강점기반 부모그룹코칭 프로그램이 부모효능감과 부모-자녀의사소통 및 그 자녀의 자기효능감에 미치는 영향 Influence of the strength-based parent group coaching program on the sense of efficacy of parent and communication of parent-children, and the sence of self-efficacy of the children원문보기
본 연구는 강점기반 부모그룹코칭 프로그램이 부모효능감과 부모-자녀 의사소통에 어떠한 영향을 미치는지와 그 부모의 자녀의 자기효능감과 부모-자녀 의사소통에 어떠한 영향을 미치는지 알아봄으로 프로그램의 효과성을 검증하는 것이 목적이다.
이를 위해 경기도 성남에 위치한 ○○초등학교 3, 4, 5, 6학년 자녀를 둔 학부모 20명 중 10명을 실험집단으로 나머지 10명은 통제집단으로 구성하였다. 실험집단 10명 중에서 개인사정 등의 이유로 2회 이상 불참하거나 중도하차한 3명을 제외하여 최종 7명과 통제집단10명 중에서 1명이 탈락하여 9명이 최종분석에 선정되었다. 부모와 동일하게 실험집단 부모의 자녀 7명이 자녀-실험집단, 통제집단 부모의 자녀 9명이 자녀-통제집단으로 구성되었다. 부모 실험집단은 6주 동안 주1회 2시간씩 강점기반 부모그룹코칭 프로그램을 진행하였으며 그 자녀는 프로그램에 참여하지 않고 설문에만 응했다.
프로그램의 효과성 검증을 위해 부모는 부모효능감과 부모-자녀 의사소통(부모용) 검사지를, 자녀는 자기효능감과 부모-자녀 의사소통(자녀용) 검사지를 실시하였다. 실험집단은 사전(...
본 연구는 강점기반 부모그룹코칭 프로그램이 부모효능감과 부모-자녀 의사소통에 어떠한 영향을 미치는지와 그 부모의 자녀의 자기효능감과 부모-자녀 의사소통에 어떠한 영향을 미치는지 알아봄으로 프로그램의 효과성을 검증하는 것이 목적이다.
이를 위해 경기도 성남에 위치한 ○○초등학교 3, 4, 5, 6학년 자녀를 둔 학부모 20명 중 10명을 실험집단으로 나머지 10명은 통제집단으로 구성하였다. 실험집단 10명 중에서 개인사정 등의 이유로 2회 이상 불참하거나 중도하차한 3명을 제외하여 최종 7명과 통제집단10명 중에서 1명이 탈락하여 9명이 최종분석에 선정되었다. 부모와 동일하게 실험집단 부모의 자녀 7명이 자녀-실험집단, 통제집단 부모의 자녀 9명이 자녀-통제집단으로 구성되었다. 부모 실험집단은 6주 동안 주1회 2시간씩 강점기반 부모그룹코칭 프로그램을 진행하였으며 그 자녀는 프로그램에 참여하지 않고 설문에만 응했다.
프로그램의 효과성 검증을 위해 부모는 부모효능감과 부모-자녀 의사소통(부모용) 검사지를, 자녀는 자기효능감과 부모-자녀 의사소통(자녀용) 검사지를 실시하였다. 실험집단은 사전(코칭 전), 사후(코칭 후), 추후(코칭 종료 3주후)에, 통제 집단은 사전, 사후만 실시하였다.
효과성 검증과 자료 분석은 기술통계분석, 빈도분석, 신뢰도 검증, 독립표본 t-test, 대응표본 t-test, 혼합변량분석(Mixed ANOVA), 일원변량분석(One-way ANOVA)을 실시하였고, 통계 처리는 SPSS Window 18.0을 이용하였다.
이 연구결과를 통해서 얻은 결론 및 논의는 다음과 같다.
첫째, 강점기반 부모그룹코칭 프로그램이 부모의 부모효능감과 부모-자녀간 의사소통에 정적영향을 주지 못하였으며 통계학적으로 유의미하지 않았다. 그러나 사후모임을 통해 지속적으로 향상되고 유지됨을 알 수 있다. 둘째, 강점기반 부모그룹코칭 프로그램의 효과성으로 그 자녀의 자기효능감에 정적인 영향을 미치며 이는 통계학적으로 유의미하였다. 셋째, 자녀가 인식하는 부모-자녀 의사소통에서 개방형 의사소통이 향상되었는데 이 차이는 통계적으로 유의미하지 않았다. 넷째, 자녀의 자기효능감과 부모-자녀 의사소통의 긍정적 영향은 프로그램 종류 후에도 효과가 유지되었다.
