세계경제의 글로벌화와 함께 국제물류가 더욱 활발해지면서 국제물류주선업(Freight Forwarder)의 해외진출은 필수적인 과제가 되었다. 세계 각국의 프레이트 포워더들은 기업의 국제적인 경쟁력을 강화시키고 차별화된 물류서비스를 제공하기 위하여 앞다투어 해외시장으로 진출하고 있다. 우리나라 포워더들도 해외진출을 시도하고는 있으나 그 속도나 규모면에서 외국계 포워더에 비해 매우 뒤쳐져 있는 상황이다. 더욱이 우리나라 포워더의 99% 이상을 차지하는 중소포워더의 해외시장 진출은 상당히 미미하고 진출형태 또한 제한되어 있다. 본 연구에서는 우리나라 중소포워더의 해외진출 결정요인과 경쟁력강화 방안을 모색하고자 한다. 이를 위해 관련된 문헌 및 선행논문을 통해 이론적 배경을 살펴보았고 포워더의 해외진출 현황을 파악하기 위해 국내외의 각종 보도자료와 선행연구를 검토하였다. 또한 해외진출 주요이론인 ...
세계경제의 글로벌화와 함께 국제물류가 더욱 활발해지면서 국제물류주선업(Freight Forwarder)의 해외진출은 필수적인 과제가 되었다. 세계 각국의 프레이트 포워더들은 기업의 국제적인 경쟁력을 강화시키고 차별화된 물류서비스를 제공하기 위하여 앞다투어 해외시장으로 진출하고 있다. 우리나라 포워더들도 해외진출을 시도하고는 있으나 그 속도나 규모면에서 외국계 포워더에 비해 매우 뒤쳐져 있는 상황이다. 더욱이 우리나라 포워더의 99% 이상을 차지하는 중소포워더의 해외시장 진출은 상당히 미미하고 진출형태 또한 제한되어 있다. 본 연구에서는 우리나라 중소포워더의 해외진출 결정요인과 경쟁력강화 방안을 모색하고자 한다. 이를 위해 관련된 문헌 및 선행논문을 통해 이론적 배경을 살펴보았고 포워더의 해외진출 현황을 파악하기 위해 국내외의 각종 보도자료와 선행연구를 검토하였다. 또한 해외진출 주요이론인 자원기반이론, 루트이론, 절충이론 등을 기초로 연구의 모형을 설계하고 가설을 설정하였으며 가설의 검증을 위해 국내의 포워더와 관련기업 종사자들을 대상으로 설문조사를 실시하고 실증분석을 시행하였다. 실증분석의 결과는 첫째, 기업의 내부적 특성은 기업의 입지특유에 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 기업이 보유한 해외진출 관련 물류능력 및 인적자원은 기업이 해외진출국에서 입지특유우위를 차지하는 데에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 하지만 기업의 물류정보기술은 입지특유와 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타나 우리나라 중소포워더의 물류정보기술 능력에 대한 중요성의 인식부족과 최신 물류정보시스템 구축의 취약함을 알 수 있다. 둘째, 기업을 둘러싼 국내환경요소인 산업내 경쟁은 기업의 입지특유에 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 국내 포워더 산업 내의 경쟁구도와 환경변화는 기업이 해외진출국에의 입지특유우위를 확보하는 데 있어 유의한 영향을 미치는 요인임을 알 수 있다. 셋째, 현지국 환경은 기업의 입지특유에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 해외경험이 부족한 중소포워더들은 해외진출 현지국의 시장상황이나 정부의 정책 등 현지국의 환경변화에 민감하게 반응하지 않는다는 것을 알 수 있다. 마지막으로 기업이 해외진출국에서 차지하는 입지특유는 기업의 해외진출 경쟁력 강화에 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 연구의 결과를 토대로 제시하는 우리나라 중소포워더의 해외진출 경쟁력강화 방안은 다음과 같다. 첫째, 중소포워더는 글로벌 물류능력을 갖추어야 한다. 해외시장에서 글로벌 기업들과 경쟁하여 살아남기 위해서는 기업의 글로벌 물류능력이 강화되어야만 한다. 글로벌SCM의 통합적 관리와 함께 최신설비에 대한 투자를 함으로써 차별적이고 선진화된 서비스를 제공할 수 있어야 한다. 둘째, 글로벌 인적자원을 보유해야만 한다. 국제물류에 대한 전문적인 지식 및 경험을 갖춘 인력과 현지적응력이 뛰어난 인력, 혁신적인 사고력 및 최신기술의 활용이 가능한 인재를 채용해야만 한다. 뿐만 아니라 종업원들이 급변하는 국제환경에 빠르게 적응하고 대응할 수 있도록 언어, 실무, 법률 등의 교육프로그램을 체계화하여 종업원 교육에도 투자를 하여야 할 것이다. 셋째, 첨단 물류정보기술을 보유하여야 한다. 첨단화된 물류정보시스템의 구축과 최신 트렌드를 반영한 기술의 개발이 필요하다. IT기술이 발달된 우리나라의 강점을 살려 외국계 기업들보다 한발 앞선 기술을 통해 국제시장을 선점하여야 할 것이다. 넷째, 우리나라 정부의 중소포워더를 위한 해외진출 지원정책이 필요하다. 상대적으로 해외시장진출 경험과 글로벌 네트워크의 형성이 부족한 중소포워더들을 위해 해외진출 관련 정보와 컨설팅을 제공하고 투자금 유치를 위한 지원과 동반진출 및 공동진출 등의 추진, 그리고 글로벌 인재양성을 위한 지원시스템의 확충 등 해외진출의 실질적인 지원정책이 마련되어야 할 것이다.
