한국아동·청소년패널조사(KCYPS)의 초등학교 4학년 패널 제3차(2012년), 제4차(2013년), 제5차년도(2014년) 자료를 이용하여 1,837명의 방임 및 학대 경험과 정서문제(주의집중, 공격성, 신체증상, 사회적 위축, 우울)를 분석하였다. 단, 4차 연도 자료에 정서문제 조사가 제외되어 방임 및 학대 경험 자료만이 이용되었다. 연구 결과, 첫째, 아동기에는 남자가 주의집중 문제가 더 높고 청소년기에는 여자가 우울 문제가 더 높았다. 3차 연도에서 성별로 유의한 차이가 있었던 사회적 위축 문제는 5차 연도에서는 성별로 유의한 차이가 없었고, 다만 3차 연도에 비해 5차 연도의 사회적 위축 점수는 남녀 모두에서 상승하였다. 둘째, 모든 정서문제에서 저소득층이 비저소득층보다 유의하게 높은 점수를 나타냈다. 특히, 3차 연도에서 소득수준별로 차이가 없었던 공격성 문제는 5차 연도에는 소득수준별로 유의한 차이를 보였다. 이는 사회경제적 가정환경이 심리적 적응에 영향을 미치고, 청소년기 발달단계에 더욱 민감하게 작용할 수 있음을 시사하는 것으로 보였다. 셋째, 3차 연도와 5차 연도의 방임 및 학대 경험이 보고된 경우 보고되지 않은 집단에 비해 정서문제 점수가 높았다. 넷째, 지속적 학대경험패턴과 지속적 방임경험패턴이 청소년의 정서문제에 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다만, 사회적 위축 하위변수에서 ...
한국아동·청소년패널조사(KCYPS)의 초등학교 4학년 패널 제3차(2012년), 제4차(2013년), 제5차년도(2014년) 자료를 이용하여 1,837명의 방임 및 학대 경험과 정서문제(주의집중, 공격성, 신체증상, 사회적 위축, 우울)를 분석하였다. 단, 4차 연도 자료에 정서문제 조사가 제외되어 방임 및 학대 경험 자료만이 이용되었다. 연구 결과, 첫째, 아동기에는 남자가 주의집중 문제가 더 높고 청소년기에는 여자가 우울 문제가 더 높았다. 3차 연도에서 성별로 유의한 차이가 있었던 사회적 위축 문제는 5차 연도에서는 성별로 유의한 차이가 없었고, 다만 3차 연도에 비해 5차 연도의 사회적 위축 점수는 남녀 모두에서 상승하였다. 둘째, 모든 정서문제에서 저소득층이 비저소득층보다 유의하게 높은 점수를 나타냈다. 특히, 3차 연도에서 소득수준별로 차이가 없었던 공격성 문제는 5차 연도에는 소득수준별로 유의한 차이를 보였다. 이는 사회경제적 가정환경이 심리적 적응에 영향을 미치고, 청소년기 발달단계에 더욱 민감하게 작용할 수 있음을 시사하는 것으로 보였다. 셋째, 3차 연도와 5차 연도의 방임 및 학대 경험이 보고된 경우 보고되지 않은 집단에 비해 정서문제 점수가 높았다. 넷째, 지속적 학대경험패턴과 지속적 방임경험패턴이 청소년의 정서문제에 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다만, 사회적 위축 하위변수에서 특이점이 발견되었는데 중학교 2학년 시기의 사회적 위축이 학대 패턴에 따른 유의한 차이가 발생한 것에 비해, 성별과 소득수준을 고려하고 3차년도 사회적 위축이 5차년도 사회적 위축에 미칠 수 있는 영향을 통제한 상태에서 학대 패턴에 따른 5차년도 사회적 위축의 차이는 유의하지 않는 것으로 나타났다.한편, 방임 경험이 사회적 위축 문제에 더욱 심각한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이것은 간과하기 쉬운 어릴 적 방임경험이 향후 3년 뒤의 정서문제에 유의한 영향요인이 되었음을 증명한다. 본 연구는 일반인을 대상으로 조사한 패널 연구로서 아동기 경험한 양육 패턴에 따른 정서 문제의 영향을 분석함으로써 예방과 치료개입의 기초적 정보를 제공하는데 의미가 있다.
