보고서 정보
주관연구기관 |
한국여성정책연구원 Korean Women’s Development Institute |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2013-10 |
주관부처 |
여성가족부 Ministry of Gender Equality & Family(MOGEF) |
등록번호 |
TRKO201600013278 |
DB 구축일자 |
2016-12-17
|
초록
▼
VI. 결론 및 유의점
1. 대상별 새일센터 설치의 강약점
□ 강점 : 대상 특성에 따른 맞춤형 서비스 제공
대상별로 특화된 새일센터가 설치, 운영될 경우 경력단절 여성들이라 하더라도 집단별로 세분화된 지원 욕구에 따른 맞춤형 서비스가 제공된다는 강점이 있음. 즉 기존의 일반형인 새일센터의 경우 경력단절 여성들의 개별화된 특성을 고려하지 않고 표준화된 서비스를 제공하였으나 특화된 새일센터는 취업 사각지대의 여성들이나 새일센터와 친화도가 낮은 비교적 저연령, 고학력의 여성들을 유도할 수 있는 이점이 있음.
VI. 결론 및 유의점
1. 대상별 새일센터 설치의 강약점
□ 강점 : 대상 특성에 따른 맞춤형 서비스 제공
대상별로 특화된 새일센터가 설치, 운영될 경우 경력단절 여성들이라 하더라도 집단별로 세분화된 지원 욕구에 따른 맞춤형 서비스가 제공된다는 강점이 있음. 즉 기존의 일반형인 새일센터의 경우 경력단절 여성들의 개별화된 특성을 고려하지 않고 표준화된 서비스를 제공하였으나 특화된 새일센터는 취업 사각지대의 여성들이나 새일센터와 친화도가 낮은 비교적 저연령, 고학력의 여성들을 유도할 수 있는 이점이 있음.
경력개발형의 경우, 과거 스포츠 분야나 IT 분야, 혹은 이공계 분야 등 과거 대학의 전공이나 직장경력과 유관한 분야에 집중된 교육훈련과 취업지원을 맞춤형으로 시행하는 것이므로 정책대상 집단이 보다 분명하게 타켓팅하여 시행되는 특징을 가짐. 따라서 기존에 저학력, 중장년 여성을 주요 서비스 대상집단으로 생각되어 오던 새일센터의 이미지를 변화시키는데도 일조할 것으로 보임.
또한 취약계층을 위한 자립지원형 새일센터의 경우에 있어서도 과거 일반형 새일센터에서는 고려되지 못했던 이들의 생애사를 고려한 상담과정과 역량 강화, 교육과 복지가 결합된 방식의 비교적 세밀한 서비스가 제공될 수 있으므로 장기적으로 볼 때 이들의 자립을 실질적으로 도와주는 효과를 가지는 장점을 가짐.
창업지원형 새일센터 역시 생활속에서 창의적인 창업 아이디어와 욕구를 가지고 있으나 창업에 대한 두려움을 가지고 있는 여성들에게 여성친화적인 맞춤형 서비스를 제공할 수 있는 강점을 가짐.
□ 약점 : 서비스 수혜자 및 지역확대의 제한성
기존의 일반형인 새일센터의 경우 서비스를 제공하는 경력단절여성의 범위가 제한되지 않았고 자격 또한 상당히 느슨하므로 누구나 접근이 용이하고 서비스 제공 폭이 광범위하다는 장점이 있었음.
반면, 대상별로 특화된 새로운 새일센터의 설치 및 운영은 일정한 자격제한, 혹은 그 전의 경력이나 전공과 비교적 유관한 사람으로 대상이 한정될 수밖에 없는 제약점을 가짐. 특히 취약계층을 지원하는 새일센터의 경우는 전체 모집단 자체가 적고, 이들에 대한 서비스는 일반 여성들보다는 소규모의 형태와 일대 일 서비스 방식으로 이루어져야 하므로 수혜자가 확대되기 어려움.
이러한 제약점은 결과적으로 물량 면에서 볼 때 사업성과에 영향을 미치는 것이 됨. 따라서 성과지표를 기존처럼 단기간의 취업실적으로 설정하는 것은 무리이며, 보다 완화된 실적지표가 필요할 것으로 보임.
2. 대상별 새일센터 설치 및 운영의 유의점
가. 대상별 새일센터 사업내용 및 서비스 제공방식의 차이점 고려
기존의 새일센터는 직업상담, 교육훈련, 취업지원, 사후관리의 흐름을 가지고 고용지원서비스가 실시되었음. 이에 따라 예산 또한 유사하게 배분되었고 모든 센터가 유사한 규모의 취업설계사 인력배분과 인턴제 등을 활용하였음. 그러나 새로이 지정, 운영하게 될 특화된 새일센터 들은 유형별로 서비스 내용과 절차의 변화와 자율성의 폭을 대폭 부여할 필요가 있음.
나. 운영기관 선정의 유의점
서비스 분야가 세분화, 전문화되기 때문에 일반적인 직업교육훈련 경험만을 가진 기관이 운영기관이 되어서는 사업수행이 원활히 이루어지기 어려울 것으로 보임. 대상별로 그 특성에 적합한 사업경험이나 유관기관들과의 연계가 잘 이루어진 기관들을 사업운영기관으로 선정하는데 무엇보다 유의를 기울여야 할 것임.
특히 경력개발형의 경우 동 분야의 훈련 전문성뿐만 아니라 교육훈련 이후 즉시 취업시킬 수 있는 사업체풀을 확보하고 그들과의 강한 네트워크를 가지고 있는 기관이 운영기관이 되는 것이 성공의 관건이 될 것임.
