대한민국에서 기록에 관한 법률은 <공공기록물관리에 관한 법률>, <대통령 기록관리에 관한 법률>로 개정되어 있다. 참여 정부 시기의 기록관리의 시작은 대한민국의 기록의 근간을 설립하였으며, 기록 자체를 멸실했던 과거의 과오를 바로잡는 시발점이 되었다. 하지만 그 후 정부는 법률 재개정과 대통령 기록관 설립 외에 이렇다 할 성장을 하지 않고 정체기에 머물고 있다. 공공부문의 ...
시민아키비스트용 모바일 기록화 도구 설계
김 정 흠
명지대학교 기록정보과학전문대학원 기록관리전공
지도교수 임 진 희
대한민국에서 기록에 관한 법률은 <공공기록물관리에 관한 법률>, <대통령 기록관리에 관한 법률>로 개정되어 있다. 참여 정부 시기의 기록관리의 시작은 대한민국의 기록의 근간을 설립하였으며, 기록 자체를 멸실했던 과거의 과오를 바로잡는 시발점이 되었다. 하지만 그 후 정부는 법률 재개정과 대통령 기록관 설립 외에 이렇다 할 성장을 하지 않고 정체기에 머물고 있다. 공공부문의 아카이브는 중앙기록관리기관(이하 국가기록원), 헌법기록관리기관, 지방기록관리기관이 있으나 국가기록원만이 아카이브의 실질적인 기능을 하고 있다. 하지만 그마저도 리더십의 부족으로 도마에 오르고 있다는 정황이 기록 성장의 정체기를 대변 해주고 있다. 법령 상 제정이 되어 주를 이루는 공공 기록이 이러한 상황이라면 어떠한 제도도 없는 민간 기록의 영역은 어떤 영향을 받았을까? 공공 기록의 정체는 민간 기록의 부재에 아무런 영향을 주지 않았다. 공공 기록의 정체와 민간 기록의 부재 속에 앞으로 있을 우리의 기록은 단일적일 것이며, 훗날 당대사를 표상할 기록은 매우 편파적이게 될 것이다. 이와 같이 치우쳐진 기록은 기록의 양질을 해하며, 미래에 있어서 당대사를 기록으로써 해석할 때 한가지의 결론을 가진 결과물로 다가올 것이다. 우리는 현재와 과거에 대한 다양한 기록들을 아카이빙해야하며 그로 인해 해석될 당대 사회상을 주시해야 할 숙제를 가지고 있다. 사회상은 크게 역사적인 사건이나 범국가적으로 기념할 만한 일정에서부터 작게는 마을의 축제나 소수자들의 집회까지 다양한 범위로 분포해 있다. 우리는 이러한 사회상을 다양한 시각이나 감정으로 표출하는 주체를 파악해야 할 필요가 있다. 이런 다양한 범위에 속해 있는 이들은 바로 일반적인 ‘시민’들이다. 시민들은 큰 사건에서부터 작은 사건까지 걸쳐 있는 사건에 대한 당대 사회상을 여과 없이 표현하여 같은 사건에 대해 건조하게 받아들이는 공공기관과는 다른 차이점을 두고 있다. 대중들의 이러한 사회상의 해석은 그들에게 있어서 ‘일상’이라는 당연한 것에 대한 솔직한 반응에서부터 오는 것이다. 당대 사회상이란 그 사회를 살아가는 대중들의 ‘일상’에서 비롯한 것임을 인식하고 일상아카이빙의 방법을 논의해야 할 것이다.
일상을 아카이빙 하려면 우선적으로 일상 자료를 수집해야만 한다. 하지만 일상 자료는 그 주제가 명확하지 않고 신빙성도 떨어질뿐더러 집적되지 않고 산재되어 있다. 자료 수집의 난점은 일상아카이빙의 구체화에 오류를 불러 올 것이다. 또한 일상아카이브에 관한 정의가 뚜렷하지 않다는 점은 일상기록으로의 분류를 장해하여 많은 양의 중요한 일상자료들을 기록으로 보존치 못하고 분실케 만들 것이다. 본 논문에서는 일상아카이브에 대한 정의를 재정립하여 대중들로 하여금 일상기록의 의식을 일깨울 것이며 대중들이 손쉽게 일상기록을 생산하고 기증을 유도하는 일상기록 수집·기증 도구에 관한 개발을 논의할 것이다.
