본 연구는 청소년의 공격성 사정도구로서 HTP 활용가능성을 살펴보고자 하였다. 본 연구의 대상은 경상북도 소재의 3개 중학교 학생들을 대상으로 학부모가 검사에 동의하여 동의서를 제출한 학생 300명을 대상으로 공격성과 HTP검사를 실시하였다. 그 중 불성실 응답 혹은 그림을 하나라도 그리지 않은 경우를 제외한 295부를 결과 분석에 사용하였다. 연구도구로는 Buss와 Perry(1992)의 공격성척도(AQ-K)와 HTP 그림검사를 사용하였다. HTP 그림검사는 Van Hutton(1994)의 양적점수체계시스템 중 공격성 지표(Agressive and Hostility: ...
본 연구는 청소년의 공격성 사정도구로서 HTP 활용가능성을 살펴보고자 하였다. 본 연구의 대상은 경상북도 소재의 3개 중학교 학생들을 대상으로 학부모가 검사에 동의하여 동의서를 제출한 학생 300명을 대상으로 공격성과 HTP검사를 실시하였다. 그 중 불성실 응답 혹은 그림을 하나라도 그리지 않은 경우를 제외한 295부를 결과 분석에 사용하였다. 연구도구로는 Buss와 Perry(1992)의 공격성척도(AQ-K)와 HTP 그림검사를 사용하였다. HTP 그림검사는 Van Hutton(1994)의 양적점수체계시스템 중 공격성 지표(Agressive and Hostility: AH)를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS Windows ver 20.0 Program을 사용하여 다음과 같이 분석하였다. 먼저, 조사대상의 인구사회학적 특성에 대한 공격성(AQ-K)과 HTP 그림간의 반응특성을 살펴보기 위해 ANOVA를 실시하였다. 둘째, 부모 및 학교 만족도에 대한 공격성(AQ-K)과, HTP의 공격성 지표(AH)와의 관계를 살펴보기 위해 t-검증을 실시하였다. 셋째, 공격성척도(AQ-K)와 HTP의 공격성 지표(AH)와의 관계를 살펴보기 위해 t-검증을 실시하였다. 본 연구의 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 청소년의 공격성은 학년, 부모의 학력, 부모의 직업, 성적과 유의미한 차이를 보여주었으며, 부모 및 학교 만족도와 통계적 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 청소년의 HTP 그림검사에서의 공격성 지표(AH)와 학년, 성별, 부모의 학력, 부모의 직업, 성적, 특기교육의 수 영역에서 유의미한 차이가 나타났으며, 부모 및 학교 만족도간의 관계에서도 부와의 관계만족도, 모와의 관계만족도, 가정의 분위기, 성적만족도, 친구관계만족도에서 유의미한 차이가 나타났다. 셋째, 공격성 척도(AQ-K)와 HTP 공격성 지표(AH)와의 관계를 살펴본 결과 공격성은 ‘강한 필압’, ‘흉터’(상처), ‘비대칭적인 팔 다리’, ‘교차하는 눈’(사시), ‘지나치게 큰 사람 그림’, ‘날카로운 손가락’, ‘사각진 어깨’, ‘강조된 입’에서 유의한 관계가 나타났다. HTP 공격성 지표(AH) 중 ‘강한 필압’, ‘흉터’(상처), ‘비대칭적인 팔 다리’, ‘날카로운 손가락’, ‘사각진 어깨’, ‘강조된 입’은 특히 신체적 공격성과 밀접한 관련성이 있으며, ‘교차하는 눈’(사시), ‘지나치게 큰사람’ 등은 언어적 공격성과 밀접한 관련이 있는 것으로 나타났다. 또한 ‘강조된 입’은 공격성 하위요인 중 적대감과 밀접한 관련성이 있는 것으로 나타났다. 이상과 같은 결과를 통해, 청소년들에게 있어서 공격성 사정도구로서 HTP의 활용 가능성을 입증하였다는데 본 연구의 의의가 있다.
