최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국산학기술학회논문지 = Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, v.18 no.1, 2017년, pp.245 - 255
한여진 (부산백병원) , 홍창희 (부산대학교 심리학과)
This study was conducted to investigate the effects of neurofeedback (NFB) on attention in college students with ADHD. Participants were 27 university students, 10 in an NFB training group (experiment group), eight in a CBT group (comparison group) and nine in a no-treatment group. The score of CAAR...
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
ADHD 집단은 통제 집단에 비해 어떤 어려움을 보이는가? | 특히 학교 문제는 후기 청소년기 ADHD들이 대학교에 진학하면서 두드러지는데, 이들은 학습 장애, 학습 부진,평균보다 낮은 학점, 학사경고 등의 어려움을 겪는다[9]. 초기 성인기 대학생을 중심으로 한 연구에서, ADHD 집단은 통제 집단에 비해 학업문제와 관련된 공부 기술이나 조직화기술의 결함, 이해력 부족, 학업 대처 수행의결함과 자기통제 등에서 어려움을 보였다[10] 낮은 자기개념과 자존감은 성인 ADHD의 이차적 증상이다. 이는 종종 학업 수행이나 대인관계에서 어려움으로 인해 발생한다. | |
전두엽 기능의 이상은 어떤 결함을 일으키는가? | 또한, 성인 ADHD의 뇌 영상 촬영 연구에서 전두엽 영역(frontal brain regions)에 이상이 있음이 발견되었다[2]. 이러한 전두엽 기능의 이상은 주의 기능 저하와 더불어, 경계, 운동 억제, 언어 학습과 기억, 조직력, 그리고 문제 해결 능력 등을 포함하는 다양한 ‘집행 기능’ 에서의 결함을 시사한다[7]. | |
성인기 ADHD는 어떤 부정적 결과를 낳는가? | 성인기 ADHD는 여러 가지 부정적 결과를 낳는다. 학업수행 능력의 부족으로 인한 실패, 대인관계 및 부부관계에서의 어려움, 높은 이혼율, 다른 공발 장애의 위험성 증가, 낮은 사회경제학적 지위 등이 그것이다[8]. 특히 학교 문제는 후기 청소년기 ADHD들이 대학교에 진학하면서 두드러지는데, 이들은 학습 장애, 학습 부진,평균보다 낮은 학점, 학사경고 등의 어려움을 겪는다[9]. |
Weiss M, Murray C, Weiss G. Adults with attention-deficit/hyperactivity disorder; current concepts. J Psychiatry Pract, 8 : pp. 99-111, 2002. DOI: https://doi.org/10.1097/00131746-200203000-00006
Weiss, M.. & Murray, C. Assessment and management of attention-deficit hyperactivity disorder in adults. Canadian Medical Association Journal, 168 (6), pp. 715-722, 2003. http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi10.1.1.632.2296&reprep1&typepdf
J.W. Yang, J.H. Kim, J.W. Kim, J.W. Choi, H.J. Hong, and Y.S. Joung. Treatment for Attention-Deficit /Hyperactivity Disorder in Adults. J Korean Academy Child Adolescent Psychiatry 23 : S72-S89, 2012. http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE0205 5421
American Psychiatric Association. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorder(5th ed). Washington, DC. American Psychiatric Association, 2013.
H.S.Hee, l.S.Yeon. Adult ADHD Proneness and Maladaptive Behavioral Anger Responses: The Mediating Effects of External Boredom Proneness and Perceived Social Support. Korea Journal of Counseling vol. 15, no. 3, pp. 1215-1233, 2014. http://www.riss.kr/link?idA100051895 DOI: https://doi.org/10.15703/kjc.15.3.201406.1215
Barkley, R. A. Attention-deficit hyperactivity disorder: A handbook for diagnosis and treatment. (3rd ed). New York: Guilford, 2006.
Barkley, R. A., Fischer, M., Smallish, L., & Fletcher, K. Young adult outcome of hyperactive children: Adaptive functioning in major life activities. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 45, pp. 192-202, 2006. DOI: https://doi.org/10.1097/01.chi.0000189134.97436.e2
Faraone, S. V., Biederman, J., Spencer, T., Wilens, T., Seidman, L. J., Mick, E., & Doyle, A. E. Attention-deficit/hyperactivity disorder in adults: an overview. Biological psychiatry, 48(1), pp. 9-20, 2000. DOI: https://doi.org/10.1016/S0006-3223(00)00889-1
DuPaul, G. J., & Weyandt, L. L. Schoolbased Intervention for Children with attention Deficit Hyperactivity Disorder: Effects on academic, social, and behavioral functioning. International Journal of Disability, Development and Education, 53(2), pp. 161-176, 2006. DOI: https://doi.org/10.1080/10349120600716141
M.J.Jang. Characteristic and Educational intervention strategy of Adult with Attention-Deficit/Hyperactivity, education development research, 20-2, pp. 43-57, 2004. http://www.papersearch.net/view/detail.asp?detail_key72 900181
SPETIE, L., & ARNOLD, E. L. Attention and Disruptive disorders. Lewis's Child and Adolescent Psychiatry: A Comprehensive Textbook, 19, 430, 2007.