한정된 지역에서 적은 인원수를 대상으로 하였다는 한계점이 있었지만 강점기반 부모그룹코칭에 참가한 부모 뿐 아니라 그 자녀에게 설문을 실시하여 자기효능감 및 부모-자녀 의사소통유형에 미치는 영향을 검증한 국내 최초의 연구라는 것에 의의가 있다. 그리고 자녀에게 미치는 효과성이 통계적으로 유의미하게 검증되었다는 데 의의가 있다.
본 연구는 강점기반 부모그룹코칭 프로그램이 부모효능감과 부모-자녀 의사소통에 어떠한 영향을 미치는지와 그 부모의 자녀의 자기효능감과 부모-자녀 의사소통에 어떠한 영향을 미치는지 알아봄으로 프로그램의 효과성을 검증하는 것이 목적이다.
이를 위해 경기도 성남에 위치한 ○○초등학교 3, 4, 5, 6학년 자녀를 둔 학부모 20명 중 10명을 실험집단으로 나머지 10명은 통제집단으로 구성하였다. 실험집단 10명 중에서 개인사정 등의 이유로 2회 이상 불참하거나 중도하차한 3명을 제외하여 최종 7명과 통제집단10명 중에서 1명이 탈락하여 9명이 최종분석에 선정되었다. 부모와 동일하게 실험집단 부모의 자녀 7명이 자녀-실험집단, 통제집단 부모의 자녀 9명이 자녀-통제집단으로 구성되었다. 부모 실험집단은 6주 동안 주1회 2시간씩 강점기반 부모그룹코칭 프로그램을 진행하였으며 그 자녀는 프로그램에 참여하지 않고 설문에만 응했다.
프로그램의 효과성 검증을 위해 부모는 부모효능감과 부모-자녀 의사소통(부모용) 검사지를, 자녀는 자기효능감과 부모-자녀 의사소통(자녀용) 검사지를 실시하였다. 실험집단은 사전(코칭 전), 사후(코칭 후), 추후(코칭 종료 3주후)에, 통제 집단은 사전, 사후만 실시하였다.
효과성 검증과 자료 분석은 기술통계분석, 빈도분석, 신뢰도 검증, 독립표본 t-test, 대응표본 t-test, 혼합변량분석(Mixed ANOVA), 일원변량분석(One-way ANOVA)을 실시하였고, 통계 처리는 SPSS Window 18.0을 이용하였다.
이 연구결과를 통해서 얻은 결론 및 논의는 다음과 같다.
첫째, 강점기반 부모그룹코칭 프로그램이 부모의 부모효능감과 부모-자녀간 의사소통에 정적영향을 주지 못하였으며 통계학적으로 유의미하지 않았다. 그러나 사후모임을 통해 지속적으로 향상되고 유지됨을 알 수 있다. 둘째, 강점기반 부모그룹코칭 프로그램의 효과성으로 그 자녀의 자기효능감에 정적인 영향을 미치며 이는 통계학적으로 유의미하였다. 셋째, 자녀가 인식하는 부모-자녀 의사소통에서 개방형 의사소통이 향상되었는데 이 차이는 통계적으로 유의미하지 않았다. 넷째, 자녀의 자기효능감과 부모-자녀 의사소통의 긍정적 영향은 프로그램 종류 후에도 효과가 유지되었다.
한정된 지역에서 적은 인원수를 대상으로 하였다는 한계점이 있었지만 강점기반 부모그룹코칭에 참가한 부모 뿐 아니라 그 자녀에게 설문을 실시하여 자기효능감 및 부모-자녀 의사소통유형에 미치는 영향을 검증한 국내 최초의 연구라는 것에 의의가 있다. 그리고 자녀에게 미치는 효과성이 통계적으로 유의미하게 검증되었다는 데 의의가 있다.
The purpose of this study is to find out what influence the strength-based parent group coaching program have on sense of parent efficacy and communication between parents-children as well as what influence it influences on the communication for the parent-child for sense of self-efficacy in a...
The purpose of this study is to find out what influence the strength-based parent group coaching program have on sense of parent efficacy and communication between parents-children as well as what influence it influences on the communication for the parent-child for sense of self-efficacy in a way of verifying the effectiveness of such program.
