통합 예술 의사소통 중재가 언어발달지체 아동의 이야기 능력에 미치는 영향 Holistic Arts Communication Intervention on Conversation Ability of Children with Language Developmental Delay원문보기
본 연구는 언어발달지체아동을 대상으로 통합 예술 의사소통 중재 프로그램을 실시하였을 때, 아동의 이야기 능력에 어떠한 효과가 있는 지를 알아보기 위한 것이다. 연구 대상은 수용·표현 어휘력 검사(REVT: Receptive & Expressive Vocabulary Test)결과 등가연령이 5세 수준인 언어발달지체 아동 3명이었으며, 중재 효과는 사전-사후 검사 설계를 통하여 아동의 이야기 이해와 표현, 어휘력의 변화를 검토하였다. 구체적인 연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 이야기 이해 능력에 미치는 효과는 대상A의 경우 이야기 이해의 총 점수는 사전검사 28점에서 사후검사 32점으로 8점의 향상을 보였고, 각 영역별 점수로는 텍스트 연결 추론과 빠진 정보 추론에서 점수의 향상이 나타났다. 대상B의 경우에는 이야기 이해의 총 점수는 사전검사 22점에서 사후검사 32점으로 10점의 향상을 보였고, 각 영역별 점수로는 텍스트 연결 추론과 빠진 정보 추론에서 점수의 향상이 나타났다. 또한 전체 대상 중에서 점수가 가장 많이 향상되었다. 대상C의 경우 이야기 이해의 총 점수는 사전검사 26점에서 사후검사 34점으로 8점의 향상을 보였고, 각 영역별 점수로는 텍스트 연결 추론과 빠진 정보 추론에서 점수의 향상이 나타났다. 대상A, B, C 모두 사전-사후 검사에서 점수의 향상이 나타났다. 따라서 본 연구는 이야기 이해 능력의 향상에 영향을 미친다는 것을 알 수 있다.
둘째, 이야기 ...
본 연구는 언어발달지체아동을 대상으로 통합 예술 의사소통 중재 프로그램을 실시하였을 때, 아동의 이야기 능력에 어떠한 효과가 있는 지를 알아보기 위한 것이다. 연구 대상은 수용·표현 어휘력 검사(REVT: Receptive & Expressive Vocabulary Test)결과 등가연령이 5세 수준인 언어발달지체 아동 3명이었으며, 중재 효과는 사전-사후 검사 설계를 통하여 아동의 이야기 이해와 표현, 어휘력의 변화를 검토하였다. 구체적인 연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 이야기 이해 능력에 미치는 효과는 대상A의 경우 이야기 이해의 총 점수는 사전검사 28점에서 사후검사 32점으로 8점의 향상을 보였고, 각 영역별 점수로는 텍스트 연결 추론과 빠진 정보 추론에서 점수의 향상이 나타났다. 대상B의 경우에는 이야기 이해의 총 점수는 사전검사 22점에서 사후검사 32점으로 10점의 향상을 보였고, 각 영역별 점수로는 텍스트 연결 추론과 빠진 정보 추론에서 점수의 향상이 나타났다. 또한 전체 대상 중에서 점수가 가장 많이 향상되었다. 대상C의 경우 이야기 이해의 총 점수는 사전검사 26점에서 사후검사 34점으로 8점의 향상을 보였고, 각 영역별 점수로는 텍스트 연결 추론과 빠진 정보 추론에서 점수의 향상이 나타났다. 대상A, B, C 모두 사전-사후 검사에서 점수의 향상이 나타났다. 따라서 본 연구는 이야기 이해 능력의 향상에 영향을 미친다는 것을 알 수 있다.