시민아키비스트용 모바일 기록화 도구 설계
김 정 흠
명지대학교 기록정보과학전문대학원 기록관리전공
지도교수 임 진 희
대한민국에서 기록에 관한 법률은 <공공기록물관리에 관한 법률>, <대통령 기록관리에 관한 법률>로 개정되어 있다. 참여 정부 시기의 기록관리의 시작은 대한민국의 기록의 근간을 설립하였으며, 기록 자체를 멸실했던 과거의 과오를 바로잡는 시발점이 되었다. 하지만 그 후 정부는 법률 재개정과 대통령 기록관 설립 외에 이렇다 할 성장을 하지 않고 정체기에 머물고 있다. 공공부문의 아카이브는 중앙기록관리기관(이하 국가기록원), 헌법기록관리기관, 지방기록관리기관이 있으나 국가기록원만이 아카이브의 실질적인 기능을 하고 있다. 하지만 그마저도 리더십의 부족으로 도마에 오르고 있다는 정황이 기록 성장의 정체기를 대변 해주고 있다. 법령 상 제정이 되어 주를 이루는 공공 기록이 이러한 상황이라면 어떠한 제도도 없는 민간 기록의 영역은 어떤 영향을 받았을까? 공공 기록의 정체는 민간 기록의 부재에 아무런 영향을 주지 않았다. 공공 기록의 정체와 민간 기록의 부재 속에 앞으로 있을 우리의 기록은 단일적일 것이며, 훗날 당대사를 표상할 기록은 매우 편파적이게 될 것이다. 이와 같이 치우쳐진 기록은 기록의 양질을 해하며, 미래에 있어서 당대사를 기록으로써 해석할 때 한가지의 결론을 가진 결과물로 다가올 것이다. 우리는 현재와 과거에 대한 다양한 기록들을 아카이빙해야하며 그로 인해 해석될 당대 사회상을 주시해야 할 숙제를 가지고 있다. 사회상은 크게 역사적인 사건이나 범국가적으로 기념할 만한 일정에서부터 작게는 마을의 축제나 소수자들의 집회까지 다양한 범위로 분포해 있다. 우리는 이러한 사회상을 다양한 시각이나 감정으로 표출하는 주체를 파악해야 할 필요가 있다. 이런 다양한 범위에 속해 있는 이들은 바로 일반적인 ‘시민’들이다. 시민들은 큰 사건에서부터 작은 사건까지 걸쳐 있는 사건에 대한 당대 사회상을 여과 없이 표현하여 같은 사건에 대해 건조하게 받아들이는 공공기관과는 다른 차이점을 두고 있다. 대중들의 이러한 사회상의 해석은 그들에게 있어서 ‘일상’이라는 당연한 것에 대한 솔직한 반응에서부터 오는 것이다. 당대 사회상이란 그 사회를 살아가는 대중들의 ‘일상’에서 비롯한 것임을 인식하고 일상아카이빙의 방법을 논의해야 할 것이다.
일상을 아카이빙 하려면 우선적으로 일상 자료를 수집해야만 한다. 하지만 일상 자료는 그 주제가 명확하지 않고 신빙성도 떨어질뿐더러 집적되지 않고 산재되어 있다. 자료 수집의 난점은 일상아카이빙의 구체화에 오류를 불러 올 것이다. 또한 일상아카이브에 관한 정의가 뚜렷하지 않다는 점은 일상기록으로의 분류를 장해하여 많은 양의 중요한 일상자료들을 기록으로 보존치 못하고 분실케 만들 것이다. 본 논문에서는 일상아카이브에 대한 정의를 재정립하여 대중들로 하여금 일상기록의 의식을 일깨울 것이며 대중들이 손쉽게 일상기록을 생산하고 기증을 유도하는 일상기록 수집·기증 도구에 관한 개발을 논의할 것이다.
Mobile archiving Tool designed for Citizen Archivists
Kim, Jung-Hum
Major of Records and Archival Information Management
Graduate School of Records, Archives & Information Science, Myongji university
Directed by Professor Yim Jin-hee
The record-related la...
