ADHD 아동에 대한 사회기술 훈련과 부모 교육 병합 치료의 효과 The Effects of Parent Training Program Combined Cognitive Behavioral Social Skill Training on Symptoms and Social Behaviors of Children with ADHD원문보기
본 연구는 ADHD로 진단된 임상 환아를 대상으로 부모교육과 사회기술을 병합한 치료의 효과를 분석하기 위해 사회기술 훈련만 받은 집단과 부모교육을 병합한 집단을 비교 분석하였다. 연구를 수행하기 위해 집단을 사회기술・부모교육 병합집단과 사회기술 훈련 집단으로 나누고 모두 8주간 주1회씩 사회기술 훈련을 받도록 하였다. 병합집단은 사회기술 훈련이 진행되는 동안 부모교육을 7주간 병행하였다. 프로그램의 효과를 평가하기 위해 부모용 코너스 평정척도, 교사용 코너스 평정척도, 자아개념 척도, 사회기술 척도를 사전․사후에 실시하여 반복측정 변량 분석을 통해 비교 분석하였다. 그 결과, 두 집단 모두 부주의와 충동성과 같은 행동문제들이 감소하였고 자아개념, 책임감, 자기주장, 협동성이 증가하였다. 또한 병합집단이 사회기술 훈련 집단에 비해 부모 평가에서 부주의, 충동성들이 유의하게 감소하였으며 책임감과 자기주장 능력이 유의하게 증가하였다. 따라서 병합 훈련이 아동의 부주의와 충동성을 더 감소시키고 사회적 기술을 더욱 증진시키는데 효과가 있음을 확인할 수 있었다.
본 연구는 ADHD로 진단된 임상 환아를 대상으로 부모교육과 사회기술을 병합한 치료의 효과를 분석하기 위해 사회기술 훈련만 받은 집단과 부모교육을 병합한 집단을 비교 분석하였다. 연구를 수행하기 위해 집단을 사회기술・부모교육 병합집단과 사회기술 훈련 집단으로 나누고 모두 8주간 주1회씩 사회기술 훈련을 받도록 하였다. 병합집단은 사회기술 훈련이 진행되는 동안 부모교육을 7주간 병행하였다. 프로그램의 효과를 평가하기 위해 부모용 코너스 평정척도, 교사용 코너스 평정척도, 자아개념 척도, 사회기술 척도를 사전․사후에 실시하여 반복측정 변량 분석을 통해 비교 분석하였다. 그 결과, 두 집단 모두 부주의와 충동성과 같은 행동문제들이 감소하였고 자아개념, 책임감, 자기주장, 협동성이 증가하였다. 또한 병합집단이 사회기술 훈련 집단에 비해 부모 평가에서 부주의, 충동성들이 유의하게 감소하였으며 책임감과 자기주장 능력이 유의하게 증가하였다. 따라서 병합 훈련이 아동의 부주의와 충동성을 더 감소시키고 사회적 기술을 더욱 증진시키는데 효과가 있음을 확인할 수 있었다.
We conducted the comparative study of the treatment effects between parent trainingprogram(PTP) combined cognitive behavioral social skill training(SST) and PTPnon-combined SST on self-concept and behaviors of children with ADHD. 21 children withADHD were recruited for the study. Subjects were rando...
We conducted the comparative study of the treatment effects between parent trainingprogram(PTP) combined cognitive behavioral social skill training(SST) and PTPnon-combined SST on self-concept and behaviors of children with ADHD. 21 children withADHD were recruited for the study. Subjects were randomly assigned to two groups:combined treatment group(n=8; PTP+SST) or non-combined group(n=13 ; SST). Conner'sParent Rating Scale(CPRS), Conner's Teacher Rating Scale(CTRS), Social Skill RatingSystem, and Piers-Harris‘ self-concept scale for children were used for objectively measuringthe treatment effects between groups. The data were analyzed by 2(noncombined treatmentgroup/combined treatment group: between subject variable)×2(pre/post treatment programs :within subject variable) repeated measures ANOVA. The results showed that the combinedtreatment programs significantly reduced inattentiveness and impulsivity, and significantlyimproved self-insistence, sense of responsibility in social skill. This study supported thatparenting skill enhancing combined treatment programs improve not only ADHD symptomsbut also social behaviors in children with ADHD
We conducted the comparative study of the treatment effects between parent trainingprogram(PTP) combined cognitive behavioral social skill training(SST) and PTPnon-combined SST on self-concept and behaviors of children with ADHD. 21 children withADHD were recruited for the study. Subjects were randomly assigned to two groups:combined treatment group(n=8; PTP+SST) or non-combined group(n=13 ; SST). Conner'sParent Rating Scale(CPRS), Conner's Teacher Rating Scale(CTRS), Social Skill RatingSystem, and Piers-Harris‘ self-concept scale for children were used for objectively measuringthe treatment effects between groups. The data were analyzed by 2(noncombined treatmentgroup/combined treatment group: between subject variable)×2(pre/post treatment programs :within subject variable) repeated measures ANOVA. The results showed that the combinedtreatment programs significantly reduced inattentiveness and impulsivity, and significantlyimproved self-insistence, sense of responsibility in social skill. This study supported thatparenting skill enhancing combined treatment programs improve not only ADHD symptomsbut also social behaviors in children with ADHD
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.