둘째, 이야기 표현 능력에 미치는 효과는 대상별로 상이한 차이를 보였다. 대상A는 MLTw와 MLTm의 경우에는 사전검사와 비교하였을 시 향상된 것을 볼 수 있다. 또한 문법형태소 오류율의 경우 사전검사와 비교하였을 시 감소한 것을 볼 수 있다. 대상B의 경우에는 총 T unit의 수와 총 종속절의 수, MDCTU와 MLTm이 사전검사와 비교하였을 시 향상된 것을 볼 수 있다. 대상C는 이야기 문법 회상율과 결속표지의 정확율, 총 T unit의 수와 MDCTU가 사전검사와 비교하였을 시 향상된 것을 볼 수 있다. 또한 문법형태소 오류율의 경우 사전검사와 비교하였을 시 감소한 것을 볼 수 있다. 따라서 대상C의 경우 가장 많은 향상이 있었던 것을 알 수 있다. 이야기 표현 능력의 결과에서는 대상마다 상이한 차이를 보였다. 결과적으로 본 연구는 이야기 표현에서 유의한 효과를 나타내지는 못하였다.
셋째, 어휘력에 미치는 효과는 대상A의 경우, 사전 검사와 사후 검사의 점수가 향상되었으며 품사별로 보았을 때 사후검사에서 명사와 동사에서 점수 향상이 있었다. 대상B의 경우에도 사전 검사와 사후 검사의 점수가 향상되었으며 품사별로 보았을 때 사후검사에서 명사와 동사, 형용사 및 부사에서 점수 향상이 있었다. 대상C의 경우도 마찬가지로 사전 검사와 사후 검사의 점수가 향상되었으며 품사별로 보았을 때 사후검사에서 명사와 동사에서 점수 향상이 있었다. 결과적으로 대상A,B,C 모두에게서 점수의 향상이 있는 것으로 보아 본 연구는 어휘력 향상에 효과가 있다는 것을 입증할 수 있다.
이러한 결과를 종합하여 볼 때, 본 연구의 통합 예술 의사소통 중재 프로그램은 언어발달지체아동의 이야기 이해와 어휘력 개선에 효과적인 중재 방법이며, 이야기 표현의 경우에는 대상별로 상이한 차이를 보이므로 차후에 심도 있는 연구가 진행되어야 한다는 결론을 내릴 수 있을 것이다.
본 연구는 언어발달지체아동을 대상으로 통합 예술 의사소통 중재 프로그램을 실시하였을 때, 아동의 이야기 능력에 어떠한 효과가 있는 지를 알아보기 위한 것이다. 연구 대상은 수용·표현 어휘력 검사(REVT: Receptive & Expressive Vocabulary Test)결과 등가연령이 5세 수준인 언어발달지체 아동 3명이었으며, 중재 효과는 사전-사후 검사 설계를 통하여 아동의 이야기 이해와 표현, 어휘력의 변화를 검토하였다. 구체적인 연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 이야기 이해 능력에 미치는 효과는 대상A의 경우 이야기 이해의 총 점수는 사전검사 28점에서 사후검사 32점으로 8점의 향상을 보였고, 각 영역별 점수로는 텍스트 연결 추론과 빠진 정보 추론에서 점수의 향상이 나타났다. 대상B의 경우에는 이야기 이해의 총 점수는 사전검사 22점에서 사후검사 32점으로 10점의 향상을 보였고, 각 영역별 점수로는 텍스트 연결 추론과 빠진 정보 추론에서 점수의 향상이 나타났다. 또한 전체 대상 중에서 점수가 가장 많이 향상되었다. 대상C의 경우 이야기 이해의 총 점수는 사전검사 26점에서 사후검사 34점으로 8점의 향상을 보였고, 각 영역별 점수로는 텍스트 연결 추론과 빠진 정보 추론에서 점수의 향상이 나타났다. 대상A, B, C 모두 사전-사후 검사에서 점수의 향상이 나타났다. 따라서 본 연구는 이야기 이해 능력의 향상에 영향을 미친다는 것을 알 수 있다.
