 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 또한 프로그램 종료 2개월 후 실험집단과 비교집단 간 분석한 비교결과는 스트레스 대처방식 하위 요인 중 문제해결 대처방식과 지지추구 대처방식에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 넷째, 실험집단의 프로그램 실시 과정에서 나타난 참여자들의 자아통합감 관련 사고 및 신념의 변화 내용을 분석한 결과 자아통합감 관련 부적응적 사고 및 신념이 보다 적응적인 사고로 변화되었음을 확인하였다. 본 연구에서 우울한 여성독거노인의 자아통합감 증진을 위한 인지행동치료 프로그램은 우울한 여성독거노인들의 자아통합감과 관련된 부적응적인 사고 및 신념을 보다 적응적이고 기능적으로 변화시켜 자아통합감 증진과 우울감 감소 및 그 유지가 가능한 것으로 효과성이 검증되었다. 이는 자아통합감과 관련된 사고 및 신념을 수정하는 체계적인 인지적 개입과 함께 행동적 개입을 실시하여 우울한 여성독거노인의 인지적․정서적․행동적 측면에 긍정적인 영향을 미친 것으로 보인다. 본 연구의 의의는 다음과 같다. 첫째, 본 연구의 대상은 우울한 여성독거노인들로서 노년기 발달적 과제인 자아통합감을 증진시키기 위한 인지적 재구성 작업을 적용함으로써 궁극적으로 이들의 적응을 도왔다는 데 의의가 있다. 둘째, 체계적인 프로그램의 효과 검증을 위해 여성독거노인의 인지적․정서적․행동적 특성 관련 변인을 다양하게 측정하였다. 또한 사전․사후․추후 연구 설계를 통하여 프로그램 효과와 그 지속성에 대한 양적 분석뿐 아니라 자아통합감 관련 사고 및 신념의 변화에 대해 내용분석을 실시하였다는 데 의의가 있다. 셋째, 우울한 여성독거노인의 배우자 및 가족의 사망 혹은 6․25 전쟁 당시의 힘든 경험 등 참여자의 상처를 인지적 개입 과정을 통해 효과적으로 표현하도록 하고 이를 수용할 수 있도록 하기 위해 그리고 생에 대한 태도를 효과적으로 통합할 수 있도록 하기 위해 치유적 은유를 다양하게 활용하였다. 넷째, 우울한 여성독거노인에게 부족한 대인관계의 어려움을 잘 대처하도록 도움을 주기 위해 사회기술훈련과 문제해결훈련을 함께 진행하였다. 다섯째, 우울한 여성독거노인의 자아통합감 증진을 위한 인지행동치료 프로그램의 행동적 접근 중 행동의 활성화와 이완훈련을 반복 훈련시켜 생활에 활력을 주고 신체반응을 감찰하도록 하여 여성독거노인의 자아통합감 증진 및 우울감 개선에 도움을 주도록 구성하여 진행하였다는 데 의의가 있다. 여섯째, 본 연구는 인지행동치료 프로그램을 적용한 실험집단과 회상치료 프로그램을 적용한 비교집단 간 치료적 효과성 및 지속성의 차이점을 발견하여 추후 우울한 여성독거노인을 위한 프로그램 구성 시 참고하여 활용할 수 있도록 하였다는 데 의의가 있다. 마지막으로 임상 면접과 다양한 척도를 통해 여성독거노인 중 치매 등의 인지기능장애 여부가 없는 인지기능을 가지고 있으며 중등도의 우울을 경험하고 있는 여성독거노인을 선별하여 진행하였다는 데 의의가 있다.
본 연구의 목적은 우울한 여성독거노인의 자아통합감 증진을 위한 인지행동치료 프로그램을 개발, 실시하여 그 효과를 검증하는 것이다. 연구의 대상은 한글 읽기와 쓰기가 가능하고, 인지기능검사(MMSE-K) 점수 24점 이상으로 치매 등 인지기능장애 증후가 없는 인지기능을 가지고 있으며, 노인 우울(GDS) 점수가 6점 이상으로 중등도 우울 이상에 해당하는 여성독거노인들로 실험집단(인지행동치료 프로그램) 10명과 비교집단(회상치료 프로그램) 9명, 통제집단 10명에 배정하였다. 각 프로그램은 실험집단과 비교집단 모두 주 2회, 90분씩 총 12회기로 실시하였다. 우울한 여성독거노인의 자아통합감 증진을 위한 인지행동치료 프로그램은 예비 프로그램을 실시한 후 문제점을 수정․보완하여 최종 프로그램을 구성하였다. 프로그램의 치료 구성 요인은 자기감찰과 인지적 재구성, 사회기술훈련, 문제해결훈련, 행동의 활성화, 이완훈련이고, 이것을 프로그램 회기별 목표에 따라 적용하여 실시하였다. 또한 프로그램 실시 후 우울한 여성독거노인의 인지적 특성(자아통합감, 역기능적 태도, 자아존중감)과 정서적 특성(우울), 행동적 특성(스트레스 대처방식)에 변화가 있는지 살펴보고자 하였다. 이와 함께 프로그램 실시 과정에서 나타난 우울한 여성독거노인의 자아통합감 관련 사고 및 신념의 변화가 어떠한지를 살펴보고자 하였다. 본 연구에서 수집된 자료분석은 SPSS 22.0 프로그램을 이용하여 빈도, 백분율, 평균, 표준편차 및 신뢰도를 산출하고, 실험집단, 비교집단 및 통제집단 간 우울한 여성독거노인의 각 척도별 사전검사와 사후검사의 차이를 알아보기 위해 비모수 검정인 Kruskal-Wallis 검정 및 Bonferroni Correction을 통한 사후검정을 실시하였다. 또한 실험집단과 비교집단 간 추후검사 점수의 차이를 알아보기 위해 비모수 검정인 Mann-Whitney U 검정을 각각 실시하였고, 실험집단과 비교집단 및 통제집단의 프로그램 사전-사후검사 점수의 차이와 실험집단과 비교집단의 사전-추후검사 점수의 차이를 알아보기 위해 각각 비모수 검정인 Wilcoxon Signed-Rank 검정을 실시하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 우울한 여성독거노인의 인지적 특성은 프로그램 실시 후 실험집단의 자아통합감과 자아존중감이 유의하게 증가하고 역기능적 태도는 유의하게 감소하였으며, 프로그램 종료 2개월 후에도 이러한 변화는 유지되었다. 비교집단의 경우 프로그램 실시 후 자아통합감과 자아존중감이 유의하게 증가하였고 프로그램 종료 2개월 후에도 이러한 변화는 유지되었으나 자아통합감 하위 요인 중 현재 생활에 대한 만족은 그 효과가 유지되지 못하였다. 그리고 역기능적 태도는 프로그램 실시 후와 종료 2개월 후 모두 유의한 차이를 보이지 않았다. 한편 우울한 여성독거노인의 인지적 특성은 프로그램 실시 후 실험집단과 비교집단 및 통제집단 간 분석한 비교결과에서 자아통합감과 그 하위 요인, 역기능적 태도와 그 하위 요인 및 자아존중감은 세 집단 간 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 또한 프로그램 종료 2개월 후 실험집단과 비교집단 간 분석한 비교결과에서 자아통합감 하위 요인인 죽음에 대한 수용, 지나온 인생에 대한 수용을 제외한 모든 인지적 특성에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 우울한 여성독거노인의 정서적 특성인 우울은 프로그램 실시 후 실험집단과 비교집단 모두 유의하게 감소했으며, 프로그램 종료 2개월 후에도 이러한 변화는 유지되었다. 한편 우울한 여성독거노인의 정서적 특성은 프로그램 실시 후 실험집단과 비교집단 및 통제집단 간 우울을 비교․분석한 결과 세 집단 간 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 또한 프로그램 종료 2개월 후 실험집단과 비교집단 간 분석한 비교결과는 우울에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 우울한 여성독거노인의 행동적 특성인 스트레스 대처방식은 프로그램 실시 후 실험집단의 문제해결 대처방식, 지지추구 대처방식은 유의하게 증가된 것으로 나타났으며, 프로그램 종료 2개월 후에도 이러한 변화는 유지되었다. 