세계경제의 글로벌화와 함께 국제물류가 더욱 활발해지면서 국제물류주선업(Freight Forwarder)의 해외진출은 필수적인 과제가 되었다. 세계 각국의 프레이트 포워더들은 기업의 국제적인 경쟁력을 강화시키고 차별화된 물류서비스를 제공하기 위하여 앞다투어 해외시장으로 진출하고 있다. 우리나라 포워더들도 해외진출을 시도하고는 있으나 그 속도나 규모면에서 외국계 포워더에 비해 매우 뒤쳐져 있는 상황이다. 더욱이 우리나라 포워더의 99% 이상을 차지하는 중소포워더의 해외시장 진출은 상당히 미미하고 진출형태 또한 제한되어 있다. 본 연구에서는 우리나라 중소포워더의 해외진출 결정요인과 경쟁력강화 방안을 모색하고자 한다. 이를 위해 관련된 문헌 및 선행논문을 통해 이론적 배경을 살펴보았고 포워더의 해외진출 현황을 파악하기 위해 국내외의 각종 보도자료와 선행연구를 검토하였다. 또한 해외진출 주요이론인 자원기반이론, 루트이론, 절충이론 등을 기초로 연구의 모형을 설계하고 가설을 설정하였으며 가설의 검증을 위해 국내의 포워더와 관련기업 종사자들을 대상으로 설문조사를 실시하고 실증분석을 시행하였다. 실증분석의 결과는 첫째, 기업의 내부적 특성은 기업의 입지특유에 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 기업이 보유한 해외진출 관련 물류능력 및 인적자원은 기업이 해외진출국에서 입지특유우위를 차지하는 데에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 하지만 기업의 물류정보기술은 입지특유와 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타나 우리나라 중소포워더의 물류정보기술 능력에 대한 중요성의 인식부족과 최신 물류정보시스템 구축의 취약함을 알 수 있다. 둘째, 기업을 둘러싼 국내환경요소인 산업내 경쟁은 기업의 입지특유에 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 국내 포워더 산업 내의 경쟁구도와 환경변화는 기업이 해외진출국에의 입지특유우위를 확보하는 데 있어 유의한 영향을 미치는 요인임을 알 수 있다. 셋째, 현지국 환경은 기업의 입지특유에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 해외경험이 부족한 중소포워더들은 해외진출 현지국의 시장상황이나 정부의 정책 등 현지국의 환경변화에 민감하게 반응하지 않는다는 것을 알 수 있다. 마지막으로 기업이 해외진출국에서 차지하는 입지특유는 기업의 해외진출 경쟁력 강화에 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 연구의 결과를 토대로 제시하는 우리나라 중소포워더의 해외진출 경쟁력강화 방안은 다음과 같다. 첫째, 중소포워더는 글로벌 물류능력을 갖추어야 한다. 해외시장에서 글로벌 기업들과 경쟁하여 살아남기 위해서는 기업의 글로벌 물류능력이 강화되어야만 한다. 글로벌SCM의 통합적 관리와 함께 최신설비에 대한 투자를 함으로써 차별적이고 선진화된 서비스를 제공할 수 있어야 한다. 둘째, 글로벌 인적자원을 보유해야만 한다. 국제물류에 대한 전문적인 지식 및 경험을 갖춘 인력과 현지적응력이 뛰어난 인력, 혁신적인 사고력 및 최신기술의 활용이 가능한 인재를 채용해야만 한다. 뿐만 아니라 종업원들이 급변하는 국제환경에 빠르게 적응하고 대응할 수 있도록 언어, 실무, 법률 등의 교육프로그램을 체계화하여 종업원 교육에도 투자를 하여야 할 것이다. 셋째, 첨단 물류정보기술을 보유하여야 한다. 첨단화된 물류정보시스템의 구축과 최신 트렌드를 반영한 기술의 개발이 필요하다. IT기술이 발달된 우리나라의 강점을 살려 외국계 기업들보다 한발 앞선 기술을 통해 국제시장을 선점하여야 할 것이다. 넷째, 우리나라 정부의 중소포워더를 위한 해외진출 지원정책이 필요하다. 상대적으로 해외시장진출 경험과 글로벌 네트워크의 형성이 부족한 중소포워더들을 위해 해외진출 관련 정보와 컨설팅을 제공하고 투자금 유치를 위한 지원과 동반진출 및 공동진출 등의 추진, 그리고 글로벌 인재양성을 위한 지원시스템의 확충 등 해외진출의 실질적인 지원정책이 마련되어야 할 것이다.
