목적: 안전상비의약품 판매는 2012년 11월 15일부터 시작되었고, 편의점에서 안전상비의약품을 구입하는 사람들이 증가하고 있다. 비록 편의점 업주로 하여금 대한약사회에서 시행하는 안전성 확보와 품질관리에 관한 4시간의 교육을 이수하도록 법으로 강제하고 있지만, 안전상비의약품의 판매 중 상당부분은 종업원에 의해 이루어지고 있는 실정이다. 본 연구는 편의점 업주와 종업원들이 안전상비의약품 판매를 위한 최소한의 교육을 받았는지, 그리고 교육에서 다루어지는 내용에 대하여 얼마만큼의 지식을 갖추고 있는지를 확인하고 이를 의약품 구매 고객의 지식에 비교하고자 한다. 대상 및 방법: 연구대상은 부산광역시 동래구와 남구의 대학교 반경 2km 이내에 위치한 전체 편의점(동래구 24개소, 남구 26개소)에 적을 둔 사장 20명과 아르바이트생 145명의 설문을 분석에 이용하였고, 편의점 이용 비율이 높은 20대와 30대를 소비자 설문 대상 ...
목적: 안전상비의약품 판매는 2012년 11월 15일부터 시작되었고, 편의점에서 안전상비의약품을 구입하는 사람들이 증가하고 있다. 비록 편의점 업주로 하여금 대한약사회에서 시행하는 안전성 확보와 품질관리에 관한 4시간의 교육을 이수하도록 법으로 강제하고 있지만, 안전상비의약품의 판매 중 상당부분은 종업원에 의해 이루어지고 있는 실정이다. 본 연구는 편의점 업주와 종업원들이 안전상비의약품 판매를 위한 최소한의 교육을 받았는지, 그리고 교육에서 다루어지는 내용에 대하여 얼마만큼의 지식을 갖추고 있는지를 확인하고 이를 의약품 구매 고객의 지식에 비교하고자 한다. 대상 및 방법: 연구대상은 부산광역시 동래구와 남구의 대학교 반경 2km 이내에 위치한 전체 편의점(동래구 24개소, 남구 26개소)에 적을 둔 사장 20명과 아르바이트생 145명의 설문을 분석에 이용하였고, 편의점 이용 비율이 높은 20대와 30대를 소비자 설문 대상 모집단으로 정하고 편의점 방문하는 소비자 중 안전상비의약품을 구입한 경험이 있는 314부의 설문을 분석에 이용하였다. 설문조사는 2016년 3월 24일부터 4월 16일 사이에 이루어졌으며, 직접 기입식 설문지를 작성 하였다. 설문지는 판매자용과 소비자용으로 구분하였고, 판매자용은 편의점 사장과 아르바이트로 다시 구분하여 사용하였다. 판매자를 대상으로 한 설문의 구성은 일반특성, 퍈의점 이용 고객 특성, 취급 안전상비의약품, 안전상비의약품 판매 경험, 관련 교육경험, 관련지식 등 총 39문한으로 구성하였다. 소비자를 대상으로 일반특성, 안전상비의약품 구매 경험, 관련 지식등 총 24문항으로 구성하였다. 자료분석은 SPSS프로그램을 사용하였으며, Student t-test, chi-square test을 이용하여 분석하였다. 결과: 소비자의 54.1%는 안전상비의약품 구매만을 위해 편의점을 이용한 경험이 있었고 지금까지 구입 횟수는 평균 3.6회로 나타났다. 안전상비의약품은 하루 평균 2.1개가 판매되며 저녁 6시 이후에 가장 많이 판매되는 것으로 나타났다. 그리고 편의점에서 약을 구입한 이유는 병원이나 약국이 문을 닫아서가 48.1%로 가장 많았으며 가까워서가 33.4%로 그 뒤를 이었다. 안전상비의약품을 선택할 때 조언 없이 직접 선택한다가 43.6%로 가장 많았으며, 전문가(의사,약사)의 조언에 따라 선택한다 21.0%, 편의점 직원의 조언을 통해 선택한다 15.0%, 주변 사람의 조언을 통해 선택한다 10.5%, 인터넷과 광고를 통해 선택한다 9.5%의 순으로 나타났다. 소비자에게 조언한 판매자의 53.6%는 약품설명서의 내용을 전달한 것이 아니라 직접 설명하는 방법을 택한 것으로 나타났다. 편의점 아르바이트의 26.9%만이 안전상비의약품 안전교육을 받은 것으로 나타났고, 재고관리와 폐기에 대한 내용은 전혀 교육이 이루어지지 않았다. 소비자의 72.9%는 복용량을 정확하게 설명한 반면, 판매자는 37.0%만이 정확하게 답하였고(P<0.001), 소비자의 80.9%는 복용시간을 정확하게 설명한 반면 판매자는 47.9%만 정답을 맞추었다(P<0.001). 연구의 제한점은 특정 지역의 편의점을 중심으로 한 판매자와 소비자를 임의로 선정하였다는 점을 들 수 있다. 객관적인 자를 바탕으로 한 조사가 이루어지지 못하고 설문을 통해서만 정보를 입수했으므로 응답자의 주관적 성향을 제거하지 못했을 가능성이 있으므로 연구결과를 일반화하기에는 제약이 있을 수 있다. 결론: 편의점 아르바이트 종업원 중 약 1/4만이 점주로부터 안전상비의약품 안전교육을 받았으며 재고관리·폐기에 대한 교육은 전혀 이루어지지 않았다. 그리고 판매자가 소비자보다 지식수준이 낮은 것으로 나타났다. 향후 안전상비의약품으로 인한 부작용 예방 등 약품안전을 위해서는 판매자에 대한 교육을 더욱 강화하여야 할 것이다. 그리고 안전상비의약품을 구매하는 소비자에 대해서도 지속적인 홍보와 교육이 필요할 것이다.
목적: 안전상비의약품 판매는 2012년 11월 15일부터 시작되었고, 편의점에서 안전상비의약품을 구입하는 사람들이 증가하고 있다. 비록 편의점 업주로 하여금 대한약사회에서 시행하는 안전성 확보와 품질관리에 관한 4시간의 교육을 이수하도록 법으로 강제하고 있지만, 안전상비의약품의 판매 중 상당부분은 종업원에 의해 이루어지고 있는 실정이다. 본 연구는 편의점 업주와 종업원들이 안전상비의약품 판매를 위한 최소한의 교육을 받았는지, 그리고 교육에서 다루어지는 내용에 대하여 얼마만큼의 지식을 갖추고 있는지를 확인하고 이를 의약품 구매 고객의 지식에 비교하고자 한다. 대상 및 방법: 연구대상은 부산광역시 동래구와 남구의 대학교 반경 2km 이내에 위치한 전체 편의점(동래구 24개소, 남구 26개소)에 적을 둔 사장 20명과 아르바이트생 145명의 설문을 분석에 이용하였고, 편의점 이용 비율이 높은 20대와 30대를 소비자 설문 대상 모집단으로 정하고 편의점 방문하는 소비자 중 안전상비의약품을 구입한 경험이 있는 314부의 설문을 분석에 이용하였다. 