반면, 비교집단의 경우 프로그램 실시 후 지지적 대처방식만 유의하게 증가된 것으로 나타났으며, 프로그램 종료 2개월 후에도 이러한 변화는 유지되었다. 한편 우울한 여성독거노인의 행동적 특성은 프로그램 실시 후 실험집단과 비교집단 및 통제집단 간 스트레스 대처방식을 비교․분석한 결과 스트레스 대처방식의 하위 요인 중 문제해결 대처방식, 지지추구 대처방식, 소망적 사고 대처방식에서 세 집단 간 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 또한 프로그램 종료 2개월 후 실험집단과 비교집단 간 분석한 비교결과는 스트레스 대처방식 하위 요인 중 문제해결 대처방식과 지지추구 대처방식에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 넷째, 실험집단의 프로그램 실시 과정에서 나타난 참여자들의 자아통합감 관련 사고 및 신념의 변화 내용을 분석한 결과 자아통합감 관련 부적응적 사고 및 신념이 보다 적응적인 사고로 변화되었음을 확인하였다. 본 연구에서 우울한 여성독거노인의 자아통합감 증진을 위한 인지행동치료 프로그램은 우울한 여성독거노인들의 자아통합감과 관련된 부적응적인 사고 및 신념을 보다 적응적이고 기능적으로 변화시켜 자아통합감 증진과 우울감 감소 및 그 유지가 가능한 것으로 효과성이 검증되었다. 이는 자아통합감과 관련된 사고 및 신념을 수정하는 체계적인 인지적 개입과 함께 행동적 개입을 실시하여 우울한 여성독거노인의 인지적․정서적․행동적 측면에 긍정적인 영향을 미친 것으로 보인다. 본 연구의 의의는 다음과 같다. 첫째, 본 연구의 대상은 우울한 여성독거노인들로서 노년기 발달적 과제인 자아통합감을 증진시키기 위한 인지적 재구성 작업을 적용함으로써 궁극적으로 이들의 적응을 도왔다는 데 의의가 있다. 둘째, 체계적인 프로그램의 효과 검증을 위해 여성독거노인의 인지적․정서적․행동적 특성 관련 변인을 다양하게 측정하였다. 또한 사전․사후․추후 연구 설계를 통하여 프로그램 효과와 그 지속성에 대한 양적 분석뿐 아니라 자아통합감 관련 사고 및 신념의 변화에 대해 내용분석을 실시하였다는 데 의의가 있다. 셋째, 우울한 여성독거노인의 배우자 및 가족의 사망 혹은 6․25 전쟁 당시의 힘든 경험 등 참여자의 상처를 인지적 개입 과정을 통해 효과적으로 표현하도록 하고 이를 수용할 수 있도록 하기 위해 그리고 생에 대한 태도를 효과적으로 통합할 수 있도록 하기 위해 치유적 은유를 다양하게 활용하였다. 넷째, 우울한 여성독거노인에게 부족한 대인관계의 어려움을 잘 대처하도록 도움을 주기 위해 사회기술훈련과 문제해결훈련을 함께 진행하였다. 다섯째, 우울한 여성독거노인의 자아통합감 증진을 위한 인지행동치료 프로그램의 행동적 접근 중 행동의 활성화와 이완훈련을 반복 훈련시켜 생활에 활력을 주고 신체반응을 감찰하도록 하여 여성독거노인의 자아통합감 증진 및 우울감 개선에 도움을 주도록 구성하여 진행하였다는 데 의의가 있다. 여섯째, 본 연구는 인지행동치료 프로그램을 적용한 실험집단과 회상치료 프로그램을 적용한 비교집단 간 치료적 효과성 및 지속성의 차이점을 발견하여 추후 우울한 여성독거노인을 위한 프로그램 구성 시 참고하여 활용할 수 있도록 하였다는 데 의의가 있다. 마지막으로 임상 면접과 다양한 척도를 통해 여성독거노인 중 치매 등의 인지기능장애 여부가 없는 인지기능을 가지고 있으며 중등도의 우울을 경험하고 있는 여성독거노인을 선별하여 진행하였다는 데 의의가 있다.
The purpose of this study is to develop and conduct a cognitive behavior therapy program for improving the ego-integrity of depressed elderly women living alone, and to verify its effectiveness. The study selected a sample of women living alone with following characteristics: Korean literacy, 24 or ...
The purpose of this study is to develop and conduct a cognitive behavior therapy program for improving the ego-integrity of depressed elderly women living alone, and to verify its effectiveness. The study selected a sample of women living alone with following characteristics: Korean literacy, 24 or higher in mental state examination(MMSE-K) indicating no symptoms of cognitive impairment including dementia, and 6 or higher in elderly depression(GDS) indicating moderate depression disorder. Afterwards, 10 women were assigned to an experimental group(cognitive behavior therapy program), 9 were assigned to a comparison group(reminiscence therapy program) and 10 were assigned to a control group. Each of the experimental group and comparison group received a 90-minute therapy session twice a week for 6 weeks. After testing a preliminary program, the study made a revision and constructed a final cognitive behavior therapy program to improve the ego-integrity of the depressed elderly women living alone. The therapeutic factors of the program which include self-monitoring, cognitive restructuring, social skills training, problem-solving training, behavioral activation and relaxation training were applied in line with the goal of each session. After completing the therapy, the study verified the changes made in the subjects’ cognitive characteristics(ego-integrity, dysfunctional