최근 우리나라는 서구사상이 범람하고 사회 환경이 정보화 시대로 급격히 변화하는 반면에 전통적인 효에 대한 가치관이 점점 희박해지고 있다. 인성교육과 가치관의 상실로 인하여 청소년의 비행문제가 사회적으로 매우 심각한 문제를 야기 시키고 있다고 볼 수 있다. 효는 부모에 대한 공경과 형제간의 우애와 나아가서는 타인에 대한 배려와 사랑인데, 특히 효 교육과 효행의 부실로 인한 청소년 비행이 매년 증가하고 있는 실정이다. 이러한 현상은 가정이 해체되고 학교교육에서 인성교육정책이 부실하기 때문이다. 날로 심각해지는 청소년 문제를 해결하는 좋은 방안 중의 하나는 가정에서 이루어지는 부모의 교육과 학교에서 이루어지는 학교교육을 연계하여 인성교육을 시행하는 것이다. 그러나 현재 가정과 학교에서 시행되는 인성교육은 효 교육과 가치관을 확립하기에는 매우 부족하다. 따라서 효 교육과 가치관 교육을 통해 새로운 인성관을 재정립하는 일이 시급하다.
본 연구는 서울 N구, 인천 K, S구의 고등학생을 대상으로 2015년 3월부터 4월까지 설문조사를 실시하여 583부를 분석하였다.
본 연구의 통계처리는 효(孝)에 대한 인식과 부모와의 의사소통, 청소년 비행문제, 진로의식에 대한 신뢰도는 Cronbach 의 계수로 판단하였으며, 변인들 간의 관계구조를 알아보기 위하여 ...
최근 우리나라는 서구사상이 범람하고 사회 환경이 정보화 시대로 급격히 변화하는 반면에 전통적인 효에 대한 가치관이 점점 희박해지고 있다. 인성교육과 가치관의 상실로 인하여 청소년의 비행문제가 사회적으로 매우 심각한 문제를 야기 시키고 있다고 볼 수 있다. 효는 부모에 대한 공경과 형제간의 우애와 나아가서는 타인에 대한 배려와 사랑인데, 특히 효 교육과 효행의 부실로 인한 청소년 비행이 매년 증가하고 있는 실정이다. 이러한 현상은 가정이 해체되고 학교교육에서 인성교육정책이 부실하기 때문이다. 날로 심각해지는 청소년 문제를 해결하는 좋은 방안 중의 하나는 가정에서 이루어지는 부모의 교육과 학교에서 이루어지는 학교교육을 연계하여 인성교육을 시행하는 것이다. 그러나 현재 가정과 학교에서 시행되는 인성교육은 효 교육과 가치관을 확립하기에는 매우 부족하다. 따라서 효 교육과 가치관 교육을 통해 새로운 인성관을 재정립하는 일이 시급하다.
본 연구는 서울 N구, 인천 K, S구의 고등학생을 대상으로 2015년 3월부터 4월까지 설문조사를 실시하여 583부를 분석하였다.
본 연구의 통계처리는 효(孝)에 대한 인식과 부모와의 의사소통, 청소년 비행문제, 진로의식에 대한 신뢰도는 Cronbach 의 계수로 판단하였으며, 변인들 간의 관계구조를 알아보기 위하여 상관분석(Correlation Analysis)을 실시하였다. 효에 대한 인식, 부모와의 의사소통, 청소년 비행문제, 진로의식에 대한 관계는 구조방정식 모형(SEM: Structural Equation Model)을 이용하여 검증하였으며, 부트스트랩 절차를 통하여 부모와의 의사소통과 청소년 비행문제의 간접매개효과를 검증하였다. 학교 계열별 효에 대한 인식, 부모와의 의사소통, 청소년 비행문제, 진로의식의 차이를 알아보기 위하여 일원변량분석(one-way ANOVA)을 실시하였으며, Scheffé의 다중범위 검정(Scheffé's multiple range test)을 통하여 p<.05에서 유의한 차이를 검정하였다.
본 연구는 자녀의 효행이 부모와의 의사소통 및 청소년 비행문제와 진로의식과의 관계를 살펴보고 어떠한 영향을 미칠 것인가를 분석하고, 효를 행하는 학생과 행하지 않은 학생에 대하여 비교 분석하였다. 또, 고등학교 인문계, 실업계, 대안학교학생의 특성과 효행의 인식의 상관관계에 대한 연구문제를 제시하고 인성교육의 구체적인 필요성을 선정하였다.
