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논문 상세정보

방임 및 학대경험이 청소년의 정서문제에 미치는 영향에 대한 자아존중감 조절효과

Self-respect Moderating Effects on Adolescents with Emotional Problems due to Neglect and Abusive Experiences

초록

본 연구의 목적은 방임 및 학대경험이 청소년의 정서문제에 미치는 영향에 대한 자아존중감의 조절효과를 검증하는 것이며, 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 청소년의 방임수준보다 학대경험 수준이 높았으며, 일반적 특성인 성별, 주관적 가정형편이 청소년의 정서문제에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 방임과 학대경험 수준이 높은 청소년은 정서문제인 우울수준, 사회적 위축, 공격성, 신체증상 수준이 높은 것으로 나타났다. 셋째, 방임 및 학대경험이 청소년의 정서문제에 미치는 영향에 대한 자아존중중감의 강력한 조절 효과를 가지지는 못하지만, 학대경험과 정서문제 간에 응답자의 자아존중감 평균을 중심으로 높은 집단과 낮은 집단은 기울기 검정 결과 차이가 있는 것으로 나타났다. 본 연구결과 방임 및 학대경험 청소년이 정서 문제에 미치는 영향 간에 부정적 정서 상태를 감소시킬 수 있는 강력한 변인에 대한 연구의 필요성에 대해 후속연구로 제언하고자 한다.

Abstract

The purpose of this study is to verify the self-respect moderating effect on adolescents with emotional problems because of neglect and abusive experiences. The results are as follows: First, the level of abusive experiences was higher than that of neglect in adolescents. General characteristics including genders and individual family situations were found to be the influences causing emotional problems in adolescents. Second, adolescents with high levels of neglect and abuse experienced high levels of depression, social anxiety, aggression and physical symptoms. Third, even though self-respect did not have a strong moderating effect on the emotional problems of adolescents who suffered neglect and abuse, there was a difference between the abuse experience and the emotional problem in the inclination test results for the high and low group based on the average of the self-respect of the respondents. The results of this study suggest that the need for a stronger variable to reduce the negative emotional state among adolescents experiencing neglect and abuse is related to emotional problems.

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