attitude and self-esteem), emotional characteristics(depression) and behavioral characteristics(stress-coping styles). In addition, it examined the changes made in their ego-integrity-related thoughts and beliefs throughout the program. The data collected for this study were analyzed through SPSS 22.0 program to calculate frequency, percentage, average, standard deviation and reliability. To examine the difference between the pretest and posttest among the experimental group, comparison group and control group of the depressed elderly women living alone, Kruskal-Wallis, a nonparametric test, was conducted, and Bonferroni Correction was conducted for posttest. To examine the difference in the follow-up test scores between the experimental and comparison group, Mann-Whitney U test, a nonparametric test, was conducted. In addition, in order to compare the scores of pretest and posttest for the experimental, comparison and control group, and the scores of pretest and follow-up test for experimental and comparison group, Wilcoxon Signed-Rank test, a nonparametric test, was conducted. The main findings of this study are as follows. First, in the cognitive characteristics of the depressed elderly women living alone, the ego-integrity and self-esteem of the experimental group increased significantly, and the dysfunctional attitude decreased significantly after receiving the program. Such changes were maintained at the 2-month follow-up test. The comparison group was marked with significant increase in the level of ego-integrity and self-esteem after receiving the program, and this increase was maintained at the 2-month follow-up test. However, the change made in the satisfaction with present life, a subfactor of the ego-integrity, was not maintained while the effect on dysfunctional attitude was found to be maintained according to the 2-month follow-up test. For the cognitive characteristics of the experimental group, comparison group and control group, there was significant difference in the level of ego-integrity including its subfactors, dysfunctional attitude including its subfactor and self-esteem. Also, according to the 2-month follow-up test for the experimental group and comparison group, significant changes were made in all the scales of cognitive characteristics except the subfactor of accepting death and accepting past life of ego-integrity. Second, depression, an emotional characteristic, was found to decrease significantly in both the experimental group and comparison group after receiving the program. This decrease was maintained at the 2-month follow-up test. The emotional characteristics differed significantly among the experimental group, comparison group and control group. Also, there was significant difference in the level of depression between the experimental and comparison group according to the 2-month follow-up test. Third, for stress-coping styles of behavioral characteristics, problem-solving style and support-seeking style of the experimental group increased significantly after receiving the program, and the effect was maintained at the 2-month follow-up test. For the comparison group, on the other hand, a significant increase was found only in the supportive coping strategy, and its effect was maintained at the 2-month follow-up test. In the case of the behavioral characteristics, three groups were marked with significant difference in problem-solving strategy, support-seeking strategy, and wishful thinking strategy. Also, in problem-solving strategy