본 연구의 분석결과는 다음과 같다.
첫째, 효(孝)에 대한 인식이 부모와의 의사소통에 유의미한 영향을 주었으며, 대안학교와 인문계, 실업계고등학교 순으로 높았다. 효에 대한 인식이 높을수록 부모와의 의사소통이 더 원활하였고, 실업계학교 학생보다 대안학교와 인문계학교 학생의 효에 대한 인식의 영향력은 매우 높았다.
둘째, 부모와의 의사소통은 청소년 비행문제에 미치는 영향력은 대안학교 학생만 부모와의 의사소통이 원활할수록 청소년 비행문제가 심각하지 않은 것으로 나타났다.
셋째, 부모와의 의사소통이 진로의식에 미치는 영향력은 인문계와 실업계고등학교, 대안학교 학생 모두가 부모와의 의사소통이 원활할수록 진로의식이 높은 것으로 나타났다. 진로의식은 실업계와 인문계고등학교, 대안학교 순으로 높았다. 특히 실업계고등학생의 진로의식이 가장 높았다.
넷째, 청소년 비행문제가 진로의식에 유의미한 영향을 미치는지에 대해서는 일반고등학교와 대안학교 학생의 경우에는 청소년 비행문제가 심각할수록 진로의식이 낮은 것으로 나타났다.
다섯째, 최종모형의 전체효과에 대한 직접효과 및 간접효과를 분해하여 추정한 통계적 유의성에 대한 분석 결과는 청소년 비행문제에 대한 잠재변인들의 전체효과는 부모와의 의사소통, 효에 대한 인식 순으로 영향을 주었다.
진로의식에 대한 잠재변인들의 직접효과는 부모와의 의사소통, 청소년 비행문제 순(順)으로 부모와의 의사소통의 직접효과가 매우 높았으며, 전체효과는 부모와의 의사소통, 효에 대한 인식, 청소년 비행문제 순으로 전체효과 역시 부모와의 의사소통이 여전히 가장 높은 영향을 주었다.
따라서 효에 대한 인식이 부모와의 의사소통에 유의미한 영향을 미치며, 효에 대한 인식이 높을수록 부모와의 의사소통이 더 원활하였고, 부모와의 의사소통은 청소년 비행문제에 미치는 영향력은 대안학교 학생만 부모와의 의사소통이 원활할수록 청소년 비행문제가 심각하지 않았다. 부모와의 의사소통이 진로의식에 미치는 영향력은 인문계와 실업계고등학교, 대안학교 학생 모두가 부모와의 의사소통이 원활할수록 진로의식이 높은 것으로 나타났다. 특히 실업계고등학생의 진로의식이 가장 높았다.
결론적으로 효에 대한 인식이 높을수록 부모와의 의사소통이 원활하였고, 진로의식도 높았다. 부모와의 의사소통이 청소년 비행에 영향을 미치는 경우는 대안학교 학생만이 유의미하였다. 청소년 비행이 진로의식에 미치는 경우는 일반학교와 대안학교 학생이 영향을 미치는 것으로 파악되었다.
이상의 연구결과를 바탕으로 다음과 같이 제언하고자 한다.
첫째, 교육의 방향이 가정과 학교가 연계되어 우
최근 우리나라는 서구사상이 범람하고 사회 환경이 정보화 시대로 급격히 변화하는 반면에 전통적인 효에 대한 가치관이 점점 희박해지고 있다. 인성교육과 가치관의 상실로 인하여 청소년의 비행문제가 사회적으로 매우 심각한 문제를 야기 시키고 있다고 볼 수 있다. 효는 부모에 대한 공경과 형제간의 우애와 나아가서는 타인에 대한 배려와 사랑인데, 특히 효 교육과 효행의 부실로 인한 청소년 비행이 매년 증가하고 있는 실정이다. 이러한 현상은 가정이 해체되고 학교교육에서 인성교육정책이 부실하기 때문이다. 날로 심각해지는 청소년 문제를 해결하는 좋은 방안 중의 하나는 가정에서 이루어지는 부모의 교육과 학교에서 이루어지는 학교교육을 연계하여 인성교육을 시행하는 것이다. 그러나 현재 가정과 학교에서 시행되는 인성교육은 효 교육과 가치관을 확립하기에는 매우 부족하다. 따라서 효 교육과 가치관 교육을 통해 새로운 인성관을 재정립하는 일이 시급하다.