다. 시범사업이후 확대방안
대상별 특화된 새일센터 사업은 2014년도에는 시범기간으로 설정하여 성과를 판단한 이후 확대하는 것으로 방향을 설정할 필요가 있음. 시범사업 기간이 끝난 이후 본 사업기간중 수요가 많이 발생하는 유형에 센터 개소수를 증가하거나 경력개발형 중 세분화된 분야의 새일센터 발굴을 하여 확대해나가도록 함.
특히 시범사업기간중에는 각 유형의 새일센터 사업에 대한 모니터링과 평가 연구 등을 집중적으로 실시하여 본 사업 확대시 개선방안을 적극 도출하도록 함.
라. 온라인 지원서비스 확대 필요
더욱 증가할 새일센터, 나아가 대상별 새일센터 운영의 효율성을 높이기 위하여 오프라인 뿐 아니라 온라인 지원 서비스를 더욱 확대할 필요가 있음. 경력단절여성은 가사·육아로 인해 이동성에 제약이 있을 수 있으므로 이에 대한 한계를 극복할 수 있게 하며, 또한 IT발달로 인한 여성들의 온라인 서비스의 활용도도 높아지고 있기 때문임.
고학력 경력단절 여성의 경우 생계형 구직 외에 경력개발을 통한 양질의 일자리, 일·가정 양립형 일자리 등의 다양한 욕구가 있음
Abstract
▼
□ Background
Statistics Korea released that the number of women who have stayed out of career for reasons of marriage, pregnancy or childbirth reached 1.978 million in 2012. This reflects that a large number of married women who had discontinued their job for pregnancy, childbirth, child-rearing
□ Background
Statistics Korea released that the number of women who have stayed out of career for reasons of marriage, pregnancy or childbirth reached 1.978 million in 2012. This reflects that a large number of married women who had discontinued their job for pregnancy, childbirth, child-rearing and household chores failed to re-enter the labor market.
The Korean government started a full-scale operation of the Re-employment Support Center for Women (“Saeil Center“) in 2009. The Saeil Center aims to help women with career interruptions re-enter the labor market with better working conditions by providing them with a one-stop service covering vocational consulting, information, training and job placement supports. As of 2013, a total of 120 designated Saeil Centers, funded by a matching grant from central and local governments, are under operation across the nation.
Since the beginning, Saeil Centers have gained significant accomplishments, benefitting 160,000 women by assisting their re-employment. However, because they are operated by a single, unified model, they do run into limitations of not being able to offer a customized service that matches specific, individual needs and characteristics of sub-groups of career-interrupted women. To put it another way, their supports have not been very effective in helping highly-educated women with career interruptions or the vulnerable, such as single mothers, married immigrant women and battered women, who are placed in a blind spot of employment.
In this context, considering that more and more projects are coming to the Saeil Center, this study intends to upgrade the center’s existing unified model and suggest a specialized model which could provide women seeking to re-enter the labor market with a customized service designed to satisfy their needs and desires based on detailed and segmented information on characteristics of career-interrupted women.
□ Process
This study re-examined raw data from the Survey of Regional Employment Statistics by Statistics Korea, closely scrutinized characteristics of Saeil Center users and their achievements in the labor market, analyzed the size and characteristics of career-interrupted women, and analyzed the problems of employment support services targeting the vulnerable.
Furthermore, expert consultations were held and the Focused Group Interview (FGI) was conducted with educational training organizations, association representatives and academic experts attending. These processes developed three new models to be operated by the Saeil Center: career-development, self-reliance support, and start-up incubation. Then, each model was presented with detailed descriptions on possible program projects and contents, expected workplace, performance indicators and procedures to select a project operating body.
□ Results
Career-development model was designed to help women with a college diploma (or higher degree) re-enter the field where they have previous work experiences or their academic major is related. This model was suggested with three projects engaged in sports, IT and intellectual property, and each project includes necessary educational training programs and performance indicators.
Self-reliance support model focuses on encouraging the re-employment of immigrant women, battered women and single mothers, etc. Suggested projects targeting the vulnerable are formulated in three types involving apparel and sewing business, education welfare jobs and local community base, and each project includes key programs, necessary educational training programs and performance indicators.
Start-up incubation model was constructed in two types with different targets: urban residents and rural residents. Since this new model needs to be differentiated from existing start-up support programs, numerous supporting services were developed to satisfy specific needs of women who are now planning to start a business on their own or who went through a business failure. These specialized services include intensive consulting, capacity diagnosis, relevant information provision, training and start-up internships to help them gain prior experience with the business they plan to engage in.
□ Establishment and operation of the specialized Saeil Center: matters to be attended to.
The specialized Saeil Center has the merit of providing employment supports customized to characteristics of subject groups. However, a significant quantity accomplishment by the specialized Saeil Center cannot be expected shortly, since the specialized model is operated on a limited size of subject beneficiaries and it takes time, unlike the previous model; it provides identical supports to all women with career interruptions so that improvements in tangible results, such as the number of center users and employed women, are easily and promptly measurable.
Saeil Centers to be newly designated and operated should be given with much broader discretionary power in managing services and operations so that they could perform better to pursue the specialized purpose they are designated for. In addition, the role of a project operating body should be held by an organization with a good understanding of subject groups, prior experience with relevant projects, and a close network with relevant organizations.
It would be appropriate to try first this new model as a pilot for 2014, and its expansion should be decided after evaluating its accomplishments when the pilot period ends. If it turns out that users have a particularly large demand for a certain model during a full-operation period, it would be necessary to meet the demand by increasing the number of centers operating the specific model or to explore new Seil Centers specialized in sub-sectors of career-development model.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.