and support-seeking strategy of stress-coping strategy, there was significant difference between the experimental and comparison group according to the 2-month follow-up test. Fourth, as a result of analyzing the changes in ego-integrity-related thoughts and beliefs of the participants, maladaptive thoughts related to ego-integrity changed to more adaptive and alternative thoughts. The study revealed that cognitive behavior therapy has a positive effect on depressed elderly women living alone. As the participants’ maladaptive or dysfunctional thoughts related to ego–integrity change into more adaptive and functional thoughts, in the long term, the program can improve their ego–integrity and decrease the level of depression. It is thought that the behavioral intervention, along with the systematic cognitive intervention which modifies ego-integrity-related thoughts and beliefs, brought positive effect on cognitive, emotional and behavioral domains of the depressed elderly women living alone. The significance of this study is as follows. First, by applying the work of cognitive reconstruction to elderly depressed women living alone, it improved their ego-integrity and ultimately helped them adapt easily. Second, to verify the efficacy of the systematic program, various scales of cognitive, emotional and behavioral traits were measured. It is also significant that with pre-, post- and follow-up research design, content analysis on mind changes related to ego-integrity was conducted as well as the quantitative analysis on the effectiveness and its continuity. Third, in the process of cognitive intervention, various metaphors were used to effectively integrate the attitudes they had towards their lives and to express and accept the pains coming from the death of their spouses and other family members or negative experiences during the Korean War. Fourth, social skills training and problem-solving training were included in the program to help participants cope with the problems of interpersonal relationship. Fifth, vitalization of the action and relaxation training of cognitive behavior therapy’s behavioral approaches helped them vitalize their lives and inspect their body signals in order to improve ego-integrity and decrease depression. Sixth, by comparing and analyzing the therapeutic effectiveness and continuity between the experimental group with cognitive behavioral therapy and the comparison group with reminiscence therapy, it will contribute to future studies as a resource for developing programs for the depressed elderly women living alone. Finally, it is significant that by conducting clinical interviews and using various scales, the study selected elderly women who were experiencing moderate depression with no cognitive dysfunctions such as dementia.
The purpose of this study is to develop and conduct a cognitive behavior therapy program for improving the ego-integrity of depressed elderly women living alone, and to verify its effectiveness. The study selected a sample of women living alone with following characteristics: Korean literacy, 24 or higher in mental state examination(MMSE-K) indicating no symptoms of cognitive impairment including dementia, and 6 or higher in elderly depression(GDS) indicating moderate depression disorder. Afterwards, 10 women were assigned to an experimental group(cognitive behavior therapy program), 9 were assigned to a comparison group(reminiscence therapy program) and 10 were assigned to a control group. Each of the experimental