본 연구는 서울 N구, 인천 K, S구의 고등학생을 대상으로 2015년 3월부터 4월까지 설문조사를 실시하여 583부를 분석하였다.
본 연구의 통계처리는 효(孝)에 대한 인식과 부모와의 의사소통, 청소년 비행문제, 진로의식에 대한 신뢰도는 Cronbach 의 계수로 판단하였으며, 변인들 간의 관계구조를 알아보기 위하여 상관분석(Correlation Analysis)을 실시하였다. 효에 대한 인식, 부모와의 의사소통, 청소년 비행문제, 진로의식에 대한 관계는 구조방정식 모형(SEM: Structural Equation Model)을 이용하여 검증하였으며, 부트스트랩 절차를 통하여 부모와의 의사소통과 청소년 비행문제의 간접매개효과를 검증하였다. 학교 계열별 효에 대한 인식, 부모와의 의사소통, 청소년 비행문제, 진로의식의 차이를 알아보기 위하여 일원변량분석(one-way ANOVA)을 실시하였으며, Scheffé의 다중범위 검정(Scheffé's multiple range test)을 통하여 p<.05에서 유의한 차이를 검정하였다.
본 연구는 자녀의 효행이 부모와의 의사소통 및 청소년 비행문제와 진로의식과의 관계를 살펴보고 어떠한 영향을 미칠 것인가를 분석하고, 효를 행하는 학생과 행하지 않은 학생에 대하여 비교 분석하였다. 또, 고등학교 인문계, 실업계, 대안학교학생의 특성과 효행의 인식의 상관관계에 대한 연구문제를 제시하고 인성교육의 구체적인 필요성을 선정하였다.
본 연구의 분석결과는 다음과 같다.
첫째, 효(孝)에 대한 인식이 부모와의 의사소통에 유의미한 영향을 주었으며, 대안학교와 인문계, 실업계고등학교 순으로 높았다. 효에 대한 인식이 높을수록 부모와의 의사소통이 더 원활하였고, 실업계학교 학생보다 대안학교와 인문계학교 학생의 효에 대한 인식의 영향력은 매우 높았다.
둘째, 부모와의 의사소통은 청소년 비행문제에 미치는 영향력은 대안학교 학생만 부모와의 의사소통이 원활할수록 청소년 비행문제가 심각하지 않은 것으로 나타났다.
셋째, 부모와의 의사소통이 진로의식에 미치는 영향력은 인문계와 실업계고등학교, 대안학교 학생 모두가 부모와의 의사소통이 원활할수록 진로의식이 높은 것으로 나타났다. 진로의식은 실업계와 인문계고등학교, 대안학교 순으로 높았다. 특히 실업계고등학생의 진로의식이 가장 높았다.
넷째, 청소년 비행문제가 진로의식에 유의미한 영향을 미치는지에 대해서는 일반고등학교와 대안학교 학생의 경우에는 청소년 비행문제가 심각할수록 진로의식이 낮은 것으로 나타났다.
다섯째, 최종모형의 전체효과에 대한 직접효과 및 간접효과를 분해하여 추정한 통계적 유의성에 대한 분석 결과는 청소년 비행문제에 대한 잠재변인들의 전체효과는 부모와의 의사소통, 효에 대한 인식 순으로 영향을 주었다.
진로의식에 대한 잠재변인들의 직접효과는 부모와의 의사소통, 청소년 비행문제 순(順)으로 부모와의 의사소통의 직접효과가 매우 높았으며, 전체효과는 부모와의 의사소통, 효에 대한 인식, 청소년 비행문제 순으로 전체효과 역시 부모와의 의사소통이 여전히 가장 높은 영향을 주었다.
따라서 효에 대한 인식이 부모와의 의사소통에 유의미한 영향을 미치며, 효에 대한 인식이 높을수록 부모와의 의사소통이 더 원활하였고, 부모와의 의사소통은 청소년 비행문제에 미치는 영향력은 대안학교 학생만 부모와의 의사소통이 원활할수록 청소년 비행문제가 심각하지 않았다. 부모와의 의사소통이 진로의식에 미치는 영향력은 인문계와 실업계고등학교, 대안학교 학생 모두가 부모와의 의사소통이 원활할수록 진로의식이 높은 것으로 나타났다. 특히 실업계고등학생의 진로의식이 가장 높았다.
