<국문초록> 본 연구는 다문화가정 아동들에게 포괄적 보육서비스의 지역사회연계 활동서비스를 적용하여 질적 사례연구 방법을 통해 분석해 봄으로써 다문화가정 아동들에게 정서적 발달 및 신체적 발달, 언어 발달, 사회성 발달에 도움을 주는 정도를 파악하고 그 결과를 토대로 하여 다문화가정 아동들에게 다양한 보육서비스 활동의 확대에 필요한 기초자료를 마련하려는 목적으로 수행되었다. 본 연구는 2016년 2월 1일부터 4월 25일...
<국문초록> 본 연구는 다문화가정 아동들에게 포괄적 보육서비스의 지역사회연계 활동서비스를 적용하여 질적 사례연구 방법을 통해 분석해 봄으로써 다문화가정 아동들에게 정서적 발달 및 신체적 발달, 언어 발달, 사회성 발달에 도움을 주는 정도를 파악하고 그 결과를 토대로 하여 다문화가정 아동들에게 다양한 보육서비스 활동의 확대에 필요한 기초자료를 마련하려는 목적으로 수행되었다. 본 연구는 2016년 2월 1일부터 4월 25일까지 연구자가 봉사하고 있는 경상남도 밀양시 S사회복지기관 어린이집에서 진행되었는데 연구대상자로 지역사회연계 활동서비스를 받은 경험이 있는 다문화가정 아동 5명을 선정하여 현장체험활동, 사회정서활동, 새싹건강교실활동, 미술활동을 적용해 살펴보고 연구자가 참여 관찰한 내용을 기록한 것을 연구대상자별로 요약하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 지역사회연계 활동서비스는 다문화가정 아동들의 정서적 발달에 정도의 차이는 있으나 모든 대상자들이 향상된 것으로 나타났다. 둘째, 지역사회연계 활동서비스는 모든 다문화가정 아동들의 언어 발달에 도움을 준 것으로 나타났다. 셋째, 지역사회연계 활동서비스는 전반적인 면에서 다문화가정 아동들의 사회성 발달에 도움을 주었다. 본 연구의 결과를 바탕으로 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 첫째, 다문화 가정 아동의 정서적 발달에 영향을 미치는 가장 중요한 요인인 부모의 역할에 대한 체계적인 교육적 지원이 필요하다. 둘째, 다문화가정 아동을 위한 지속적인 언어교육의 지원이 필요하다. 셋째. 유아기 또래 관계 기술을 늘릴 수 있는 보육서비스 활동 프로그램 개발이 필요하며, 부모와의 연계를 통한 갈등해소방법, 사회적 기술의 습득을 위한 부모교육과 실천이 수반되어야 한다. 넷째, 다문화가정 아동과 부모를 위한 포괄적이고 통합적인 지원이 이루어져야 한다.