In recent days, expansion of FTA(Free Trade Agreement) and development of IT(Information Technology) has resulted in globalization and a borderless phenomenon of the world’s economy. The scale of logistics in the world has reached five trillion dollars and foreign freight forwarders have been expand...
In recent days, expansion of FTA(Free Trade Agreement) and development of IT(Information Technology) has resulted in globalization and a borderless phenomenon of the world’s economy. The scale of logistics in the world has reached five trillion dollars and foreign freight forwarders have been expanding their global logistics networks throughout the world to acquire global markets by prior occupation and providing better customer service. Lately, Korean freight forwarders have also been participating in overseas expansion. However, they are faced with the limitations of the scale and speed, compared to the foreign enterprises. More than 99% of the Korean freight forwarders are small and medium-sized companies and there is not much opportunity for them to go abroad and enhance their international competitiveness due to the lack of capital strength and overseas experience. Against this backdrop, this study aims to seek the decision making factors of overseas expansion for Korean small and medium-sized freight forwarders. These factors will and contribute to enhancing global competitiveness on their behalf. To achieve the objective of this study, theories and advanced researches regarding overseas expansion were examined and various types of press releases were investigated. Based on the Resource-Based Approach, Root Theory and Electric Theory, the model and hypothesis of this research were designed and a survey was conducted for statistical hypothesis tests. Employees and employers of Korean freight forwarders and related companies in the same industries were the subject of the survey and 135 questionnaires were utilized for practical analysis in this research. Using the SPSS statistics version 18.0, reliability and factor analysis were implemented for consistency and validity of the factors and variables of the questionnaires. For verification of the hypothesis, correlation and regression analysis were conducted. According to the result of the analysis, the following is a brief description of the recommended strategies for Korean small and middle-sized freight forwarders to succeed in international market entry. Firstly, preparing the global logistics capability of a firm is essential before going abroad. To survive in global competition with foreign companies and preoccupy the overseas markets, forwarders should invest in up-to-date equipment and provide global SCM(Supply Chain Management) as well as quality and advanced service to the customers. Secondly, human resources with global experience and knowledge is substantially required for international business. Experienced experts who possess language ability, innovative thinking and high-tech IT skills are necessary to adapt to rapidly changing global environments. In addition, the company should continually provide training sessions for their employees to develop their language skills and technical ability. Thirdly, updated logistics information technology could also be a vital factor for the entry of foreign markets. Development of technology reflecting the latest trend of the global economy to design sales and marketing plans would be one of the company’s competitive advantages. Lastly, governmental policies toward freight forwarders attempting foreign market entry should be strengthened. Informative counseling services and training programmes regarding global markets could be provided together with fundraising support.
In recent days, expansion of FTA(Free Trade Agreement) and development of IT(Information Technology) has resulted in globalization and a borderless phenomenon of the world’s economy. The scale of logistics in the world has reached five trillion dollars and foreign freight forwarders have been expanding their global logistics networks throughout the world to acquire global markets by prior occupation and providing better customer service. Lately, Korean freight forwarders have also been participating in overseas expansion. However, they are faced with the limitations of the scale and speed, compared to the foreign enterprises. More than 99% of the Korean freight forwarders are small and medium-sized companies and there is not much opportunity for them to go abroad and enhance their international competitiveness due to the lack of capital strength and overseas experience. Against this backdrop, this study aims to seek the decision making factors of overseas expansion for Korean small and medium-sized freight forwarders. These factors will and contribute to enhancing global competitiveness on their behalf. To achieve the objective of this study, theories and advanced researches regarding overseas expansion were examined and various types of press releases were investigated. Based on the Resource-Based Approach, Root Theory and Electric Theory, the model and hypothesis of this research were designed and a survey was conducted for statistical hypothesis tests. Employees and employers of Korean freight forwarders and related companies in the same industries were the subject of the survey and 135 questionnaires were utilized for practical analysis in this research. Using the SPSS statistics version 18.0, reliability and factor analysis were implemented for consistency and validity of the factors and variables of the questionnaires. For verification of the hypothesis, correlation and regression analysis were conducted. According to the result of the analysis, the following is a brief description of the recommended strategies for Korean small and middle-sized freight forwarders to succeed in international market entry. Firstly, preparing the global logistics capability of a firm is essential before going abroad. To survive in global competition with foreign companies and preoccupy the overseas markets, forwarders should invest in up-to-date equipment and provide global SCM(Supply Chain Management) as well as quality and advanced service to the customers. Secondly, human resources with global experience and knowledge is substantially required for international business. Experienced experts who possess language ability, innovative thinking and high-tech IT skills are necessary to adapt to rapidly changing global environments. In addition, the company should continually provide training sessions for their employees to develop their language skills and technical ability. Thirdly, updated logistics information technology could also be a vital factor for the entry of foreign markets. Development of technology reflecting the latest trend of the global economy to design sales and marketing plans would be one of the company’s competitive advantages. Lastly, governmental policies toward freight forwarders attempting foreign market entry should be strengthened. Informative counseling services and training programmes regarding global markets could be provided together with fundraising support.
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