결론적으로 효에 대한 인식이 높을수록 부모와의 의사소통이 원활하였고, 진로의식도 높았다. 부모와의 의사소통이 청소년 비행에 영향을 미치는 경우는 대안학교 학생만이 유의미하였다. 청소년 비행이 진로의식에 미치는 경우는 일반학교와 대안학교 학생이 영향을 미치는 것으로 파악되었다.
이상의 연구결과를 바탕으로 다음과 같이 제언하고자 한다.
첫째, 교육의 방향이 가정과 학교가 연계되어 우
Korea, today, has been experiencing rapid overflow of western thought and rapid social environmental change into informational period. Yet, with such overflow and change, perspectives on traditional filial duty are being rarefied. Lacking personality education and loss of traditional values have per...
Korea, today, has been experiencing rapid overflow of western thought and rapid social environmental change into informational period. Yet, with such overflow and change, perspectives on traditional filial duty are being rarefied. Lacking personality education and loss of traditional values have perhaps caused severe problem in adolescence delinquency. Filial duty is not only the respect towards parents but also affection among siblings. Furthermore, it also illustrates consideration and affection for others. However, lack of education on filial duty and obedience is affecting the annual increase of adolescence delinquency. Such results from separation of family and weak personality education at school. One of the best ways to improve adolescence problems, of which becomes worse by day, is to link the parent and school education, thus providing better personality education. However, today’s personality education implemented at homes and schools are lacking to firmly establish filial duty and personality education perspective. Hence, it is necessary to reestablish new personality consciousness through filial duty and perspective education.
The subjects for the study were high school students in Seoul N-district, Incheon K or S districts. The survey was conducted from March to April in 2015, and the analysis was completed based on 583 surveys.
For this study’s statistical analysis, Cronbach coefficient was used. The purpose of was to examine the variability of filial duty perception, communication with parents, adolescence delinquency problems, and career recognition. In order to learn relation structure among variables, correlation analysis was conducted. Structural Euqation Model (SEM) was used for filial duty perception, communication with parents, adolescence delinquency problem, and career consciousness. Through bootstrap procedure, indirect mediating effect between communication with parent and adolescence delinquency was proved. To examine filial perception, communication with parents, adolescence delinquency problem, and career consciousness based on school type, one-way ANOVA was conducted. As a result, through Scheffé’s multiple range test, there was significant difference within p<.05.
The purpose of this study was to learn the relationship among child’s filial duty, adolescence delinquency problem and career consciousness, followed by analyzing the influences. Further comparison analysis between adolescence serving filial duty and adolescence not serving the duty was completed. In addition, study question on the correlation between school type (arts and humanities, industrial, and alternative school) characteristic and filial duty recognition. Then, specific necessity of personality education was selected.
The results of the study are as follows.
First, there was significant influence of filial duty recognition on communication with parents. The significance was high in order of alternative school, arts and humanities school, and industrial school. The higher the filial duty recognition, the smoother the communication with parents. In other words, compared to students attending industrial high school, students attending alternative and arts and humanities school had higher influence from filial duty.
Second, in the influence of communication with parents on adolescence delinquency, only alternative school students showed to have less delinquency if they had smoother communication with parents.
Third, in the influence of communication with parents on career consciousness, all three types of school students had higher career consciousness when they had smoother communication with parents. For career consciousness, it was the highest result in order of industrial, arts and humanities, and alternative school. Students in industrial high school, especially showed the highest career consciousness.
Fourth, in the influence of adolescence delinquency problem on career consciousness, the more serious is the delinquency problem, the lower the career consciousness for both general and alternative high school.
Fifth, as the result of statistical significance analysis of direct and indirect effect for final structure’s overall effect, latent variables of final effect had influence on communication with parents and filial piety perception.
In direct effect of latent variables on career consciousness, communication with parents resulted the highest in order of communication and adolescence delinquency problem. For overall effect, communication with parents showed the highest influence, followed by filial duty recognition, and adolescence delinquency problem.
Therefore, perception on filial duty has significant influence on communication with parents. Furthermore, the higher the perception, the smoother the communication with parents. For communication with parents and its influence on adolescence delinquency, only those attending alternative high school showed to have less problems when they had more communication with parents. In the influence of communication with parents on career consciousness, all three types had higher consciousness when they had smoother communication with parents. Industrial high school students, especially, showed the highest career consciousness.