group and comparison group received a 90-minute therapy session twice a week for 6 weeks. After testing a preliminary program, the study made a revision and constructed a final cognitive behavior therapy program to improve the ego-integrity of the depressed elderly women living alone. The therapeutic factors of the program which include self-monitoring, cognitive restructuring, social skills training, problem-solving training, behavioral activation and relaxation training were applied in line with the goal of each session. After completing the therapy, the study verified the changes made in the subjects’ cognitive characteristics(ego-integrity, dysfunctional attitude and self-esteem), emotional characteristics(depression) and behavioral characteristics(stress-coping styles). In addition, it examined the changes made in their ego-integrity-related thoughts and beliefs throughout the program. The data collected for this study were analyzed through SPSS 22.0 program to calculate frequency, percentage, average, standard deviation and reliability. To examine the difference between the pretest and posttest among the experimental group, comparison group and control group of the depressed elderly women living alone, Kruskal-Wallis, a nonparametric test, was conducted, and Bonferroni Correction was conducted for posttest. To examine the difference in the follow-up test scores between the experimental and comparison group, Mann-Whitney U test, a nonparametric test, was conducted. In addition, in order to compare the scores of pretest and posttest for the experimental, comparison and control group, and the scores of pretest and follow-up test for experimental and comparison group, Wilcoxon Signed-Rank test, a nonparametric test, was conducted. The main findings of this study are as follows. First, in the cognitive characteristics of the depressed elderly women living alone, the ego-integrity and self-esteem of the experimental group increased significantly, and the dysfunctional attitude decreased significantly after receiving the program. Such changes were maintained at the 2-month follow-up test. The comparison group was marked with significant increase in the level of ego-integrity and self-esteem after receiving the program, and this increase was maintained at the 2-month follow-up test. However, the change made in the satisfaction with present life, a subfactor of the ego-integrity, was not maintained while the effect on dysfunctional attitude was found to be maintained according to the 2-month follow-up test. For the cognitive characteristics of the experimental group, comparison group and control group, there was significant difference in the level of ego-integrity including its subfactors, dysfunctional attitude including its subfactor and self-esteem. Also, according to the 2-month follow-up test for the experimental group and comparison group, significant changes were made in all the scales of cognitive characteristics except the subfactor of accepting death and accepting past life of ego-integrity. Second, depression, an emotional characteristic, was found to decrease significantly in both the experimental group and comparison group after receiving the program. This decrease was maintained at the 2-month follow-up test. The emotional characteristics differed significantly among the experimental group, comparison group and control group. Also, there was significant difference in the level of depression between the experimental and comparison group according to the 