Centers for disease Control and Prevention. Mental health in the United States. Prevalence of diagnosis and medication treatment for attention-deficit/hyperactivity disorder-United States, MMWR Morb Mortal Wkly Rep 2005; 54, pp. 842-847, 2003.
Mastering your adult ADHD, A Cognitive-behavioral treatment Program, Steven A. Safren, Susan S., Carol A. Perlman, Michael W. Otto. (translated by S.J.Lee). Hakjisa, 2012.
S.M.Yoon, Y.S.Kawk, The Treatment Effect of Neurofeedback Training on Executive Function in Attention-Deficit Hyperactivity Disorder, J Korean Academy Child Adolescent Psychiatry 26(1): pp. 45-61, 2015. http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE06281526 DOI: https://doi.org/10.5765/jkacap.2015.26.1.45
Ramsay, J. R. Nonmedication Treatments for Adult ADHD. American Psychological Association, 2010.
Egner, T., & Gruzelier, J. H. Learned self-regulation of EEG frequency components affects attention and event -related brain potentials in humans. Neuroreport, 12(18), 4155-4159, 2001. DOI: https://doi.org/10.1097/00001756-200112210-00058
Clarke, A. R., Barry, R. J., McCarthy, R., & Selikowitz, M. EEG-defined subtypes of children with attention-deficit/ hyperactivity disorder. Clinical Neurophysiology, 112(11), pp. 2098-2105, 2001. DOI: https://doi.org/10.1016/S1388-2457(01)00668-X
Bresnahan, S. M., & Barry, R. J. Specificity of quantitative EEG analysis in adults with attention deficit hyperactivity disorder. Psychiatry research, 112(2), pp. 133-144, 2002. DOI: https://doi.org/10.1016/S0165-1781(02)00190-7
Lubar, J. F., Swartwood, M. O., Swartwood, J. N., & O'Donnell, P. H. Evaluation of the effectiveness of EEG neurofeedback training for ADHD in a clinical setting as measured by changes in TOVA scores, behavioral ratings, and WISC-R performance. Biofeedback and Self-regulation, 20(1), pp. 83-99, 1995. DOI: https://doi.org/10.1007/BF01712768
Kaiser, D. A. Efficacy of Neurofeedback on adults with attentional deficit and related disorders. EEG Spectrum Inc, 1997.
Arns.M, de Ridder S, Strehl U, Breteler M, Coenen A. Efficacy of neurofeedback treatment in ADHD: the effects on inattention, impulsivity and hyperactivity: a meta-analysis. Clin EEG Neuroscience, 40, pp. 180-189, 2009. DOI: https://doi.org/10.1177/155005940904000311
O.B.Roh, C.N.Son, T.W.Park,S.K.Park, The Effects of Neurofeedback Training on Inattention and Hyperactivity/Impulsivity in Children with ADHD, Korean Journal of Clinical Psychology, 30, 2, pp. 397-418, 2011. http://www.riss.kr/link?idA100627558 DOI: https://doi.org/10.15842/kjcp.2011.30.2.003
Anthony L. Rostain, J. Russell Ramsay. A Combined Treatment Approach for Adults With ADHD-Results of an Open Study of 43 Patients. Journal of Attention Disorders, 10(2), pp. 150-159, 2006. DOI: https://doi.org/10.1177/1087054706288110
S. T. Hwang, J. H. Kim, K. B. Park, J. Y. Choi, S. H. Hong, Korean Wechsler Adult Intelligence Scale-IV description and interpretation, Korea Psychology Co., 2012.
Montano, B. Diagnosis and treatment of ADHD in adults in primary care. Journal of Clinical Psychiatry, 2004.
K. S. Shin, Y. J. Yeong, Y. H. Lee, H. M. Seong, H. J. Seo, Neurofeedback Treatment for Improvement of Attention in Inattentive Children, Korean Journal of psychosomatic medicine, vol. 17 no. 1, pp. 23-29, 2009. http://www.ndsl.kr/ndsl/search/detail/article/articleSearchResultDetail.do
E.Y.Baek, G.M.Chae, The effects of cognitive-behavioral learning therapy program on attention and self-regulated learning abilities for middle school students with ADHD tendencies, Korean adolescent study, vol. 23 no.1, pp. 245-268, 2015
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.