As a result, the higher the filial duty perception, the smoother the communication with parents, further resulting in higher career consciousness. In case of communication with parents influencing adolescence delinquency, only students attending alternative high school showed significant result. For cases where adolescence delinquency influences career consciousness, both general and alternative school students showed the influence.
Based on above result, the followings are suggested.
First, through linking education path in home and school, it is important to alert students our traditional filial thought is universal. Therefore, through parent’s education truly in
Korea, today, has been experiencing rapid overflow of western thought and rapid social environmental change into informational period. Yet, with such overflow and change, perspectives on traditional filial duty are being rarefied. Lacking personality education and loss of traditional values have perhaps caused severe problem in adolescence delinquency. Filial duty is not only the respect towards parents but also affection among siblings. Furthermore, it also illustrates consideration and affection for others. However, lack of education on filial duty and obedience is affecting the annual increase of adolescence delinquency. Such results from separation of family and weak personality education at school. One of the best ways to improve adolescence problems, of which becomes worse by day, is to link the parent and school education, thus providing better personality education. However, today’s personality education implemented at homes and schools are lacking to firmly establish filial duty and personality education perspective. Hence, it is necessary to reestablish new personality consciousness through filial duty and perspective education.
The subjects for the study were high school students in Seoul N-district, Incheon K or S districts. The survey was conducted from March to April in 2015, and the analysis was completed based on 583 surveys.
For this study’s statistical analysis, Cronbach coefficient was used. The purpose of was to examine the variability of filial duty perception, communication with parents, adolescence delinquency problems, and career recognition. In order to learn relation structure among variables, correlation analysis was conducted. Structural Euqation Model (SEM) was used for filial duty perception, communication with parents, adolescence delinquency problem, and career consciousness. Through bootstrap procedure, indirect mediating effect between communication with parent and adolescence delinquency was proved. To examine filial perception, communication with parents, adolescence delinquency problem, and career consciousness based on school type, one-way ANOVA was conducted. As a result, through Scheffé’s multiple range test, there was significant difference within p<.05.
The purpose of this study was to learn the relationship among child’s filial duty, adolescence delinquency problem and career consciousness, followed by analyzing the influences. Further comparison analysis between adolescence serving filial duty and adolescence not serving the duty was completed. In addition, study question on the correlation between school type (arts and humanities, industrial, and alternative school) characteristic and filial duty recognition. Then, specific necessity of personality education was selected.
The results of the study are as follows.
First, there was significant influence of filial duty recognition on communication with parents. The significance was high in order of alternative school, arts and humanities school, and industrial school. The higher the filial duty recognition, the smoother the communication with parents. In other words, compared to students attending industrial high school, students attending alternative and arts and humanities school had higher influence from filial duty.
Second, in the influence of communication with parents on adolescence delinquency, only alternative school students showed to have less delinquency if they had smoother communication with parents.
Third, in the influence of communication with parents on career consciousness, all three types of school students had higher career consciousness when they had smoother communication with parents. For career consciousness, it was the highest result in order of industrial, arts and humanities, and alternative school. Students in industrial high school, especially showed the highest career consciousness.
Fourth, in the influence of adolescence delinquency problem on career consciousness, the more serious is the delinquency problem, the lower the career consciousness for both general and alternative high school.
Fifth, as the result of statistical significance analysis of direct and indirect effect for final structure’s overall effect, latent variables of final effect had influence on communication with parents and filial piety perception.
In direct effect of latent variables on career consciousness, communication with parents resulted the highest in order of communication and adolescence delinquency problem. For overall effect, communication with parents showed the highest influence, followed by filial duty recognition, and adolescence delinquency problem.
Therefore, perception on filial duty has significant influence on communication with parents. Furthermore, the higher the perception, the smoother the communication with parents. For communication with parents and its influence on adolescence delinquency, only those attending alternative high school showed to have less problems when they had more communication with parents. In the influence of communication with parents on career consciousness, all three types had higher consciousness when they had smoother communication with parents. Industrial high school students, especially, showed the highest career consciousness.
As a result, the higher the filial duty perception, the smoother the communication with parents, further resulting in higher career consciousness. In case of communication with parents influencing adolescence delinquency, only students attending alternative high school showed significant result. For cases where adolescence delinquency influences career consciousness, both general and alternative school students showed the influence.
Based on above result, the followings are suggested.
First, through linking education path in home and school, it is important to alert students our traditional filial thought is universal. Therefore, through parent’s education truly in
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.