주요어 : 방임, 학대, 정서문제, 종단연구.
한국아동·청소년패널조사(KCYPS)의 초등학교 4학년 패널 제3차(2012년), 제4차(2013년), 제5차년도(2014년) 자료를 이용하여 1,837명의 방임 및 학대 경험과 정서문제(주의집중, 공격성, 신체증상, 사회적 위축, 우울)를 분석하였다. 단, 4차 연도 자료에 정서문제 조사가 제외되어 방임 및 학대 경험 자료만이 이용되었다. 연구 결과, 첫째, 아동기에는 남자가 주의집중 문제가 더 높고 청소년기에는 여자가 우울 문제가 더 높았다. 3차 연도에서 성별로 유의한 차이가 있었던 사회적 위축 문제는 5차 연도에서는 성별로 유의한 차이가 없었고, 다만 3차 연도에 비해 5차 연도의 사회적 위축 점수는 남녀 모두에서 상승하였다. 둘째, 모든 정서문제에서 저소득층이 비저소득층보다 유의하게 높은 점수를 나타냈다. 특히, 3차 연도에서 소득수준별로 차이가 없었던 공격성 문제는 5차 연도에는 소득수준별로 유의한 차이를 보였다. 이는 사회경제적 가정환경이 심리적 적응에 영향을 미치고, 청소년기 발달단계에 더욱 민감하게 작용할 수 있음을 시사하는 것으로 보였다. 셋째, 3차 연도와 5차 연도의 방임 및 학대 경험이 보고된 경우 보고되지 않은 집단에 비해 정서문제 점수가 높았다. 넷째, 지속적 학대경험패턴과 지속적 방임경험패턴이 청소년의 정서문제에 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다만, 사회적 위축 하위변수에서 특이점이 발견되었는데 중학교 2학년 시기의 사회적 위축이 학대 패턴에 따른 유의한 차이가 발생한 것에 비해, 성별과 소득수준을 고려하고 3차년도 사회적 위축이 5차년도 사회적 위축에 미칠 수 있는 영향을 통제한 상태에서 학대 패턴에 따른 5차년도 사회적 위축의 차이는 유의하지 않는 것으로 나타났다.한편, 방임 경험이 사회적 위축 문제에 더욱 심각한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이것은 간과하기 쉬운 어릴 적 방임경험이 향후 3년 뒤의 정서문제에 유의한 영향요인이 되었음을 증명한다. 본 연구는 일반인을 대상으로 조사한 패널 연구로서 아동기 경험한 양육 패턴에 따른 정서 문제의 영향을 분석함으로써 예방과 치료개입의 기초적 정보를 제공하는데 의미가 있다.
This study examined whether neglect and abuse experienced in adolescents had effect on emotional problems, based on a three-year longitudinal study. This study analyzed neglect and abuse experiences and emotional problems, using data from the 3rd(2012), 4th(2013), 5th(2014) year Korean Children and ...