둘째, 이야기 표현 능력에 미치는 효과는 대상별로 상이한 차이를 보였다. 대상A는 MLTw와 MLTm의 경우에는 사전검사와 비교하였을 시 향상된 것을 볼 수 있다. 또한 문법형태소 오류율의 경우 사전검사와 비교하였을 시 감소한 것을 볼 수 있다. 대상B의 경우에는 총 T unit의 수와 총 종속절의 수, MDCTU와 MLTm이 사전검사와 비교하였을 시 향상된 것을 볼 수 있다. 대상C는 이야기 문법 회상율과 결속표지의 정확율, 총 T unit의 수와 MDCTU가 사전검사와 비교하였을 시 향상된 것을 볼 수 있다. 또한 문법형태소 오류율의 경우 사전검사와 비교하였을 시 감소한 것을 볼 수 있다. 따라서 대상C의 경우 가장 많은 향상이 있었던 것을 알 수 있다. 이야기 표현 능력의 결과에서는 대상마다 상이한 차이를 보였다. 결과적으로 본 연구는 이야기 표현에서 유의한 효과를 나타내지는 못하였다.
셋째, 어휘력에 미치는 효과는 대상A의 경우, 사전 검사와 사후 검사의 점수가 향상되었으며 품사별로 보았을 때 사후검사에서 명사와 동사에서 점수 향상이 있었다. 대상B의 경우에도 사전 검사와 사후 검사의 점수가 향상되었으며 품사별로 보았을 때 사후검사에서 명사와 동사, 형용사 및 부사에서 점수 향상이 있었다. 대상C의 경우도 마찬가지로 사전 검사와 사후 검사의 점수가 향상되었으며 품사별로 보았을 때 사후검사에서 명사와 동사에서 점수 향상이 있었다. 결과적으로 대상A,B,C 모두에게서 점수의 향상이 있는 것으로 보아 본 연구는 어휘력 향상에 효과가 있다는 것을 입증할 수 있다.
이러한 결과를 종합하여 볼 때, 본 연구의 통합 예술 의사소통 중재 프로그램은 언어발달지체아동의 이야기 이해와 어휘력 개선에 효과적인 중재 방법이며, 이야기 표현의 경우에는 대상별로 상이한 차이를 보이므로 차후에 심도 있는 연구가 진행되어야 한다는 결론을 내릴 수 있을 것이다.
The purpose of this study is to identify the effect of communication intervention of holistic arts on conversation ability of children with language developmental delay. According to result from Receptive & Expressive Vocabulary Test or REVT, 3 children with a language developmental delay had a lang...
The purpose of this study is to identify the effect of communication intervention of holistic arts on conversation ability of children with language developmental delay. According to result from Receptive & Expressive Vocabulary Test or REVT, 3 children with a language developmental delay had a language level equivalent with 5 years old child and understanding and expression of story and vocabulary change were investigated through a prior- and post-test design for intervention effect. Specific results from the study are as follows.
First of all, as for the effect on story understanding ability on subject A, the total score of story understanding turned out to be increased by 8 from 28 in preliminary test to 32 in follow-up test. As for the score in each area, there was an increase in score from text connected inference and missing-information inference. As for the subject B, the total score of story understanding turned out to be increased by 10 from 22 in preliminary test to 32 in follow-up test. As for the score in each area, there was an increase in score in text connecting inference and missing-information inference. In addition, the score was increased the most in B among entire subjects. As for the subject C, the total score of story understanding turned out to be increased by 8 from 26 in preliminary test to 34 in follow-up test. As for the score in each area, there was an increase of score in text connecting inference and missing-information inference. There was an increase in score in both preliminary and follow-up test on all subjects A, B, and C. Therefore, this study was confirmed to influence on an improvement of story understanding ability.