본 연구는 청소년의 공격성 사정도구로서 HTP 활용가능성을 살펴보고자 하였다. 본 연구의 대상은 경상북도 소재의 3개 중학교 학생들을 대상으로 학부모가 검사에 동의하여 동의서를 제출한 학생 300명을 대상으로 공격성과 HTP검사를 실시하였다. 그 중 불성실 응답 혹은 그림을 하나라도 그리지 않은 경우를 제외한 295부를 결과 분석에 사용하였다. 연구도구로는 Buss와 Perry(1992)의 공격성척도(AQ-K)와 HTP 그림검사를 사용하였다. HTP 그림검사는 Van Hutton(1994)의 양적점수체계시스템 중 공격성 지표(Agressive and Hostility: AH)를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS Windows ver 20.0 Program을 사용하여 다음과 같이 분석하였다. 먼저, 조사대상의 인구사회학적 특성에 대한 공격성(AQ-K)과 HTP 그림간의 반응특성을 살펴보기 위해 ANOVA를 실시하였다. 둘째, 부모 및 학교 만족도에 대한 공격성(AQ-K)과, HTP의 공격성 지표(AH)와의 관계를 살펴보기 위해 t-검증을 실시하였다. 셋째, 공격성척도(AQ-K)와 HTP의 공격성 지표(AH)와의 관계를 살펴보기 위해 t-검증을 실시하였다. 본 연구의 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 청소년의 공격성은 학년, 부모의 학력, 부모의 직업, 성적과 유의미한 차이를 보여주었으며, 부모 및 학교 만족도와 통계적 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 청소년의 HTP 그림검사에서의 공격성 지표(AH)와 학년, 성별, 부모의 학력, 부모의 직업, 성적, 특기교육의 수 영역에서 유의미한 차이가 나타났으며, 부모 및 학교 만족도간의 관계에서도 부와의 관계만족도, 모와의 관계만족도, 가정의 분위기, 성적만족도, 친구관계만족도에서 유의미한 차이가 나타났다. 셋째, 공격성 척도(AQ-K)와 HTP 공격성 지표(AH)와의 관계를 살펴본 결과 공격성은 ‘강한 필압’, ‘흉터’(상처), ‘비대칭적인 팔 다리’, ‘교차하는 눈’(사시), ‘지나치게 큰 사람 그림’, ‘날카로운 손가락’, ‘사각진 어깨’, ‘강조된 입’에서 유의한 관계가 나타났다. HTP 공격성 지표(AH) 중 ‘강한 필압’, ‘흉터’(상처), ‘비대칭적인 팔 다리’, ‘날카로운 손가락’, ‘사각진 어깨’, ‘강조된 입’은 특히 신체적 공격성과 밀접한 관련성이 있으며, ‘교차하는 눈’(사시), ‘지나치게 큰사람’ 등은 언어적 공격성과 밀접한 관련이 있는 것으로 나타났다. 또한 ‘강조된 입’은 공격성 하위요인 중 적대감과 밀접한 관련성이 있는 것으로 나타났다. 이상과 같은 결과를 통해, 청소년들에게 있어서 공격성 사정도구로서 HTP의 활용 가능성을 입증하였다는데 본 연구의 의의가 있다.
The present study was conducted to look into the applicability of House-Tree-Person test (HTP) as an assessment tool for adolescents' aggression. The subject of this study was 300 students in three middle schools in Gyeongsangbuk-do whose parents agreed to accept the aggression and HTP test. Th...