Mobile archiving Tool designed for Citizen Archivists
Kim, Jung-Hum
Major of Records and Archival Information Management
Graduate School of Records, Archives & Information Science, Myongji university
Directed by Professor Yim Jin-hee
The record-related laws of Korea include and . The initial records management during Roh Moo-hyun Administration has established the basis of records of Korea, and also become a starting point to correct the past mistake of destroying record itself. After that, however, besides the enactment/revision of laws and establishment of Presidential Archives, it has been in the stagnant period with no growth. In case of archives in the public sector, there are central records management institution(National Archives of Korea), constitutional records management institution, and local records management institution. However, only National Archives of Korea performs its actual functions as archives. Because the lack of leadership is rising as an issue, the whole situations represent the stagnant period of record growth. If public records mainly under the legislation are in this situation, then what would be the influence on private records with no institutions? The stagnation of public records has not influenced the absence of private records. Under the stagnation of public records and absence of private records, our records in the future would be single, and the records representing the history of the time would be very biased. Such biased records damage the quality of records and also bring the result showing a single conclusion when interpreting the history of the time as records in the future. We have tasks to archive diverse records of the present and past, and also to pay attention to social aspects of the time to be interpreted. Such social aspects include diverse ranges like historical events, schedules to be commemorated pan-nationally, town festivals, and minority's assembly. We need to understand the entity expressing such social aspects into diverse perspectives or emotions. The entities belonging to diverse ranges are general ‘citizen's. Since citizens express all the social aspects of the time including small and big events without filtering, they are different from public institutions accepting the same event more drily. The public interpretation of such social aspects is originated from honest responses to something natural as ‘everyday life'. Considering that social aspects of the time are originated from ‘everyday life' of the public, we should discuss the everyday archiving methods.
In order to archive everyday life, first, data of everyday life should be collected. However, data of everyday life is scattered everywhere with no clear subject and credibility. Such difficulties in data collection would bring in errors in the materialization of everyday archiving. Also, the fact that there is no clear definition of everyday archives would obstruct the classification of everyday records, so that a lot of important everyday life data would be lost without being preserved as records. This paper would arouse the public sense of everyday records by reestablishing the definition of everyday archives, and also discuss the development of tools to collect/donate everyday records inducing the easy production/donation of everyday records of the public.
Mobile archiving Tool designed for Citizen Archivists
Kim, Jung-Hum
Major of Records and Archival Information Management
Graduate School of Records, Archives & Information Science, Myongji university
Directed by Professor Yim Jin-hee
The record-related laws of Korea include and . The initial records management during Roh Moo-hyun Administration has established the basis of records of Korea, and also become a starting point to correct the past mistake of destroying record itself. After that, however, besides the enactment/revision of laws and establishment of Presidential Archives, it has been in the stagnant period with no growth. In case of archives in the public sector, there are central records management institution(National Archives of Korea), constitutional records management institution, and local records management institution. However, only National Archives of Korea performs its actual functions as archives. Because the lack of leadership is rising as an issue, the whole situations represent the stagnant period of record growth. If public records mainly under the legislation are in this situation, then what would be the influence on private records with no institutions? The stagnation of public records has not influenced the absence of private records. Under the stagnation of public records and absence of private records, our records in the future would be single, and the records representing the history of the time would be very biased. Such biased records damage the quality of records and also bring the result showing a single conclusion when interpreting the history of the time as records in the future. We have tasks to archive diverse records of the present and past, and also to pay attention to social aspects of the time to be interpreted. Such social aspects include diverse ranges like historical events, schedules to be commemorated pan-nationally, town festivals, and minority's assembly. We need to understand the entity expressing such social aspects into diverse perspectives or emotions. The entities belonging to diverse ranges are general ‘citizen's. Since citizens express all the social aspects of the time including small and big events without filtering, they are different from public institutions accepting the same event more drily. The public interpretation of such social aspects is originated from honest responses to something natural as ‘everyday life'. Considering that social aspects of the time are originated from ‘everyday life' of the public, we should discuss the everyday archiving methods.
In order to archive everyday life, first, data of everyday life should be collected. However, data of everyday life is scattered everywhere with no clear subject and credibility. Such difficulties in data collection would bring in errors in the materialization of everyday archiving. Also, the fact that there is no clear definition of everyday archives would obstruct the classification of everyday records, so that a lot of important everyday life data would be lost without being preserved as records. This paper would arouse the public sense of everyday records by reestablishing the definition of everyday archives, and also discuss the development of tools to collect/donate everyday records inducing the easy production/donation of everyday records of the public.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.