<국문초록> 본 연구는 다문화가정 아동들에게 포괄적 보육서비스의 지역사회연계 활동서비스를 적용하여 질적 사례연구 방법을 통해 분석해 봄으로써 다문화가정 아동들에게 정서적 발달 및 신체적 발달, 언어 발달, 사회성 발달에 도움을 주는 정도를 파악하고 그 결과를 토대로 하여 다문화가정 아동들에게 다양한 보육서비스 활동의 확대에 필요한 기초자료를 마련하려는 목적으로 수행되었다. 본 연구는 2016년 2월 1일부터 4월 25일까지 연구자가 봉사하고 있는 경상남도 밀양시 S사회복지기관 어린이집에서 진행되었는데 연구대상자로 지역사회연계 활동서비스를 받은 경험이 있는 다문화가정 아동 5명을 선정하여 현장체험활동, 사회정서활동, 새싹건강교실활동, 미술활동을 적용해 살펴보고 연구자가 참여 관찰한 내용을 기록한 것을 연구대상자별로 요약하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 지역사회연계 활동서비스는 다문화가정 아동들의 정서적 발달에 정도의 차이는 있으나 모든 대상자들이 향상된 것으로 나타났다. 둘째, 지역사회연계 활동서비스는 모든 다문화가정 아동들의 언어 발달에 도움을 준 것으로 나타났다. 셋째, 지역사회연계 활동서비스는 전반적인 면에서 다문화가정 아동들의 사회성 발달에 도움을 주었다. 본 연구의 결과를 바탕으로 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 첫째, 다문화 가정 아동의 정서적 발달에 영향을 미치는 가장 중요한 요인인 부모의 역할에 대한 체계적인 교육적 지원이 필요하다. 둘째, 다문화가정 아동을 위한 지속적인 언어교육의 지원이 필요하다. 셋째. 유아기 또래 관계 기술을 늘릴 수 있는 보육서비스 활동 프로그램 개발이 필요하며, 부모와의 연계를 통한 갈등해소방법, 사회적 기술의 습득을 위한 부모교육과 실천이 수반되어야 한다. 넷째, 다문화가정 아동과 부모를 위한 포괄적이고 통합적인 지원이 이루어져야 한다.
This study applies community connected activity services of comprehensive child care to children from multicultural families, and analyzes through qualitative case study methods to understand how much it helps the mental development, language development, and social development of children from...
This study applies community connected activity services of comprehensive child care to children from multicultural families, and analyzes through qualitative case study methods to understand how much it helps the mental development, language development, and social development of children from multicultural families, and aims to use the obtained results to provide the basic data necessary for expanding child care services for children from multicultural families. This study was carried out from 2016 February 1st to April 25th in S social welfare organization child care center in Gyeongsangnam-do Miryang-si, where the researcher volunteers at. 5 children from multicultural families that have had experiences receiving community connected activity services were chosen as research subjects, and the researcher summarized the results of participant observation for each subject after applying and observing field trip activities, social emotional activities, health classroom activities, and art activities. The summary of the results is as follows. First, community connected activity services increased mental development of children from multicultural families for all subjects, although in varying degrees. Second, community connected activity services helped language development of all children from multicultural families. Third, community connected activity services generally helped social development of children from multicultural families. The following suggestions are based on the results of this study. First, systematic educational support is needed for the parents’ role, which is the most important factor for the mental development of children from multicultural families. Second, continuous language education support for children from multicultural families is necessary. Third, development of programs for expanding peer relationship skills during early childhood is necessary, and it needs to be accompanied with conflict resolution methods by linking through parents, and with parent education and practice for learning of social skills. Fourth, comprehensive and integrated support for children and parents from multicultural families is necessary.
This study applies community connected activity services of comprehensive child care to children from multicultural families, and analyzes through qualitative case study methods to understand how much it helps the mental development, language development, and social development of children from multicultural families, and aims to use the obtained results to provide the basic data necessary for expanding child care services for children from multicultural families. This study was carried out from 2016 February 1st to April 25th in S social welfare organization child care center in Gyeongsangnam-do Miryang-si, where the researcher volunteers at. 5 children from multicultural families that have had experiences receiving community connected activity services were chosen as research subjects, and the researcher summarized the results of participant observation for each subject after applying and observing field trip activities, social emotional activities, health classroom activities, and art activities. The summary of the results is as follows. First, community connected activity services increased mental development of children from multicultural families for all subjects, although in varying degrees. Second, community connected activity services helped language development of all children from multicultural families. Third, community connected activity services generally helped social development of children from multicultural families. The following suggestions are based on the results of this study. First, systematic educational support is needed for the parents’ role, which is the most important factor for the mental development of children from multicultural families. Second, continuous language education support for children from multicultural families is necessary. Third, development of programs for expanding peer relationship skills during early childhood is necessary, and it needs to be accompanied with conflict resolution methods by linking through parents, and with parent education and practice for learning of social skills. Fourth, comprehensive and integrated support for children and parents from multicultural families is necessary.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.