2-month follow-up test. Third, for stress-coping styles of behavioral characteristics, problem-solving style and support-seeking style of the experimental group increased significantly after receiving the program, and the effect was maintained at the 2-month follow-up test. For the comparison group, on the other hand, a significant increase was found only in the supportive coping strategy, and its effect was maintained at the 2-month follow-up test. In the case of the behavioral characteristics, three groups were marked with significant difference in problem-solving strategy, support-seeking strategy, and wishful thinking strategy. Also, in problem-solving strategy and support-seeking strategy of stress-coping strategy, there was significant difference between the experimental and comparison group according to the 2-month follow-up test. Fourth, as a result of analyzing the changes in ego-integrity-related thoughts and beliefs of the participants, maladaptive thoughts related to ego-integrity changed to more adaptive and alternative thoughts. The study revealed that cognitive behavior therapy has a positive effect on depressed elderly women living alone. As the participants’ maladaptive or dysfunctional thoughts related to ego–integrity change into more adaptive and functional thoughts, in the long term, the program can improve their ego–integrity and decrease the level of depression. It is thought that the behavioral intervention, along with the systematic cognitive intervention which modifies ego-integrity-related thoughts and beliefs, brought positive effect on cognitive, emotional and behavioral domains of the depressed elderly women living alone. The significance of this study is as follows. First, by applying the work of cognitive reconstruction to elderly depressed women living alone, it improved their ego-integrity and ultimately helped them adapt easily. Second, to verify the efficacy of the systematic program, various scales of cognitive, emotional and behavioral traits were measured. It is also significant that with pre-, post- and follow-up research design, content analysis on mind changes related to ego-integrity was conducted as well as the quantitative analysis on the effectiveness and its continuity. Third, in the process of cognitive intervention, various metaphors were used to effectively integrate the attitudes they had towards their lives and to express and accept the pains coming from the death of their spouses and other family members or negative experiences during the Korean War. Fourth, social skills training and problem-solving training were included in the program to help participants cope with the problems of interpersonal relationship. Fifth, vitalization of the action and relaxation training of cognitive behavior therapy’s behavioral approaches helped them vitalize their lives and inspect their body signals in order to improve ego-integrity and decrease depression. Sixth, by comparing and analyzing the therapeutic effectiveness and continuity between the experimental group with cognitive behavioral therapy and the comparison group with reminiscence therapy, it will contribute to future studies as a resource for developing programs for the depressed elderly women living alone. Finally, it is significant that by conducting clinical interviews and using various scales, the study selected elderly women who were experiencing moderate depression with no cognitive dysfunctions such as dementia.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.