The present study was conducted to look into the applicability of House-Tree-Person test (HTP) as an assessment tool for adolescents' aggression. The subject of this study was 300 students in three middle schools in Gyeongsangbuk-do whose parents agreed to accept the aggression and HTP test. The data of 295 students out of 300 except those who did not respond faithfully or did not draw even a single drawing were included in the analysis. Buss and Perry (1992)'s Aggression Questionnaire-Korean Version (AQ-K) and HTP drawing test were used as study tools. And HTP drawing test was conducted using aggressive and hostility (AH) indicator out of the quantitative scoring systems of van Hutton(1994). And collected data were analyzed as follows using SPSS Windows Ver 20.0 Program. First, the ANOVA was conducted to investigate the response characteristics between the aggression (AQ-K) and HTP drawing for the demographic characteristics of the study subject. Second, t-test was carried out to investigate the relationship between the aggression (AQ-K) and the aggression index (AH) of HTP for the parent and school satisfaction. Third, t-test was carried to look at the relationship between the scale of the aggression (AQ-K) and the aggression index (AH) of the HTP. The results of this study are as follows. First, the aggressiveness of adolescents showed statistically significant difference depending on the grades, education of the parents, parental occupation, academic records, and was found to have a statistically significant difference with the satisfaction of the parents and the school. Second, wealth in relationships between aggressiveness indicators (AH) and grade, gender, education level of parents, was a significant difference in the profession, the number of areas of performance, specialty education of parents showed up, parents and school satisfaction HTP picture of a young test relationship satisfaction, relationship satisfaction Mo, was a significant difference in the atmosphere of the home, sexual satisfaction and relationship satisfaction friends. Third, in the result of analyzing the relationship between AQ-K and AH of HTP, aggression was found to have a close relationship with a ‘strong pen pressure’, ‘scar (wound)’, ‘asymmetric arms and legs’, ‘cross-eye (strabismus)’, ‘too big person image’, ‘sharp fingers’, ‘square shoulder’, and highlighted mouth. Among aggression indicators of HTP, ‘abnormally strong pen pressure’, ‘scar (wound)’, ‘asymmetric arms and legs’, ‘sharp fingers’, ‘square shoulder’ and the ‘highlighted mouth’ were found to have a close relationship with the physical aggression in particular, ‘cross-eye (strabismus)’, and ‘too big person image’ were found to have a close relationship with the verbal aggression. Also, ‘the highlighted mouth was found to have a close relationship with hostility among sub-factors of aggression. This study has a significance in that the applicability of HTP as an assessment tool for adolescents' aggression was proved through above results.
The present study was conducted to look into the applicability of House-Tree-Person test (HTP) as an assessment tool for adolescents' aggression. The subject of this study was 300 students in three middle schools in Gyeongsangbuk-do whose parents agreed to accept the aggression and HTP test. The data of 295 students out of 300 except those who did not respond faithfully or did not draw even a single drawing were included in the analysis. Buss and Perry (1992)'s Aggression Questionnaire-Korean Version (AQ-K) and HTP drawing test were used as study tools. And HTP drawing test was conducted using aggressive and hostility (AH) indicator out of the quantitative scoring systems of van Hutton(1994). And collected data were analyzed as follows using SPSS Windows Ver 20.0 Program. First, the ANOVA was conducted to investigate the response characteristics between the aggression (AQ-K) and HTP drawing for the demographic characteristics of the study subject. Second, t-test was carried out to investigate the relationship between the aggression (AQ-K) and the aggression index (AH) of HTP for the parent and school satisfaction. Third, t-test was carried to look at the relationship between the scale of the aggression (AQ-K) and the aggression index (AH) of the HTP. The results of this study are as follows. First, the aggressiveness of adolescents showed statistically significant difference depending on the grades, education of the parents, parental occupation, academic records, and was found to have a statistically significant difference with the satisfaction of the parents and the school. Second, wealth in relationships between aggressiveness indicators (AH) and grade, gender, education level of parents, was a significant difference in the profession, the number of areas of performance, specialty education of parents showed up, parents and school satisfaction HTP picture of a young test relationship satisfaction, relationship satisfaction Mo, was a significant difference in the atmosphere of the home, sexual satisfaction and relationship satisfaction friends. Third, in the result of analyzing the relationship between AQ-K and AH of HTP, aggression was found to have a close relationship with a ‘strong pen pressure’, ‘scar (wound)’, ‘asymmetric arms and legs’, ‘cross-eye (strabismus)’, ‘too big person image’, ‘sharp fingers’, ‘square shoulder’, and highlighted mouth. Among aggression indicators of HTP, ‘abnormally strong pen pressure’, ‘scar (wound)’, ‘asymmetric arms and legs’, ‘sharp fingers’, ‘square shoulder’ and the ‘highlighted mouth’ were found to have a close relationship with the physical aggression in particular, ‘cross-eye (strabismus)’, and ‘too big person image’ were found to have a close relationship with the verbal aggression. Also, ‘the highlighted mouth was found to have a close relationship with hostility among sub-factors of aggression. This study has a significance in that the applicability of HTP as an assessment tool for adolescents' aggression was proved through above results.
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