Secondly, there was a significant difference of story expressing ability on each subject. The story expressing ability turned out to be improved on the subject A for MLTw and MLTm when comparing with the preliminary test. In addition, error rate of grammar morpheme turned out to be decreased when comparing with the preliminary test. As for the subject B, total number of T unit and subordinate clause, MDCTU and MLTm turned out to be improved when comparing with the preliminary test. As for the subject C, story grammar recollection rate, accuracy rate of cohesion markers, total number of T unit, and MDCTU turned out to be improved when comparing with the preliminary test. In addition, the grammar morpheme error rate was decreased when comparing with the preliminary test. Therefore, there was the most improvement on the subject C. There was a significant difference of the result of story expressing ability on each subject.
Third, the score of the effect on vocabulary turned out to be increased on the subject A between the preliminary test and follow-up test. As for parts of the speech, the score was increased in noun and verb in the follow-up test. As for subject B, the score was increased in the preliminary and follow-up study. As for parts of the speech, the score was increased in noun, verb, adjective, and adverb. The score was increased in preliminary and follow-up test on the subject C as well. As for parts of the speech, the score was increased in noun and verb in the follow-up test. As a result, there was an increase in score on all the subjects A, B, and C. Therefore, this study was verified to be effective in improvement of vocabulary.
To summarize the results, it can be concluded that holistic arts communication intervention program used in this study is an effective method to improve understanding of story and vocabulary of children with a language developmental delay and further profound study needs to be conducted for story expression.
The purpose of this study is to identify the effect of communication intervention of holistic arts on conversation ability of children with language developmental delay. According to result from Receptive & Expressive Vocabulary Test or REVT, 3 children with a language developmental delay had a language level equivalent with 5 years old child and understanding and expression of story and vocabulary change were investigated through a prior- and post-test design for intervention effect. Specific results from the study are as follows.
First of all, as for the effect on story understanding ability on subject A, the total score of story understanding turned out to be increased by 8 from 28 in preliminary test to 32 in follow-up test. As for the score in each area, there was an increase in score from text connected inference and missing-information inference. As for the subject B, the total score of story understanding turned out to be increased by 10 from 22 in preliminary test to 32 in follow-up test. As for the score in each area, there was an increase in score in text connecting inference and missing-information inference. In addition, the score was increased the most in B among entire subjects. As for the subject C, the total score of story understanding turned out to be increased by 8 from 26 in preliminary test to 34 in follow-up test. As for the score in each area, there was an increase of score in text connecting inference and missing-information inference. There was an increase in score in both preliminary and follow-up test on all subjects A, B, and C. Therefore, this study was confirmed to influence on an improvement of story understanding ability.
Secondly, there was a significant difference of story expressing ability on each subject. The story expressing ability turned out to be improved on the subject A for MLTw and MLTm when comparing with the preliminary test. In addition, error rate of grammar morpheme turned out to be decreased when comparing with the preliminary test. As for the subject B, total number of T unit and subordinate clause, MDCTU and MLTm turned out to be improved when comparing with the preliminary test. As for the subject C, story grammar recollection rate, accuracy rate of cohesion markers, total number of T unit, and MDCTU turned out to be improved when comparing with the preliminary test. In addition, the grammar morpheme error rate was decreased when comparing with the preliminary test. Therefore, there was the most improvement on the subject C. There was a significant difference of the result of story expressing ability on each subject.
Third, the score of the effect on vocabulary turned out to be increased on the subject A between the preliminary test and follow-up test. As for parts of the speech, the score was increased in noun and verb in the follow-up test. As for subject B, the score was increased in the preliminary and follow-up study. As for parts of the speech, the score was increased in noun, verb, adjective, and adverb. The score was increased in preliminary and follow-up test on the subject C as well. As for parts of the speech, the score was increased in noun and verb in the follow-up test. As a result, there was an increase in score on all the subjects A, B, and C. Therefore, this study was verified to be effective in improvement of vocabulary.
To summarize the results, it can be concluded that holistic arts communication intervention program used in this study is an effective method to improve understanding of story and vocabulary of children with a language developmental delay and further profound study needs to be conducted for story expression.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.