본 연구는 ADHD 아동의 부모교육 프로그램의 효과를 검증한 2000년∼2015년의 학술지 및 석, 박사 학위 논문을 대상으로 메타분석 방법을 사용하여 ADHD 아동의 부모교육 프로그램 연구들의 효과를 분석하였다. 본 연구를 위해서 20편의 논문에서 155개의 효과크기를 산출하여 ADHD 아동의 부모교육 프로그램 연구 전체의 평균 효과크기를 알아본 후, 각 연구에서 포함된 종속변인, 집단크기, 총 시행 회기 수, 피교육생의 자녀 학년, 아동교육 실시여부에 따라 평균효과크기를 비교, 분석하였다. 연구결과 ...
본 연구는 ADHD 아동의 부모교육 프로그램의 효과를 검증한 2000년∼2015년의 학술지 및 석, 박사 학위 논문을 대상으로 메타분석 방법을 사용하여 ADHD 아동의 부모교육 프로그램 연구들의 효과를 분석하였다. 본 연구를 위해서 20편의 논문에서 155개의 효과크기를 산출하여 ADHD 아동의 부모교육 프로그램 연구 전체의 평균 효과크기를 알아본 후, 각 연구에서 포함된 종속변인, 집단크기, 총 시행 회기 수, 피교육생의 자녀 학년, 아동교육 실시여부에 따라 평균효과크기를 비교, 분석하였다. 연구결과 분석대상 논문들의 전체 평균효과크기는 .58로 중간 이상의 효과크기를 나타냈다. 둘째, 종속변인에 따른 효과에서 부모의 외적변화가 아동의 변화나 부모의 내적변화에 비해 더 큰 효과크기를 보였다. 셋째, 집단크기에 있어서는 16명 이상으로 실시될 때 가장 효과가 큰 것으로 나타났다. 넷째, 총 시행 회기 수는 10회기 이상으로 실시될 때가 10회기 미만보다 효과크기가 큰 것으로 나타났다. 다섯째, 피교육생의 자녀 학년는 고학년이 저학년보다 효과크기가 큰 것으로 나타났다. 여섯째, 아동교육 실시여부는 아동교육을 실시할 때가 실시하지 않을 때보다 효과크기가 큰 것으로 나타났다. 본 연구는 ADHD 아동을 자녀로 둔 부모를 대상으로 효과적인 부모교육 프로그램을 개발하는데 필요한 기초자료를 제공하였다.
본 연구는 ADHD 아동의 부모교육 프로그램의 효과를 검증한 2000년∼2015년의 학술지 및 석, 박사 학위 논문을 대상으로 메타분석 방법을 사용하여 ADHD 아동의 부모교육 프로그램 연구들의 효과를 분석하였다. 본 연구를 위해서 20편의 논문에서 155개의 효과크기를 산출하여 ADHD 아동의 부모교육 프로그램 연구 전체의 평균 효과크기를 알아본 후, 각 연구에서 포함된 종속변인, 집단크기, 총 시행 회기 수, 피교육생의 자녀 학년, 아동교육 실시여부에 따라 평균효과크기를 비교, 분석하였다. 연구결과 분석대상 논문들의 전체 평균효과크기는 .58로 중간 이상의 효과크기를 나타냈다. 둘째, 종속변인에 따른 효과에서 부모의 외적변화가 아동의 변화나 부모의 내적변화에 비해 더 큰 효과크기를 보였다. 셋째, 집단크기에 있어서는 16명 이상으로 실시될 때 가장 효과가 큰 것으로 나타났다. 넷째, 총 시행 회기 수는 10회기 이상으로 실시될 때가 10회기 미만보다 효과크기가 큰 것으로 나타났다. 다섯째, 피교육생의 자녀 학년는 고학년이 저학년보다 효과크기가 큰 것으로 나타났다. 여섯째, 아동교육 실시여부는 아동교육을 실시할 때가 실시하지 않을 때보다 효과크기가 큰 것으로 나타났다. 본 연구는 ADHD 아동을 자녀로 둔 부모를 대상으로 효과적인 부모교육 프로그램을 개발하는데 필요한 기초자료를 제공하였다.
This study was to analyse the effects of educational program for parents with ADHD children which were reported by journal during 2000-2015 as well as the thesis of MA and PHD through meta-analysis. For this study, after looking at the analysis of educational program for parents with ADHD children f...
This study was to analyse the effects of educational program for parents with ADHD children which were reported by journal during 2000-2015 as well as the thesis of MA and PHD through meta-analysis. For this study, after looking at the analysis of educational program for parents with ADHD children from 155 effect sizes calculated from 20 thesis, compared according to variables such as dependent variables, group size, total program numbers and grade and state of participants’ children. Firstly of all, the result of study for those participants' overall effect size was found to be .58, over a medium level. Second of all, by each dependent variables, parents' behavioral changes was found to be more affected than children's or parents' internal changes. Third of all, the most effective result came when it was done by more than 16 people. Forth of all, the result came out more effective when it was done over 10times than it was done less than 10 times. Fifth of all, the result came out more effective for upper grades than lower grades. Last of all, the result came out more effective when children's education was demonstrated than it was not demonstrated. This study provided the basic research of the parents' with ADHD children to improve more effective parental education program.
This study was to analyse the effects of educational program for parents with ADHD children which were reported by journal during 2000-2015 as well as the thesis of MA and PHD through meta-analysis. For this study, after looking at the analysis of educational program for parents with ADHD children from 155 effect sizes calculated from 20 thesis, compared according to variables such as dependent variables, group size, total program numbers and grade and state of participants’ children. Firstly of all, the result of study for those participants' overall effect size was found to be .58, over a medium level. Second of all, by each dependent variables, parents' behavioral changes was found to be more affected than children's or parents' internal changes. Third of all, the most effective result came when it was done by more than 16 people. Forth of all, the result came out more effective when it was done over 10times than it was done less than 10 times. Fifth of all, the result came out more effective for upper grades than lower grades. Last of all, the result came out more effective when children's education was demonstrated than it was not demonstrated. This study provided the basic research of the parents' with ADHD children to improve more effective parental education program.
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