설문조사는 2016년 3월 24일부터 4월 16일 사이에 이루어졌으며, 직접 기입식 설문지를 작성 하였다. 설문지는 판매자용과 소비자용으로 구분하였고, 판매자용은 편의점 사장과 아르바이트로 다시 구분하여 사용하였다. 판매자를 대상으로 한 설문의 구성은 일반특성, 퍈의점 이용 고객 특성, 취급 안전상비의약품, 안전상비의약품 판매 경험, 관련 교육경험, 관련지식 등 총 39문한으로 구성하였다. 소비자를 대상으로 일반특성, 안전상비의약품 구매 경험, 관련 지식등 총 24문항으로 구성하였다. 자료분석은 SPSS프로그램을 사용하였으며, Student t-test, chi-square test을 이용하여 분석하였다. 결과: 소비자의 54.1%는 안전상비의약품 구매만을 위해 편의점을 이용한 경험이 있었고 지금까지 구입 횟수는 평균 3.6회로 나타났다. 안전상비의약품은 하루 평균 2.1개가 판매되며 저녁 6시 이후에 가장 많이 판매되는 것으로 나타났다. 그리고 편의점에서 약을 구입한 이유는 병원이나 약국이 문을 닫아서가 48.1%로 가장 많았으며 가까워서가 33.4%로 그 뒤를 이었다. 안전상비의약품을 선택할 때 조언 없이 직접 선택한다가 43.6%로 가장 많았으며, 전문가(의사,약사)의 조언에 따라 선택한다 21.0%, 편의점 직원의 조언을 통해 선택한다 15.0%, 주변 사람의 조언을 통해 선택한다 10.5%, 인터넷과 광고를 통해 선택한다 9.5%의 순으로 나타났다. 소비자에게 조언한 판매자의 53.6%는 약품설명서의 내용을 전달한 것이 아니라 직접 설명하는 방법을 택한 것으로 나타났다. 편의점 아르바이트의 26.9%만이 안전상비의약품 안전교육을 받은 것으로 나타났고, 재고관리와 폐기에 대한 내용은 전혀 교육이 이루어지지 않았다. 소비자의 72.9%는 복용량을 정확하게 설명한 반면, 판매자는 37.0%만이 정확하게 답하였고(P<0.001), 소비자의 80.9%는 복용시간을 정확하게 설명한 반면 판매자는 47.9%만 정답을 맞추었다(P<0.001). 연구의 제한점은 특정 지역의 편의점을 중심으로 한 판매자와 소비자를 임의로 선정하였다는 점을 들 수 있다. 객관적인 자를 바탕으로 한 조사가 이루어지지 못하고 설문을 통해서만 정보를 입수했으므로 응답자의 주관적 성향을 제거하지 못했을 가능성이 있으므로 연구결과를 일반화하기에는 제약이 있을 수 있다. 결론: 편의점 아르바이트 종업원 중 약 1/4만이 점주로부터 안전상비의약품 안전교육을 받았으며 재고관리·폐기에 대한 교육은 전혀 이루어지지 않았다. 그리고 판매자가 소비자보다 지식수준이 낮은 것으로 나타났다. 향후 안전상비의약품으로 인한 부작용 예방 등 약품안전을 위해서는 판매자에 대한 교육을 더욱 강화하여야 할 것이다. 그리고 안전상비의약품을 구매하는 소비자에 대해서도 지속적인 홍보와 교육이 필요할 것이다.
Objective: Over-The-Counter(OTC) medicine sales began since November 15, 1928. The number of people buying OTC medicines at convenience stores is increasing. Though the law compels store owners to complete 4 hours long training education about safety assurance and quality control which is enforced b...
Objective: Over-The-Counter(OTC) medicine sales began since November 15, 1928. The number of people buying OTC medicines at convenience stores is increasing. Though the law compels store owners to complete 4 hours long training education about safety assurance and quality control which is enforced by The Korean Pharmaceutical Association, sales by part-timer comprises a great portion of OTC medicine sales. This research assures the knowledge of convenience store owner and part-timer if they’re appropriate to sell OTC medicine and if they’re surely understanding the knowledge of training education. After investigating retailor’s knowledge level, medicine consumer’s knowledge level would be compared with retailor’s knowledge level. Methods: An Object of research is an analysis of a survey of 20 convenience store owners and 145 part-timers spread all over convenience stores which are located within a 2-kilometer radius of Pusan National University (Dongnae-gu 24 stores, Nam-gu 26 stores). Population is set as 20s and 30s who frequently visit convenience store, and 314 questionnaires of convenience store visitor who purchase OTC medicine is used for analysis. Survey was proceed from March 24, 2016 to