For this purpose, from 20 parents who have children in 3rd, 4th, 5th and 6th year students of OO Elementary School in Seongnam, Gyeonggi-do, 10 parents were consisted as the experiment group and 10 parents as the control group. From the 10 subjects in the experiment group, 3 parents were excluded for unable to attend twice or more or dropped out for personal reasons, final 7 parents and 9 parents in the control group to have 1 parent dropping out to select as the final analysis. As consistent to the parent group, 7 children of the experiment group parents were consisted in the child-experiment group and 9 children of the, control group parent were consisted in the child-control group. The parent experiment group had the strength-based parent group coaching program for 2 hours a week for 6 weeks and their children were responded to the questionnaire without participated in the program.
For the verification of effectiveness on the program, the parents were implemented with the questionnaires for sense of parent efficacy and communication between parents-children (for parent) and the children were implemented with the questionnaires for sense of self-efficacy and communication between parents-children (for children). The experiment group was implemented before (before coaching), after (after coaching), and in future (after 3 weeks of ending coaching) and the control group was implemented before and after.
The effectiveness verification and analysis of data were implemented with technology statistics analysis, frequency analysis, reliability verification, insependent sample t-test, responsive sample t-test, mixed ANOVA, one-way ANOVA and the statistical processing used SPSS Window 18.0.
Conclusion and discussion obtained through this research result are shown as follows.
First, the strength-based parent group coaching program does not render the static influence to the sense of parent efficacy of parents and communication between parents-children and it was not statistically meaningful. However, through the after-meeting, it is continuously improved and maintained. Second, with the effectiveness of the strength-based parent group coaching program, it influenced static influence to the sense of self-efficacy of the children and it was statistically meaningful. Third, in the communication between parents-children that the children acknowledged, the open-type communication was improved and the difference was not statistically meaningful. And, fourth, the positive influence of the sense of self-efficacy of children and the communication between parents-children were maintained its effect after the program type.
The study had its limits that it was administered for a small number of subjects within a limited area, but it had the implication as the first study of its kind in Korea as implementing the questionnaires not only to parents participated in the strength-based parent group coaching but also its children in a way of verifying the influence on the sense of self-efficacy and communication between parents-children types. And, it is meaningful to verify that the effectiveness to child is statistically meaningful.
The purpose of this study is to find out what influence the strength-based parent group coaching program have on sense of parent efficacy and communication between parents-children as well as what influence it influences on the communication for the parent-child for sense of self-efficacy in a way of verifying the effectiveness of such program.
For this purpose, from 20 parents who have children in 3rd, 4th, 5th and 6th year students of OO Elementary School in Seongnam, Gyeonggi-do, 10 parents were consisted as the experiment group and 10 parents as the control group. From the 10 subjects in the experiment group, 3 parents were excluded for unable to attend twice or more or dropped out for personal reasons, final 7 parents and 9 parents in the control group to have 1 parent dropping out to select as the final analysis. As consistent to the parent group, 7 children of the experiment group parents were consisted in the child-experiment group and 9 children of the, control group parent were consisted in the child-control group. The parent experiment group had the strength-based parent group coaching program for 2 hours a week for 6 weeks and their children were responded to the questionnaire without participated in the program.
For the verification of effectiveness on the program, the parents were implemented with the questionnaires for sense of parent efficacy and communication between parents-children (for parent) and the children were implemented with the questionnaires for sense of self-efficacy and communication between parents-children (for children). The experiment group was implemented before (before coaching), after (after coaching), and in future (after 3 weeks of ending coaching) and the control group was implemented before and after.
The effectiveness verification and analysis of data were implemented with technology statistics analysis, frequency analysis, reliability verification, insependent sample t-test, responsive sample t-test, mixed ANOVA, one-way ANOVA and the statistical processing used SPSS Window 18.0.
Conclusion and discussion obtained through this research result are shown as follows.
First, the strength-based parent group coaching program does not render the static influence to the sense of parent efficacy of parents and communication between parents-children and it was not statistically meaningful. However, through the after-meeting, it is continuously improved and maintained. Second, with the effectiveness of the strength-based parent group coaching program, it influenced static influence to the sense of self-efficacy of the children and it was statistically meaningful. Third, in the communication between parents-children that the children acknowledged, the open-type communication was improved and the difference was not statistically meaningful. And, fourth, the positive influence of the sense of self-efficacy of children and the communication between parents-children were maintained its effect after the program type.
The study had its limits that it was administered for a small number of subjects within a limited area, but it had the implication as the first study of its kind in Korea as implementing the questionnaires not only to parents participated in the strength-based parent group coaching but also its children in a way of verifying the influence on the sense of self-efficacy and communication between parents-children types. And, it is meaningful to verify that the effectiveness to child is statistically meaningful.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.