This study examined whether neglect and abuse experienced in adolescents had effect on emotional problems, based on a three-year longitudinal study. This study analyzed neglect and abuse experiences and emotional problems, using data from the 3rd(2012), 4th(2013), 5th(2014) year Korean Children and Youth Panel Survey, including 1,837 elementary school 4th grade students. However, in the case of the 4th year data, research on emotional problems are excluded, and only data on neglect and abuse experiences is included. This study verifies the difference of emotional problems caused by social demographic characteristics and neglect and abuse experience shown in the 3rd and 5th research data, and examined the effect of neglect and abuse pattern on the 5th emotional problems through hierarchial multiple regression analysis, considering gender and income as the control variable, and the 3rd emotional problems as the covariance. The results of this study were as follows. First, when 3rd and 5th emotional problems caused by gender were compared, there was a difference between the two groups. In childhood, boys had higher concentration problems, whereas in adolescents, girls had higher depression. Social withdrawal problem had a significant difference by gender in the 3rd year, but there was no difference in the 5th year. Compared to 3rd year, there was an overall increase of social withdrawal score in the 5th year both in boys and girls. Second, in every subordinate variable of emotional problems, lower income group had a statistically significant score higher than that of higher income group. Aggression problem in particular showed a significant difference by income level in the 5th year, comparable to the 3rd year when it did not show any significant difference. This implies that the socioeconomic home background of children affects their psychosocial adaptation, and is susceptible to a certain developmental stage, namely adolescence. Third, when emotional problems varied by existence or nonexistence of neglect and abuse experiences both in the 3rd year and the 5th year were compared, a significant difference existed in all emotional problems. Fourth, a significant difference existed in adolescents' emotional problems varied by neglect and abuse pattern experienced throughout childhood and adolescence. Constant abuse pattern and constant neglect pattern had direct influence on adolescents' emotional problems. However, a peculiarity was found in the social withdrawal subordinate variable, where there was a significant difference in the 5th year social withdrawal caused by abuse pattern, but there was no significant difference provided that the control variable was take into consideration and the possible influence of the 3rd year social withdrawal on the 5th year social withdrawal was controlled. The result that constant neglect has a bigger influence than that of abuse on adolescents' social withdrawal proves that neglect experience in early childhood, while it may be easily overlooked, became a primary factor to emotional problems that showed three years later.This study is a panel study conducted on general students and has its implications in that it analyzes emotional problems caused by nursing patterns experienced in childhood, thereby providing basic information for prevention and therapeutic intervention
Key words : Neglect, Abuse, Emotional problems, Short-term longitudinal study.
This study examined whether neglect and abuse experienced in adolescents had effect on emotional problems, based on a three-year longitudinal study. This study analyzed neglect and abuse experiences and emotional problems, using data from the 3rd(2012), 4th(2013), 5th(2014) year Korean Children and Youth Panel Survey, including 1,837 elementary school 4th grade students. However, in the case of the 4th year data, research on emotional problems are excluded, and only data on neglect and abuse experiences is included. This study verifies the difference of emotional problems caused by social demographic characteristics and neglect and abuse experience shown in the 3rd and 5th research data, and examined the effect of neglect and abuse pattern on the 5th emotional problems through hierarchial multiple regression analysis, considering gender and income as the control variable, and the 3rd emotional problems as the covariance. The results of this study were as follows. First, when 3rd and 5th emotional problems caused by gender were compared, there was a difference between the two groups. In childhood, boys had higher concentration problems, whereas in adolescents, girls had higher depression. Social withdrawal problem had a significant difference by gender in the 3rd year, but there was no difference in the 5th year. Compared to 3rd year, there was an overall increase of social withdrawal score in the 5th year both in boys and girls. Second, in every subordinate variable of emotional problems, lower income group had a statistically significant score higher than that of higher income group. Aggression problem in particular showed a significant difference by income level in the 5th year, comparable to the 3rd year when it did not show any significant difference. This implies that the socioeconomic home background of children affects their psychosocial adaptation, and is susceptible to a certain developmental stage, namely adolescence. Third, when emotional problems varied by existence or nonexistence of neglect and abuse experiences both in the 3rd year and the 5th year were compared, a significant difference existed in all emotional problems. Fourth, a significant difference existed in adolescents' emotional problems varied by neglect and abuse pattern experienced throughout childhood and adolescence. Constant abuse pattern and constant neglect pattern had direct influence on adolescents' emotional problems. However, a peculiarity was found in the social withdrawal subordinate variable, where there was a significant difference in the 5th year social withdrawal caused by abuse pattern, but there was no significant difference provided that the control variable was take into consideration and the possible influence of the 3rd year social withdrawal on the 5th year social withdrawal was controlled. The result that constant neglect has a bigger influence than that of abuse on adolescents' social withdrawal proves that neglect experience in early childhood, while it may be easily overlooked, became a primary factor to emotional problems that showed three years later.This study is a panel study conducted on general students and has its implications in that it analyzes emotional problems caused by nursing patterns experienced in childhood, thereby providing basic information for prevention and therapeutic intervention
Key words : Neglect, Abuse, Emotional problems, Short-term longitudinal study.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.