April 16, and filled with self-administered questionnaire. Questionnaire was classified as questionnaire for customer and questionnaire for retailor, and questionnaire for retailor was once more classified as questionnaire for owner and questionnaire for part-timer. Questionnaire for retailor consist of 39 questions such as common properties, convenience store customer properties, experience of OTC medicine sales or distribution, experience of relevant education, and relevant knowledge, etc. Questionnaire for customer consist of 24 questions such as common properties, experience of OTC medicine purchasing, and relevant knowledge, etc. SPSS program was used for data analysis, Student t-test and chi-square test was used for analysis. Results: 54.1% of customer had experience of visiting convenience store only for purchasing OTC medicine, and their number of visiting averaged 3.6 times. Daily OTC medicine sales averaged 2.1 times and it showed that most of the sales was made after 6 p.m. The reason of buying OTC medicine at convenience store were “Close of the hospital or pharmacy” accounted for 48.1% and “Accessibility” accounted for 33.4%. Customer’s standard of selecting OTC medicine were “Selection by oneself without an advice” accounted for 43.6%, “Selection with an advice of professional such as doctor or pharmacist” accounted for 21.0%, “Selection with an advice of convenience store worker” accounted for 15.0%, “Selection with an advice of someone close” accounted for 10.5% and “Selection with information from the internet and advertisement” accounted for 9.5%. 53.6% of retailor who gave the advice to customer prefer to deliver the information verbally not to read the information from medicine manual. Only 26.9% of part-timer took safety education about OTC medicine, and education about stock control and disposal was entirely not implemented. 72.9% of customer explained the correct amount of dosage, but only 37.0% of retailor answered correctly (P<0.001). 80.9% of customer explained correct time for taking medicine, but only 47.9% of retailor answered correctly. The limit of the research is an arbitrary selection of retailor and customer within restricted area. There is a restriction to generalize the result of research because this research is based on survey which miss a selection of objective one and have the possibility of including respondent’s personal tendency. Conclusion: The research shows that about a quarter of part-timer take safety education from their store owner but education about stock control and disposal was not completed. The research shows that the knowledge level of retailor was lower than the knowledge level of customer. To make safe use of OTC medicine and prevent the side-effect of medicine, education for retailor must be tightened. It is also necessary to make consistent public relation efforts and education for OTC medicine customer.
Objective: Over-The-Counter(OTC) medicine sales began since November 15, 1928. The number of people buying OTC medicines at convenience stores is increasing. Though the law compels store owners to complete 4 hours long training education about safety assurance and quality control which is enforced by The Korean Pharmaceutical Association, sales by part-timer comprises a great portion of OTC medicine sales. This research assures the knowledge of convenience store owner and part-timer if they’re appropriate to sell OTC medicine and if they’re surely understanding the knowledge of training education. After investigating retailor’s knowledge level, medicine consumer’s knowledge level would be compared with retailor’s knowledge level. Methods: An Object of research is an analysis of a survey of 20 convenience store owners and 145 part-timers spread all over convenience stores which are located within a 2-kilometer radius of Pusan National University (Dongnae-gu 24 stores, Nam-gu 26 stores). Population is set as 20s and 30s who frequently visit convenience store, and 314 questionnaires of convenience store visitor who purchase OTC medicine is used for analysis. Survey was proceed from March 24, 2016 to April 16, and filled with self-administered questionnaire. Questionnaire was classified as questionnaire for customer and questionnaire for retailor, and questionnaire for retailor was once more classified as questionnaire for owner and questionnaire for part-timer. Questionnaire for retailor consist of 39 questions such as common properties, convenience store customer properties, experience of OTC medicine sales or distribution, experience of relevant education, and relevant knowledge, etc. Questionnaire for customer consist of 24 questions such as common properties, experience of OTC medicine purchasing, and relevant knowledge, etc. SPSS program was used for data analysis, Student t-test and chi-square test was used for analysis. Results: 54.1% of customer had experience of visiting convenience store only for purchasing OTC medicine, and their number of visiting averaged 3.6 times. Daily OTC medicine sales averaged 2.1 times and it showed that most of the sales was made after 6 p.m. The reason of buying OTC medicine at convenience store were “Close of the hospital or pharmacy” accounted for 48.1% and “Accessibility” accounted for 33.4%. Customer’s standard of selecting OTC medicine were “Selection by oneself without an advice” accounted for 43.6%, “Selection with an advice of professional such as doctor or pharmacist” accounted for 21.0%, “Selection with an advice of convenience store worker” accounted for 15.0%, “Selection with an advice of someone close” accounted for 10.5% and “Selection with information from the internet and advertisement” accounted for 9.5%. 53.6% of retailor who gave the advice to customer prefer to deliver the information verbally not to read the information from medicine manual. Only 26.9% of part-timer took safety education about OTC medicine, and education about stock control and disposal was entirely not implemented. 72.9% of customer explained the correct amount of dosage, but only 37.0% of retailor answered correctly (P<0.001). 80.9% of customer explained correct time for taking medicine, but only 47.9% of retailor answered correctly. The limit of the research is an arbitrary selection of retailor and customer within restricted area. There is a restriction to generalize the result of research because this research is based on survey which miss a selection of objective one and have the possibility of including respondent’s personal tendency. Conclusion: The research shows that about a quarter of part-timer take safety education from their store owner but education about stock control and disposal was not completed. The research shows that the knowledge level of retailor was lower than the knowledge level of customer. To make safe use of OTC medicine and prevent the side-effect of medicine, education for retailor must be tightened. It is also necessary to make consistent public relation efforts and education for OTC medicine customer.
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